dqposasd
Advertisement
PARTNER SERWISU
hdztimio
18 19 20 21 22
harbul
5
Dołączył: 2012-12-03
Wpisów: 137
Wysłane: 4 czerwca 2020 22:59:55 przy kursie: 70,00 zł
Podobnie uważam. Dla mnie koniec wzrostów był około dzisiejszego poranka na poziomie mniej wiecej 64zl. Co prawda analiza techniczna mówi o domknięciu luki, oporze w okolicach 75zł itp. ale na logike, skoro rynek wyceniał przed wirusem na 75-80zł a do tego doszły dwie negatywne informacje - rozwodnienie jak wspomniałeś wyżej (nie liczyłem dokładnie ile %) i do tego efekt koronawirusa, który trudno wyobrazić sobie by mógł być pozytywny. Stąd wniosek ze 70zł+ to juz względne przewartościowanie w stosunku do ceny przed wirusem.

pytek21
12
Dołączył: 2018-03-28
Wpisów: 226
Wysłane: 5 czerwca 2020 06:26:38 przy kursie: 70,00 zł
Przewartosciowane w stosunku do tego co przed wirusem, ale wtedy przecież było zdołowane, bo była obawa czy spółka sobie da radę bo jechała na stratach. Teraz pokazali siłę i jest perspektywa ze spółka bedzie dużo mocniejsza, np. przez sprzedaż online, niższe czynsze... więc raczej ceny powinny być porównywalne bardziej z pierwszą połową 2019, zupełnie wyższe poziomy...Think

kck03
PREMIUM
8
Dołączył: 2015-03-04
Wpisów: 82
Wysłane: 5 czerwca 2020 10:01:23 przy kursie: 71,30 zł
pytek21 napisał(a):
Przewartosciowane w stosunku do tego co przed wirusem, ale wtedy przecież było zdołowane, bo była obawa czy spółka sobie da radę bo jechała na stratach. Teraz pokazali siłę i jest perspektywa ze spółka bedzie dużo mocniejsza, np. przez sprzedaż online, niższe czynsze... więc raczej ceny powinny być porównywalne bardziej z pierwszą połową 2019, zupełnie wyższe poziomy...Think


A gdzie niby CCC pokazało sile? Poczekaj na wyniki po Q2. W mojej opinii spółka jeszcze pare ładnych kwartałów nie będzie w stanie generować dodatniego wyniku finansowego a powrót do najlepszych rentowności może zająć kilka lat.

Fundy zeszły z shortow. Zamykały pozycje czyli kupowały i to moim zdaniem pompuje kurs w ostatnich dniach. Ulica za bardzo się sparzyła, żeby tak szybko zapomnieć.

Aczkolwiek żałuje, bo czaiłem się na zakup po 30 zł i odpuściłem. :)


del-29072020
1
Dołączył: 2009-11-14
Wpisów: 190
Wysłane: 5 czerwca 2020 10:06:33 przy kursie: 71,30 zł
Czy tu chodzi o przewartościowanie czy o wzrosty, była okazją zarobić 100% w parę dni i tyle. Giełda to często spekulacja ;)

Radziorro
0
Dołączył: 2020-04-12
Wpisów: 4
Wysłane: 5 czerwca 2020 10:30:05 przy kursie: 71,30 zł
Myślę że opór będzie przy kursie z początku marca 78zł chyba że przy tym pędzie przebije to wtedy stanie na kursie z końca lutego 83zł Think

januszw
26
Dołączył: 2012-04-09
Wpisów: 479
Wysłane: 5 czerwca 2020 10:34:17 przy kursie: 71,30 zł
Kupując teraz te akcjie można zostać bardzo długo, długoterminowym inwestoremi a potem żeby uśrenidć można dokupować aż do ceny nowej ratunkowej emisji albo jeszcze niżej.Jest ryzyko jest zabawa.

geronimo
2
Dołączył: 2009-03-30
Wpisów: 74
Wysłane: 5 czerwca 2020 10:50:26 przy kursie: 71,30 zł
Cytat:
Fundy zeszły z shortow. Zamykały pozycje czyli kupowały i to moim zdaniem pompuje kurs w ostatnich dniach. Ulica za bardzo się sparzyła, żeby tak szybko zapomnieć.


Jeżeli to zamykane krótkie pozycje przez Fundusze zrobiły ten wzrost to ja bym zarządzających tymi pozycjami przeniósł do innych działów (może na poczte) happy7

pytek21
12
Dołączył: 2018-03-28
Wpisów: 226
Wysłane: 5 czerwca 2020 12:50:37 przy kursie: 71,30 zł
Cytat:
5 czerwca 2020 10:30:05 przez Radziorro
Myślę że opór będzie przy kursie z początku marca 78zł chyba że przy tym pędzie przebije to wtedy stanie na kursie z końca lutego 83zł Think

A gdzie Ty widziasz opór na 78 czy 83, bo my chyba mamy inne wykresy. Ja widzę jeden tylko istotny w okolicy 100zł w miejscu pojawienia się sporej luki a kolejy z 10zł wyżej.
CCC spokojnie ma potencjał jeszcze nawet z 30% na wzrost.

Cytat:
5 czerwca 2020 10:01:23 przez kck03
A gdzie niby CCC pokazało sile?

Wyceniamy przyszłość nie? Miłek pokazał że potrafi w sytuajcji kryzysowej zareagować, firma cały czas działa i uczciwie komunikuje się i modyfikuje strategię. Dla mnie to pokaz siły. Kto miał na tyle jaj żeby przy 30zł kupować CCC? Bo ja i większość nie miałem. I o dziwo wszystkie negatywne scenariusze okazały się tylko strachem a nie realnoscią.

spinor1
11
Dołączył: 2017-04-25
Wpisów: 201
Wysłane: 5 czerwca 2020 14:01:55 przy kursie: 71,30 zł
CCC jest w sytuacji kryzysowej od kilku lat i Miłek nic nie zrobił, spółka ma coraz gorsze wyniki. Natomiast wydrukować 30% nowych akcji, każdy prezes potrafi :) Przestań racjonalizować swoje decyzje dziwnymi argumentami. Spółka jest mocno przewartościowana, problemy koronawirusowe będą się za nią ciągnęły kilka lat, a to nie jedyne problemy.

pytek21
12
Dołączył: 2018-03-28
Wpisów: 226
Wysłane: 5 czerwca 2020 14:25:17 przy kursie: 71,30 zł
Cytat:
5 czerwca 2020 14:01:55 przez spinor1
Przestań racjonalizować swoje decyzje dziwnymi argumentami. 

O i jeszcze wymuszasz na mnie jak myśleć. Ogarnij sie.... sorry, na spółce dzieje się ciekawie, i rynek zdecyduje co myśleć. Ja widzę bardzo pozytywnie zmiany w firmie.


Ina
Ina
0
Dołączył: 2011-12-21
Wpisów: 2
Wysłane: 8 lipca 2020 22:49:27 przy kursie: 60,52 zł
Krok do przodu, pierwszy stacjonarny salon Modivo, zamiast tradycyjnie ubrań na wieszakach kolekcje premium do wyboru za pomocą tabletu...
"...W dwupoziomowym sklepie znalazły się w sumie 94 tablety służące do przeglądania oferty i składania zamówień..."
businessinsider.com.pl/finanse...

kck03
PREMIUM
8
Dołączył: 2015-03-04
Wpisów: 82
Wysłane: 9 lipca 2020 09:04:24 przy kursie: 61,20 zł
Dla Ciebie krok do przodu, dla mnie sygnał, że CCC nadal wierzy, że kanał offline ma przyszłość. Z jednej strony gadka, że robimy transformację na e-commerce, z drugiej odpalanie nowego brandu w kanale stacjonarnym.

annadw
PREMIUM
9
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2020-06-03
Wpisów: 70
Wysłane: 9 lipca 2020 09:24:48 przy kursie: 61,20 zł
Ina napisał(a):
Krok do przodu, pierwszy stacjonarny salon Modivo, zamiast tradycyjnie ubrań na wieszakach kolekcje premium do wyboru za pomocą tabletu...
"...W dwupoziomowym sklepie znalazły się w sumie 94 tablety służące do przeglądania oferty i składania zamówień..."
businessinsider.com.pl/finanse...


Tylko, że to kompletnie nic nowego. Taki sklep, jako eobuwie uruchomili bodaj w 2017 lub 18 we Wrocku w Magnolii. I grali tym mocno PRowo, choć chyba sklep nie zyskał takiej popularności, by otwierali je masowo w innych miastach.
Powoływali się wtedy już na Stany i Azję, omijając jednak skok technologiczny jaki dzieli te sklepy, np. w postaci ogromnych wirtualnych przymierzalni i paru innych bajerów, które przyciągają młodych.

kzak33
0
Dołączył: 2019-02-13
Wpisów: 22
Wysłane: 9 lipca 2020 09:50:22 przy kursie: 61,20 zł
Byłem w marcu czy kwietniu w Magnolii we Wrocławiu i muszę powiedzieć, że nigdzie nie było takiej kolejki jak do e-obuwie. Naliczyłem ponad 30 osób przed sklepem.

andypaton
0
Dołączył: 2009-02-01
Wpisów: 279
Wysłane: 23 września 2020 23:33:03 przy kursie: 47,25 zł
NIe wiem, czy ktos zauwazyl, ale CCC ma wskaznik Altmana CCChello1 hello1 hello1

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 6 października 2020 13:27:53 przy kursie: 52,70 zł
CCC - analiza techniczna na życzenie


W szerszym ujęciu czasowym sytuacja nadal nie wygląda optymistycznie - obowiązuje długoterminowy trend spadkowy. Ostatnia aktywność kupujących traktujemy zatem w ramach zwykłego odreagowania. Kurs przełamał linię 4-miesięcznych spadków na skokowo rosnącym wolumenie, budząc nadzieje na rychły kontakt z długoterminową SMA - ostatni bezpośredni kontakt z tą średnią kurs miał prawie półtora roku temu. Ten, w obecnej sytuacji pozytywny scenariusz, będzie obowiązywać pod warunkiem, że kupujący utrzymają kurs powyżej wsparcia na poziomie 52 zł. Zachowanie wskaźników technicznych jest typowe dla korekty wzrostowej w trendzie spadkowym. Kolejne opory zaznaczone na wykresie cenowym kolorem czerwonym.

kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 30 października 2020 10:29:39 przy kursie: 38,75 zł
Internetowe buty ratują wynik - omówienie sprawozdania finansowego CCC po III kw. 2020 r.


Spółka w drugim kwartale zdecydowała się przeklasyfikować działalność KVAG (szwajcarski biznes Vogele kupiony w 2018 roku) do działalności zaniechanej, co oczywiście trochę utrudnia analizę. Drugi kwartał był zresztą dość specyficzny, ponieważ oprócz reklasyfikacji do działalności zaniechanej spółka również utworzyła istotne odpisy i rezerwy tak aby zacząć trzeci kwartał z wyczyszczoną przeszłością.. Na plus trzeba przyznać, że spółka w raporcie oraz prezentacji inwestorskiej przerobiła dane porównawcze za rok 2019. Podsumowując wynik za prezentowane poniżej do roku 2018 włącznie obejmują np. działalność w Szwajcarii oraz Niemczech, ale od 1 stycznia 2019 już nie.


kliknij, aby powiększyć


Na poziomie sprzedaży czeka nas miła niespodzianka. Spółka osiągnęła 1,46 mld zł co dało dodatnią dynamikę na poziomie 7,9 proc. Wzrosty sprzedażowe zawdzięczamy przede wszystkim pędzącemu kanałowi e-commerce (+61,3 proc.), który z nawiązką zrekompensował spadki w detalu na poziomie 12,2 proc. Na poziomie sprzedaży jest bardzo przyzwoicie (pamiętajmy jednak o efektach lockdownu i wciąż nieodbudowanej w pełni liczbie klientów), ale gorzej wygląda na marży brutto na sprzedaży. Niby mamy wzrost (630 mln zł vs 622 mln zł), ale w efekcie oznacza to dynamikę tylko na poziomie 1,4 proc. To z kolei przekłada się na rentowność na poziomie 43,3 proc. w porównaniu do 46,1 proc. rok wcześniej i oznacza zgubienie 2,3 p.p marży. Oczywiście częściowo odpowiedzią jest rosnące znaczenie kanału online, który charakteryzuje się ogólnie niższą procentową marżą. Jak zobaczymy przy analizie segmentów nie jest to jednak jedyny powód.

Koszty sprzedaży, koszty funkcjonowania sklepów oraz koszty zarządu rosną o 11,6 proc., a ich udział w całości sprzedaży osiąga już 44 proc., czyli więcej o 1,5 p.p. niż rok wcześniej. W efekcie zysk operacyjny wyniósł tylko 1,2 mln zł vs 45,9 mln zł rok wcześniej. Rentowność operacyjna to 0,1 proc. czyli mniej o 3,3 p.p. niż rok wcześniej. Gdy przypomnimy sobie, że na marży utracono 2,7 p.p. to oznacza, że koszty sprzedaży i zarządu dołożyły kolejne 0,6 procenta. Dodatkowo warto pamiętać o odwróceniu ujemnych różnic kursowych o 10,6 mln zł rozpoznanych w pozostałych przychodach i kosztach operacyjnych. Są to różnice kursowe niezwiązane z kredytami i leasingami i są one efektem umocnienia się złotówki w stosunku do walut (USD i PLN) pomiędzy drugim a trzecim kwartałem 2020 roku.

Przyjrzyjmy się teraz bliżej wynikom segmentów, w szczególności, że mają one trochę inne kierunki.



kliknij, aby powiększyć


Najpierw spójrzmy na sprzedaż. Jeszcze w trzecim kwartale zeszłego roku e-commerce stanowił ok. 27 proc. całości sprzedaży, podczas gdy obecnie jest to 41 procent. W drugim kwartale e-commerce był nawet wartościowo większy niż detal. To się odwróciło w analizowanym okresie i powody widzę tutaj dwa. Po pierwsze dość słabe wyniki sprzedażowe w drugim kwartale w detalu spowodowane początkowe lockdownem, a później powolnym powrotem klientów do sklepu. Po drugie trzeba pamiętać, że w tym roku kolekcja jesień/zima trafiła do sklepów wcześniej (o około miesiąc wg informacji otrzymanych od zarządu) niż w zeszłym roku. A to oznaczać powinno zarówno lepszą sprzedaż jak i wyższą marżę. Nie ma co się jednak oszukiwać – to również może znaczyć, że wyprzedaże zaczną się wcześniej. Co prawda zarząd stoi na stanowisku, ze mają one trwać ogólnie krócej, no ale zobaczymy jak będzie w praktyce. W każdym razie sprzedaż detalu r/r spadła o 12,2 proc. ale w porównaniu do poprzedniego kwartału urosła aż o 42 proc.

To co jednak może zastanawiać to zachowania kanału e-commerce. Oczywiście mamy ekstra wzrosty r/r na poziomie 61,3 proc. co dało wartość sprzedaży w kwocie 570 mln zł i to cieszy. Gdy jednak spojrzymy na porównanie do poprzedniego kwartału to widać tutaj spadek o 9,4 proc. Z tego faktu nie wyciągałbym, przynajmniej jeszcze, kategorycznych stwierdzeń o zaprzestaniu rozwoju tego kanału. Należy bowiem pamiętać o sezonowości co skutkuje zazwyczaj wyższą sprzedażą w drugim i czwartym kwartale. Kanał e-commerce akurat nie poddawał się tym trendom w latach 2018-2019 (praktycznie wzrosty z kwartału na kwartał) ale wiązałbym to raczej z ciągłym rozwojem tego kanału i poszerzaniem zarówno bazy klientów jak i rynków na których spółka operuje. Bardzo wysoka sprzedaż w drugim kwartale (dynamika roczna przekroczyła wtedy 85 proc.) to również w sporej części „zasługa” lockdown-u i przesunięcia sprzedaży do kanałów internetowych.

Jeśli chodzi o wyniki operacyjne to zarówno detal jak i e-commerce osiągnęły zyski operacyjne istotnie gorsze niż rok wcześniej. W wypadku detalu była to kwota 22,7 mln zł (-59 proc. r/r), a warto dodać że obydwie kwoty (2020 i 2019) nie obejmują działalności zaniechanej czyli strat ponoszonych w biznesie Vogele. Jeśli chodzi o kanał online to również jest gorzej (-16,6 proc. r/r) i zysk segmentu wyniósł 28,8 mln zł. Skąd więc taki problem z zyskami w trzecim kwartale. Proszę spojrzeć na poniższe wykresy.



kliknij, aby powiększyć




kliknij, aby powiększyć


Pierwsza odpowiedź tkwi w niższej marży brutto na sprzedaży, która r/r obniżyła się o 2,7 p.p. i wyniosła 43,3 proc. Gdyby przy sprzedaży z analizowanego okresu udało się zachować zeszłoroczną marżę to byłoby około 40 mln zł kasy więcej. Na drugim wykresie pochodzącym z prezentacji inwestorskiej mamy rozbicie marzy pomiędzy kanały i tutaj widać zauważalny spadek o 1,4 p.p. do poziomu 47,2 proc. W tym wypadku można spojrzeć optymistycznie i pesymistycznie. Optymista powie, że marża 47,2 proc. jest tylko o 0,3 p.p. niższa niż w drugim kwartale. A przecież drugi kwartał to teoretycznie wprowadzenie kolekcji wiosna/lato i sprzedawanie jej z pełną marżą. Pesymista wskaże natomiast na gorszą rentowność r/r oraz podkreśli fakt, że w tym roku kolekcja jesień/zima również pojawiła się w sklepach i zaznaczyła pozytywnie w marży w trzecim kwartale sporo mocniej niż w roku ubiegłym. Zapewne należy przyjąć założenie, że wyprzedaż letnia była dość głęboka co wiązało się z koniecznością wyczyszczenia magazynów centralnych jak i sklepów pod towar z kolejnej kolekcji. Innymi słowy po prostu trzeba było wyprzedawać towar z poprzedniej kolekcji co musiało dotknąć marżę. Oczywiście swoje dołożyła zmiana struktury sprzedaży – przesunięcie w kierunku e-commerce, który ogólnie charakteryzuje się niższą rentownością na poziomie marży handlowej niż detal. Pewnym optymizmem może napawać uzyskanie o 0,2 p.p. r/r wyższej rentowności w kanale online.

Niższa rentowność brutto na sprzedaży to jeden powód gorszych wyników operacyjnych, ale drugim jest oczywiście wzrost kosztów. Jak widać na wykresie nr 3 koszty sprzedaży i zarządu stanowiły 44 proc. sprzedaży czyli o 1,5 p.p. więcej niż rok wcześniej. W tym wypadku mamy również dwie trochę sprzeczne na pozór tendencję. Spółka pokazuje w swojej prezentacji wartości kosztów przeliczone na m2 powierzchni sklepu i wygląda to co najmniej dobrze.



kliknij, aby powiększyć


Jedna uwaga metodologiczna powyższe dane nie zawierają kosztów Vogele Gino Rossi, efektu MSSF (czynsz to czynsz a nie amortyzacja) oraz kosztów e-commerce. Szczególnie to ostatnie jest istotne, ale do tego jeszcze wrócę. W każdym razie spadki kosztów funkcjonowania sklepów o ponad ¼ rok do roku muszą budzić uznanie. W tej pozycji odnotowano spadki zarówno w najmie (-40 proc. r/r), świadczeniach pracowniczych (-17 proc. r/r) oraz pozostałych kosztach (-14 proc. r/r). O ile tutaj nie ma istotnych one-off to należy tylko pogratulować zarządowi i przyznać, że faktycznie koszty były cięte siekierą.

Gdy spojrzymy na całość kosztów SG&A (koszty sprzedaży i zarządu) to jednak widać, że te oszczędności to efekt spadku kosztów funkcjonowania sklepów, natomiast same koszty zarządu i pozostałe koszty sprzedaży (tutaj zakładam, że najistotniejszą część stanowią koszty logistyki dla sklepów CCC) jednak rok do roku wzrosły. Oczywiście razem wszystko wygląda pięknie, ponieważ koszty SG&A (sprzedaży, administracji i zarządu) w przeliczeniu na m2 spadły r/r o 16 proc. z poziomu 243 zł na m2 do 204 zł na m2.

Niestety jak spojrzymy na całościowe ujęcie rachunku wyników to powyższy przekaz zaczyna nam się trochę rozjeżdżać.


kliknij, aby powiększyć


Czarna linia na wykresie pokazuje koszty SG&A jako procentową wartość sprzedaży i widać wyraźnie, że w chwili obecnej stanowią 44,0 proc. vs 42,5 proc. rok wcześniej. Czyli w tym wypadku mamy wzrost udziału procentowego, a na poprzednim wykresie spadek kosztów rok do roku. Czy to znaczy, że spółka nas oszukuje? No nie, tak stwierdzić nie można, ale trzeba zauważyć, że po prostu pokazuje lepszy profil swojej twarzy wynikowej. Proszę pamiętać, że dane z prezentacji wynikowej odnoszą się tylko do segmentu detalicznego. Tam więc faktycznie mamy spadki kosztów w przeliczeniu na m2. Niestety niewiele to daje, ponieważ notujemy jeszcze głębsze spadki sprzedaży na m2. Tutaj niestety spółka nie pochwaliła się tymi danymi w swojej prezentacji – co jest jasną wskazówką, że po prostu nie ma za bardzo czym. Oczywiście sytuacja pandemiczna bez wątpienia wpływa na sprzedaż w sieci detalicznej (tzw. kanale offline) jak i transformacja klientów do kanału online ewentualnie ogólne wzmocnienie tzw. omnichanelu.

Gdy przypomnimy sobie, że spółka sprzedała w detalu w tym kwartale za ok. 786 mln zł to przy średniej powierzchni sprzedażowej salonów własnych na poziomie 630 tys. m2 otrzymuje średnią miesięczną sprzedaż na m2 w kwocie ok. 417 zł co jest wynikiem gorszym o ponad 17 proc. niż rok wcześniej. Jest to mniej więcej zgodne z informacją o spadku sprzedaży LFL na poziomie -15 proc. w Polsce. To oczywiście sporo lepsze wyniki niż w dwóch poprzednich kwartałach, gdzie spadki wynosiły odpowiednio 48 i 32 proc., lecz była to jednak sytuacja dość wyjątkowa i jednak zupełnie nieporównywalna rok do roku. Spółka była w stanie zredukować swoje koszty w sklepach w zbliżonym ujęciu (-16 proc.) jak dynamika sprzedaży (-17 proc.), co należy ocenić pozytywnie. CCC poinformowała także o zamiarze zamknięcia ponad 100 sklepów, tam gdzie osiąga najsłabsze wyniki sprzedażowe. Taki ruch należy odczytywać jednoznacznie pozytywnie. Sama siła przetargowa wobec dostawców nie ucierpi wiele (lub wręcz wcale), za to powinno udać się zmniejszyć operacyjnie ponoszone straty w takich jednostkach.

Jeszcze wróćmy na chwilę do segmentu e-commerce, który przy 61 proc. wzroście sprzedaży, rosnącej marży brutto na sprzedaży (+0,2 p.p. r/r) zanotował jednak gorszy wynik operacyjny (28,8 mln zł vs 33,8 mln zł). Można założyć, że jest to przede wszystkim efekt kosztów ponoszonych w nowych kanałach e-commerce (CCC, Modivo, etc.). Wynik EBITDA na poziomie spółki e-obuwie wyniósł w trzecim kwartale bieżącego roku 42 mln zł (vs 24 mln zł rok wcześniej) podczas gdy na poziomie całego segmentu online był on o ok. 7 mln zł niższy.

Płynność, płynność i zadłużenie

Przypomnijmy jak działają spółki handlu detalicznego takie jak CCC. Firma sprzedaje towar przede wszystkim za gotówkę i karty płatnicze/kredytowe (de facto krótki 1-2 dniowy termin płatności) oraz w mniejszym stopniu na odroczony termin (hurt, sprzedaż franczyzowa i cześć e-commerce). CCC utrzymuje również istotne wartości zapasów zarówno na magazynie towarów i materiałów, jak i w sklepach detalicznych. Przypomnieć należy, że spółka sprzedaje obuwie w dwóch sezonach, co powoduje pewne nakładanie się zapasów. Zobowiązania handlowe nie są w stanie finansować całości zapasów, choć i tak osiągają dość znaczące wskaźniki rotacji w dniach. W efekcie spółka potrzebuje finansowania dodatniego kapitału pracującego wraz ze wzrostem sprzedaży zazwyczaj poprzez kredyty obrotowe (krótkoterminowe).



kliknij, aby powiększyć



Cykl konwersji gotówkowej wynosi w analizowanym kwartale 124 dni, czyli o 12 dni więcej niż rok wcześniej, choć o 24 mniej niż w poprzednim kwartale. Z jednej strony jest to efekt skrócenia rotacji zobowiązań o 25 dni, z drugiej lekko skompensowany poprawą rotacji zapasów o 13 dni. W tym pierwszym wypadku spółka tłumaczy to dostosowaniem się do ustawy o zatorach płatniczych, która przewiduje maksymalne terminy płatności dla grupy małych i średnich przedsiębiorstw. To zaś oznacza, że jest to zmiana raczej stała i trudno będzie liczyć na dodatkowe finansowanie się u kontrahentów. Prezes w trakcie konferencji zapewnił, że zobowiązania są regulowane na bieżąco i nie ma przeterminowań. Oczywiście nie mamy powodu, aby nie wierzyć, ale może warto by było zamieszczać w sprawozdaniu kwartalnym np. wiekowanie zobowiązań? Przy płynności wspomnę jeszcze o kapitale pracującym (aktywa bieżące minus zobowiązania bieżące), który na koniec września był ujemny (-293 mln zł), co samo w sobie nie jest dobrą informacją. Jednak jeśli spojrzymy na trend (500-600 mln zł nadwyżki zobowiązań nad aktywami bieżącymi) w poprzednich dwóch kwartałach to mamy zauważalny progres. Wskaźnik płynności bieżącej jest na poziomie minimalnie poniżej jedności co jest poprawą o 0,12 w stosunku do roku poprzedniego. Wskaźnik płynności szybkiej (bez uwzględniania zapasów) wynosi 0,35 przy 0,25 rok wcześniej. Wartość tego wskaźnika jest bardzo niska, choć należy pamiętać o pewnej specyfice firm handlu detalicznego.

I tak przechodzimy do zadłużenia i struktury finansowania.


kliknij, aby powiększyć


Dług netto (spółka pokazuje tutaj zadłużenie finansowe bez leasingu wynikającego z MSSF 16) na koniec września wyniósł ponad 1,1 mld zł i był mniej więcej na podobnym poziomie co rok wcześniej. Biorąc pod uwagę pandemię to można by uznać, ze jest świetnie skoro udało się nie zwiększyć zadłużenia. Należy jednak podkreślić kilka kwestii.

W międzyczasie (drugi kwartał bieżącego roku) spółka pozyskała 506 mln zł z podwyższenia kapitału. Gdyby tego podwyższenia nie było to proszę sobie odpowiedzieć samemu co by było i jakby to się skończyło. W chwili obecnej kapitały własne wynoszą niecałe 600 mln zł i stanowią zaledwie 8,8 proc. całości aktywów, a jeszcze na koniec 2017 roku było to trochę powyżej 1/3. Oczywiście częściowo jest to efekt wprowadzenia MSSF 16, ale nawet wykluczywszy ten wpływ to i tak wzrost zadłużenia jest bezsporny.

W chwili obecnej nie ma co liczyć wskaźnika zadłużenie netto/EBITDA gdyż ta miara zyskowności jest po prostu bardzo uboga. Tak samo do tematu podeszła spółka nie podając tych danych w prezentacji. Co ważniejsze udało się jej przekonać obligatariuszy, że ten konwenant bankowy (max. 3,5), podobnie jak wskaźnik pokrycia odsetek (max 5,0), nie będzie weryfikowany jeśli spółka podwyższy kapitał co uczyniła. Spółka podpisała porozumienia z bankami finansującymi jej działalność, które dają oddech do kwietnia 2021 roku, a w wypadku obligacji do czerwca. Warto dodać, że zarząd zamierza podpisać umowy na nowe finansowanie w wysokości ok. 250 mln zł gwarantowane przez BHK a także przedłużyć finansowanie obecne poza okres kwietnia przyszłego roku. Pozostaje tylko trzymać kciuki za sukces w tych negocjacjach. Podsumowując trudno uznać, że sytuacja płynnościowo-zadłużeniowa spółki jest komfortowa. Wyniki są przede wszystkim ciągnięte przez sektor e-commerce a być może za chwilę znowu będzie się trzeba zmierzyć z lockdownem. Spółka przetrwała jednak najtrudniejszy okres i wydaje się być lepiej przygotowana do takiego czarnego łabędzia niż jeszcze na początku roku. Niestety wysokie zadłużenie nie pomaga i wprowadza jednak pewną nerwowość wśród akcjonariuszy i obligatariuszy.

Podczas konferencji spółka potwierdziła, że chciałaby mieć krótką listą inwestorów dla spółki e-obuwie do końca roku, a transakcję przeprowadzić w pierwszym kwartale 2021 roku. Poniżej pewna symulacja wyceny GK eobwuie. Tutaj muszę poczynić pewne zastrzeżenie, że wyniki 2019 roku pochodzą ze sprawozdań, natomiast dane sprzedażowe i rentowności w roku 2020 bazują na części informacji z prezentacji inwestorskich CCC. Niestety mam wrażenie, że część tych danych podawana jest dla kanału online eobuwie, a część dla GK eobuwie co może wprowadzać pewne zamieszanie.



kliknij, aby powiększyć


Jeżeli przyjmiemy, że celem grupy kapitałowej eobuwie na rok 2021 jest osiągnięcie EBITDA w okolicach 230-250 mln zł to przy np. mnożniku 12 (oczywiście można przyjąć inny) dawałoby wartość przedsiębiorstwa (EV) na poziomie nawet 3,0 mld zł. Oczywiście w celu zyskania wartości rynkowej należałoby skorygować tę kwotę o zadłużenie netto. Danych za rok 2020 nie mamy, ale bazując na sprawozdaniu za rok 2019 i przyjmując założenie o wzroście zadłużenia liniowo wraz ze sprzedażą, otrzymujemy 0,4 mld zł na koniec 2020 i 0,55 na koniec 2021. To powoduje wycenę GK eobuwie na poziomie 1,6-2,2 (1,2-1,7 uwzględniając 75% własności CCC w spółce), a wycena całej grupy CCC na dzień dzisiejszy oscyluje koło 2,0 mld zł. Tak więc teza, że w chwili obecnej eobuwie stanowi znaczną część wyceny rynkowej grupy CCC wydaje się nie być bezpodstawna. To oczywiście rodzi pytanie czy nie jest to okazja inwestycyjna. Nie należy jednak zapominać o nadal napiętym harmonogramie płynnościowym, ryzyku pełnego lockdownu, trendzie spadkowym na akcjach czy wciąż braku rentowności kanału detalicznego.

P.S. Oświadczam, że nie posiadam akcji/obligacji CCC w moim portfelu w chwili obecnej ani w ostatnich 30 dniach. Analizę przeprowadziłem starając się być maksymalnie obiektywnym tak jak tylko potrafię.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF
Edytowany: 30 października 2020 15:10

geronimo
2
Dołączył: 2009-03-30
Wpisów: 74
Wysłane: 5 listopada 2020 10:15:32 przy kursie: 44,07 zł
Nie sądzicie, że dziwnie to wygląda? tak jak by zamknięcie galerii handlowych dla CCC było pozytywną informacją, dzisiaj momentami kurs rośnie nawet o 5%.

przemekp
0
Dołączył: 2020-01-02
Wpisów: 2
Wysłane: 5 listopada 2020 11:49:01 przy kursie: 44,07 zł
Cytat:
Nie sądzicie, że dziwnie to wygląda? tak jak by zamknięcie galerii handlowych dla CCC było pozytywną informacją, dzisiaj momentami kurs rośnie nawet o 5%.

W tym przypadku ( jak i innych lokali handlowych oznacza to zwolnienie z konieczności opłaty czynszu dla najemcy. Czynsz dla najemcy w C.H. jest jednym z wyższych kosztów w prowadzeniu działalności.

Pozostają media (prąd, woda ) w minimalnych ilościach + ewentualne opłaty eksploatacyjne oraz staff cost.

seba19899
0
Dołączył: 2019-04-10
Wpisów: 4
Wysłane: 5 listopada 2020 12:51:59 przy kursie: 44,07 zł
Przy tej wycenie CCC i e-obuwia porównujac do wyceny allegro, co tu się dziwić, zaraz info o PFR.hello1

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE CCC
  • Przerwa w korekcie na GPW, w grze CCC, KGHM, Text i Medinice
    Przerwa w korekcie na GPW, w grze CCC, KGHM, Text i Medinice

    Pierwsza we wrześniu sesja na GPW rozpoczęła się od odreagowania 3-dniowych spadków, które w piątek cofnęły indeks WIG20 do poziomów z końca czerwca. Nie zmienia to jednak podażowego spojrzenia na polski i globalny rynek akcji, stąd pomimo optymistycznego startu miesiąca, wrzesień raczej przyniesie kontynuację spadkowej korekty.

  • Analiza Grupy CCC: Rekordowa EBITDA swoje, a kurs akcji swoje
    Analiza Grupy CCC: Rekordowa EBITDA swoje, a kurs akcji swoje

    Analiza wstępnych wyników CCC za II kwartał 2025 roku pokazuje, że spółka osiągnęła historycznie rekordową EBITDA, ale jednocześnie wciąż zmaga się z wyzwaniami w sprzedaży i marżach, zwłaszcza w segmentach kluczowych dla strategii rozwoju.




18 19 20 21 22

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,423 sek.

zavmurll
sofgbgir
fbekebuo
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
nlulcocm
ubwxrxjq
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat