Omówienie sprawozdania finansowego GK PEKAES za I półrocze 2011
Inwestorzy liczący na znaczną poprawę wyników generowanych przez core business PEKAESU musieli się srodze rozczarować. Ostatni kwartał co prawda to nieznaczna poprawa szczególnie pod względem generowanych przychodów, jednakże rentowność głównego profilu działalności firmy zostawia ciągle wiele do życzenia. Dodatkowo perspektywy dla branży nie są już tak różowe jak pod koniec ubiegłego roku o czym informuje sam zarząd spółki.
Raport za pierwsze półrocze ciągle pod wielkim wpływem jednorazowych transakcji, które miały miejsce szczególnie w pierwszym kwartale i znacznie zawyżyły poziom rentowności oraz dynamikę przychodów. Prawdziwy obraz grupy PEKAES pokazuje tabela na stronie nr.9 sprawozdania zarządu. Po wyłączeniu sprzedaży nieruchomości Siedmiogrodzka oraz Grzybowska i odszkodowania za zajęcie nieruchomości w Tychach pod budowę drogi wyniki na poziomie operacyjnym są w mojej ocenie ciągle bardzo słabe.
Przychody za ostatnie trzy miesiące wzrosły o niecałe 10%, a za całe półrocze po korektach o prawie 13%. Głównym powodem tej poprawy był przyrost stawek przewozowych oraz rosnąca liczba zleceń transportowych. Jednakże dynamika wzrostu popytu pod koniec pierwszego półrocza zgodnie z informacjami zarządu systematycznie spada. Spowolnienie tempa wzrostu produkcji przemysłowej w Niemczech, Francji oraz Skandynawi, czyli krajów istotnych z punktu wiedzenia działalności operacyjnej PEKAESu może mieć w mojej ocenie negatywne odzwierciedlenie w finansach grupy w kolejnych kwartałach. Segmentami największą dynamiką sprzedaży charakteryzowały się usługi serwisowe, jednakże ten obszar stanowi ciągle nieznaczny udział w przychodach całej grupy. Segment TSL to przyrost o 15%, a usługi bieżnikowania o ponad 10%.
O ile w obszarze przychodów można znaleźć kilka pozytywnych informacji, to w przypadku rentowność operacyjnej spółka wygląda ciągle bardzo słabo. Co prawda po wyłączeniu transakcji jednorazowych wynik operacyjny za ostatnie trzy miesiące w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego zwiększył się o 48%, ale jest to wzrost z 417 TPLN na 617 TPLN co przy kwartalnych przychodach na poziomie ponad 150 MPLN jest wynikiem co najmniej niedostatecznym. Gorzej wygląda analiza całego pierwszego półrocza, gdzie PEKAES na core businessie ciągle generuje straty, a EBITDA (czyli wynik operacyjny + amortyzacja) spadł z niecałych 3 MPLN do mniej niż 1 MPLN.
Trzy segmenty po pierwszym półroczu pozostają pod kreską. Nierentowny pozostaje obszar TSL, sprzedaży nieruchomości oraz towarów (głównie paliwa oraz samochody). Dodatnią rentowność po pierwszym półroczy wygenerował segment usług serwisowych i bieżnikowania. W mojej ocenie szczególnie martwić mogą ciągłe straty generowane przez TSL. Co prawda w porównaniu do pierwszego kwartału 2011 strata spadła o prawie 2 MPLN co świadczy, iż spółka poradziła sobie w ostatnich miesiącach z wyższymi cenami paliw, jednakże wynik ten jest ciągle poniżej potencjału posiadanego przez PEKAES.
W bilansie brak istotnych zmian, wszystkie uwagi można właściwie powielić z ostatniego omówienia. Spore zasoby gotówki, nadpłynność, niski poziom zadłużenia. WK w porównaniu do pierwszego kwartału 2011 obniżyła się w związku z wypłatą sporej dywidendy. Przepływy pieniężne potwierdzają moje wcześniejsze uwagi na temat wyników generowanych przez core business. Po wyłączeniu sprzedaży nieruchomości przepływy na działalności operacyjnej wychodzą na zero, spółka nie potrafi wygenerować nadwyżek gotówki z segmentu TSL. Dla porządku należy jeszcze wspomnieć o ujemnych przepływach na działalności finansowej, które wynikają głównie z wypłaty dywidendy w kwocie 33 MPLN.
Na koniec jeszcze ogólna uwaga na temat sprawozdania zarządu, które w mojej ocenie jej przygotowane w sposób dość przemyślany ale bardzo mylący dla inwestorów. Masa wykresów pokazujących potężne dynamiki przychodów oraz zysków bazuje na wynikach uwzględniające jednorazowe transakcje. Prawdziwemu obrazowi core businessu zarząd poświęca niewiele miejsca, właściwie ograniczając się do jednej tabelki na stronie 9, która nie zawiera praktycznie żadnego komentarza.
Analizując wyniki spółki i perspektywy dla segmentu TSL ciężko nie mieć wrażenia, iż PEKAES przespał trochę półtora roczną koniunkturę w tym segmencie. Spółka w ostatnich kwartałach generowała spore straty, aktualnie kiedy wynik powoli wychodzi za zero spowolnienie w polskiej i europejskiej gospodarce może negatywnie odbić sie na wynikach grupy, szczególnie iż transport jest bardzo wrażliwy na zmianę koniunktury na rynkach.
Na koniec link to wycen. Wskazują one na spory potencjał do wzrostu, ale niestety trzeba mieć na uwadze iż metody dochodowe zanieczyszczone są przez jednorazową transakcję sprzedaży nieruchomości. Po korektach wynik GK PEKAES za dwanaście miesięcy oscylowałby koło 0. Aktualna cena oscyluje około wartości likwidacyjnej, gdyż tyle na dzień dzisiejszy jest pewne – spółka na „trochę” gotówki oraz majątku, jednakże nie potrafi go przełożyć na wyniki.
www.stockwatch.pl/gpw/pekaes,w...Powyższa treść przez 60 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.