PARTNER SERWISU
nzxjcdjx
600 601 602 603 604
animaes
42
Dołączył: 2020-11-18
Wpisów: 123
Wysłane: 27 listopada 2024 11:31:19 przy kursie: 164,60 zł
Cześć! Czy spółka podała kiedyś ile powinna trwać obecna faza produkcji właściwej?

Zadałem pytanie AI ile czasu trwa średnio produkcja gier AAA opartych na UE5, aby uzyskać jakiś benchmark. Oto odpowiedź:


Produkcja gry AAA, takiej jak "Wiedźmin 4" na silniku Unreal Engine 5 (UE5), jest procesem skomplikowanym i czasochłonnym. Średni czas trwania produkcji można podzielić na różne fazy:

1. Preprodukcja (1–2 lata)
Planowanie projektu, określanie budżetu, tworzenie dokumentacji projektowej.
Opracowanie koncepcji świata, postaci i fabuły.
Tworzenie prototypów mechanik gry na silniku UE5.
Rekrutacja zespołu i przygotowanie narzędzi do produkcji.

2. Produkcja właściwa (3–5 lat)
Tworzenie assetów (modele, animacje, tekstury).
Implementacja i dopracowanie mechanik gry, AI, i systemów (np. walki, dialogów).
Projektowanie poziomów i otwartego świata.
Integracja z technologiami UE5, jak Lumen (oświetlenie) i Nanite (renderowanie).
Testowanie wewnętrzne i wprowadzanie zmian na podstawie feedbacku.

3. Faza testowania i polerowania (1–2 lata)
Intensywne testy (QA) w celu wyeliminowania błędów i optymalizacji.
Poprawa wydajności, dostosowanie gry do różnych platform.
Tworzenie marketingowych materiałów promocyjnych.

Średni czas produkcji
W przypadku gry AAA na poziomie „Wiedźmina 4”, cały cykl produkcyjny trwa od 5 do 7 lat. Gry korzystające z nowych technologii, jak UE5, mogą wymagać dodatkowego czasu na naukę narzędzi oraz dostosowanie procesu produkcji do innowacyjnych rozwiązań.

W przypadku „Wiedźmina 4” studio CD Projekt RED zapowiedziało, że zmiana silnika na Unreal Engine 5 ma przyspieszyć produkcję dzięki narzędziom ułatwiającym pracę deweloperów, choć sama nauka i adaptacja mogą początkowo wydłużyć pierwsze etapy projektu.
Źródło: chatgpt.com/share/6746f3a7-a3d...


Wygląda więc na to, że walor dla bardzo cierpliwych, jeśli produkcja miałaby trwać trzy lata. Nie wspominając o fazie testowej, która zostanie porządnie zrealizowana, aby zminimalizować ryzyko problemów technicznych jak przy premierze CB2077. Szacuję premierę gdzieś na przełomie 2027 i 2028.
Edytowany: 27 listopada 2024 11:50

tomhead
27
Dołączył: 2024-08-14
Wpisów: 69
Wysłane: 27 listopada 2024 11:33:49 przy kursie: 164,60 zł
Jest tanskrypt wczorajszego audio czasu.
www.cdprojekt.com/pl/wp-conten...

Cytat:

P5: Jakie będą główne drivery przychodów w perspektywie lat 2025 i 2026? Zainteresowanie
Cyberpunkiem 2077 prawdopodobnie będzie malało w braku kolejnych dużych aktualizacji; nie należy
spodziewać się rychłej premiery projektów Polaris, Sirius i Canis Majoris, zaś jeśli chodzi o projekt live
action, to prawdopodobnie nie będzie miał on dużego wpływu na RZiS. Czy możemy spodziewać się
jakichś katalizatorów w latach 2025/2026?
PN: Obecnie mogę powiedzieć tylko, że sukces naszej działalności opiera się na długowieczności
naszych produkt, aktywnym zarządzaniu franczyzami oraz publikowaniu nowego contentu.
Oczekujemy, że w nadchodzących dwóch latach będziemy aktywni na wszystkich wymienionych
polach. Można liczyć na niespodzianki – z których zresztą jesteśmy znani w kontekście prowadzonych
przez nas kampanii marketingowych.



Cytat:

P10: Po przejściu gry do etapu produkcji – czy możecie powiedzieć, że wewnętrzny terminarz prac
produkcyjnych stał się bardziej przewidywalny, niż w trakcie preprodukcji?
MN: Mamy zaufanie do naszych procesów, planów produkcyjnych oraz analiz – więc nie
powiedziałbym, że któreś z nich są bardziej wiarygodne, niż pozostałe – oczywiście zawsze mowa o
pewnej dozie pewności oraz o pewnej dozie niepewności – powiedziałbym jednak, że zasadnicza
zmiana polega na wyraźnym określeniu celu: wiemy, co staramy się osiągnąć tworząc grę i obecnie
skupiamy się na wytworzeniu brakujących elementów – oczywiście to ogromne uproszczenie, ale tak
pokrótce można scharakteryzować przejście do fazy produkcji. Mamy spory fragment gry, który
dowodzi poprawności pewnych koncepcji; teraz zaś musimy dobudować resztę zgodnie z przyjętym
planem.
Nie wiem, czy jest to dobra odpowiedź na pytanie – ale tyle jestem w stanie powiedzieć.


Czyli pewnie taki Biały Sad z W3.
Cieszy, że koncepcje im się sprawdzają co oznacza, że czas pre-produkcji został należycie wykorzystany i nie będzie powtórki z dewelopementu W3, gdy te koncepcje zmieniały się i musieli dostosowywać silnik do tych modyfikacji.

Obstawiam, że pracują już na wersji UE5.5 więc wiele bolączek które spotykają Stalkera2 czy SH2R i wynikają z silnika nie powinna mieć u nich miejsca. Stalker2 i SH2R stoją na 5.1.

Co do CP2077 na Mac'a to wartością dodatnią biznesowo jest również dostępność na większej liczbie platform, nawet jeśli proces portowania nie do końca się zwróci. A mając ponad 1,4 mld złotych wolnych środków mogą sobie na to pozwolić.


bginvest
161
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 380
Wysłane: 27 listopada 2024 11:34:43 przy kursie: 164,60 zł
Zlituj się, proszę.

Jeszcze Jackowskiego albo Babę Wangę zapytaj.

To odnośnie GPT.
Edytowany: 27 listopada 2024 11:34


animaes
42
Dołączył: 2020-11-18
Wpisów: 123
Wysłane: 27 listopada 2024 11:42:02 przy kursie: 164,60 zł
Nowa Saga została ogłoszona 21 marca 2022, więc można założyć, że pre-produkcja trwała ~ 2 lata i 8 miesięcy. W tym przypadku zatem AI nawet nie doszacowało czasu trwania pierwszej fazy.

www.thewitcher.com/us/en/news/...
Edytowany: 27 listopada 2024 11:42

Ricordare
219
Dołączył: 2024-07-01
Wpisów: 253
Wysłane: 27 listopada 2024 11:45:14 przy kursie: 164,60 zł
AI czerpie wiedzę z zasobów internetu, nie wie nic więcej niż to co jest w sieci.

tomhead
27
Dołączył: 2024-08-14
Wpisów: 69
Wysłane: 27 listopada 2024 11:59:22 przy kursie: 164,60 zł
animaes napisał(a):
Cześć! Czy spółka podała kiedyś ile powinna trwać obecna faza produkcji właściwej?

Zadałem pytanie do AI ile czasu trwa średnio produkcja gier AAA opartych na UE5. Oto odpowiedź:

Produkcja gry AAA, takiej jak "Wiedźmin 4" na silniku Unreal Engine 5 (UE5), jest procesem skomplikowanym i czasochłonnym. Średni czas trwania produkcji można podzielić na różne fazy:

1. Preprodukcja (1–2 lata)
Planowanie projektu, określanie budżetu, tworzenie dokumentacji projektowej.
Opracowanie koncepcji świata, postaci i fabuły.
Tworzenie prototypów mechanik gry na silniku UE5.
Rekrutacja zespołu i przygotowanie narzędzi do produkcji.

2. Produkcja właściwa (3–5 lat)
Tworzenie assetów (modele, animacje, tekstury).
Implementacja i dopracowanie mechanik gry, AI, i systemów (np. walki, dialogów).
Projektowanie poziomów i otwartego świata.
Integracja z technologiami UE5, jak Lumen (oświetlenie) i Nanite (renderowanie).
Testowanie wewnętrzne i wprowadzanie zmian na podstawie feedbacku.

3. Faza testowania i polerowania (1–2 lata)
Intensywne testy (QA) w celu wyeliminowania błędów i optymalizacji.
Poprawa wydajności, dostosowanie gry do różnych platform.
Tworzenie marketingowych materiałów promocyjnych.

Średni czas produkcji
W przypadku gry AAA na poziomie „Wiedźmina 4”, cały cykl produkcyjny trwa od 5 do 7 lat. Gry korzystające z nowych technologii, jak UE5, mogą wymagać dodatkowego czasu na naukę narzędzi oraz dostosowanie procesu produkcji do innowacyjnych rozwiązań.

W przypadku „Wiedźmina 4” studio CD Projekt RED zapowiedziało, że zmiana silnika na Unreal Engine 5 ma przyspieszyć produkcję dzięki narzędziom ułatwiającym pracę deweloperów, choć sama nauka i adaptacja mogą początkowo wydłużyć pierwsze etapy projektu.

Źródło: chatgpt.com/share/6746f3a7-a3d...

Wygląda więc na to, że walor dla bardzo cierpliwych, jeśli produkcja miałaby trwać trzy lata .


Czy brałeś pod uwagę ilość deweloperów pracujących nad tym? Co oznacza "Produkcja gry AAA, takiej jak "Wiedźmin 4"? GPT wie jaki będzie W4? Czy jest uwzględniona metodologia pracy gdzie testy QA są wpięte w proces produkcji, a nie są do końca osobnym etapem? CDPR wspominało, że długość i wielkość W3 była przesadą i będą się koncentrować na krótszych i mniejszych produkcjach - CP2077 było znacznie mniejsze pod kątem długości fabuły i dodatkowej zawartości.

Stalker 2 był w pełnej produkcji nie więcej niż 2 lata - UE5.1 na którym stoi gra został wydany w listopadzie 2022. Nawet jeśli podnosili silnik z 5.0 to mamy 2,5 roku w mniejszym zespole i trudniejszych warunkach. Fakt mieli wsparcie Microsoftu, ale to dotyczyło optymalizacji gry na konsole, gdzie CDPR ma wsparcie twórcy silnika.
To nie jest tak, że jest garstka osób które najpierw robią materiały, później assety, następnie levele, kodują questy i później jeszcze to optymalizują. Każdy ma swoją działkę i pracują równolegle. Jest ponad 400 osób plus pracownicy współdzieleni z innymi projektami oraz firmy zakontraktowane do określonych zadań - lokalizacja gry, assety czy dodatkowe testy.

Na poprzednim czacie z analitykami wspomniano 4-5 lat na pre-produkcję i produkcję. I ja bym się tego trzymał plus dodałbym informację z kanału Okiem Deva którą jakiś czas temu wrzuciłem przy okazji pojawienia się rzekomej karty produktowej. Twórca (deweloper pracujący na UE5, były lead manager z Fool's Theory) wskazał, że premiera w 2025 raczej nie jest możliwa, ale w 2026 już jak najbardziej. Sam z resztą wskazywał, że wie więcej ale obowiązuje go NDA. Nie rozumiem więc na jakiej podstawie padają daty 2028 i późniejsze. Nie możemy bazować na średnim czasie produkcji gry open world rpg z segmentu AAA poniewaz każda jest inna. To, że Dragon Age był robiony tyle czasu nie świadczy, że produkcja każdego innego rpg'a wygląda tak samo. W między czasie wywaliła im się koncepcja - patrz Uncharted4 i robią praktycznie od początku.

Update: poza tym wszystkim - oni mają programy motywacyjne do zrobienia. A nic tak nie motywuje jak pieniądze :) I nie mówimy o tysiącach złotych.
Edytowany: 27 listopada 2024 12:07

tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 27 listopada 2024 12:09:40 przy kursie: 164,60 zł
Spokojnie, inwestycja to proces długotrwały.
Zauważ, że jednak o poziomach 80 czy 120 zł już nawet nie pamiętamy.
Edytowany: 27 listopada 2024 12:10

Sinner
PREMIUM
42
Dołączył: 2023-12-08
Wpisów: 67
Wysłane: 27 listopada 2024 12:14:41 przy kursie: 164,60 zł
A propos czasów poszczególnych etapów: należy pamiętać, że o ile pre-produkcja, produkcja i post-produkcja jako taka następują po sobie (chociaż to też nie zawsze, bo można postproduckować to, co już zostało wyprodukowane, nawet jeśli produkcja trwa nadal), o tyle testowanie dzieje się na bieżąco (OBY!) więc nie należy tego sumować.

bginvest
161
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 380
Wysłane: 27 listopada 2024 12:15:21 przy kursie: 164,60 zł
Panie animaes,

Tworzenie założeń wyłącznie w oparciu o czat GPT jest dla mnie czymś totalnie nieracjonalnym, błędem poznawczym.

Uważam, że jest masa innych pośrednich informacji dla mnie bardziej wiarygodnych niż czat GPT, które dają podstawy do założeń odnośnie premiery.




tomhead
27
Dołączył: 2024-08-14
Wpisów: 69
Wysłane: 27 listopada 2024 12:18:46 przy kursie: 164,60 zł
Sinner napisał(a):
A propos czasów poszczególnych etapów: należy pamiętać, że o ile pre-produkcja, produkcja i post-produkcja jako taka następują po sobie (chociaż to też nie zawsze, bo można postproduckować to, co już zostało wyprodukowane, nawet jeśli produkcja trwa nadal), o tyle testowanie dzieje się na bieżąco (OBY!) więc nie należy tego sumować.


Na konferencji po premierze WW powiedzieli, że testują bieżąco każdą zmianę i nowy element. Obstawiam, że przy większych zmianach dochodzi też regresja wcześniejszych elementów.


Ricordare
219
Dołączył: 2024-07-01
Wpisów: 253
Wysłane: 27 listopada 2024 13:13:10 przy kursie: 164,60 zł
@krewa przydałoby się uaktualnienie AT, ruch miał iść na 185 a poszedł na 159

tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 27 listopada 2024 13:15:36 przy kursie: 164,60 zł
Odbicie od 160, o ile ostatecznie do niego dojdzie, to raczej dobry znak.
Edytowany: 27 listopada 2024 13:15

Ammianus
52
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2011-12-05
Wpisów: 688
Wysłane: 27 listopada 2024 13:19:54 przy kursie: 164,60 zł
Krewa ratuj !! gdzie jesteś !! :)

Może ja podpowiem: dopóki trzyma się około 155ł to wariant wzrostów ma szanse na kontynuacje, choć oczywiście dzisiejsza sesja niesmak budzi.
Edytowany: 27 listopada 2024 13:21

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 27 listopada 2024 13:33:19 przy kursie: 164,60 zł
Na chwilę obecną(!) nie ma tragedii. Owszem, świeca jest za duża na ruch powrotny, ale z drugiej strony, wolumen wciąż mniejszy niż wolumen świecy wybicia.
Zobaczymy na koniec sesji.


kliknij, aby powiększyć

CSharpBeginner
45
Dołączył: 2017-09-26
Wpisów: 333
Wysłane: 27 listopada 2024 17:31:01 przy kursie: 164,60 zł
Na spółce od wielu kwartałów powtarza się ten sam schemat po wynikach, pierw zwała do 10%, a w kolejnych 2-3 tyg. kurs już wyżej niż dzień przed wynikami. Zadziwiające jak konsekwentnie jest to powtarzane, bo widząc drugą część sesji wygląda, że tym razem będzie podobnie i kwestia dni kiedy kurs znowu wróci na miejsce sprzed wyników.

MarekPtrl
24
Dołączył: 2016-11-09
Wpisów: 68
Wysłane: 27 listopada 2024 20:00:32 przy kursie: 164,60 zł
Zabawne, że jednak chce im się portować CP2077 na ARMowe Maki. Widocznie niedużo roboty. Chciałbym mieć nadzieję, że to będzie coś więcej niż odpalenie Game Porting Toolkit czy Crossover. To już użytkownicy robią od ponad roku...


cobithree
3
Dołączył: 2018-01-23
Wpisów: 13
Wysłane: 28 listopada 2024 11:30:54 przy kursie: 164,80 zł
CSharpBeginner napisał(a):
Na spółce od wielu kwartałów powtarza się ten sam schemat po wynikach, pierw zwała do 10%, a w kolejnych 2-3 tyg. kurs już wyżej niż dzień przed wynikami. Zadziwiające jak konsekwentnie jest to powtarzane, bo widząc drugą część sesji wygląda, że tym razem będzie podobnie i kwestia dni kiedy kurs znowu wróci na miejsce sprzed wyników.


Ja zauważyłem z kolei taką regułę, że fundusze przed wynikami redukują pozycje, kurs wtedy rośnie, po czym w dniu wyników zasypują cały popyt. Ja wiem, że teorie spiskowe o funduszach to nie wszystko, jednak ktoś dysponujący takim kapitałem może naprawdę wyrysować kreski tak jak mu się podoba. Dlatego całą AT traktuję z lekkim dystansem na CDR. Na szczęście taka taktyka nie wpływa trwale na kurs, a jedynie rozkłada dane wzrosty w czasie jak piszesz. A fundusz no cóż, pewnie na każdym takim kółku wyciąga kilka mln zysku więc nie ma się co dziwić. Zobaczymy na dniach czy tym razem też tak było, czy jednak była to czysta realizacja longów.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 28 listopada 2024 11:59:39 przy kursie: 164,80 zł
Nie bierzesz pod uwagę faktu, że owe mityczne fundusze nie działają w próżni i po drugiej stronie mają godnych, równie zasobnych przeciwników?

Ricordare
219
Dołączył: 2024-07-01
Wpisów: 253
Wysłane: 28 listopada 2024 13:13:29 przy kursie: 164,80 zł
Najgorsze jest to że CDR wyceniany jest jak po nieudanej premierze lub jak dwa lata po premierze, a nie jak przed premierami, ale co się dziwić jak WIG20 jaki jest każdy widzi

tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 28 listopada 2024 13:55:18 przy kursie: 164,80 zł
Przyjrzałem się dokładnie transkryptowi z telekonferencji z inwestorami.
Padły następujące stwierdzenia z których można wnioskować datę premiery Wiedźmina 4.

P1) Jak długo CDR pracuje nad grami AAA:
MN: "Mówimy o czasie liczonym od etapu „analizy idei” – tj. gdy grupa osób wchodzi do pokoju i ktoś stwierdza: „a może zrobilibyśmy kolejnego Wiedźmina?” – to jest nasze okno czasowe: od chwili rozpoczęcia prac „na papierze”, a nie od początku tego, co w naszej terminologii określane jest mianem fazy produkcji – gdy mowa o grach. Cieszę się, że możemy tę kwestię wyjaśnić. Tak więc: od samego początku, od chwili rozpoczęcia dyskusji o pomysłach na grę – to właśnie okno czasowe, które mamy na myśli. Pragnę jednak podkreślić, że nie mówimy tu o 3-5 latach, lecz o dłuższym okresie – 5-6 lat – to również wymaga doprecyzowania.

P13) Czy uważacie, że cel programu motywacyjnego na lata 2023-2026 jest osiągalny – biorąc pod
uwagę, że pozostało jeszcze ponad 60%?

PN: "Mogę powiedzieć, że po upływie 44% okresu wypracowaliśmy 36% celu – odnosząc się do
wzmiankowanych wartości procentowych – więc pozostajemy nieco pod kreską w ujęciu czasowym,
ale różnica nie jest zbyt duża. Cele programu są bez wątpienia ambitne i niełatwe do osiągnięcia, ale
jak wiecie – lubimy ambitne wyzwania"


Do tego dołóżmy slajd ze strony szóstej prezentacji wynikowej 2022, z którego wynika, że na koniec 2021 roku ok. 70 osób pracowało min. nad nowym projektem wiedźmińskim.

Mamy więc: 5-6 lat na cały proces związany z produkcją gry, w 2021 początek prac nad Nową Sagą Wiedźmińską i konieczność wypracowania 800-900 mln zł zysku netto za 2026 aby dotrzymać PM za lata 2023-2026.
Biorąc realny, sześcioletni czas prac nad grą otrzymujemy premierę na gwiazdkę 2026. Sądzę, że prawdopodobieństwa realizacji takiego scenariusza przekracza 50%.

P.S.
Z powyższego slajdu wynika, że już w 2020 roku ktoś tam ślęczał nad
Cytat:
"new game in The Witcher IP"

I nie był to ani Sirius ani W3 NG (Molasses Flood i Wiedźmin 3 NG wymienione są jako odrębne pozycje na diagramie).

Edytowany: 28 listopada 2024 14:00

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE CDProjekt
  • Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco
    Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco

    We wtorek giełda w Warszawie wykonała zdecydowany zwrot w górę i wybroniła się przed 5. spadkową sesją z rzędu. W środę strona popytowa idzie za ciosem i ale finalnie o losach całej sesji i tak najprawdopodobniej zdecyduje reakcja na decyzję RPP i na dane z rynku pracy w USA. W centrum uwagi są dziś Allegro, Vercom i Asseco Poland.

  • 10 mocnych spółek na wrzesień wg BM BNP Paribas
    10 mocnych spółek na wrzesień wg BM BNP Paribas

    We wrześniowej odsłonie portfela BM BNP Paribas analitycy stawiają na dotychczasowe spółki, czyli liderów i czołowych graczy w swoich branżach. Oto jak oceniają wyniki za II kwartał poszczególnych top picks i ich perspektywy.




600 601 602 603 604

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,220 sek.

fivzxolf
wbrdotdp
pdezeovq
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
dwcsjxqo
psbxuxnn
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat