PARTNER SERWISU
dxvjmftg
413 414 415 416 417
vladinho
45
Dołączył: 2015-01-03
Wpisów: 859
Wysłane: 29 kwietnia 2021 11:22:20 przy kursie: 175,24 zł
isaac napisał(a):
Osobiście zakładam, że cdprojekt w 2 połowie roku zrobi relaunch. Obecna wersja pudełka zostanie zostapione wersją "director's cut", od razu z latkami i dlc na płytce przy okazji wypuszczenia wersji next gen. Trochę znowu na marketing wrzuci i będzie próbował przełamać tym czarny PR przed wypuszczeniem 1 dodatku pewnie we wczesnym 2022.
Wróżenie z gwiazd, ale byłoby to sensowne zagranie.



Widzę, że rośnie kolejna "miejska legenda" o tym jak to wersja next-genowa będzie przełomem.
To tak na logikę pytanie - czy CDR ma przepisać całego Cyberpunka od nowa, zrobić questy ciekawe a nie pójdź, przynieś, pozamiataj, wprowadzić pościgi jak element gry a nie 2 cut-scenki, latające samochody, konwersacje z "zombiee" snującymi się po mieście a nie losowe odzywki jak w W3, żeby to się sprzedawało lepiej niż aktualna wersja PC ?
Jak niby to mają zrobić, jak przez pół roku nie są w stanie zoptymalizować wersji dla starych konsol ?

isaac
17
Dołączył: 2021-01-30
Wpisów: 81
Wysłane: 29 kwietnia 2021 11:48:06 przy kursie: 175,24 zł
cmc napisał(a):
Nie wydaje mi się, żeby CP2077 w następnych kwartałach sprzedawał się lepiej niż w Q1. Fizyka gry jest słaba, grafika tylko na najdroższych kartach jest dobra, fabuła nie zachwyca, DLC muszą być duże, i muszą znacząco poszerzyć świat CP



vladinho napisał(a):
Widzę, że rośnie kolejna "miejska legenda" o tym jak to wersja next-genowa będzie przełomem.
To tak na logikę pytanie - czy CDR ma przepisać całego Cyberpunka od nowa, zrobić questy ciekawe a nie pójdź, przynieś, pozamiataj, wprowadzić pościgi jak element gry a nie 2 cut-scenki, latające samochody, konwersacje z "zombiee" snującymi się po mieście a nie losowe odzywki jak w W3, żeby to się sprzedawało lepiej niż aktualna wersja PC ?
Jak niby to mają zrobić, jak przez pół roku nie są w stanie zoptymalizować wersji dla starych konsol


Temat i argumenty wałkowane wielokrotnie. Po co ciągle wracać do tego samego.

Musicie zrozumieć, że gra nie musi być majstersztykiem technologicznym pod każdym względem by być sukcesem. Do każdej gry można się doczepić, że ma elementy słabsze od czegoś innego. Ba, nawet GTA 5 jest dużo uboższe technicznie (nie graficznie) niż GTA 4. Gra ma mieć to coś, co ją wyróżnia spośród konkurecji, a cyberpunk to właśnie ma.

Poza tym to jest gra fabularna / RPG. NPC na ulicy są tylko dla feelingu, do niczego innego tam ich nie potrzeba. Cyberpunk to nie GTA ani gra sandboxowa, nie powinno się ich przyrównywać ani oczekiwać tych samych rzeczy od nich. Mają one inne cele. Dark Souls nie jest grą złą bo ma kiepską fabułe i dialogi a jest grą RPG jak wiedźmin, jakby je tak wybiórczo porównać np. pod względem świata i fabuły to by można uznać, że ta gra nie powinna się sprzedać w ogóle. Liczy się unikalność i core gry - jak w tych kwestiach gra się sprawuje.

Większość hejtu na grę pochodzi od ludzi, którzy nieadekwatnie oczekiwali GTA lub posiadają stare konsole. Wersja na nie już jest w porządku z tego co widzę na youtube'ie i pewnie zostanie jeszcze doszlifowana. Poza tym cały czas rosnący market share nowych konsol będzie coraz więcej wypełniał tą lukę słabego odebrania wersji old gen. A na tych konsolach jest wszystko w porządku.

Sprzedaż rozbudzą DLCki, wersja next gen, dodatki i serial netflix oraz kolejne wyprzedaże na platformach cyfrowych i coraz lepszy word of mouth.

Przestańcie szerzyć jakieś teorie spiskowe. 2 strony temu analizowałem, że gra jest cały czas w czołówce porównywalnych gier pod względem zainteresowania, a wy ją przedstawiacie jako grę umierającą.
Edytowany: 29 kwietnia 2021 11:52

Scarry
193
Dołączył: 2011-02-28
Wpisów: 4 958
Wysłane: 29 kwietnia 2021 12:28:53 przy kursie: 175,24 zł
@isaac

jak zwykle stek bzdur. O tym że Cyberpunk jest sandboxem trąbiła od 4 lat sama firma, prezesi, pracownicy i było tyle och ach jak to sandboxa trzeba wypełnić treścią zeby nie był gorszy od takich produków innych firm... nawet nie chce mi sie szukac linków tyle tego było. Masz serio jakiś syndrom sztokholmski na punkcie CDProjektu, co by nie zepsuli, na peeeeewno chcieli dobrze, tylko źli ludzie nie rozumieją. Sami pracownicy/zarząd CDR wielokrotnie porównywał się do sandboksowych gier Rockstara.

Cytat:
NPC na ulicy są tylko dla feelingu, do niczego innego tam ich nie potrzeba.

lol
wszystko w grze jest dla feelingu. Inaczej gralibyśmy w tekstówki. Po prostu CDR zrobił je nieudacznie, pozbawiając minimalnej AI i autonomii, jakby to był rok 2005 a nie 2020.
* "Diversification is protection against ignorance, it makes little sense for those who know what they’re doing." W. Buffet.
* "The market can remain irrational longer than you can remain solvent"
* "scared money don’t make money"
aktualny portfel szacunkowo: 75% CRJ, 20% PDG, 5% THD
Edytowany: 29 kwietnia 2021 12:47


vladinho
45
Dołączył: 2015-01-03
Wpisów: 859
Wysłane: 29 kwietnia 2021 13:09:58 przy kursie: 175,24 zł
isaac napisał(a):


Musicie zrozumieć, że gra nie musi być majstersztykiem technologicznym pod każdym względem by być sukcesem. Do każdej gry można się doczepić, że ma elementy słabsze od czegoś innego. Ba, nawet GTA 5 jest dużo uboższe technicznie (nie graficznie) niż GTA 4. Gra ma mieć to coś, co ją wyróżnia spośród konkurecji, a cyberpunk to właśnie ma.



d'oh!
To co analizowałeś to była liczba graczy - gdzie Cyberpunk ma zbliżoną popularność do Dark Souls III - gry dobrej, która potrafi ściągnąć uwagę większej ilości graczy ale tytułu już 5cio letniego.
To co reprezentuje kurs, to prognozy sprzedaży CP i np. prognozy Ipopemy są takie:
Cytat:
Dla przypomnienia: w lutym analitycy Ipopema Securities również obniżyli swoje prognozy (z 25 mln kopii do 16 mln w 2020 r. oraz z 10,3 mln do 9 mln w 2021 r.).

Już widać że założenia na 2020 były zbyt optymistyczne, ale zobacz, że prognozują 2/3 sprzedaży z 2020 na 2021, nie dlatego, że mają takie widzimisię - ale analizują sprzedaż różnych gier i średnia dla tego typu tytułów AAA właśnie tak wygląda. Cały problem (który z resztą starasz się pominąć) jest w tym, że rozkład sprzedaży za 1Q nie wskazuje, że uda się uciągnąć połowę tych 9ciu mln w 2021.
Po dużym piku preorderów, występuje niestandardowe obniżenie zamówień.
To na co ->ja<- (a mogę się mylić!) zwracam uwagę jest to, że pomimo patchy, które skutecznie poprawiają rozgrywkę sprzedaż wygląda jak przed patchami.
Stąd wniosek, że owszem słaba jakość zachwiała marką, renomą itd., ale pokazuje to też to, że gra nie przyciąga tylu graczy ilu miała przyciągać.
Dlatego też pytanie, które wydaje się kluczowe (a je zignorowałeś) - co CDR na wydać w wersji Next-Gen'owej aby rzeczywiście dobić do tych 9-10ciu mln sztuk w tym roku.
Ma po prostu wydać CP z patchami i darmowymi dlc (taki pre - game of the year version) i lepszej jakości teksturami i to ma wystarczyć ???
Edytowany: 29 kwietnia 2021 13:11

isaac
17
Dołączył: 2021-01-30
Wpisów: 81
Wysłane: 29 kwietnia 2021 13:11:05 przy kursie: 175,24 zł
Scarry napisał(a):
@isaac

jak zwykle stek bzdur. O tym że Cyberpunk jest sandboxem trąbiła od 4 lat sama firma, prezesi, pracownicy i było tyle och ach jak to sandboxa trzeba wypełnić treścią zeby nie był gorszy od takich produków innych firm... nawet nie chce mi sie szukac linków tyle tego było. Masz serio jakiś syndrom sztokholmski na punkcie CDProjektu, co by nie zepsuli, na peeeeewno chcieli dobrze, tylko źli ludzie nie rozumieją. Sami pracownicy/zarząd CDR wielokrotnie porównywał się do sandboksowych gier Rockstara.

Cytat:
NPC na ulicy są tylko dla feelingu, do niczego innego tam ich nie potrzeba.

lol
wszystko w grze jest dla feelingu. Inaczej gralibyśmy w tekstówki. Po prostu CDR zrobił je nieudacznie, pozbawiając minimalnej AI i autonomii, jakby to był rok 2005 a nie 2020.



Gra ma elementy sandbox bo jest otwartym światem, więc coś się musiało tam znaleźć by to się spinało, ale nigdy to nie było rdzeniem tej gry jak w przypadku gta. Rdzeń i główny punkt sprzedażowy to gra fabularna.

Jakikolwiek omyłkowym PR był wcześniej został przez graczy już zrewidowany, a przez rynek wyceniony.

Tak, npce są dla feelingu i spełniają to zadanie. Po co bez sensu za nimi łazić i śledzić co robią. Nikt tego nie robi grając. Biegnąc przez ulicę mają być one zatłoczone i tylko do tego są potrzebni.

vladinho napisał(a):
isaac napisał(a):


Musicie zrozumieć, że gra nie musi być majstersztykiem technologicznym pod każdym względem by być sukcesem. Do każdej gry można się doczepić, że ma elementy słabsze od czegoś innego. Ba, nawet GTA 5 jest dużo uboższe technicznie (nie graficznie) niż GTA 4. Gra ma mieć to coś, co ją wyróżnia spośród konkurecji, a cyberpunk to właśnie ma.



d'oh!
To co analizowałeś to była liczba graczy - gdzie Cyberpunk ma zbliżoną popularność do Dark Souls III - gry dobrej, która potrafi ściągnąć uwagę większej ilości graczy ale tytułu już 5cio letniego.
To co reprezentuje kurs, to prognozy sprzedaży CP i np. prognozy Ipopemy są takie:
Cytat:
Dla przypomnienia: w lutym analitycy Ipopema Securities również obniżyli swoje prognozy (z 25 mln kopii do 16 mln w 2020 r. oraz z 10,3 mln do 9 mln w 2021 r.).

Już widać że założenia na 2020 były zbyt optymistyczne, ale zobacz, że prognozują 2/3 sprzedaży z 2020 na 2021, nie dlatego, że mają takie widzimisię - ale analizują sprzedaż różnych gier i średnia dla tego typu tytułów AAA właśnie tak wygląda. Cały problem (który z resztą starasz się pominąć) jest w tym, że rozkład sprzedaży za 1Q nie wskazuje, że uda się uciągnąć połowę tych 9ciu mln w 2021.
Po dużym piku preorderów, występuje niestandardowe obniżenie zamówień.
To na co ->ja<- (a mogę się mylić!) zwracam uwagę jest to, że pomimo patchy, które skutecznie poprawiają rozgrywkę sprzedaż wygląda jak przed patchami.
Stąd wniosek, że owszem słaba jakość zachwiała marką, renomą itd., ale pokazuje to też to, że gra nie przyciąga tylu graczy ilu miała przyciągać.
Dlatego też pytanie, które wydaje się kluczowe (a je zignorowałeś) - co CDR na wydać w wersji Next-Gen'owej aby rzeczywiście dobić do tych 9-10ciu mln sztuk w tym roku.
Ma po prostu wydać CP z patchami i darmowymi dlc (taki pre - game of the year version) i lepszej jakości teksturami i to ma wystarczyć ???


Fajnie wybiórczo sobie wybrać z analizy Dark Souls, który miał akurat wtedy spike po wyprzedaży. Kompletnie się nie odniosłeś do faktu, że poza 3-4 porównywalnymi grami nic innego nie zbliża się do tego poziomu. Nic się nie odniesiesz do zeszłorocznego hitu HADES, bardzo popularnej i nagradzanej gry, a ma 3 - 4x mniej graczy?

Co do wybiórczych cytatów z domów maklerskich to też przytoczę jeden - przy kursie około 300PLN:

Cytat:
Zwraca też uwagę notka analityków Biura Maklerskiego mBanku. „Naszym zdaniem obecnie kurs akcji CDR dyskontuje mniej niż 20 mln sprzedanych sztuk Cyberpunk 2077 w ciągu 12 miesięcy, co jest zbyt konserwatywnym założeniem”


Większość analityków prognozuje drugie życie w 2 połowie roku, o czym też świadczy konsensus na Q1 na poziomie 1.2 mln sztuk sprzedaży oraz ich rekomendacje.
Edytowany: 29 kwietnia 2021 13:25

vladinho
45
Dołączył: 2015-01-03
Wpisów: 859
Wysłane: 29 kwietnia 2021 14:14:23 przy kursie: 175,24 zł
Cytat:
Fajnie wybiórczo sobie wybrać z analizy Dark Souls, który miał akurat wtedy spike po wyprzedaży. Kompletnie się nie odniosłeś do faktu, że poza 3-4 porównywalnymi grami nic innego nie zbliża się do tego poziomu. Nic się nie odniesiesz do zeszłorocznego hitu HADES, bardzo popularnej i nagradzanej gry, a ma 3 - 4x mniej graczy?


d'oh! matko i znowu gruszki z jabłkami - nie odniosę się do Hadesu, bo to nie jest clue! To ile osób gra nie ma żadnego teraz żadnego znaczenia, istotne jest ile się sprzedaje i o tym był mój post.
To, że dygresję próbujesz uciągnąć jako główny wątek świadczy tylko o tym, że nie masz odpowiedzi na kluczowe kwestie dotyczące CP i spółki i generalnie je bagatelizujesz.

Cytat:
Co do wybiórczych cytatów z domów maklerskich to też przytoczę jeden - przy kursie około 300PLN:

Rekomendacja przy 300 zł to nie uwzględniała jeszcze strategii spółki, a ja nawet nie podałem nawet tego jakiego kursu oczekuje ipopema, tylko i wyłącznie szacunki odnośnie sprzedaży.

Celowo omijasz temat.

Cytat:
Większość analityków prognozuje drugie życie w 2 połowie roku, o czym też świadczy konsensus na Q1 na poziomie 1.2 mln sztuk sprzedaży oraz ich rekomendacje.


poproszę o cytat o tym konsensusie

skoro bezkrytycznie wierzysz analitykom, to prosiłbym jeszcze o uzasadnienie jak wersja next-genowa ma
"uzupełnić" brakujące po 1Q 8mln sztuk (mój cytat z ipopemy) czy więcej niż 8mln sztuk - Twój cytat z mbanku (już po raz trzeci zadaję to pytanie).
Edytowany: 29 kwietnia 2021 14:19

lesgs
38
Dołączył: 2012-07-19
Wpisów: 907
Wysłane: 29 kwietnia 2021 19:48:39 przy kursie: 175,24 zł
Według mnie, dyskusja na tym wątku staje się bardzo chaotyczna. Uczestnicy rzucają cyframi, notowaniami, wolumenami, datami. Może spróbujmy inaczej.
CDR
(1) naprawi grę tak, że będzie grywalna na dostępnych platformach
(2) nie potrafi jej naprawić, i pozostanie ona w stanie mniej więcej takim, w jakim jest pomimo wielu „łat”

W drugim scenariuszu sukcesu nie będzie, poświęcone środki zostaną zmarnowane, gra ulegnie stopniowemu zapomnieniu; samo CDR straci reputację, której długo nie odzyska, a kolejne produkty będą wymagać poważnych nakładów i znakomitych scenariuszy by przekonać kupujących. Cena akcji na pewno nie wzrośnie.

Pierwszy scenariusz oparty jest na sukcesie w doprowadzeniu gry do stanu oczekiwanej sprawności technicznej. To wcale nie gwarantuje sukcesu, gdyż ważny jest czas, jaki to zajmie, koszty, jakie zostaną na to wydane, i koszty kampanii przywracającej nadwyrężoną renomę grze i CDR.

Wady gry znane były w styczniu i wtedy powinien był zostać wykonany pełny audyt stanu gry. Rynek czeka na wyniki poprawek i nie sądzę by był gotów czekać dłużej niż ok. 6 miesięcy (to moja prywatna ocena). Jeżeli w tym czasie sprawność nie zostanie przywrócona, potencjalni gracze zaczną kupować co innego, a ci, którzy już grę mają, raczej też zajmą się innymi produktami. Tak działa upływ czasu.
Nie wiem, czy firma kiedykolwiek poda koszty koniecznych napraw gry (oraz darmowych dodatków i niezbędnych w kampaniach rabatów). Jeżeli przekroczą one 25% kosztów wytworzenia produktu to będzie bardzo dużo. To samo dotyczy kampanii reklamowej ponownie promującej CP77. To będzie musiał być poważy wysiłek finansowy, czasowy i kadrowy.
Zakładając, że powróci grywalność, efektów oczekuję dopiero po wakacjach. Jeżeli w Q3 nie nastąpi poważny wzrost sprzedaży, CP77 będzie raczej skończony jako produkt.

Bez uwzględnienia tych czynników jakiekolwiek szacunki wielkości sprzedaży i zysków są pozbawione wszelkich podstaw.

Może właściwy będzie taki harmonogram:
- Doprowadzenie gry do stanu sprawności, czerwiec-lipiec
- Kampania reklamowa, lipiec-sierpień
- Dostawy i promocje sprzedaży, kampanie i „road-show”, sierpień-wrzesień
- Być albo nie-być dla gry, koniec września.

Wtedy pojawią się miarodajne szacunki całorocznej sprzedaży. To są tylko moje przewidywania; może inni dyskutanci mają lepszą ocenę i lepsze harmonogramy.
Co do ceny akcji; nadal uważam, że AT wskazuje na dość silne wsparcie w okolicach 120-140 zł. Posiadacze krótkich pozycji mogą grać na ten wariant.

Jakubniekuba
28
Dołączył: 2020-12-27
Wpisów: 60
Wysłane: 29 kwietnia 2021 22:46:30 przy kursie: 175,24 zł
Soyoka55 napisał(a):

Przychody tej spółki wyniosły miliard złotych, ale jestem przekonany że jest to ostatni tłusty rok cedepu. Zobaczcie, cedep miał przedstawić plan rozwoju, nie zrobił tego. Dodatkowo nie uporał się atakiem hakerów i wściekłymi inwestorami.


1. Przychody w 2020 to ponad 2 mld. www.cdprojekt.com/pl/typ-infor...
2. Plan rozwoju (strategia rozwoju) www.cdprojekt.com/pl/grupa-kap...
3. „Wściekli inwestorzy” co miał zrobić - zaszczepić ich, czy co Think

Scarry
193
Dołączył: 2011-02-28
Wpisów: 4 958
Wysłane: 30 kwietnia 2021 09:49:19 przy kursie: 174,12 zł
DJ1910 napisał(a):

Lol

To nie GTA kolego. Jak chcesz dobrych akcji z NPCami to nie po to jest CB2077 o czym wie każdy kto ma pojęcie o grach j typach gier.


kolejny ubrany z syndromem sztokholmskim... jezu ludze przecież tych bzdur nie da się czytać, sam CDR uważa naprawę NPCów za piorytet, no ale widać CDProjekt nie ma pojęcia o tego typach gier....

zachowanie NPCów do poprawy
Cytat:
Wśród pytań pojawiło się jednak również to o mniej oczywiste problemy - sztuczną inteligencję i zachowanie postaci niezależnych (NPC). Chociaż nie są to elementy psujące grę z technicznego punktu widzenia, to wciąż bardzo mocno przeszkadzają w cieszeniu się grą.

Przedstawiciele CD Projekt Red na pytanie, czy zamierzają skupić się także na tych elementach, odpowiedzieli:

Skupiamy się na technicznych aspektach, także związanych z gameplayem. Szczerze mówiąc, dla nas są one tym samym, patrząc od strony produkcji. Sztuczna inteligencja i zachowanie postaci niezależnych to część błędów, więc odpowiadając na pytanie, te elementy także są wliczone [w zapowiedziane aktualizacje - przyp. red.].


z wami nie trzeba dyskutować, wystarczy wam cytować CDProjekt żeby zrobić z was kompletnych nieogarów
* "Diversification is protection against ignorance, it makes little sense for those who know what they’re doing." W. Buffet.
* "The market can remain irrational longer than you can remain solvent"
* "scared money don’t make money"
aktualny portfel szacunkowo: 75% CRJ, 20% PDG, 5% THD

Jakubniekuba
28
Dołączył: 2020-12-27
Wpisów: 60
Wysłane: 30 kwietnia 2021 10:29:53 przy kursie: 174,12 zł
@Scarry mógłbyś wskazać - bom zapewne też "nieogar", jak raczyłeś grzecznie zauważyć o niektórych forumowiczach - gdzie w cytowanym fragmencie
Scarry napisał(a):
sam CDR uważa naprawę NPCów za piorytet
?

Bo ja, zapewne napiszę teraz "stek bzdur", ale wiadomo "syndrom sztokholmski" u mnie zapewne w zaawansowanej postaci (i tu pewnie Cię zdziwię, jednakże "nieubrany w akcje") czytam tylko, że uważają to za część problemów technicznych. Nigdzie nie wspominają, że to ich priorytet, dla jasności cytuję jedyną wypowiedź CDR z tego artykułu:

Cytat:
Skupiamy się na technicznych aspektach, także związanych z gameplayem. Szczerze mówiąc, dla nas są one tym samym, patrząc od strony produkcji. Sztuczna inteligencja i zachowanie postaci niezależnych to część błędów, więc odpowiadając na pytanie, te elementy także są wliczone [w zapowiedziane aktualizacje - przyp. red.].



Edytowany: 30 kwietnia 2021 10:31


Scarry
193
Dołączył: 2011-02-28
Wpisów: 4 958
Wysłane: 30 kwietnia 2021 10:34:49 przy kursie: 174,12 zł
jest wyraźnie napisane na czym firma się teraz skupia, NPC są częścią tego zadania na którym są skoncentrowani. Jak to nazwać inaczej niż priorytetem dla firmy?

Jizus, ludzie
* "Diversification is protection against ignorance, it makes little sense for those who know what they’re doing." W. Buffet.
* "The market can remain irrational longer than you can remain solvent"
* "scared money don’t make money"
aktualny portfel szacunkowo: 75% CRJ, 20% PDG, 5% THD

isaac
17
Dołączył: 2021-01-30
Wpisów: 81
Wysłane: 30 kwietnia 2021 11:04:27 przy kursie: 174,12 zł
Było parę głupich zachowań przez błąd w skrypcie. Już załatane. Scary mógłbyś już skończyć ciągle rozwałkowywać tak mało istotne kwestie i pisać bzdury.

Artykuł jest z grudnia, to już dawno za nami.
Edytowany: 30 kwietnia 2021 11:05

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 30 kwietnia 2021 12:16:06 przy kursie: 174,12 zł
isaac napisał(a):

Proszę bardzo. O reszte roku możemy się spierać w nieskończoność, trzeba poczekać na odpowiednie triggery i zobaczyć jak to się przekłada na sprzedaż. Za to nie wiem dlaczego uważasz, że muszą sprzedać 8 mln+ w tym roku. 20 mln w 12 miesięcy już brzmi dla mnie bardzo dobrze.

A luka w strategii długoterminowej jest już w cenie, ale to tylko dobrze dla ewentualnej wyceny, gdy zostanie zapełniona, wszak pokatnie przy ciągnięciu za język wspominają ze pracują nad nowymi projektami od zeszłego roku.


Oczywiście wszyscy się uwzięli na CDP. Gracze nie potrafią grać w tą genialną grę a zwalają na spółkę. Nie potrafią nawet docenić jaki "diament" trafił do ich rąk. Po shortujących nawet firmy ratingowe "chcą zaszkodzić naszej perle"

EuroRating negatywnie o perspektywie ratingu kredytowego CD Projektu
Opublikowano: 2021-04-29 13:38:22 Przemyslaw Bujnik
Zmiana perspektywy ratingu kredytowego CD Projektu związana jest przede wszystkim z nieudaną premierą i szybko spadającą sprzedażą gry „Cyberpunk 2077”. Według raportów rynkowych sprzedaż gry po premierze spadła dużo mocniej niż innych tytułów o porównywalnej skali i budżecie. Zwykle w ciągu miesiąca sprzedaż gier z segmentu AAA spada o ok. 50-65 proc. Tymczasem sprzedaż najnowszej gry CD Projektu po miesiącu spadła aż o 96 proc., a po dwóch miesiącach skala spadków sięgnęła aż 99 proc. Istotny wpływ na to miało m.in. wycofanie tytułu ze sprzedaży na platformie PayStation Store (co spowodowane było bardzo niską jakością gry w wersji na konsole starszej generacji).
www.stockwatch.pl/wiadomosci/e...

Ale tymczasem zaprezentowany artykuł na SW bardzo brutalnie pokazuje jak wygląda sprzedaż tego "diamentu".
Niestety nie można tego nazwać inaczej tylko brutalne "sprowadzenie na ziemię".
Pokazuje dobitnie jaka jest różnica względem innych gier i różnice w poziomach sprzedaży.
To nie jest sprzedaż np. 2 razy mniejsza porównawczo. To jest różnica większa niż x10.
Spadek porównywalnych kosztowo produktów o 65% a spadek o 99% to prawdziwa otchłań. Nawet w najgorszych własnych szacunkach nie brałem tego pod uwagę.

Nie wiem na jakiej podstawie sądzisz, że sprzedaż wzrośnie kilka razy.
Na razie sprzedaż na PC się niemal wypaliła. Taki Outriders miesiąc po premierze sprzedaje się lepiej na Steam niż CP w tym samym okresie- a przynajmniej pozycje ma lepsze. Może warto podkreślić, że sprzedaż teraz a w 1 połowie stycznia jest wyższa i trudniej zajmować pozycje w TOP10.
Nawet przyjmując - co wydaje się dość wątpliwe - , że sprzedaż na PCty się utrzyma na aktualnym poziomie i dołożą 3 mln szt to same nex-geny muszą wygenerować co najmniej 4mln szt. Tak jest to możliwe ale nie ma wcale takiej pewności.
Może warto jeszcze przypomnieć, że w 2020 miało być 25mln szt a wygląda na to, że nawet na koniec 2021 tyle raczej nie będzie.

Marzenia nic nie kosztują ale tylko wirtualnie. Na Giełdzie niestety fiasko marzeń bywa bardzo bolesne. Nie bez powodu aktualizowane są ratingi. Pokazują one o ile bardziej ryzykowne jest inwestowanie w takie spółki w dłuższym terminie.
Piszecie o nowych projektach. Jak na razie bardzo udał się CDP tylko jeden projekt (jeden hot) reszta była średnia. Nie chcę nikogo denerwować ale spółka zaczyna mi nieco przypominać CIG .... tam także obiecywało się gruszki na wierzbie przed premierami. Spółka nawet po nieudanej premierze nie potrafiła twardo stanąć na ziemi i dalej "aspiruje" do najlepszej spółki gamedev na świecie .... czym to uzasadniają - hobbyści w to wierzą. Ale wokółspółki wszystko się zmieniło. To nie jest ani ta sama spółka co pół roku temu ani takie same otoczenie .... tylko część wyznawców jest taka samo - mówią w style Wołodyjowskiego z Trylogii ... "nic to..."
Można wierzyć, że spółka za rok będzie najlepsza na świecie ale tylko nieliczni w to uwierzą. Sprzedaż na Steam i ratingi mówią coś innego.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)

misiekstok
23
Dołączył: 2018-09-05
Wpisów: 69
Wysłane: 30 kwietnia 2021 12:21:50 przy kursie: 174,12 zł
Dawno za nami? Skwituję to modnym "xD"
Gra ma ciągle te same bolączki co w grudniu, pomijając poprawę w aspekcie technicznym to gra w podstawowych mechanikach kuleje. Po prostu jest to dobra gra (ogólnie) , ale nie wybitna (a taką miała być). Sprzedaż jest dramatycznie słaba, mija 4 miesiąc bez ps store, płyty są po 89 PLN (nowe oczywiście) a perspektywy wpływów z zbugowańca w 2021 są po prostu mierne. Hype już dawno minął, firma nie wykorzystała premierowego szaleństwa (tzn.klamiac na temat stanu gry podciągnęła sprzedaż) bo produkt był w tragicznym stani, a narazie cyberpunk jest słabym Long sellerem.
Faktycznie syndrom Sztokholmski u niektórych.

isaac
17
Dołączył: 2021-01-30
Wpisów: 81
Wysłane: 30 kwietnia 2021 14:48:35 przy kursie: 174,12 zł
Bardzo co niektórych przepraszam, ale dopiero zauważyłem, że dane mi się rozjechały przy przeklejaniu do nowego arkusza. Nic to nie zmienia w argumentach, ale może by kogoś to wprowadziło w jakiś błąd.

kliknij, aby powiększyć


Nie mogę już zedytować posta. W tym poście zamieszczam zrewidowane dane.
Edytowany: 30 kwietnia 2021 17:59

tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 30 kwietnia 2021 16:55:35 przy kursie: 174,12 zł
Proponuję zostawić na chwilę Cyberpunka i zobaczyć co tam się dzieje w świecie mobilnego Wiedźmina. Kilka dni temu Spokko rozdało tysiąc zaproszeń do bety i jedno z nich trafiło na ręce polskiego youtubera DelanyBox.
Pierwsze Testy Monster Slayera w terenie
Edytowany: 30 kwietnia 2021 16:56

lesgs
38
Dołączył: 2012-07-19
Wpisów: 907
Wysłane: 30 kwietnia 2021 17:07:11 przy kursie: 174,12 zł
Kasa na nowe produkcje jest i nie ma tu żadnej wątpliwości. Sądzę, że @baks ma na myśli to, w jaki sposób rozłoży się wykorzystanie tych środków w czasie. Jeżeli miałyby być prowadzone 2 produkcje typu AAA na raz, i jednocześnie nie byłoby oczekiwanej gotówki z CP77 to mogą pojawić się problemy - nie teraz - ale za 3-4 lata, czyli wtedy, gdy produkcja nowych tytułów będzie mocno zaawansowana.

Tu pytanie skierowane do @anty:

Załóżmy zgodnie ze strategią, że rozwijane będą 2 tytuły AAA w okresie 5 lat. Załóżmy też, że koszty każdej gry wyniosą {koszty CP77 + 10% (by nie było niedoróbek)} + 10% (wzrost kosztów w czasie).

Jak w takiej sytuacji będzie wyglądać cash flow przez nadchodzące 5-6 lat przy dodatkowym założeniu, że CDR osiąga przychody tylko z CP77 na poziomie: rzeczywiste za 2020 r. i oraz np. 0,5 Mld 2021 i 0,3 Mld w 2022 (albo inne założenia). Zatem, ile jeszcze musi zarobić CP77 by starczyło na obie nowe produkcje. W tym schemacie zakładam, że pozostałe przychody z W1-3 i innych gier będą równoważyły pozostałe koszty działalności spółki (lub nadwyżka zostanie podzielona pomiędzy akcjonariuszy).

To dość proste założenia, ale powinno rozstrzygnąć jednoznacznie temat tego, czy pieniędzy starczy, czy też nie.

Co wy na to?

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 30 kwietnia 2021 17:34:56 przy kursie: 174,12 zł
lesgs napisał(a):

Załóżmy zgodnie ze strategią, że rozwijane będą 2 tytuły AAA w okresie 5 lat. Załóżmy też, że koszty każdej gry wyniosą {koszty CP77 + 10% (by nie było niedoróbek)} + 10% (wzrost kosztów w czasie).

Jak w takiej sytuacji będzie wyglądać cash flow przez nadchodzące 5-6 lat przy dodatkowym założeniu, że CDR osiąga przychody tylko z CP77 na poziomie: rzeczywiste za 2020 r. i oraz np. 0,5 Mld 2021 i 0,3 Mld w 2022 (albo inne założenia). Zatem, ile jeszcze musi zarobić CP77 by starczyło na obie nowe produkcje. W tym schemacie zakładam, że pozostałe przychody z W1-3 i innych gier będą równoważyły pozostałe koszty działalności spółki (lub nadwyżka zostanie podzielona pomiędzy akcjonariuszy).

To dość proste założenia, ale powinno rozstrzygnąć jednoznacznie temat tego, czy pieniędzy starczy, czy też nie.

Co wy na to?

Myślę, że robisz duże niedoszacowania. Jak widać i to także z wypowiedzi ze strony PCF - a mają wiele lat współpracy z dużymi wydawcami i produkcji na zlecenie z zagranicy - CDP widzi wyczerpanie się potencjału do pozyskiwania doświadczonych pracowników.
Szukanie akwizycji nie tylko przez CDP potwierdza tą tezę a także ciekawe informacje o tym, że takie akwizycje są tańsze ...
Biorąc więc pod uwagę konieczność szukania doświadczonych ludzi na kontynencie Ameryka Północna ... nie ulega wątpliwości, że koszty będą bardzo rosły.
Taki PCF napisał wprost, że interesuje ich Kanada, USA i UK. Nie ulega wątpliwości, że płace i koszty pracy są zdecydowanie wyższe w tamtych krajach.
Wiele wskazuje na to, że wymienione spółki będą tworzyć nowe studia w tamtych krajach. Nie ulega wątpliwości w przypadku PCF bo jest taka wypowiedź o PCF Kanada.
Wydaje się, że CDP także chce iść tą drogą.
Dlatego uważam, że to błąd w symulacji kosztów.
Taką grę jak CP włożono w nią zdecydowanie za mało pracy aby była ona dobrej jakości. Już nie mówię o zdecydowanie zbyt małej treści jak za tą cenę.

Dlatego uważam, że należy brać pod uwagę co najmniej 25% więcej pracy. Koszty pracy średnio rosną ostatnio ok 8-9%. Już tylko to daje średni wzrost kosztów 5x9% to po 5 latach daje 153,62% czyli wzrost kosztów średnio o 27%.

W branży IT przy braku wyszkolonych ludzi i coraz większej spółek rywalizujących o tych samych ludzi ... ten przyrost może być nawet 2-3 razy większy.

Dlatego minimalnym założeniem jest wzrost kosztów pracy o 30% biorąc tylko pod uwagę wzrost kosztów pracy bez wydłużania wolumenu pracy do wykonania.
Przy zwiększeniu wolumenu pracy o 10% koszty rosną już do 168,24% czyli o 34,12%

Moim zdaniem te 10% dodatkowej pracy to za mało. Stawiam na 25% a te koszty każdy może sobie sam policzyć.

Spółka ma zatrudniać na rynku amerykańskim a tam są wynagrodzenia jeszcze zdecydowanie wyższe dla doświadczonych fachowców.
Można zakładać, że około połowy z kolejnych ludzi zatrudnią w Kanadzie czyli jakieś 300-500 osób to koszt nie należałoby podnieść o 30 czy 60% ale w przedziale co najmniej 70-100%.
Wątpię aby spółka miała kapitały na wyprodukowanie 2 gier po średnio 1,8-2mld za sztukę. Przejżałem jeszcze raz kalkulację ale nie chce wyjść inaczej.
Liczenie kosztó wyższych o 10% to kpina lub żart.
Poczytaj sobie jaki są wzrosty płac rocznie.
Może znajdziesz kogoś z IT za średnią 5,5-6 tyś brutto ale to będzie świeży absolwent po mało znanej uczelni bez żadnego doświadczenia w gamedev i z podstawami programowania. Taki w 5 lat nie zrobi Ci dobrej gry a co najwyżej przeglądarkową.

Jest jeszcze jeden temat rząd myśli znacznie wyższe oskładkowanie umów zlecenia itp a samozatrudnieni mają płacić dużo wyższą składkę zdrowotną nawet do 150% lub więcej wyższą niż obecnie. Do tego ZUS od pełnego wtnagrodzenia .... a to wszystko powoduje znaczny wzrost kosztów pracy które przełożą się na pracodawców a w konsekwencji zapewne na ceny gier. Nie wygląda to różowo od strony kosztów.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)
Edytowany: 30 kwietnia 2021 17:44

isaac
17
Dołączył: 2021-01-30
Wpisów: 81
Wysłane: 30 kwietnia 2021 17:37:33 przy kursie: 174,12 zł
lesgs napisał(a):
Kasa na nowe produkcje jest i nie ma tu żadnej wątpliwości. Sądzę, że @baks ma na myśli to, w jaki sposób rozłoży się wykorzystanie tych środków w czasie. Jeżeli miałyby być prowadzone 2 produkcje typu AAA na raz, i jednocześnie nie byłoby oczekiwanej gotówki z CP77 to mogą pojawić się problemy - nie teraz - ale za 3-4 lata, czyli wtedy, gdy produkcja nowych tytułów będzie mocno zaawansowana.

Tu pytanie skierowane do @anty:

Załóżmy zgodnie ze strategią, że rozwijane będą 2 tytuły AAA w okresie 5 lat. Załóżmy też, że koszty każdej gry wyniosą {koszty CP77 + 10% (by nie było niedoróbek)} + 10% (wzrost kosztów w czasie).

Jak w takiej sytuacji będzie wyglądać cash flow przez nadchodzące 5-6 lat przy dodatkowym założeniu, że CDR osiąga przychody tylko z CP77 na poziomie: rzeczywiste za 2020 r. i oraz np. 0,5 Mld 2021 i 0,3 Mld w 2022 (albo inne założenia). Zatem, ile jeszcze musi zarobić CP77 by starczyło na obie nowe produkcje. W tym schemacie zakładam, że pozostałe przychody z W1-3 i innych gier będą równoważyły pozostałe koszty działalności spółki (lub nadwyżka zostanie podzielona pomiędzy akcjonariuszy).

To dość proste założenia, ale powinno rozstrzygnąć jednoznacznie temat tego, czy pieniędzy starczy, czy też nie.

Co wy na to?


Wg agregatora wycen analityków, kasa na koniec grudnia 2024 jest prognozowana o 25% więcej niż w Q3 2020.

Zyski to odpowiednio w zaokrągleniu 800, 800, 700, 300 mln 2021 - 2024.


kliknij, aby powiększyć


Nie komentuje na ile to jest miarodajne, chyba nikt tego nie będzie mógł miarodajnie oszacować przed pełnymi wynikami za 2021.

A tak z innej beczki do ludzi technicznych - czy na tygodniowym można się pokusić o stwierdzenie, że to mógłby być krzyż harami czy za duży korpus / za długie cienie ? Widzę, że dość koślawa i oczywiście musiałoby również nastąpić potwierdzenie, ale pytam tylko technicznie czy da radę to wpasować w teorie czy niezbyt.
Edytowany: 30 kwietnia 2021 17:58

lesgs
38
Dołączył: 2012-07-19
Wpisów: 907
Wysłane: 30 kwietnia 2021 18:26:25 przy kursie: 174,12 zł
I o to właśnie chodzi w dyskusji. Cenny komentarz @baks i @isaac. Mamy konkrety do dyskusji.

Niezależnie od tego, na ile wartościowe są oceny analityków, widać, że w latach 21-23 CDR powinna wygenerować ok. 2,3 Mld zysku Jeżeli to się nie uda, cała strategia na nadchodzące lata przestaje się spinać. Tym bardziej, że uwagi @baks jeszcze bardziej ograniczają manewry finansowe CDR. Można przyjąć dane z ocen analityków jako punkt wyjścia i prognozować przychody/zyski z CP77 względem zarysowanego scenariusza. Uważam, że po wynikach za Q1 i H1 będziemy mieli dobrą orientację, a cała sytuacja ostatecznie się wyjaśni po raporcie za Q3.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE cdprojekt
  • Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco
    Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco

    We wtorek giełda w Warszawie wykonała zdecydowany zwrot w górę i wybroniła się przed 5. spadkową sesją z rzędu. W środę strona popytowa idzie za ciosem i ale finalnie o losach całej sesji i tak najprawdopodobniej zdecyduje reakcja na decyzję RPP i na dane z rynku pracy w USA. W centrum uwagi są dziś Allegro, Vercom i Asseco Poland.

  • 10 mocnych spółek na wrzesień wg BM BNP Paribas
    10 mocnych spółek na wrzesień wg BM BNP Paribas

    We wrześniowej odsłonie portfela BM BNP Paribas analitycy stawiają na dotychczasowe spółki, czyli liderów i czołowych graczy w swoich branżach. Oto jak oceniają wyniki za II kwartał poszczególnych top picks i ich perspektywy.




413 414 415 416 417

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,311 sek.

styyfefe
vdukmsga
msbuybxl
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
kvzjkzzw
metqkmek
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat