ksswyzzd
Advertisement
PARTNER SERWISU
nktlxmaj
9 10 11 12 13
Miloszdobro
10
Dołączył: 2017-04-10
Wpisów: 78
Wysłane: 3 marca 2020 08:29:05 przy kursie: 22,90 zł
Tak, tylko ostatnie szacunki wyników wyglądały tak:

5 08.2019 prognoza EBITDA Skorygowana na 2019 r. wynosi 46,2 mln zł. Dotychczasowa prognoza, opublikowana w Strategii, wynosiła 34,0 mln zł.
14.11.2019 EBITDA skorygowana rośnie do 57,6 mln zł
11.12.2019 EBITDA skorygowana na 2019 rośnie do 61,4mln
2.03.2020 EBITDA 63,7 mln

Chodzi mi o to, że po reorganizacji biznesu dosyć sprawnie zaczęli poprawiać swoje wyniki, i teraz wychodzi że może nie tylko w prognozach.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 4 marca 2020 18:03:59 przy kursie: 22,70 zł
Zakładając, że epidemia koronawirusa będzie narastać ludzie będą mniej podróżować, a więc mniej konsumować paliw. Czy rynek tak prognozuje rozwój sytuacji? Czy ktoś ma inne wytłumaczenie spadków?

h3rlitz
1
Dołączył: 2019-03-11
Wpisów: 266
Wysłane: 4 marca 2020 19:55:32 przy kursie: 22,70 zł
Moim zdaniem jest prostsze wytłumaczenie - realizacja zysków. Unimot wzrósł z 8zł do 34zł (ponad 4krotnie) w przeciągu roku - na początku była dystrybucja na szczycie, ale teraz ktoś chce po prostu wyjść - nadal mając duży margines zysku - ponad 100% od dołka.

Tak po prostu.


mlutek68
PREMIUM
7
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2017-11-07
Wpisów: 306
Wysłane: 4 marca 2020 20:19:04 przy kursie: 22,70 zł
Hej a czy przypadkiem dobra passa sie już nie skończyła pomimo ze społka wyglada dobrze ?
Z analizy technicznej wygląda ze walor wypadł z trendu wzrostowego po wybiciu wparcia 25, wiec ze wzgledu na okoliczności światowe obawiam sie zę będzie mu trudno wrócić do kanału wzrostowego.
Mogę sie mylić, bo nie czuje sie specjalistą, ale co najwyżej będzie konsola w najbliższym czasie miedzy 18-25 albo tez i dystrybucja tych co kupili powyżej 30stu

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 20 marca 2020 19:03:02 przy kursie: 17,20 zł
UNIMOT - analiza techniczna na życzenie


A więc tak - w poprzedniej analizie technicznej sugerowałem uważną obserwację kierunku wybicia z formacji horyzontalnej. Niestety, wybicie nie było pomyślne dla posiadaczy akcji, gdyż otworzyło drogę do rozbudowy przeceny. Pierwotnie strefa 18,76-18,90 zł spełniła rolę wsparcia, ale kolejnego docisku podaży nie wytrzymała. Co gorsza, teraz owa strefa, zgodnie z zasadą zmiany biegunów, skutecznie spełniła rolę oporu. Górny cień dzisiejszej świecy i zamknięcie poniżej istotnego poziomu zniesienia zapowiadają realizację negatywnego scenariusza i wejście w kolejny impuls spadkowy. Zasięg tego impulsu powinien się wyczerpać jak nie na poziomie 12,10 zł, to w okolicy 10,70 zł.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

hypnotized
0
Dołączył: 2015-04-04
Wpisów: 53
Wysłane: 20 marca 2020 19:20:59 przy kursie: 17,20 zł
Ilość sprzedawanego paliwa na stacjach Orlenu i Lotosu spadła podobno o połowę. Taki stan potrwa pewnie do końca epidemii, więc chyba należy spodziewać się podobnego stanu w kwietniu, a nawet może w maju. Obstawiałbym albo niewypłacanie dywidendy za 2019, albo jej ścięcie z deklarowanych 30% zysku jako działanie w sytuacji wyjątkowej i próbę utrzymania płynności finansowej w obliczu niepewności.

Amphibious
6
Dołączył: 2009-12-04
Wpisów: 495
Wysłane: 20 marca 2020 19:31:39 przy kursie: 17,20 zł
Jednym zdaniem : nie ma nadzieji dla Unimotu
Water=70% Land=30% Its a Divers World !!!

uluś
0
Dołączył: 2019-01-15
Wpisów: 6
Wysłane: 25 marca 2020 20:20:24 przy kursie: 20,50 zł
Z informacji do raportu za 2019

"– Mimo ostatnich wydarzeń związanych z pandemią koronawirusa COVID-19, na rok 2020 patrzymy z umiarkowanym spokojem. Na bieżąco obserwujemy i analizujemy wydarzenia na globalnych rynkach paliw, a także zmiany na rynku krajowym. Dopuszczamy możliwość spadku sprzedaży zwłaszcza w II kwartale 2020 r., ale szacujemy, że w kolejnych miesiącach pandemia może mieć jedynie niewielki negatywny wpływ na nasz główny biznes, czyli handel olejem napędowym. Nie wykluczony jest również bardziej optymistyczny scenariusz, iż UNIMOT może również stać się beneficjentem zmian rynkowych, które zachodzą lub zajdą w wyniku rozprzestrzeniania się pandemii koronawirusa COVID-19 oraz wprowadzanych przez władze ograniczeń. Podtrzymujemy prognozę skonsolidowanej EBITDA skorygowana na rok 2020 – dodaje Adam Sikorski."

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 4 kwietnia 2020 18:05:02 przy kursie: 19,50 zł
Rekord na niższej liczbie oktanów – omówienie sprawozdania finansowego Unimotu po IV kw. 2019 r.


Unimot prowadzi mocno zdywersyfikowaną działalność na rynku energii, więc w omówieniu sprawozdania skupię się na rachunku segmentowym.

ON
Tradycyjnie najważniejszą gałęzią działalności spółki jest handel ON i biopaliwem. Przychody z tej aktywności były w IV kw. 2019 r. rekordowe i wyniosły 1,15 mld zł (+266 mln zł, +30 proc.). Jeszcze mocniej zwiększył się wolumen, który wzrósł o 45 proc. r/r. Nominalna marża brutto na sprzedaży wyniosła 3,9 proc. (+0,5 proc.), ale na raportowaną rentowność biznesu wpływa sytuacja rynkowa.

Unimot zabezpiecza swoją ekspozycję na ryzyko zmian ceny ON kontraktami futures. Problem w tym, że ceny spot ON na rynku rozchodzą się nieco z cenami kontraktów terminowych (podobnie jest na derywatach notowanych na GPW na indeks WIG20), co skutkuje nieco inną zmianą wyceny fizycznego towaru i kontraktu. Tak powstałe niedopasowanie cen wpływa na wynik okresu i w konsekwencji na marżę. Spółka w swoich sprawozdaniach ujawnia skorygowaną EBITDA, przy czym korekta dotyczy jeszcze innych czynników niż różnica cen na rynku spot i futures:

Cytat:
*skorygowana o szacunkową wycenę zapasu obowiązkowego oleju napędowego, uzasadnione przesunięcia i zdarzenia jednorazowe


Mając świadomość pewnego błędu co do „uzasadnionych przesunięć i zdarzeń jednorazowych” można policzyć marżę skorygowaną. W takim przypadku dostaniemy w tym kwartale marżę 3,9 proc., ale przed rokiem aż 5 proc., co zdaniem spółki wynikało z bardzo korzystnych premii lądowych.

Udział kosztów operacyjnych w przychodach spadł z poziomu 2,5 proc. do obecnych 2,1 proc., a wynik jest tym lepszy, że przychody wzrosły przecież mniej niż wolumeny. Jednostkowy koszt zarządu i sprzedaży na tonę paliwa spadł z 66 groszy do 55 groszy.

Nominalny EBIT wyniósł 20,6 mln zł i był o 12,5 mln zł (155 proc.) wyższy r/r. EBIT skorygowany zamknął się kwotą 21,1 mln zł i był o 1 mln zł (4 proc.) niższy r/r. Spadek wyników skorygowanych spółka uzasadnia efektem wysokiej bazy i wysokich premii lądowych notowanych w kwartale porównawczym.


kliknij, aby powiększyć


W prezentacjach do wyników Unimot zamieszcza szacowaną premię lądową największych producentów, ale zaznacza przy tym, że na te poziomy nie można patrzeć wprost, gdyż premia ta nie uwzględnia upustów stosowanych przez sprzedawców (mogą się zmieniać w czasie, choć akurat nie sądzę aby to był kluczowy czynnik), wpływu terminu realizacji NCW oraz spreadów pomiędzy dieslem i biopaliwem. Mimo wszystko widać pewną korelację skorygowanej marży brutto na sprzedaży z poziomem premii lądowych:


kliknij, aby powiększyć


W całym 2019 r. segment ON wygenerował 86,7 mln zł zysku EBIT i 62,6 mln zł po korekcie o wpływ wyceny zapasów oraz futers, a także pozostałych wskazanych czynników.

Warto jednak pamiętać, że wyników skorygowanych nie można uznać za powtarzalne. Nawet nie dlatego, że otoczenie się będzie zmieniać, ale dlatego że w związku ze zmianami rachunkowości w 2018 r. mamy w tej chwili pewne przesunięcie w kosztach. Do pewnego momentu Unimot wraz ze wzrostem sprzedaży zawiązywał rezerwy na wyższe zapasy obowiązkowe (przypomnę, że obowiązek utrzymywania zapasów na dany rok wynika ze sprzedaży zrealizowanej w roku poprzednim), a teraz tego nie robi. Wobec powyższego przy zachowaniu wszystkich innych czynników wynik w kolejnych latach będzie niższy ze względu na obowiązkowy wzrost salda zapasów obowiązkowych i związanego z tym wzrostem kosztów.

LPG
W segmencie LPG wolumeny sprzedaży wzrosły o 33 proc. r/r, natomiast przychody o 20 proc. (+16,7 mln zł). Niestety w segmencie tym obserwujemy długoterminowy spadek marży brutto na sprzedaży, a ostatni raportowany kwartał w ten trend się niestety wpisał. Rentowność brutto wyniosła 6,5 proc. wobec 8,9 proc. przed rokiem. Udział kosztów sprzedaży i zarządu w przychodach pozostał na zbliżonym poziomie jak przed rokiem (wzrost o 0,1 pp.), ale biorąc pod uwagę wzrost wolumenu sprzedaży wyższy o 13 pp. od przychodów zachowanie kosztów należy ocenić pozytywnie. EBIT wyniósł 1,56 mln zł w porównaniu do 3,45 przed rokiem, ale dane nie są do końca porównywalne ze względu na sprzedaż segmentu butli do Gaspolu.


kliknij, aby powiększyć


Mimo wszystko niższy wynik przy rekordowej sprzedaży należy ocenić negatywnie. Spółka spadek wyniku wyjaśnia innym podejściem do alokacji kosztów, ale tego podejścia i zmian niestety nie wyjaśnia.

Paliwa Gazowe
W segmencie gazu ziemnego przychody były rekordowe i wyniosły 22,6 mln zł, co oznacza wzrost o 6,7 mln zł (+42 proc.) r/r. Marża brutto na sprzedaży się w zasadzie podwoiła i dobiła do historycznych poziomów. Niestety ten parametr jest mocno nieprzewidywalny i ciężko tutaj o jakieś trendy. Wynik brutto (czyli marża handlowa) wyniósł 2,4 mln zł w porównaniu do 0,8 mln zł przed rokiem. Niestety pomimo wzrostu przychodów i marż spółce nadal nie udało się wyjść z wynikiem operacyjnym na plus – tym razem mamy stratę 0,2 mln zł w porównaniu do 4,2 mln straty przed rokiem. Trzeba jednak dodać, że rzeczywista poprawa wyników jest mniejsza. Po pierwsze w 2018 r. utworzono odpis na wartość firmy Blue Cold w kwocie 572 tys. zł i odpis na rzeczowych aktywach trwałych tej spółki w kwocie 3,15 mln zł. A zatem skorygowany wynik na działalności operacyjnej w okresie porównawczym to strata na poziomie 0,66 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Unimot w prezentacji do wyników wyjaśnia, że:
Cytat:
W trakcie 2019 roku UNIMOT wynajął przestrzeń magazynową w jednej z kawern do magazynowania gazu oraz zakupił gaz ziemny. Te koszty obciążyły wynik 2019 roku, ale przyniosą
przychody w 2020 roku. Transakcja została zabezpieczona od ryzyka zmiany ceny.


Dla mniej zaawansowanych czytelników w rachunkowości należy wyjaśnić, że w powyższym zdaniu jest błąd, gdyż można z niego wnioskować, iż także koszty zakupu gazu obciążyły wynik 2019 r. To nieprawda – koszty zakupionego gazu odkładają się na zapasie. Obciążeniem wyników są koszty jego magazynowania. Skoro spółka zabezpieczyła ryzyko zmiany ceny to być może mamy także jakieś niedopasowanie nominalnej zmiany ceny na rynku spot i terminowym, ale raczej na to nie wygląda, gdyż podawana EBITDA w prezentacji nie została skorygowana.

Energia
Przychody segmentu energetycznego wyniosły 21 mln zł i były o 3,8 mln zł (-15 proc.) niższe r/r. Mimo to marża brutto wzrosła z 1,1 mln zł do 3,6 mln zł, natomiast rentowność z 4,4 proc. do 17 proc. Jednocześnie koszty sprzedaży i zarządu wzrosły z 1,6 mln zł do 5,8 mln zł i skutecznie zjadły całą wypracowaną nadwyżkę. W efekcie spółka w IV kwartale pokazała rekordową stratę operacyjną – 2,3 mln zł. Taka ocena jest jednak bardzo niepełna, gdyż na poziomie operacyjnym mamy wszystkie koszty operacyjne, natomiast brakuje przychodów z tytułu prowizji, czyli handlu na platformach giełdowych. Zysk brutto (czyli po uwzględnieniu linii finansowej) wyniósł 1,3 mln zł w porównaniu do 0,3 mln zł przed rokiem i 1,77 mln zł w poprzednim kwartale.


kliknij, aby powiększyć


Choć r/r mamy pokaźną zwyżkę to IV kwartał był najsłabszym w tym roku. Co więcej, zgodnie z informacją w sprawozdaniu Unimot w IV kw. otrzymał rekompensaty z tytułu sprzedaży energii do odbiorców końcowych na bazie ustawy prądowej. Wygląda na to, że w IV kw. rozliczono dopłatę za cały rok, więc faktyczne wyniki segmentu są znacznie słabsze. Niestety spółka nie ujawnia kwot otrzymanych w ramach rekompensaty, a trzeba pamiętać o tym, że w tym roku rekompensaty dotyczyć będą jedynie odbiorców domowych, do których Unimot sprzedaży nie realizuje.

Stacje
Przychody segmentu stacji paliw wyniosły 9,6 mln zł i były o 4,4 mln zł (85 proc.) wyższe r/r. Marża brutto wyniosła 14,9 proc. wobec 18,8 proc. przed rokiem. Na szczęście spadł nieco udział kosztów operacyjnych w przychodach, co pozwoliło nieco zamortyzować uderzenie rentowności w wynik. EBIT zamknął się kwotą 1,1 mln zł straty, czyli o 41 proc. wyższą niż przed rokiem. Proszę jednak zauważyć, że pomimo spadku udziału kosztów w przychodach w ujęciu r/r, IV kw. był zdecydowanie najsłabszy w tym roku.


kliknij, aby powiększyć


Niestety na razie biznes ten nie rozwija się tak jakby należało tego oczekiwać, choć sieć się rozwija i to z pewnością kosztuje. Iskierką nadziei na zmianę sytuacji jest I kw. br. W marcu spółka z pewnością odczuje spadek popytu, z resztą wspominał o tym Prezes na jednym ze spotkań (20 proc. diesel, LPG 50 proc.), ale zrekompensuje to prawdopodobnie z nawiązką marżami. W lutym marże detaliczne na ON były najwyższe od wielu lat, natomiast w marcu stacje dokonywały „grabieży” na portfelach posiadaczy benzyniaków  W całym kwartale marża detaliczna na benzynach była o 96 proc. wyższa niż średnio w 2019 r. natomiast na ON o 260 proc. wyższa…


kliknij, aby powiększyć

www.popihn.pl/struktura_cen.ph...

Prawdopodobnie rósł też koszyk zakupów na sprzedaży pozapaliwowej, choć w tym aspekcie już nieco spekuluję i wcale nie jestem pewny tej tezy.

Oleje i asfalty oraz funkcje korporacyjne
Unimot w drugiej połowie roku odpalił nowe biznesy, czyli handel asfaltami i handel olejem w Chinach. Przychody z tej aktywności wyniosły w IV kw. 22,5 mln zł w porównaniu do 9,1 mln zł kwartał wcześniej. Dynamika jest wysoka, ale takowa bywa często na początku działalności. Niestety pomimo wzrostu sprzedaży segment mały zysk z poprzedniego kwartału zamienił obecnie w małą stratę, przede wszystkim ze względu na dynamiczny wzrost kosztów.

Z rachunku segmentowego wynika także, że bardzo mocno wzrosły koszty nieprzypisane do segmentów (prezentuje je łącznie z wyłączeniami). Obciążenie operacyjne w IV kwartale wyniosło blisko 6 mln zł w porównaniu do 3,8 mln zł kwartał wcześniej i 1,45 mln zł przed rokiem.


kliknij, aby powiększyć


Spółka wyjaśnia ten koszt wzrostem premii dla pracowników i członków zarządu. Zgodnie ze sprawozdaniem w spółce funkcjonują dwa typy premii – gotówkowa i pieniężna, przy czym ta druga może zostać przeznaczona jedynie na zakup akcji Unimot z rynku. Zgodnie z regulaminem łączna premia gotówkowa dla członków zarządu wynosi 6,7 proc. skonsolidowanego i skorygowanego wyniku netto, natomiast premia pieniężna to 4,2 proc. tegoż samego wyniku. Inaczej mówiąc Unimot w 2019 r. przeznaczył 10,9 proc. wyniku na premie dla zarządu. Za ten rok premie te wyniosą 7,5 proc. oraz 5 proc. W tym roku obciążenie z tytułu premii na zakup akcji za cały rok poszło w IV kwartale, gdyż program został przyjęty przez RN w listopadzie. W kolejnych kwartałach mam nadzieję, że spółka będzie pod te bonusy zawiązywać rezerwy aby nie wypaczać obrazu ostatniego kwartału roku.

Wyniki skonsolidowane
Nominalny, skonsolidowany EBIT wyniósł w IV kwartale 12,5 mln zł w porównaniu do 29,5 mln zł kwartał wcześniej i straty na poziomie 1,1 mln zł przed rokiem. EBIT skorygowany zaś zamknął się kwotą bardzo zbliżoną do nominalnego (12,3 mln zł w IV kw. 2019 r.) Tak nie było w innych porównywanych kwartałach. W III kw. spółka miała EBIT skorygowany na poziomie 13,4 mln zł, natomiast przed rokiem 16,6 mln zł. Inaczej rzecz ujmując ten kwartał choć rekordowy pod względem przychodów był dopiero 3 najlepszym pod względem wyniku operacyjnego. Powodem takiego stanu rzeczy są premie dla zarządu, które wyniosły w IV kw. tylko z tytułu części na zakup akcji 2,2 mln zł. i wysoka premia lądowa w IV kw. 2018 r.


kliknij, aby powiększyć


Jeśli chodzi o wyniki to chciałbym poruszyć jeszcze jedną kwestię. Przez wynik skorygowany przechodzą takie pozycje jak zysk ze sprzedaży rzeczowych aktywów trwałych, który przecież nie jest powtarzalny, ale także przychody odsetkowe od kontrahentów. (1,6 mln zł w całym 2019 r. i 370 tys. w IV kw.). Przychody odsetkowe to prawdopodobnie odsetki za opóźnienia w płatności za dostawy. Jednocześnie jeśli kontrahent nie płaci spółka zobowiązana jest stworzyć odpis. Unimot te odpisy od należności usuwa z wyniku skorygowanego i traktuje je jako niepowtarzalne, choć część odsetkową jako powtarzalną jak najbardziej. Dla mnie jest to logicznie sprzeczne – to tak jakby w banku uznawać tylko przychody odsetkowe, a nie robić odpisów na oczekiwane straty kredytowe.


kliknij, aby powiększyć


Zauważmy, że całkiem sporo należności pozostaje przeterminowana – 50 mln zł, z czego prawie 8 mln zł o pół roku lub dłużej. W 2018 r. też mieliśmy odpisy (więc takie niepowtarzalne nie są, a są z pewnością gotówkowe), ale przeterminowane należności powyżej roku nie były w pełni odpisane – został ponad milion złotych. W tym roku został kolejny milion nieodpisanych należności. Choć spółka ma prawo do własnych ocen, to takie podejście nie jest z pewnością najbardziej konserwatywnym jakie sobie można wyobrazić.


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


Efektywność i zadłużenie
W tym roku Unimot poprawił nieco efektywność – cykl rotacji gotówki skrócił się o 3 dni r/r, głównie w efekcie wydłużenia rotacji zobowiązań handlowych przy jednoczesnym niewielkim skurczeniu się cyklu rotacji zapasów. Być może spółka ze względu na wielkość otrzymuje lepsze warunki handlowe od swoich partnerów biznesowych.


kliknij, aby powiększyć


Dług finansowy brutto pozostał na podobnym poziomie co przed rokiem, ale skurczył się nieco ze stanów śródrocznych. Unimot płacił za obsługę w tym roku średnio 4,1 proc. w porównaniu do 4,8 proc. przed rokiem, co przy podobnych stopach procentowych należy odbierać jako wzrost wiarygodności w oczach sektora finansowego. To z resztą nie dziwi skoro spółka co kwartał pokazuje wzrost zdolności do obsługi długu i spadek wskaźnika dług finansowy netto do EBITDA


kliknij, aby powiększyć


Jeśli chodzi o zadłużenie i sprawność działania jest w tym roku lepiej, ale pamiętać należy oczywiście, że dane nie są do końca porównywalne choćby ze względu na wdrożenie MSSF16 i zmiany zasad rachunkowości jeśli chodzi o rezerwowanie kosztów utrzymywania zapasów obowiązkowych.

Unimot w 2019 pokazał łącznie 42,5 mln zł skorygowanego EBIT i 34,6 mln zł zysku netto. W świetle tych wyników kapitalizacja wydaje się niska. Zakładając wskaźnik C/Z na poziomie 10 powinniśmy otrzymać wycenę biznesu spółki na poziomie 350 mln zł. Można od tak liczonej kapitalizacji wzorem wskaźnika EV/EBITDA odjąć jeszcze dług netto – wtedy dostaniemy wycenę na poziomie 166 mln zł. Niby wskaźnik ten zgadza się z kapitalizacją, ale są to założenia było nie było mocno konserwatywne.

Rynek najwyraźniej dyskontuje już pogorszenie wyników jakie nastąpi w II kw. roku, bo pierwszy zgodnie z danymi POPIHN, a także informacją od spółki powinien być bardzo dobry.

Cytat:
Zarząd Jednostki Dominującej zakłada krótkookresowy spadek sprzedaży paliw (spadek popytu na ON, biopaliwa, LPG i częściowo asfalty u końcowych odbiorców) – zwłaszcza w okresie druga połowa marca-czerwiec 2020 r., ale w dłuższym terminie sprzedaż powinna być zgodna z pierwotnymi założeniami. Jednocześnie Zarząd nie spodziewa się spadku marż – spadające kluczowe składniki kosztów importu dają bowiem swego rodzaju poduszkę marżową potrzebną do konkurowania o klientów w środowisku niższego popytu


Cytat:
Zarząd Jednostki Dominującej szacuje, że Skonsolidowana EBITDA Skorygowana może w okresie druga połowa marca czerwiec 2020 r. być niższa niż pierwotnie zakładano. Jednocześnie, Zarząd podkreśla, że okres styczeń-luty 2020 r. był dla Grupy niezwykle udany, a wolumeny oraz wstępne wyniki finansowe za ten okres są wyraźnie wyższe niż zakładała prognoza. Zarząd zakłada również, że II półrocze 2020 r. przyniesie Grupie rezultaty finansowe podobne do pierwotnie zakładanych. Obecnie Zarząd Jednostki Dominującej nie dokonuje zmiany prognozy Skonsolidowanej EBITDA Skorygowanej na rok 2020.


Co się stanie w drugim półroczu na razie ciężko przewidzieć, bo kluczem do ocen jest rozwój/zatrzymanie pandemii i na razie rynek takiej pewności jak zarząd nie ma.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 6 kwietnia 2020 12:14

Salak
2
Dołączył: 2012-10-31
Wpisów: 565
Wysłane: 6 kwietnia 2020 10:14:07 przy kursie: 20,00 zł
Witam,
Mam takie pytanie, moze ktos da rade rzeczowo sie odniesc Pray
Jezeli ceny ropy na rynku beda niskie, albo bardzo niskie (znacznie ponizej 10$ za barylke) przez dluzszy czas (powiedzmy pare miesiecy), to jaki to bedzie mialo wplyw na wyniki/zyski Unimotu?
Oczywiscie jest to sprawa dosc skoplikowana, bo przy nizszej aktywnosci gospodarczej bede mniejsze wolumeny sprzedazy, moze sie zmienic struktura sprzedazy itd....ale jak to sie bedzie mialo do marzy? W takiej sytuacji rynkowej lepiej na tym moze wyjsc Unimot czy np PKN/Lotos?
Pozdrawiam


anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 6 kwietnia 2020 12:47:59 przy kursie: 20,00 zł
Niższe ceny ropy to niższe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy i w efekcie niższe koszty odsetkowe. Przy niskich cenach ropy rośnie też zwykle marża detaliczna. To jednak mało znaczące czynniki dla całej układanki. Kluczem dla wyników Unimotu jest premia lądowa, a ta zależy od tego co robi Orlen i Lotos - ile zostawią miejsca konkurencji na złożenie oferty z niższą ceną. Można próbować sprawdzić jak wyglądała sytuacja pobierając historyczne ofertowe ceny ON ze strony Orlenu:
www.orlen.pl/PL/DlaBiznesu/Hur...
Z cenami kontraktowymi na ON
markets.businessinsider.com/co...

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 6 kwietnia 2020 17:26:06 przy kursie: 20,00 zł
Jakaś spora ta marża wychodzi?

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 6 kwietnia 2020 19:16:11 przy kursie: 20,00 zł
Nie liczyłem. Ale można ją mniej więcej oszacować na bazie segmentu ON w Unimocie - 3-5 proc. choć wiadomo, że to marża już z kosztami blendingu.

QMX
QMX
1
Dołączył: 2012-06-10
Wpisów: 213
Wysłane: 6 kwietnia 2020 20:04:49 przy kursie: 20,00 zł
Czy spółka jest narażona na jakieś nietypowe ryzyka ? Zastanawiam się jak to możliwe że dywidendowa spółka jest wyceniana na 2,5 c/z ? W 2020 prognozowane 60 mln ebitda i spółka deklaruje że mimo wirusa planują utrzymać prognozy a wycena 160 mln

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 6 kwietnia 2020 20:40:34 przy kursie: 20,00 zł
Źle patrzysz...
Tam w związku z Contango i Backwardation jest zaburzony wynik - wpływ około 30 mln zł na plus w 2019 r. Do tego trzeba w powtarzalnym wyniku dodać xx milionów kosztów na wzrost kosztów związanych z utrzymywaniem zapasów obowiązkowych - do IV kw. 2018 r. spółka zawiązywała pod to rezerwy, a teraz nie. Jak sprzedaje więcej paliwa w tym roku, to dopiero w kolejnym rośnie jej obowiązek.

A zatem od 60 mln odejmujemy 30 (pomijam podatek, bo to jest zysk z wycen). Ile kosztów trzeba dorzucić na wzrost kosztów zapasów? Nie wiem - ale zgodnie ze sprawozdaniem za 2018 r. w 2017 r. zwiększono zysk z tytułu utrzymywania rezerw o 9 mln zł, a wolumen zwiększył się o prawie 130 tys. m3. To daje nam 70 zł za m3. W tym roku sprzedaż wzrosła o 300 więc z mnożnika wyszłoby... 20 mln zł dodatkowych kosztów. Nie wiem czy to wyliczenie jest poprawne, ale wychodzi na to, że łączna korekta wyniku netto może wynieść 50 mln zł, czyli sam zysk... 10 mln zł.

Spróbuję podpytać Spółkę jaki to będzie faktycznie koszt w tym roku.
Edytowany: 6 kwietnia 2020 20:45

QMX
QMX
1
Dołączył: 2012-06-10
Wpisów: 213
Wysłane: 6 kwietnia 2020 21:29:30 przy kursie: 20,00 zł
Przyznam że nie jestem asem z rachunkowości, koszty kosztami, ale jeśli spółka deklaruje że wypracuje 60 mln EBITDA w tym roku - co rozumiem jako czysty zysk z działalności operacyjnej to w samym założeniu musieli już uwzględnić chyba koszty o których mówisz ?

No bo dla uproszczenia zakładamy, że wyniki będą takie jak prognozy -> czy spółka prognozując w tym roku te +- 60 mln ebitda, w kolejnym jeszcze więcej itd -> czy nie musi uwzględnić kosztów o których piszesz ?

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 6 kwietnia 2020 21:51:00 przy kursie: 20,00 zł
Nie, prognoza EBITDA nie uwzględnia tych kosztów.

Cytat:
Grupa jest zobowiązana do utworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych zgodnie z przepisami wymienionymi w ustawie z dnia 16 lutego 2007 roku o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2016 r.
poz. 1899 z późn. zm.). Zgodnie z art. 5 ust. 3 powołanej wyżej ustawy producenci i handlowcy tworzą i utrzymują zapasy obowiązkowe ropy naftowej lub paliw w określonych w tej ustawie wielkościach stanowiących iloczyn liczby dni wskazanej w ustawie i średniej dziennej produkcji paliw lub przywozu ropy naftowej lub paliw zrealizowanych przez handlowca w poprzednim roku kalendarzowym.
Grupa ponosi każdego roku koszy utrzymywania wspomnianych zapasów.
W bieżącym roku Grupa zaprzestała tworzenia rezerw na pokrycie kosztów utrzymywania zapasów obowiązkowych w związku z faktem, że na dany dzień bilansowy nie ciąży na niej obecny obowiązek ponoszenia kosztów. Obowiązek ten ma charakter przyszły i dotyczy kosztów poniesionych w związku usługami magazynowania (które będą świadczone w przyszłości).


Podejście takie jest zgodne z przepisami MSR 37 „Rezerwy”, który definiuje zobowiązanie jednostki jako obecny, wynikającym ze zdarzeń przeszłych obowiązek, którego wypełnienie – jak się oczekuje – spowoduje wypływ z jednostki środków zawierających w sobie korzyści ekonomiczne (MSR 37.10). Zostało to również podkreślone w paragrafie MSR 37.19, gdzie mowa o tym, że tylko obowiązki wynikające ze zdarzeń przeszłych, istniejące niezależnie od przyszłych działań
jednostki (czyli przyszłego prowadzenia przez nią działalności), są ujmowane w postaci rezerwy.

Wymóg prawny utrzymania zapasów w przyszłości nie rodzi obecnego obowiązku poniesienia kosztów (poprzez działania biznesowe w przyszłości Grupa może ich uniknąć) Koszt utrzymywania zapasów powstaje zatem dopiero w momencie jego poniesienia przez Grupa.
Z tytułu powyższej zmiany Spółka nie ujęła w bieżącym okresie wspomnianej rezerwy.


Inaczej, prognoza EBITDA na 2020 r. uwzględnia koszty magazynowania wynikające z importu w 2019 r. Ale nie wiemy na ile te EBITDA wynika ze zwiększenia importu i sprzedaży, więc kółko się zamkyka. Do momentu kiedy będą wzrostu wolumenów wyniki będą zawyżone o tę niezawiązywaną rezerwę. Jeśli wolumeny się wypłaszczą to wynik w pierwszym płaskim roku przy założeniu innych czynników jak marża stałych będzie mniejszy.



Edytowany: 6 kwietnia 2020 22:05

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 6 kwietnia 2020 21:55:59 przy kursie: 20,00 zł
Ale możliwe, że mój szacunek jest zły. Bo gdyby tylko wziąć pod uwagę import o którym mowa to różnice może nie wyszłyby tak duże.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 6 kwietnia 2020 23:34:45 przy kursie: 20,00 zł
W 2017 r. mieli bodajże 8,5% udział w imporcie paliw do Polski. Ciekawe jak kształtuje się ten wskaźnik za 2019 r.

Ponadto w sprawozdaniu z działalności za 2019 r. znajduje się poniższa informacja:

Wycena zapasu obowiązkowego oleju napędowego i uzasadnione przesunięcia Ceny oleju napędowego magazynowanego przez Unimot pod zapas obowiązkowy Grupa zabezpiecza za pomocą transakcji futures, w związku z czym nominalna zmiana poziomu cen paliw nie ma na nie wpływu. Wpływ na wycenę ma natomiast różnica pomiędzy ceną natychmiastową (po takiej Grupa obowiązana jest wyceniać stany magazynowe) a ceną terminową (po takiej Grupa obowiązana jest wyceniać zabezpieczające transakcje finansowe). W dniu zapadalności transakcji ceny terminowe zrównają się z cenami spot i wpływ wycen będzie neutralny.
W związku z powyższym poziomem zapasów obowiązkowych oraz sytuacją rynkową – wyniki księgowe uzyskiwane przez Grupę zawierają wpływ wyceny zapasów w związku ze zmianą różnicy pomiędzy ceną natychmiastową a ceną terminową.
W przyszłości, przy założeniu fizycznego utrzymywania zapasu obowiązkowego, także należy spodziewać się obciążeń wyniku księgowego z tego tytułu (w długim terminie, w momencie zapadalności zabezpieczających kontraktów terminowych, różnice w wycenie zapasu oraz kontraktów zostaną zniwelowane).

Polecam też przeczytanie rozdziału 2.5 ze sprawozdania zarządu. Bardzo ciekawy materiał.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 7 kwietnia 2020 08:34:12 przy kursie: 20,00 zł
Wojtek, ale przecież to jest dokładnie to o czym pisałem wcześniej - efekty contango i backwardation

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE unimot
  • Symboliczna korekta po czwartkowych rekordach, w grze CCC, PZU i Unimot
    Symboliczna korekta po czwartkowych rekordach, w grze CCC, PZU i Unimot

    Po tym jak w czwartek indeksy WIG i mWIG40 znalazły się na nowych rekordach, a WIG20 przekroczył barierę 3000 pkt., piątkowa sesja na warszawskiej giełdzie rozpoczęła się od realizacji zysków. Niezmiennie w centrum uwagi znajdują się spółki publikujące wyniki. Gorąco jest też na PZU. Cały czas ważnym rynkowym tematem pozostają rozmowy ws. zakończenia wojny w Ukrainie.

  • Unimot: Wstępny zysk EBITDA skorygowany w II kw. 2025 r. wzrósł do 107 mln zł
    Unimot: Wstępny zysk EBITDA skorygowany w II kw. 2025 r. wzrósł do 107 mln zł

    Grupa Unimot odnotowała wstępnie 107 mln zł skonsolidowanego, skorygowanego zysku EBITDA w II kwartale 2025 r., wobec 80 mln zł rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży wyniosły 3 875 mln zł, podała spółka w komunikacie.




9 10 11 12 13

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,619 sek.

jzqpghee
jsvvfuxh
qhyshrtb
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
tolyiilr
lvtwbxqo
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat