pixelg
BAHOLDING - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

BAHOLDING [BAH]

AKTUALNY KURS: 0,82 zł (-1,32%) 21-02-2020 17:00
rubik
Dołączył: 2015-02-21
Wpisów: 335
Wysłane: 14 grudnia 2017 11:17:18 przy kursie: 11,49 zł

Czy Koledzy wiedzą w jaki sposób zostanie policzona cena zakupu (zysk) na sprzedaży akcji Marvipol?

Przykład:
Miałem 1k akcji Marvipolu po 10 zł

Po podziale mam:
1k BAH
1k MARVIPOL DEVELOPMENT S.A.

W przypadku sprzedaży jaka będzie przyjęta cena zakupu:
BAH?
DEV?
Czy będzie to 5 zł dla obu spółek czy też BAH 10 zł a DEV 0 zł?

1337
Dołączył: 2016-07-07
Wpisów: 16
Wysłane: 14 grudnia 2017 13:01:52 przy kursie: 11,49 zł
Hej,
Kurs Marvipolu został podzielony według ceny 16,77 z ostatniego czwartku, tak że w piątek BAH miał cenę 9,42, a na Marvipol Development POWINNA(?) przypaść cena w dniu debiutu określona na 7,35 zł.


To oznacza, że jak kupiłeś Marvipol po 10 zł, to w bez zmian miałbyś zysku 6,77 i od tej kwoty byłby podatek.

Przy 9,42 zł miałbyś stratę -0,58 zł i zysk 7,35 zł, czyli de facto łączny zysk też wyniósłby 6,77 zł.

Ale kurs BAH wzrósł, weźmy pod uwagę kurs zamknięcia z 13 grudnia, tj. 11,70, czyli tutaj już masz zysk 2,35 zł na akcji.

Czy na moje oko, zakładając że sprzedając deweloperskę po cenie 7,35 (i zakładając, że taki bedzie kurs otwarcia, taki się wydaje najbardziej logiczny), to łączny zysk do opodatkowania wyniósłby wg mnie 9,70 na 1 akcji.

To oczywiście moja osobista analiza i oczywiście nie może być brana jako porada prawna/rekomendacja itp. itd. ;)

Pozdrawiam,

rubik
Dołączył: 2015-02-21
Wpisów: 335
Wysłane: 14 grudnia 2017 13:23:08 przy kursie: 11,49 zł

Czy biura maklerskie są w stanie ogarnąć przeszacowanie ceny zakupu? Taka operacja jest tak sporadyczna, że mam wątpliwości czy systemy informatyczne są przygotowane na "przeliczenie" ceny zakupu BAH i DEV według ceny zakupu Marvipol.

Czy Stockwatch może sprawdzić jak będzie rozwiązana ta kwestia?


kostek-mundek
Dołączył: 2013-01-02
Wpisów: 279
Wysłane: 14 grudnia 2017 14:12:37 przy kursie: 11,49 zł
W moim DM koszt zakupu przypisano do BAH w całości, natomiast MVP nabyłem za darmo.

rafsty
rafsty PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-02-19
Wpisów: 2 278
Wysłane: 14 grudnia 2017 16:29:37 przy kursie: 11,49 zł
Cytat:
Czy Stockwatch może sprawdzić jak będzie rozwiązana ta kwestia?


SW nie jest biurem rachunkowym, a tym bardziej nie doradztwa podatkowego, więc wiążąco się nie wypowiemy :/

Ale według tego, co piszą np. tutaj - a uwielbiam w sieci teksty prawno-podatkowe bez konkretnej daty publikacji :) :
Cytat:
(...) wysokość wydatków na nabycie /objęcie udziałów w spółce dzielonej ustala się w takiej proporcji w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwionych udziałów w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów przed podziałem. Pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów spółki dzielonej przez wydzielenie.

Proponuję sobie tekst wybiórczo przeczytać (bo większość z tego, co tam piszą, nie ma tu zastosowania) i zerknąć do przywołanych tam paragrafów. Przypuszczam, że wątpię w zerową wycenę MVP. Chociaż podatki to nie moja działka. Raczej zło konieczne :)
Edytowany: 14 grudnia 2017 16:33

Deogracias
Deogracias PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2012-10-10
Wpisów: 440
Wysłane: 15 grudnia 2017 08:32:16 przy kursie: 11,49 zł
Najsensowniej spytać w domu maklerskim.
W końcu to oni przygotują PIT8C i powinni wiedzieć (ktoś w DM, niekoniecznie człowiek na infolinii) jak to ujmą w rozliczeniach podatkowych.

Biuro rachunkowe nic tu nie pomoże. Pitu z domu maklerskiego samodzielnie raczej nie można zmienić. Kopia idzie równolegle do US, więc pewnie trzeba by się tłumaczyć z samodzielnych poprawek.
Aktualizacja wpisu >>> Ile można zarobić na giełdzie?
Zapraszam na bloga - https://dariuszgrupa.pl
https://twitter.com/DarekGrupa

Poproś analityków Stockwatch o analizę fundamentalną wybranej spółki >>> Przycisk w profilu spółki

rafsty
rafsty PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-02-19
Wpisów: 2 278
Wysłane: 16 grudnia 2017 03:36:39 przy kursie: 10,90 zł
Cytat:
Pitu z domu maklerskiego samodzielnie raczej nie można zmienić


Raczej jest przeciwnie; pit z DM jest tylko podstawą do sporządzenia PIT38. Jeśli masz dwa rachunki maklerskie i/lub rachunek zagraniczny, handlujesz papierami zagranicznymi w PL, otrzymujesz dywidendy z zagranicznych akcji np. pracowniczych, albo zwolnione z podatku u źródła (niektóre firmy w DE z pewnych względów nie potrącają withholding tax w ogóle), płacisz withholding tax mniejszy, niż nasze 19% dochodowego, sprzedałeś papiery przeniesione wcześniej z innego DM i pewnie jeszcze w paru innych przypadkach, to wręcz musisz skorygować pit otrzymany z DM.
Ja to koryguję prawie każdego roku.

Za rozliczenie "giełdy" z US odpowiada podatnik, czyli inwestor, a nie DM. Nie należy myśleć o tym tak, jak o picie od pracodawcy. Oczywiście w DM mogą / powinni coś poradzić, ale super wiążące to nie będzie.

Biuro rachunkowe jest o tyle ok rozwiązaniem, że można zamówić sporządzenie PIT38 i wtedy wezmą na siebie współodpowiedzialność za prawidłowe rozliczenie w ramach prowadzonej działalności. A i po przepisach poruszają się sprawniej.

yodyod
Dołączył: 2011-11-23
Wpisów: 362
Wysłane: 9 kwietnia 2018 20:55:57 przy kursie: 9,30 zł
Zgodnie z zapowiedziami na najbliższym WZA głosowana dywidenda łącznie 0,92 pln. W 2018 czeka nas jeszcze zaliczkowa za 2018. Patrząc na sprzedaż po III miesiącach może okazać się ze w tym roku dostaniemy 15%. 14.5 w ręki trigona nie brzmi wcale tak abstrakcyjnie tylko nastroje na grajdole troche słabe

Analityk Fundamentalny
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 361
Wysłane: 18 kwietnia 2018 22:22:41 przy kursie: 9,10 zł
Rover szybszy od Jaguara - omówienie sprawozdania finansowego British Automotive Holding (BAH) po 4 kw. 2017 r.


British Automotive Holding to część samochodowa Marvipolu, spółki która pod koniec 2017 roku się podzieliła, czyli miał miejsce tzw. spin-off. Do tamtej pory w ramach jednego podmiotu prawnego działała część samochodowa i deweloperska. Po podziale, część samochodowa pozostała, zmieniono jedynie nazwę istniejącej podmiotu z Marvipol na British Automotive Holding, natomiast część deweloperską wydzielono do nowej spółki Marvipol Development. Decyzja o spin-off miała miejsce w 2016 roku i od tego okresu spółka rozpoczęła prezentację wyników części deweloperskiej jako działalności wydzielonej.

Sprawozdania na 31 grudnia 2017 roku są pierwszymi, które prezentują już informacje dotyczące jednego segmentu jeśli chodzi o bilans. Niestety dane porównywalne odpowiednich pozycji bilansowych jak i wynikowych za rok poprzedni często są rozbite dość szczegółowo ale razem z działalnością wydzieloną są uniemożliwia poprawną analizę wyników części samochodowej. Równie słabo prezentuje się kwesta czytelności sprawozdania z przepływu środków pieniężnych.

British Automotive Holding jest od 15 lat generalnym importerem samochodów marki Jaguar, Land Rover i Aston Martin w Polsce. Spółka posiada 5 własnych punktów dealerskich jak i korzysta z sieci 7 autoryzowanych partnerów. Spójrzmy jak wyglądały podstawowe pozycje rachunku zysków i strat w czwartym kwartale 2017 roku.


kliknij, aby powiększyć


Sprzedaż wzrosła tylko o 4,1 proc. w związku z nieznacznie mniejszym wolumenem sprzedażowym aut niż w czwartym kwartale roku poprzedniego. Marża brutto na sprzedaży (w tym wypadku rozumiana jako różnica między sprzedażą samochodów, części zamiennych oraz usług gwarancyjnych i napraw, a wartością sprzedanych towarów i usług) spadła o 1,7 p.p. i wyniosła 15.9 proc. W efekcie niższej marży brutto oraz wyższych pozostałych kosztów rodzajowych (głównie przyczyniły się do tego usługi obce oraz pozostałe koszty operacyjne) istotnie spadł zarówno zysk operacyjny jak i EBITDA, odpowiednio o 54,2 proc. i 52.9 proc. Spółka poniosła również wyższe koszty finansowe co przyczyniło się do obniżenia zysku brutto o prawie 63 proc. Na skutek niższej efektywnej stopy podatkowej zysk netto spadł tylko (?) o 50 proc w porównaniu do 4 kwartału roku poprzedniego. Niewątpliwie jest o to rozczarowujący wynik, ponieważ dynamika zysku netto za 3 kwartały narastająco wynosiła aż 23 proc. Zobaczmy w takim razie jak prezentowały się wyniki całego 2017 roku. W tym wypadku wygląda to już znacznie lepiej, choć apetyty po trzech kwartałach były sporo większe.


kliknij, aby powiększyć


Skonsolidowane przychody w całym 2017 roku wzrosły o 12,7 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, głównie dzięki 20 proc. przyrostowi wolumenu sprzedaży samochodów w segmencie importerskim. Rentowność operacyjna w 2017 roku osiągnęła wartość 7,8 proc., wobec 9,2 proc. rok wcześniej. Niższa rentowność aż 1,4 p.p. spowodowała również, pomimo istotnie wyższej sprzedaży, niższy zysk EBIT o 2,4 mln zł niż rok wcześniej, głównie dzięki bardzo słabym wynikom ostatniego kwartału. Spółka wyjaśnia, że głównymi powodami była zmiana miksu sprzedawanych samochodów, oraz niższa sprzedaż dilerska samochodów, związana z przebudową warszawskiego salonu.

Przeanalizujmy zatem dokładniej rachunek zysków i start w ujęciu rocznym. Spółka prezentuje swój rachunek wyników w ujęciu rodzajowym. Istotne pozytywne tendencje zostały zaznaczone kolorem zielonym, a niepokojące kolorem pomarańczowym.


kliknij, aby powiększyć


Jak widać głównym winowajcą są pozostałe koszty operacyjne, wyższe aż o 12,4 mln zł niż rok wcześniej. Tak duży wzrost na pozostałych kosztach operacyjnych prawdopodobnie (niestety ze względu na małą czytelność not to słowo jest istotne) związany jest z dużym odpisem na należności, większym aż o 4,9 mln zł niż rok wcześniej. Niestety nie znajdziemy szczegółowych informacji na temat powodu dokonania tego odpisu. Możemy gdybać czy odpis ten nie jest jakoś powiązany z decyzją o przejęciu salonu dealerskiego w Katowicach od autoryzowanego partnera. Co do reszty wartości znajdujących w pozostałych kosztach operacyjnych nie mamy większej pewności. Można zgadywać, że związane jest to z kosztami forwardu w kwocie 2,7 ml zł, zwiększonymi kosztami z tytułu opłat leasingowych w leasingu operacyjnym (wyższe o 1,7 mln zł), czy też kosztami zakończonych inwestycji wyższymi o 2.4 mln zł niż rok wcześniej. Niestety w tym wypadku nie wiemy czy część z tych wartości nie dotyczy działalności deweloperskiej. Wysłałem zapytanie do spółki z prośbą o doprecyzowanie i czekamy na odpowiedź.

Dodatkowo spółka poniosła ponad dwukrotnie wyższe koszty finansowe niż rok wcześniej i wyniosły one 3,8 mln zł. Niestety tutaj rozbicie tych kosztów nie odnosi się do działalności kontynuowanej oraz wydzielonej, ale można domniemywać, że wzrost związane jest przede wszystkim z różnicami kursowymi. W efekcie zysk brutto spadł o 7,9 proc. osiągając wartość 53, 7 mln zł. Dzięki bardzo niskiej, bo wynoszącej tylko 10,7 proc., efektywniej stopie podatkowej zysk netto był jednak wyższy niż rok wcześniej o 1,3 mln zł czyli 2,8 proc. Niestety ze względu na sposób zaprezentowania noty na temat podatku bieżącego i odroczonego nie możemy dokładnie wyjaśnić powodu.
Analiza wolumenu sprzedaży głównych marek wymaga słowa wyjaśnienia na temat księgowego ujęcia przychodów


kliknij, aby powiększyć


Całkowita sprzedaż obydwu marek jako generalnego importera wyniosła prawie 2,500 sztuk i była o 20,1 proc. wyższa niż rok wcześniej, głównie dzięki dynamicznej zwyżce sprzedaży marki Land Rover o 24,3 proc. Analizując jednak wyniki spółki BAH trzeba pamiętać, że skonsolidowana sprzedaż składa się z sumy dwóch sprzedaży:
a) Sprzedaży generalnego importera (BAH) do dealerów niepowiązanych kapitałowo, która w 2017 roku wyniosła 1,456 szt. i była o 30,5 proc. wyższa niż rok wcześniej. W takim wypadku może się oczywiście okazać, że nie wszystkie auta zostały odsprzedane do klientów zewnętrznych, a w takim wypadku znajdują się one na zapasie tych dealerów, który nie jest konsolidowany i wykazywany w analizowanych sprawozdaniach.
b) Sprzedaż BAH do dealerów powiązanych kapitałowo, które to auta zostały odsprzedane klientom końcowym. W tym wypadku sprzedaż wyniosła 915 szt. i była prawie o 6 proc. niższa niż w roku ubiegłym. Spółka tłumaczy to przede wszystkim modernizacją salonu w Warszawie.

Suma obydwu powyższych daje nam sprzedaż skonsolidowaną w sztukach, która wyniosła 2,371 i była wyższa o 13,6 proc niż rok wcześniej. Różnica między całkowitą liczbą sprzedanych aut przez generalnego importera czyli 2,499 szt. a sprzedażą skonsolidowaną w szt. 2,371 wynosi 128 szt. i jest wykazywana na zapasie w skonsolidowanym sprawozdaniu BAH. W poprzednim okresie ilość ta była ujemna (-8) co oznacza, że w wypadku dealerów powiązanych kapitałowo o tyle aut sprzedano klientom końcowym więcej w roku 2016 niż zakupiono. Oczywiście było to możliwe dzięki posiadaniu zapasu przez dealerów wewnętrznych na koniec 2015 roku.

Spółka wydzieliła segment importerski oraz dealerski co wydaje się bardzo sensownym pomysłem. Niestety sposób wydzielenia segmentów powoduje kompletną nieczytelność danych. Zresztą spójrzcie sami.


kliknij, aby powiększyć


Niestety analizując powyższe dane nie mamy informacji o rentowności operacyjnej (o brutto na sprzedaży nawet nie wspominam), ale również nie mamy nawet pewności co kryje się pod tak dużym spadkiem działalności dealerskiej i zastąpieniem jej działalnością importerską.

W wypadku działalności importerskiej można domniemywać, że sprzedaż w wysokości 763 mln zł dotyczy całości sprzedanych aut (2,499 szt.). W wypadku działalności dilerskiej wartości te mogą prezentować sprzedaże poszczególnych spółek dealerskich na zewnątrz. W takim wypadku eliminacje konsolidacyjne powinny dotyczyć sprzedaży importerskiej do własnych dealerów. Gdyby tak jednak założyć to wtedy działalność importerska po wyłączeniach konsolidacyjnych byłaby ujemna w 2016 roku (352 mln zł – 395 mln zł). I odwrotnie gdyby przyjąć, że eliminacje dotyczą działalności dilerskiej to wtedy ujemna byłyby ta działalność w roku 2017 (378 – 404). Podobne zagadnienia dotyczą zyskowności netto, która również bardzo mocno się waha między segmentami oraz latami. Sposób prezentacji danych wraz z eliminacją, które nie zostały opisane szczegółowo w notach uniemożliwia wyciągnięcie rozsądnych wniosków. Wysłałem zapytanie do spółki z prośbą o doprecyzowanie, zobaczymy co z tego wyniknie.

Spójrzmy zatem na miesięczną sprzedaż oraz średnią cenę auta (na podstawie sprzedaży skonsolidowanej).


kliknij, aby powiększyć


Jak widać istnieje niewielki, ale wyraźny, trend obniżania się średniej ceny sprzedaży jednego auta. Związane jest to zapewne z miksem sprzedawanych aut oraz można domniemywać, że swoje dokłada konkurencja na promocje wśród importerów samochodów marki premium.

Zobaczmy jeszcze wyniki sprzedażowe w kwartałach, w czym pomogą nam dwa poniższe wykresy. Pierwszy prezentuje całkowitą sprzedaż przez generalnego importera samochodów w sztukach, natomiast drugi tylko sprzedaż skonsolidowaną.


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


W czwartym kwartale 2017 roku spółka importer sprzedał 646 szt. samochodów, w porównaniu do 545 szt. rok wcześniej, to jest o 18,3 proc. więcej. Jeśli jednak chodzi o sprzedaż skonsolidowaną w czwartym kwartale 2017 roku to wyniosła ona tylko 595 szt. samochodów, w porównaniu do 601 szt. rok wcześniej, to jest o 0,8 proc. mniej. Głównym powodem niższej sprzedaży skonsolidowanej była zdecydowanie niższa sprzedaż dealerów własnych do klientów bezpośrednich, która wyniosła tylko 245 szt. i była aż o 28,2 proc. niższa niż w analogicznym kwartale roku poprzedniego. Skonsolidowaną sprzedaż kwartalną uratowała sprzedaż do dealerów zewnętrznych, która wyniosła 351 szt. i była aż o 35 proc. wyższa niż w czwartym kwartale 2016 roku. Niestety nie mamy danych na temat zapasów u dealerów zewnętrznych, które by umożliwiły oszacowanie ryzyka, że istotna część tej sprzedaży znajdowała się na zapasie, a nie u klienta końcowego. W takim wypadku skutkowałoby to ryzykiem niższej sprzedaży skonsolidowanej w kolejnych okresach, ponieważ dealerzy zewnętrzni byliby już mocno zatowarowani.

Wstępne dane pierwszego kwartału bieżącego pokazują również ciekawe tendencje. Z jednej strony sprzedaż całkowita dynamicznie rośnie odpowiednio o 35,5 proc. r/r i 28,2 proc. k/k. Jednakże sprzedaż dealerów własnych do klienta końcowego rośnie wolniej bo odpowiednio o 23,7 proc. i 26,2 proc. Oznacza to, że nadal zapasy samochodów u dealerów własnych rosną. Czy ta tendencja jest związana z oczekiwaną większą sprzedażą oraz koniecznością zapewnienia szybszej dostępności aut klientom, czy też zwiastuje powolne problemy z optymalizacją zapasów, czas pokaże. Warto jednak obserwować te parametry, które są raportowane przez spółkę w ujęciu miesięcznym.

Duże inwestycje już widać na horyzoncie i w bilansie

Grupa istotnie zwiększa sprzedaż z roku na rok, więc zapewne potrzebuje się rozwijać co wiąże się z zwiększeniem wartości majątku trwałego. Jego duży wzrost w 2017 roku, w porównaniu do roku poprzedniego, jest praktycznie w całości związany z pojawieniem się wartości gruntów na poziomie aż 31,3 mln zł. Częściowo zostały one zakupione (12 mln zł), w wartości 7,8 mln zł przeniesione ze środków trwałych w budowie, a także z zapasów w wartości 11.5 mln zł. W tych dwóch ostatnich przypadkach wydatki poniesione zostały w okresach poprzednich. Można domniemywać, że grunty należące do rzeczowych aktywów trwałych są związane z nieruchomościami w Warszawie na ul. Wawelskiej oraz al. Waszyngtona, a także al. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Spółka zamierza prowadzić intensywny proces inwestycyjny związany z modernizacją istniejących swoich salonów (Warszawa ul. Waszyngtona oraz Łódź ul. Przybyszewskiego) czy też budowy nowych salonów (Warszawa ul. Puławska oraz ul. Wawelska, nowy salon w Gdańsku czy w Katowicach)

Kapitał obrotowy nadal do optymalizacji

Biorąc pod uwagę stojące przed spółką istotne wydatki inwestycyjne sprawdźmy jak ogólnie spółka radzi sobie z zarządzaniem gotówką.


kliknij, aby powiększyć


Powyższy wykres oparty jest na kwartalnych danych dotyczących kapitału obrotowego, sprzedaży oraz kosztu wytworzenia, co w wypadku przejęć, które miały miejsce w analizowanych okresach, pozwala na dostrzeżenie szybciej wpływu przejęć niż w wypadku danych uśrednionych.

Spółka istotnie zwiększyła wartość zapasów w czwartym kwartale 2017 roku. Porównując r/r wzrost ten wyniósł aż 146 proc. i spowodował przyrost zapasów aż o 105 mln zł. W efekcie wskaźnik rotacji zapasów (liczony na danych kwartalnych) istotnie się zwiększył do prawie 87 dni. Spółka tłumaczy tak znaczący wzrost zapasów systematycznym poszerzaniem oferty o nowe modele samochodów oraz uzupełnieniem stanów magazynowych samochodów i części, których niski poziom w poprzednim okresie obrachunkowym stanowił jedną z barier ekspansji marki na rynku polskim. Nie negując takiego tłumaczenia, wydaje się, że należy się bacznie przyglądać poziomowi zapasów, zobowiązań handlowych oraz należności i sprzedaży w kolejnych okresach.

Należności skonsolidowane głównie pochodzą transakcji sprzedaży realizowanych do dealerów obcych, a ich wskaźnik rotacji utrzymał się na zbliżonym poziomie 39 dni. Spółka posiada dwóch istotnych dealerów obcych (Poznań oraz Kraków i Nowy Sącz), których sprzedaż przekracza 10 proc. sprzedaży skonsolidowanej. Coraz większy nacisk na sieć własną (przejęcie punktu w Katowicach czy rozwój w Warszawie poprzez własne salony) zapewne powinien wpływać na poprawę tego wskaźnika oraz generowaną gotówkę a także marże w przyszłości.

W związku z istotnym wzrostem rotacji zapasów wzrósł również wskaźnik rotacji zobowiązań handlowych, który przekroczył 100 dni. Oczywiście głównym dostawcą, a jednocześnie dłużnikiem BAH jest Jaguar Land Rover Limited, czyli producent samochodów. W związku z tym faktem zobowiązania denominowane w euro z tytułu zakupu samochodów oraz części do samochodów stanowiły 83 proc., a denominowane w funtach 4 proc. zobowiązań handlowych.

W efekcie bardzo dużego wzrostu rotacji zapasów, który nie został zrekompensowany aż tak dużym wzrostem wskaźnika rotacji zobowiązań, cykl konwersji gotówki wykazał wartość dodatnie w okolicach 25 dni, w porównaniu do -7 dni w 2016 roku. Biorąc pod uwagę specyfikę tego biznesu oraz przesuwanie środka ciężkości w kierunku salonów własnych, wydaje się, że spółka powinna dążyć do osiągania ujemnego lub przynajmniej zerowego kapitału obrotowego netto w ujęciu handlowym. Jest to szczególnie istotne w związku z koniecznością generowania istotnych dodatnich przepływów operacyjnych biorąc pod uwagę zaplanowane wydatki inwestycyjne oraz politykę dywidendową.

Inwestycje finansowane długiem

Dług netto na koniec 2017 roku wyniósł prawie 48 mln co stanowiło około 0,8 EBITDA. Wskaźnik ten pozostaje na bardzo bezpiecznym poziomie, choć trzeba zauważyć, że w poprzednim okresie były to wartości dodatnie, czyli spółka posiadała dodatni dług netto (środki pieniężne przewyższały wartość zobowiązań odsetkowych). Zarząd spółki przyznaje zresztą, że zamierza korzystać, w większym niż dotychczas stopniu, z finansowania odsetkowego w celu zwiększenia realizacji polityki rozwojowej równocześnie z dywidendową.

Na koniec roku kapitały własne stanowiły około 1/5 sumy pasywów. Wskaźnik ten pozostaje na dość niskich poziomach, lecz trzeba zauważyć, ze jest to w sporej części związane ze specyfiką branży(handel), a więc także wysokim zobowiązaniami handlowymi.

W roku 2017 nastąpił istotny wzrost krótkoterminowych zobowiązań odsetkowych, częściowo związanych z ich reklasyfikacją z długoterminowych. Dotyczą one kredytu w mbanku przypadającego do spłaty w listopadzie 2018 roku.


kliknij, aby powiększyć


Zdecydowana większość kredytów, ponad 90 proc., jest denominowana w złotówce z oprocentowaniem w przedziale 2,8-3,4 proc.
Na rachunkach bankowych w walutach obcych Grupa posiada 2/3 swoich wszystkich środków. Składają się ze środków w EUR na kwotę 20 809 tys. zł., oraz funtach brytyjskich na kwotę 10 278 tys. zł. Wytłumaczenie jest zbieranie pieniędzy na spłatę zobowiązań handlowych w stosunku do JRL.

Nowa polityka dywidendowa wabikiem dla długoterminowych akcjonariuszy.

Spółka w grudniu 2017 roku przyjęła nową politykę dywidendową zakładającą przeznaczanie około 80% skonsolidowanego zysku na wypłatę dywidendy począwszy od zysku za rok 2017. Docelowo wypłata udziału w zyskach Spółki, w formie zaliczek na poczet dywidendy (grudzień, marzec) oraz dywidend (czerwiec, wrzesień) ma następować w kwartalnych odstępach czasu. W związku z osiągnięciem 48 mln skonsolidowanego zysku zarząd zawnioskowało wypłatę dywidendy w wartości 38 mln zł co daje prawie 80% payout ratio oraz 0,92 zł na akcję i obecnie stopę dywidendy na bardzo atrakcyjnym poziomie około 10 procent.

Pozostałe informacje

Jeszcze dwa słowa o rezerwie na naprawy, którą spółka tworzy w związku z udzielaniem w momencie sprzedaży 3-letniego okresu gwarancji. Rezerwa ta jest szacunkiem i dlatego obarczona dość dużym ryzykiem oraz możliwością popełnienia błędu. Na koniec 2017 roku rezerwa wynosiła prawie 24 mln zł. oraz wzrosła o 9,3 mln zł czyli dość znacznie bazując na informacjach ze sprawozdania, można stwierdzić, że spółka zawiązała w 2017 roku rezerwę w wartości około 11,2% rocznej sprzedaży, która będzie aktywna przez kolejne 3 lata. W roku 2017 stosunek utworzonej rezerwy do rocznej sprzedaży wyniósł około 9 proc. Spółka drugostronnie rozpoznaje aktywo na naprawy gwarancyjne (w podziale na długo i krótkoterminowe) którego wartość jest równoważna do wartości rezerwy i odpowiada wartości oczekiwanych zwrotów od producenta za poniesione koszty na napraw gwarancyjnych.

Spółka rozpoznała aktywu z tytułu podatku odroczonego, Należy wspomnieć, że 7,8 mln zł pochodzi z tytułu poniesienia strat podatkowych do rozliczenia w przyszłości. Jeśli spółki z grupy kapitałowej nie będą w stanie w określonych okresach osiągać wystarczających zysków podatkowych, aktywo to może zostać spisane, a wartości obniżą zysk netto.

Pomimo, że większościowy akcjonariusz jest również prezesem spółki-matki, to jego wynagrodzenie jako prezesa nie jest symboliczne, a wręcz jest bardzo godne. W 2018 roku w ramach pełnienia funkcji w spółce-matce oraz spółkach zależnych otrzymał razem 8,2 mln zł co było o 0,25 mln zł mniej niż w roku 2016. Jeśli takie wartości zostaną utrzymane w roku 2018, pierwszym roku działalności już bez części developerskiej, to stanowić one będą jednak znaczącą część zysku netto dochodzącą nawet do 20 proc.

Podsumowanie

British Automotive Holding korzysta na dobrej koniunkturze gospodarczej w Polsce, a także dynamicznym wzroście branży motoryzacyjnej w szczególności również dóbr luksusowych. Nowe modele mniejszych i tańszych SUV-ów oraz nowe własne punkty dealerskie powinny przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zwiększenia sprzedaży. Do atutów spółki należy także zaliczyć dość niską wycenę wskaźnikową oraz zaproponowaną kwartalną politykę dywidendową. Dodatkowo strategia rozwoju na lata handlowe 2017-2021 zakłada podwojenie sprzedaży samochodów Jaguar i Land Rover, przy lekko obniżonej rentowności operacyjnej.

Nie byłbym sobą, jakbym nie wskazał kilku czynników ryzyka, które inwestor powinien wziąć pod uwagę zanim podejmie decyzję o zakupie akcji:
a) W czerwcu 2016 roku zawarto umowę o współpracy z koncernem Jaguar Land Rover na czas nieokreślony, z dwuletnim okresem wypowiedzenia, który w szczególnych wypadkach może być wypowiedziana w okresie rocznego wypowiedzenia. Krótszy okres może być zastosowany gdy wystąpi konieczność reorganizacji sieci dystrybucyjnej przez JLR. Ewentualne wypowiedzenie umowy o współpracy i przejęcie biznesu dealerskiego bezpośrednio przez JLR prawdopodobnie zdecydowanie zmniejszyłoby wartość rynkową spółki BAH. JLR otwiera fabrykę na Słowacji co z jednej strony jest korzystne ze względu na łatwiejszy i krótszy dostęp do aut dla BAH, lecz z drugiej pokazuje większe zainteresowanie rynkiem Europy Środkowo-Wschodniej przez JLR. Jak pokazuje praktyka innych producentów aut starają się oni mieć bezpośrednią kontrolę nad sprzedażą dealerską na rynkach uważanych przez nich za istotne. Z drugiej jednak strony dotychczasowa współpraca układa się bardzo dobrze, a wydaje się, że JLR jest obecnie głównie zorientowany na sprzedaż na rynku chińskim.
b) Sprzedaż spółki w dużej mierzy jest zależną od atrakcyjności wprowadzanych nowych modeli Jaguara oraz Rovera. W szczególności jest to istotne w obecnym momencie rynkowym , gdzie coraz prawdopodobnie większą rolę zaczynać będą odgrywać samochody elektryczne a w przyszłości również autonomiczne. Wprowadzanie premier nowych samochodów, które nie spełnią oczekiwań klientów końcowych w oczywisty sposób mogłoby się negatywnie przełożyć na wyniki spółki.
c) Spółka w chwili obecnej jest w procesie dość dużych inwestycji w nowe oraz modernizację istniejących salonów. Skutkuje to zwiększonymi wydatkami a przy obecnej polityce dywidendowej zakładającej wypłatę sporej części skonsolidowanego zysku netto może skutkować podniesieniem lewarowania. To oczywiście w wypadku podniesienia stóp procentowych (co w chwili obecnej przy gołębiej polityce RPP nie wydaje się być zbyt prawdopodobne) może wpłynąć na ujemnie na zyskowność oraz negatywnie wpłynąć na wskaźniki zadłużenia. Wzrost stóp procentowych o 1 p.p. mógłby zmniejszyć roczne zyski o około 2,2 mln zł.
d) BAH jest podatny na ryzyko kursowe. Auta kupowane są w EUR, a części zamienne w funtach, natomiast cennik sprzedażowy jest wyrażany w zł. W długim okresie ceny sprzedażowe będą zapewne uwzględniać długoterminowe zmiany kursowe, ale w krótkim okresie czasu może wpływać to na zyskowność. W chwili obecnej przy umacniającej się złotówce jest to akurat szansa . Jednak trzeba pamiętać, że bazując na strukturze należności i zobowiązań na koniec 2017 roku, osłabienie złotówki o 5 proc. spowodowałoby obniżenie wyniku finansowego aż o 7 mln zł.
e) Około 90 proc. końcowych klientów stanowią firmy. W takim wypadku niekorzystne zmiany podatkowo-prawne (np. poprzez niemożność odliczenia VAT-u przy zakupie czy wrzucenia w koszty uzyskania przychodu amortyzacji lub opłat leasingowych) może skutkować istotnym ograniczeniem popytu. Dodatkowo spółka informuje, że posiada kilku istotnych klientów flotowych, których utrata mogłaby również wpłynąć na ograniczenie sprzedaży.
f) Istnieje również ryzyko zmian w akcjonariacie. Po spin-off główny udziałowiec pozbył się już w styczniu 2018 roku około 25 proc. akcji, co spowodowało istotną bo ponad 20 proc. przecenę wartości spółki. Co prawda zadeklarował on, że nie zamierza się bardziej rozwadniać, ale ryzyko to pozostaje.
g) Spółka agresywnie zwiększyła sprzedaż ilościową w roku 2016 oraz 2017 także za zasługa eksportu do odbiorców niemieckich. Spółka nie ujawniła jaki był to procent sprzedaży ale umowa była na tyle znaczna, że została zaraportowana. Brak takiej sprzedaży w roku 2018 może spowodować, że dynamiki dwucyfrowe, o których mówi spółka będą na pewno wyzwaniem. Choć trzeba uczciwie przyznać, że pierwszy kwartał 2018 roku wygląda obiecująco.

Ocena sytuacji rynkowej

Na dzień dzisiejszy serwisowe automaty mnożnikowe w większości wskazują na niedowartościowanie akcji BAH na GPW. Jedynie wyceny odnoszące się do wartości księgowej wskazują na przewartościowanie, ale jest to sytuacja normalna w wypadku firm handlowych. Przy wskaźniku P/E na poziomie poniżej 8 oraz stopie dywidendy na poziomie 10 proc. wydaje się, że istnieje potencjał wzrostowy. Nie należy jednak zapominać, o ryzykach wymienionych powyżej, a także o słabych wynikach ostatniego kwartału.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.

yodyod
Dołączył: 2011-11-23
Wpisów: 362
Wysłane: 6 maja 2018 15:39:08 przy kursie: 9,10 zł
Intensywny tydzień przed nami
- wyniki sprzedażowe za kwiecień
- wza
- dzień uchwalenia prawa do dywidendy (spodziewana DY powyżej 10%)


addison
Dołączył: 2009-01-06
Wpisów: 1 851
Wysłane: 17 maja 2018 11:46:12 przy kursie: 7,30 zł
i po dywidendzie. kurs spada mocniej niż dywidenda a od samej dywi zabrali jeszcze podatek. dlatego jednak warto sprzedawać akcje przed dniem ustalenia w ramach zwykłego rachunku, szczególnie jeżeli stopa dywidendy jest wysoka.

na spółce jest spora podaż akcji. można mieć wrażenie, że pakiety od głównych akcjonariuszy sprzedane w zeszłym roku systematycznie idą w rynek.
Edytowany: 17 maja 2018 11:49

sasky
sasky PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 514
Wysłane: 6 sierpnia 2018 09:56:11 przy kursie: 2,50 zł
A więc podsumujmy...
W listopadzie 2017 r. zapada decyzja o wydzieleniu deweloperki od segmentu automotive
W grudniu 2017 r. Marvipol debiutuje po raz drugi, a BAH jest notowany jako spółka stricte skupiona na handlu autami
W styczniu 2018 r. prezes Mariusz Książek sprzedaje 25 proc. akcji British Automotive Holding
W sierpniu okazuje się, że Jaguar Land Rover nie przedłuży umowy i dostawy aut potrwają jeszcze tylko 2 lata...

Cytat:
Prezes British Automotive Holding Mariusz Książek poprzez swoją spółkę zależną Książek Holding sprzedał w transakcjach pakietowych łącznie 10,39 mln akcji British Automotive Holding (BAH), stanowiących 25 proc. kapitału, po cenie 9,50 zł za sztukę. Po przeprowadzeniu transakcji Książek posiada - wraz z podmiotami zależnymi - 46,01 proc. akcji spółki.


wiadomosci.stockwatch.pl/zarza...

ergosum
Dołączył: 2009-03-31
Wpisów: 58
Wysłane: 6 sierpnia 2018 15:06:01 przy kursie: 2,50 zł
Takiej umowy nie wypowiada się ,,od tak".

Umowa, która jest de facto core businessem spółki... Nie wierzę, że spółka nie zabezpieczyła się przed czymś takim kontraktowo. Byłby to skrajny brak profesjonalizmu, gdyby nie istniał jakikolwiek wbudowany sformalizowany mechanizm renegocjacji/mediacji nowych warunków umowy, gdyby jednej ze stron coś zaczęło uwierać.

Idę o zakład, że sygnały z UK wpływały do spółki już co najmniej w zeszłym roku i najprawdopodobniej toczyły się w tej materii jakieś rozmowy, negocjacje. Nie ma mowy, żeby zarząd BAH mógł być czymkolwiek zaskoczony! Dla mnie to jest niemożliwe.

A transakcje pana Książka w ostatnich miesiącach nabierają w tym świetle nowego kolorytu...... gdzie KNF?!
Edytowany: 6 sierpnia 2018 15:07

ergosum
Dołączył: 2009-03-31
Wpisów: 58
Wysłane: 6 sierpnia 2018 16:05:20 przy kursie: 2,50 zł
jeszcze może uzupełnię, w Raporcie za 2017 BAH pisał, cyt.
,,14. NAJWAŻNIEJSZE CZYNNIKI RYZYKA
Ryzyko wypowiedzenia umów importerskich zawartych z Jaguar Land Rover Limited
,,[…] Obecnie Grupa nie widzi zagrożenia wypowiedzenia umowy z uwagi na fakt, iż British Automotive Polska S.A. współpracuje jako wyłączny importer samochodów Jaguar i Land Rover w Polsce od 14 lat, mając unikalne know-how na polskim rynku, a Umowa Importerska została odnowiona w maju 2016 r”

Mam przekonanie graniczące z pewnością, że kłamał i nie nakreślił na tamte moment wszystkich znanych mu okoliczności.

bankrucik
bankrucik PREMIUM
Dołączył: 2011-03-26
Wpisów: 3 900
Wysłane: 6 sierpnia 2018 18:10:30 przy kursie: 2,50 zł
sasky napisał(a):
A więc podsumujmy...
W listopadzie 2017 r. zapada decyzja o wydzieleniu deweloperki od segmentu automotive
W grudniu 2017 r. Marvipol debiutuje po raz drugi, a BAH jest notowany jako spółka stricte skupiona na handlu autami
W styczniu 2018 r. prezes Mariusz Książek sprzedaje 25 proc. akcji British Automotive Holding
W sierpniu okazuje się, że Jaguar Land Rover nie przedłuży umowy i dostawy aut potrwają jeszcze tylko 2 lata...

Cytat:
Prezes British Automotive Holding Mariusz Książek poprzez swoją spółkę zależną Książek Holding sprzedał w transakcjach pakietowych łącznie 10,39 mln akcji British Automotive Holding (BAH), stanowiących 25 proc. kapitału, po cenie 9,50 zł za sztukę. Po przeprowadzeniu transakcji Książek posiada - wraz z podmiotami zależnymi - 46,01 proc. akcji spółki.


wiadomosci.stockwatch.pl/zarza...


może być tak... ale może być też tak, że każdy zdrowomyslący spec z branży auto liczył się z tym, że umowa zostanie kiedyś nie przedłużona..( importer kulczyk został np wykupiony przez VW). i dlatego częściowo dywersyfikował aktywa, choć stawiam raczej na to, że było coś wiecej wiadomo niż standardowe przeczucia
Pogromca bajkopisarzy giełdowych:-)))

Brak kary w przeszłości rozzuchwala na przyszłość..

teraz również na twitter.com

Jerry_le_Krach
Dołączył: 2009-04-13
Wpisów: 15
Wysłane: 6 sierpnia 2018 19:14:51 przy kursie: 2,50 zł
Zarząd British Automotive Polska:
Jesteśmy zszokowani decyzją Jaguar Land Rover Ltd.


Przypomina się stara scena z Casablanki z Kapitanem Renault:




bzdkas
bzdkas PREMIUM
Dołączył: 2013-12-02
Wpisów: 307
Wysłane: 10 sierpnia 2018 16:19:06 przy kursie: 2,35 zł
dokładnie, zszokowane są tylko fundy które to kupiły i teraz żenią papier bo się lampka zapaliła po sporym spadku i źle to wygląda.

no, ale to i tak klienci zapłacili.
Edytowany: 10 sierpnia 2018 16:20

ergosum
Dołączył: 2009-03-31
Wpisów: 58
Wysłane: 13 sierpnia 2018 09:12:33 przy kursie: 2,34 zł
....z drugiej strony, tak się teraz zastanawiam, czy to nie będzie w niedalekiej przyszłości potencjalny łakomy target do przejęcia (sam import lub import+dilerka), szczególnie w tej cenie. Większość koncernów samochodowych działało w ten sposób, że miało w PL importera, a później przejmowali biznes w momencie, kiedy osiągnął odpowiednią skalę. Kiedyś musiało to nastąpić, kiedy JLR zdecyduje się sprzedawać bezpośrednio w PL, bo tak działa model ekspansji zagranicznej koncernów.

Dilerka własna BAH to jest chyba ok. 50% polskiego rynku. Pozycja negocjacyjna BAH jest zatem imo materialna.
Edytowany: 13 sierpnia 2018 09:13

bzdkas
bzdkas PREMIUM
Dołączył: 2013-12-02
Wpisów: 307
Wysłane: 20 sierpnia 2018 17:23:08 przy kursie: 2,14 zł
rozumiem, że żaden fundusz nic nie podejrzewa i nie będzie dochodził czy zarząd miał jakiekolwiek sygnały o zakończonej współpracy na poziomie generalnego importera wcześniej skoro prezes oddał sporo akcji.

A wystarczyłoby poszukać, posprawdzać co kryje się za słowem SZOK :)

a tak rozmienił zarząd za jednym zamachem o 2/3 i wszyscy przyjmują to na klatę bez zmrużenia okiem.

normalnie drugi Solar. zastanawiam się czy tam za tę kasę z IPO powstaje pałac, co powstanie tutaj?
Edytowany: 20 sierpnia 2018 17:25

roberto_baggio
Dołączył: 2018-08-21
Wpisów: 13
Wysłane: 22 sierpnia 2018 10:36:51 przy kursie: 2,34 zł
Witam, czy można prosić o komentarz do aktualnej sytuacji spółki ? Gdzie jest dno dla tego kursu ?

dziękuję,

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,499 sek.

AD.bx ad3a
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d