PARTNER SERWISU
mnngxats
4 5 6 7
mp1
mp1
0
Dołączył: 2011-06-27
Wpisów: 93
Wysłane: 31 marca 2016 00:47:10 przy kursie: 15,88 zł
Co masz na myśli mówiąc, że Nevelo w najbliższej przyszłości? Tak jak Newagowi kibicuje, bo ma świetne (przynajmniej zdaniem wielu kolejarzy) Impulsy, tak projekt Nevelo przynajmniej na moje oko delikatnie stoi w miejscu od dłuższego czasu. Chyba, że się coś w tym temacie dzieje, a ja po prostu o tym nie wiem?

aksu
0
Dołączył: 2015-02-26
Wpisów: 193
Wysłane: 31 marca 2016 10:04:06 przy kursie: 16,38 zł
Mówiąc o niedalekiej przyszłości miałem na myśli realizacje zleceń (czyli wraz z rozliczeniem) w bieżącej siedmiolatce. Nevelo ma za sobą żmudny proces homologacji (najeżdżone wzkm w Poznaniu i Krakowie) dla producenta bez doświadczenia i mogą już stawać do przetargów co zresztą zapowiedzieli (choć prawdopodobnie w jakimś konsorcjum)

To że konstrukcja jest dość budżetowa pozwala liczyć na kontrakty w EŚW, a także w co biedniejszych landach niemieckich. Do tego wyraźną zadyszkę ma Pesa, a Solaris nigdy dobrze nie wystartował ze swoim Tramino. Z konkurencji zostaje jeszcze Skoda i może rosyjskie wynalazki. Na razie to luźne dywagacje, a samo tanie sprzedanie tramwaju nie znaczy jeszcze, że przełoży się pozytywnie na rzis.
Edytowany: 31 marca 2016 10:10

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 27 grudnia 2017 17:34:29 przy kursie: 14,80 zł
NEWAG - analiza techniczna

Kolejne nieudane podejście pod opór na poziomie 17,23 zł poskutkowało całkowitą rezygnacją kupujących, skutkiem czego jest pojawienie się negatywnego układu świec na wykresie spółki Newag SA. Na dzisiejszej sesji wykres oszpeciła sporych rozmiarów luka bessy, która z uwagi na spory wolumen stanowić będzie nie lada opór.

W obecnej sytuacji najbardziej prawdopodobnym scenariuszem byłoby zejście notowań do strefy wsparcia 13-13,36 zł, gdzie do akcji powinien wkroczyć popyt. Za takim rozwojem wydarzeń przemawia układ wskaźników technicznych, sugerujący, że obecne zejście jest dopiero początkiem korekty spadkowej.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


piotro1995
0
Dołączył: 2010-08-17
Wpisów: 16
Wysłane: 14 lutego 2018 10:04:40 przy kursie: 18,35 zł
Przed najazdem do zwrotnicy - omówienie sprawozdania finansowego GK Newag SA po 3 kw. 2017 r.


Spółka teoretycznie wyróżnia 3 segmenty działalności, ale jej działalność jest dość jednorodna. Newag zajmuje się naprawą, modernizacją oraz produkcją taboru szynowego, a dodatkowo od 2016 r. zaczął świadczyć usługi finansowe i wprowadził ofertę leasingu wagonów (przychody z leasingu pokazywane są w linii finansowej sprawozdania). Obroty spółki są dość rozchwiane i w dużym stopniu zależą od przekazań zamówionego przez klientów taboru. Trzeba jednak dodać, że część zamówień realizowana jest w oparciu o tzw. kontrakty długoterminowe, gdzie przychody rozpoznawane są proporcjonalnie do szacowanego stopnia zawansowania prac, a nie w momencie przekazania taboru nabywcy. Niestety wprowadza to pewien element niepewności i zmienności marż. Zgodnie ze wspomnianym standardem spółka musi okresowo weryfikować postęp prac i wykonania budżetu, co może powodować falowanie marży brutto na sprzedaży tak jak to ma miejsce w spółkach z sektora budowlanego w przypadku rewaluacji kontraktu .


kliknij, aby powiększyć


Przychody spółki w III kw. 2017 r. wyniosły 169 mln zł i były o 49,9 mln (41,9 proc.) wyższe r/r., co było efektem zwiększenia skali działalności i rozpoznanych przychodów ze zrealizowanych kontraktów. Zysk brutto ze sprzedaży w ujęciu nominalnym wzrósł o 5,6 mln zł (39,9 proc.) r/r przy praktycznie nie zmienionej marży - rentowność na tym poziomie wyniosła 11,7 proc.

Podwoił się natomiast wynik EBITDA. Wzrósł on do poziomu 14,2 mln zł z 6,8 mln rok wcześniej (113,7 proc.) Do lepszych rezultatów, oczywiście poza osiągnięciem wyższego zysku brutto ze sprzedaży, przyczyniły się niższe o 4,3 mln zł (-22,8 proc.) koszty ogólnego zarządu, Spółka na poziomie wyniku EBIT osiągnęła 5,9 mln zł wobec straty wynoszącej 1,1 mln zł w III kw. 2016 r. W związku z relatywnie niskimi wynikami spore znaczenie dla ostatecznego kształtu zysków ma linia pozostałej działalności operacyjnej. W III kw. 2017 r. Newag wykazał 3,7 mln zł przychodów w stosunku do 6,8 mln zł w okresie porównawczym i 2,8 mln zł kosztów w relacji do 6,5 mln zł w III kw. 2016 r.
W związku z tym, że budowa zespołów trakcyjnych do długotrwały proces, spółka musi liczyć się z karami z tytułu nieterminowego wywiązywania się z realizowanych kontraktów. Ponoszone kary i tworzone na nie rezerwy odnoszone są w rachunek zysków i strat właśnie na pozostałą działalność operacyjną. W sprawozdaniu jednostkowym spółka wskazuje, że w III kw. 2017 r. naliczone kary umowne wyniosły 0,9 mln zł wobec 0,7 mln zł w III kw. 2016 r.
Wartość rezerw na przewidywane kary natomiast w bilansie skonsolidowanym spadła o 0,6 mln zł (utworzone – rozwiązane) do 7,9 mln zł na koniec III kwartału.

Sporo dzieje się także w linii finansowej sprawozdania. W III kw. koszty finansowe wzrosły o 2,2 mln zł. r/r., na co wpływ miały prawdopodobnie opłacone gwarancje i wyższe o 0,3 mln zł koszty odsetkowe. (tak wynika z noty do sprawozdania jednostkowego). Ze strony przychodów odsetki leasingowe (III segment) wyniosły 0,6 mln zł – porównywalnie z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Na poziomie netto Newag odnotował zysk w wysokości 2,08 mln zł wobec straty 0,5 mln zł rok wcześniej.
W ujęciu kroczącym I-III kw. 2017 r. przychody ze sprzedaży wyniosły 451,5 mln zł i były wyższe o 33,5 proc. r/r. Perspektywa poprawy przychodów była sygnalizowana przez zarząd w raporcie rocznym za 2016 rok:

„Po bardzo słabym pod względem ilości ogłaszanych postępowań 2015 roku (zaledwie 4 przetargi na dostawę łącznie 20 sztuk nowych EZT, z czego 3 postępowania na łącznie 19 sztuk wygrał NEWAG) w 2016 można było zaobserwować wzrost liczby zamówień na dostawę nowego taboru kolejowego (6 postępowań na łącznie 69 nowych EZT, z czego 4 postępowania na łącznie 45 sztuk wygrał NEWAG). Należy też pamiętać, że dostawy pojazdów ze wspomnianych wyżej 4 postępowań, w większości przypadną na lata 2017 – 2018.”

Zatem poprawa przychodów w perspektywie trzech kwartałów została wygenerowana rosnącą skalą działalności, co miało przełożenie na dalsze poziomy generowanych wyników.

Zysk brutto ze sprzedaży wzrósł z 37,4 do 57,6 mln zł (53,8%), zatem mocniej niż przychody – spółka poprawiła poziom generowanej marży brutto o 1,7 pkt. proc. Wynik EBITDA wzrósł natomiast z 14,5 do 35,0 mln zł (142,0 proc.), i został wsparty niższymi o 3,3 mln zł kosztami ogólnego zarządu.
Spółka odnotowała 9,8 mln zł zysku EBIT wobec straty 7,08 mln zł rok wcześniej, a przy tym Newag osiągnął znacząco niższe przychody na pozostałej działalności. Wyniosły one 6,8 mln zł wobec 14,0 mln zł w ciągu trzech kwartałów 2016 r. Wpływ na to miała m.in. wartość rozwiązanych rezerw i odpisów aktualizujących aktywa mniejsza o 3,8 mln zł (dane jednostkowe). Dodatkowo rok wcześniej miał miejsce zwrot kar umownych w kwocie 3,2 mln zł –co nie wystąpiło w porównywalnym okresie 2017 r.
Jeśli chodzi zaś o pozostałe koszty operacyjne, ich główną składową są naliczone kary umowne. W III kw. 2017 r. wyniosły one 2,8 mln zł w stosunku do 3,8 mln zł w roku ubiegłym.

Zysk netto wyniósł 1,5 mln zł w stosunku do 4,5 mln zł straty w analogicznym okresie ubiegłego roku, na co oczywiście wpływ miała linia finansowa sprawozdania
Jak wspomniałem wyżej spółka nie prezentuje noty do sprawozdania skonsolidowanego, ale w jednostkowym spółka informuje, że największe pozycje kosztów w trzech kwartałach 2017 r. stanowiły odsetki i prowizje od pożyczek, kredytów i leasingów: 13,9 wobec 14,1 mln zł w analogicznym okresie 2016 r. Jak widać, znaczną część wypracowanego wyniku pochłaniają koszty obsługi długu.

W kwestii przychodów finansowych bazę zawyża one-off w postaci sprzedaży akcji Property Managment S.A., którego wysokość wyniosła 0,9 mln zł w roku ubiegłym.
In plus natomiast oddziałują wypracowane odsetki leasingowe (III segment działalności): 2,05 mln zł wobec 2,2 mln w okresie trzech kwartałów 2016 r. Zarząd widzi potencjał tej działalności, dlatego warto przyglądać mu się w kolejnych okresach – na razie nie widać istotnych zmian.


kliknij, aby powiększyć


Przechodząc do analizy bilansu, spółka odnotowała wzrost należności z tytułu realizacji kontraktu na budowę 5 zestawów pojazdów maszynowych. Pierwotny termin spłaty tych należności przypadał na koniec 2016 r., jednak jak do tej pory, spółka nie otrzymała zapłaty tłumacząc to zmianą przepisów w zakresie certyfikacji i dopuszczenia pojazdów kolejowych. Jak wskazuje zarząd, proces ten zakończy się najprawdopodobniej na koniec I półrocza 2018 r.


kliknij, aby powiększyć





kliknij, aby powiększyć


Jeżeli chodzi o zapasy, widać ich znaczący wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Jak możemy doczytać w raporcie, spółka na dzień bilansowy realizowała kontrakty na dostawę kilkunastu elektrycznych zespołów trakcyjnych, produkcję 5 nowych lokomotyw elektrycznych oraz modernizację kilku lokomotyw spalinowych - efektem tego jest właśnie wzrost poziomu zapasów z 256,5 mln zł do 338,5 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Spoglądając historycznie na poziom zapasów, ich wartość w III kw. 2017 r. jest zbliżona do poziomu z III kw. 2015 r.


kliknij, aby powiększyć


Jak można przypuszczać w kolejnych kwartałach powinniśmy zobaczyć, że finalizacja wspomnianych kontraktów przełoży się na poprawę przychodów, podobnie jak miało to miejsce na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2015 r. Widać w tym okresie właśnie, że spadek zapasów wiązał się z ukończeniem dużych projektów spółki, co przełożyło się na stosunkowo wysoki wzrost przychodów (zielona strzałka). Podobny wzrost zapasów spółki możemy zaobserwować w 2016 r. Jednak co należy podkreślić, nie zaistniała podobna zależność z roku wcześniejszego. Może to być właśnie związane z wspomnianym wcześniej opóźnieniem ukończenia kontraktu dla włoskiego kontrahenta (realizacja miała nastąpić na koniec 2016 r.) - co oczywiste, do tej pory spółka nie otrzymała płatności (prawdopodobny termin to koniec I półrocza 2018 r. i w tym też terminie zostaną wystawione faktury na pozostałe zakresy prac w ramach umowy). Wzrost zapasów nastąpił również w 2017 r. To czy w IV kwartale będzie można spodziewać się ponownego, skokowego wzrostu przychodów zależy od cyklu produkcyjnego i zakończenia rozpoczętych projektów. Pod znakiem zapytania stoi również kwestia kontraktu z Włoch.


kliknij, aby powiększyć


Przyglądając się zobowiązaniom za ostatni kwartał, widać również znaczący ich wzrost. Jest to spowodowane realizacją wcześniej wspomnianych kontraktów, co generuje rosnące potrzeby zakupowe, a w konsekwencji przekłada się na poziom zadłużenia z tytułu dostaw materiałów i usług .

Podsumowując analizę kluczowych wartości bilansu, należy przyjrzeć się cyklowi rotacji gotówki.


kliknij, aby powiększyć


Zwiększenie należności spowodowane opóźnieniem płatności z Włoch nie przyczyniło się do znaczących wahań cyklu rotacji należności, na co wpływ miał przede wszystkim wzrost przychodów.

Rosnący cykl dotyczy natomiast zapasów, co jest skutkiem pokazanej wcześniej, znacznej kumulacji zapasów w bilansie spółki.

Jeśli chodzi zaś o rotację zobowiązań, wydłużyła się ona z 53,1 do 104,2 dni, co jest skutkiem silnego wzrostu zobowiązań z tytułu dostaw i usług (rosnące potrzeby zakupowe).

Wynikiem tych trzech składowych jest cykl rotacji gotówki, który utrzymuje się na zbliżonym poziomie w stosunku do III kw. 2016 r. Głębszy spadek nastąpił w I kw. 2017 r. co było efektem spadku należności i przychodów.

Zerknijmy jeszcze na rachunek przepływów pieniężnych na działalności operacyjnej:


kliknij, aby powiększyć

Cash flow operacyjny charakteryzuje się dużym rozchwianiem, co jest spowodowane właśnie modelem biznesowym spółki. CFO oscyluje w większości okresów wokół zera za wyjątkiem wspomnianego już wcześniej dobrego IV kw. 2015 r. Zdarzają się również okresy słabsze, gdzie jest on nawet ujemny.
W III kw. 2017 r. przepływy operacyjne wzrosły o 38,7 proc. do 38,4 mln zł.
W ujęciu kroczącym wyniosły 15,0 mln zł w stosunku do 8,1 mln zł (85,2 proc) w analogicznym okresie ubiegłego roku.


kliknij, aby powiększyć


Jeśli chodzi o zadłużenie należy zauważyć, że spółka po raz kolejny przekroczyła poziom 4,0x dług netto/EBITDA. Wynika to przede wszystkim z wspomnianego wzrostu zobowiązań na zakupy materiałów. Może to rodzić jednak problemy związane ze zwiększaniem finansowania dłużnego. Przy rosnącym zadłużeniu oraz realizowanych wydatkach inwestycyjnych rodzi się pytanie o sens wypłaty dywidendy. W 2014 r. było to 45 mln zł., rok wcześniej - 22,5 mln zł a w 2016 r. - 31,5 mln zł.

Kluczowe wskaźniki rynkowe kształtują się na stosunkowo wysokim poziomie:
EV/ EBIT: 30,7x
EV/ EBITDA: 15,9x

Realizacja kontraktów, rosnące przychody oraz odbudowa marż w przyszłych kwartałach dają szanse na relatywne uatrakcyjnienie mnożników. Jednak ich wysoka wartość nie do końca musi być oceniania negatywnie. Być może inwestorzy już dyskontują poprawę sytuacji w spółce o czym mogą świadczyć kolejne wygrywane przetargi.

W 2017 r. Newag podpisał umowy, o których publicznie informował, m.in.:

- na dostawę 11elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wartość umowy wynosi 216,7 mln zł netto. Całość dostaw planowo miała zostać wykonana do 30.11.2017 r., co zapewne zobaczymy w wynikach za IV kwartał 2017 r.

-na dostawę 2 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT) wraz ze świadczeniem usługi serwisowo-utrzymaniowo-naprawczej o łącznej wartości 32,8 mln zł netto . Termin dostarczenia to 31.03.2018 r.

-na dostawę 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z ich utrzymaniem, za 266,97 mln zł. Pierwsze zamówione pojazdy producent ma dostarczyć w czwartym kwartale 2018 roku.

-na modernizację 10 lokomotyw spalinowych. Szacunkowa łączna wartość umowy wynosi 96,27 mln zł netto. Termin wykonania do 31.12.2018

-dodatkowe 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), w tym 6 trzyczłonowych i 4 czteroczłonowe, dla woj. zachodnipomorskiego. Łączna wartość opcji wynosi 122,71 mln zł netto. Termin dostawy do 20.12.2020

-zamówienie od Ministerstwa Infrastruktury i Transportu Republiki Włoskiej (FCE) w ramach umowy ramowej na cztery systemy trakcyjne o łącznej wartości 14,9 mln euro.

Wartość umów zawartych w 2017 r. o których spółka poinformowała wynosi ok. 800 mln zł. Kontrakty o podobnej wartości zostały zawarte w roku ubiegłym. Kluczowe zatem dla wyceny będą napływające na rynek informacje o kolejnych rozstrzyganych przetargach. Należy również pamiętać, że nie jest sztuką pozyskanie kontraktu, ważne jest osiągnięcie na danym kontrakcie odpowiednio wysokiej marży oraz jego terminowej realizacji.



Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 14 lutego 2018 10:14

le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 25 stycznia 2019 10:04:52 przy kursie: 15,15 zł
angry3
Oj,oj - spadanie to nowe nadanie, a dyć historycznych pułapów tu jeszcze nie było.

MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 16 lipca 2020 10:09:33 przy kursie: 25,30 zł
Zarząd NEWAG S.A. ("Spółka") informuje, iż w dniu dzisiejszym Spółka zawarła umowę z Województwem Zachodniopomorskim ("Umowa"). Przedmiotem Umowy jest dostawa przez Spółkę na rzecz Województwa Zachodniopomorskiego ("Zamawiający") dwóch dwunapędowych zespołów trakcyjnych ("ZT") do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym wraz z dokumentacją. Dostawy ZT zostaną zrealizowane do dnia 20 grudnia 2021 roku.
Umowa przewiduje prawo opcji zamówienia przez Zamawiającego do 10 dodatkowych ZT. W przypadku skorzystania przez Zamawiającego z opcji, kolejne pojazdy muszą być dostarczone do dnia 20 grudnia 2022 roku.
Wartość Umowy wynosi 40.000.000,00 zł netto, na którą składa się wynagrodzenie za wykonanie wszystkich zobowiązań umownych płatne proporcjonalnie po dostawie poszczególnych ZT.
W razie skorzystania z pełnej opcji zamówienia dodatkowych 10 ZT, łączna wartość Umowy wyniesie 240.000.000,00 zł netto.

Bardzo ładny wykres.

MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 20 sierpnia 2020 10:04:09 przy kursie: 27,30 zł
To mamy wybicie powyżej 26 zł i historyczne maxima

Ammianus
52
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2011-12-05
Wpisów: 688
Wysłane: 23 listopada 2020 14:30:04 przy kursie: 26,90 zł

Mamy bardzo ciekawe wyniki, wskaźniki, ładna świeca miesięczna się rysuje, a spółka zdecydowanie z tych zapomnianych na forum. Ktoś bliżej analizuje ten segment rynku?

MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 23 listopada 2020 15:48:28 przy kursie: 26,90 zł
ładny trend wzrostowy, dobre wskaźniki spółka w Wig80 coroczne dywidendy.
Dla mnie ok choć, pozycja dużo mniejsza niż pozostałe.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 19 kwietnia 2021 19:24:18 przy kursie: 23,90 zł
NEWAG - analiza techniczna na życzenie


Wykres historyczny w interwale tygodniowym. Technicznie wciąż mamy do czynienia z korektą spadkową w trendzie wzrostowym, ale z perspektywą rozbudowy. Mamy bowiem opuszczenie dołem półtorarocznego kanału wzrostowego, co daje podstawy do kontynuowania przeceny. Zanegować ten pesymistyczny scenariusz mógłby jedynie powrót powyżej oporu na poziomie 24,90 zł.

W ujęciu dziennym niebezpiecznie wygląda układ SMA100 i SMA200, od wielu tygodni poruszających się w bok na zbliżonych poziomach cenowych. Na razie 100-okresowa przebiega powyżej swojej wolniejszej odpowiedniczki, ale zamiana miejsc byłaby negatywnym sygnałem.

W ujęciu dziennym mamy konsolidację w strefie 23,70-24,30 zł, warto zatem obserwować kierunek wybicia z tego obszaru zagęszczenia cen.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.


maccc
PREMIUM
101
Dołączył: 2017-09-04
Wpisów: 329
Wysłane: 23 lipca 2021 01:09:32 przy kursie: 24,90 zł
Kluczowe drugie półrocze – omówienie sprawozdania finansowego Newagu po I kw. 2021 r.


Po całkiem niezłym ubiegłym roku, Newag w I kw. 2021 r. zanotował niewielki regres wyników. Gwoli przypomnienia spółka zajmuje się produkcją, naprawą i modernizacją taboru szynowego działając głównie w oparciu o podpisywane kontrakty. W raporcie rocznym przeczytamy, że w grupie występują głównie umowy, w których zobowiązanie do wykonania świadczenia spełniane jest jednorazowo w momencie odbioru prac protokołem końcowym po wystawieniu faktury, gdyż wtedy następuje przeniesienie na klienta kontroli nad towarami lub usługami będącymi przedmiotem tego zobowiązania. W takim przypadku przychody ujmowane są w wyniku jednorazowo. Część zamówień jest jednak również realizowana w oparciu o kontrakty długoterminowe, gdzie przychody rozpoznawane są proporcjonalnie do szacowanego stopnia zaawansowania prac, a nie w momencie przekazania taboru nabywcy. Księgowy wynik na tego typu umowach ustala się w oparciu o prognozowaną marżę, co może stanowić spory problem w momencie drastycznych wzrostów kosztów. Dodatkowo, Newag oferuje również usługi leasingu i dzierżawy taboru szynowego.

W minionym roku przychody grupy mocno wzrosły i zamknęły się kwotą 1,3 mld zł (+0,42 mld zł r/r, +47,3 proc.). W I kw. 2021 r. rozpoznano ich natomiast 273,2 mln zł (+4,2 mln zł r/r, +1,6 proc.). Kwota ta jest oczywiście głównie pochodną uzgodnionych harmonogramów realizacji dostaw, ale w tym okresie pojawiła się również transakcja wykupu z leasingu i późniejszej odsprzedaży pięciu lokomotyw DRAGON ich dotychczasowemu dzierżawcy za kwotę 55,3 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Pomimo minimalnie wyższych przychodów, zysk brutto ze sprzedaży skurczył się w I kw. o 13,7 mln zł (-19,7 proc. r/r) i wyniósł 56 mln zł. Oznaczało to spadek rentowności na tym poziomie z 25,9 proc. do 20,5 proc., za co odpowiadała wspomniana wyżej jednorazowa transakcja gdyż marża na niej wyniosła 6,8 proc. Wykluczając ten efekt możemy wnioskować, że rentowność realizowanych w tym okresie kontraktów dalej była niższa ale już tylko o 1,9 p.p. r/r. Mimo wszystko, w komentarzu do wyników możemy przeczytać, że w ocenie zarządu realizowana na poszczególnych kontraktach marża jest nawet wyższa niż planowana.

Największą grupą kosztową są oczywiście materiały wykorzystywane przez spółkę do produkcji (takie jak stal, komponenty metalowe, miedź, wiązki kablowe i komponenty elektryczne). Stal to podstawowy materiał do produkcji konstrukcji i wózków pojazdów, przy czym w jednym z ostatnich wywiadów prezes zaznaczał, że jej udział w koszcie zmiennym jest zdecydowanie mniej istotny i nie przekracza 3 proc. kosztów pojazdu. Dużo droższe są za to komponenty układu napędowego, hamulcowego i inne zaawansowane technicznie części, przy czym ceny tych elementów do realizowanych projektów spółka ma ponoć zagwarantowane. W raporcie za I kw. czytamy jednak, że ceny stali i miedzi, dzięki zabezpieczonym dostawom, faktycznie nie będą miały wpływu na koszty do końca III kw., ale już od IV kw. Newag spodziewa się około 40-procentowego wzrostu kosztów stali i komponentów metalowych oraz 35-procentowego wzrostu kosztów wytworzenia wiązek kablowych i komponentów elektrycznych. Z pewnością będzie miało to negatywny wpływ na rentowność spółki, tym bardziej, że posiada już ona podpisane umowy z terminem realizacji do końca 2022 r., a trzeba pamiętać, że spółka działając na rynku zamówień publicznych posiada niewielkie możliwości co do zmiany wynagrodzenia.


kliknij, aby powiększyć


Koszty sprzedaży i zarządu wyniosły w omawianym okresie 21 mln (+1,2 mln zł r/r, +6,2 proc.), a ich udział w przychodach wzrósł nieznacznie o 0,3 p.p. r/r. Zarząd wskazuje tu m. in. na wzrost kosztów spółki zależnej NEWAG IP Management (+400 tys. zł to koszty wynagrodzeń).


kliknij, aby powiększyć


Ostatecznie po I kw. spółka pokazała 35 mln zł zysku ze sprzedaży czyli o ok. 15 mln zł mniej niż przed rokiem (-29,9 proc. r/r). Na poziomie pozostałej działalności operacyjnej mieliśmy z kolei 1,6 mln zł przychodów netto wobec 2,7 mln zł kosztów przed rokiem, a za tak spore zmiany odpowiadały głównie kary umowne. W zakończonym okresie Newag otrzymał 1,7 mln zł z ich zwrotu, podczas gdy rok wcześniej zapłacił 2,9 mln zł. Wspomogło to wynik operacyjny, który wyniósł 36,6 mln zł (-10,7 mln zł r/r, -22,7 proc.).

Poprawa nastąpiła również na poziomie finansowym RZiS, gdzie wykazano 1,3 mln zł kosztów netto przy aż 5,9 mln zł przed rokiem. Główny wpływ miały na to przede wszystkim zmiany różnic kursowych (2 mln zł) i niższe koszty opłaconych gwarancji (-1,7 mln zł r/r) oraz odsetek i prowizji (-0,6 mln zł r/r).

Ostatecznie Newag zakończył I kw. zyskiem netto w wysokości 28,2 mln zł, a więc o 4,5 mln zł niższym niż przed rokiem (-13,7 proc.). W minionym okresie spore zmiany zaraportowano jednak w pozostałej działalności operacyjnej i finansowej, a więc porównując wyniki r/r bardziej powinniśmy się skupiać na zysku ze sprzedaży, gdzie zanotowano jednak dość istotny regres.


kliknij, aby powiększyć


W swojej działalności spółka musi angażować spore ilości kapitału obrotowego. Realizowane zlecenia wymagają zakupu materiałów, a końcowe rozliczenie następuje dopiero w momencie przekazania taboru nabywcy. Nie dziwi więc zatem, że w okresie rosnących wyników z 2020 r. Newag po trzech kwartałach raportował ujemne przepływy z podstawowej działalności. Duży dopływ gotówki operacyjnej pojawił się dopiero w ostatnim kwartale, kiedy to rozliczono sporą część umów. W I kw. 2021 przepływy na tym poziomie były za to w zasadzie zerowe.

Newag w ostatnich latach sporo również inwestuje. W swoim zakładzie w Nowym Sączu otworzył nowe centrum logistyczne razem z magazynem wysokiego składowania i uruchomił linię napraw maszyn elektrycznych i zestawów kołowych. W 2020 r. uruchomiono także tor testowy pozwalający na sprawdzenie pojazdów korzystających z wielu rodzajów napięcia. Dodatkowo w IV kw. 2020 r. spółka spłaciła również sporą część swojego zadłużenia.


kliknij, aby powiększyć


Rozliczenie kontraktów spowodowało zmniejszenie zadłużenia oprocentowanego netto. Na koniec I kw. wynosiło ono 384 mln zł i było niższe o 63 mln zł r/r. Poprawa wyniku EBITDA obniżyła dodatkowo wskaźnik DN/EBITDA do dawno nie widzianych poziomów poniżej 1,5.


kliknij, aby powiększyć


Newag realizuje kontrakty o dużej wartości co powoduje, że o sporej części z nich informuje raportami bieżącymi. W tabeli poniżej postarałem się więc zebrać dane na temat zaraportowanych przez spółkę wartości umów wraz z okresami ich realizacji. Zakładając w przybliżeniu liniowy rozkład rozpoznawania przychodów w przekroju całych lat (patrząc bowiem na kwartały widzimy, że zdecydowanie najlepszy jest ostatni okres roku), to z kontraktów o których poinformowano, na 2020 r. przypadało 1060 mln zł (podczas gdy ostateczne przychody wyniosły 1320 mln zł), na 2021 r. 610 mln zł a na 2022 r. 850 mln zł. W majowym wywiadzie prezes spółki poinformował jednak że portfel zamówień na 2021 r. jest podobny do roku poprzedniego i wynosi w granicach 1,3 mld zł, a znaczna część przychodów przypadnie na III i IV kw., co wynika z harmonogramów realizowanych projektów oraz z czasu potrzebnego na uzyskanie homologacji.


kliknij, aby powiększyć


W prezentacji wynikowej po zakończeniu 2020 r. spółka przedstawiła swoje szacunki dotyczące jej udziału w całym rynku polskim. Wiemy zatem, że w poprzednim roku Newag odpowiadał za 29 proc. dostarczonych elektrycznych zespołów trakcyjnych, 100 proc. spalinowych zestawów trakcyjnych, 78 proc. lokomotyw elektrycznych i 74 proc. zmodernizowanych lokomotyw spalinowych. Przedstawiono również perspektywy rynku taboru na lata 2022-2026, przy założeniu finansowania inwestycji z funduszy UE, powołując się również na krajowy plan odbudowy. Łącznie na sześć lat spółka liczy na ponad 21 mld zł nowych inwestycji (11,5 mld zł dostaw zespołów trakcyjnych, 0,8 mld zł dostaw tramwajów, 3,6 mld zł dostaw i modernizacji lokomotyw oraz 5,7 mld zł wagonów osobowych). Zakładając historyczne udziały spółki w całym rynku polskim dałoby to średniorocznie 1,3 mld zł potencjalnych przychodów, przy czym najlepszy okres ma nastąpić w latach 2024-2025.


kliknij, aby powiększyć


Obecna kapitalizacja spółki wynosi 1,1 mld zł. Zysk ze sprzedaży za ostatnie dwanaście miesięcy pomniejszony o podatek to z kolei 248 mln zł. Dyskontując go średnioważonym kosztem kapitału (zakładamy tu wydatki inwestycyjne na poziomie amortyzacji) w wysokości 8,3 proc. (a więc takim jaki spółka przyjęła przy ostatnim teście utraty wartości aktywów), to otrzymamy teoretyczną wycenę kapitału własnego w wysokości 2 mld zł, czyli znacznie powyżej obecnej wartości rynkowej. Jeżeli jednak założymy, że po okresie wzrostu marża brutto powróci w okolice 20 proc., to nasza wycena obniża się już do 1,3 mld zł. Przy czym, cały czas bazujemy tu jednak na rocznej sprzedaży rzędu 1,3 mld zł, a lata 2022-23 zapowiadają się na razie nieco słabiej. Podsumowując, w krótkim okresie kluczowe dla spółki będzie utrzymanie rentowności przy rosnących kosztach, a w dłuższym inwestycje przewoźników w nowy tabor.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 26 lipca 2021 11:10

le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 9 listopada 2021 12:23:50 przy kursie: 22,70 zł
angry3 ....no i cóż, dyć 15,5 zł i bywało i słusznie a dziś leci na 22,6 zł -hm -Jakubas sam nie utrzyma tego poziomu.

Dahowiec
8
Dołączył: 2020-04-19
Wpisów: 92
Wysłane: 9 listopada 2021 12:34:05 przy kursie: 22,70 zł
Z. Jakubas to i tak chyba zadowolony, kupował Newag za kilkadziesiąt mln - 30 ?

le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 28 grudnia 2021 13:04:22 przy kursie: 20,40 zł
angry3 ....oj,oj obsuwa się- bywało tu i 10 zł i 30 zł i kto zgadnie gdzie mamy denko? Bacząc na dywidendy, to średnio bezpieczniejsze jest 15 niż 20. Zatem zda się wchodzimy tu na teren gdzie niedźwiadki poczują się nieco gorzej. Nie jest to rekomendacja dla żadnej zwierzyny.

bankrucik
140
Dołączył: 2011-03-26
Wpisów: 4 899
Wysłane: 5 grudnia 2023 16:28:42 przy kursie: 23,00 zł
zaszyte oprogramowanie w pociągach firmy , za taki numer to powinna być maksymalna kara dla firmy

Miesiące analiz i inżynierii wstecznej pozwoliły na odkrycie niezwykle ciekawych warunków, zapisanych w kodzie oprogramowania różnych pociągów dostarczonych przez Newag. Po setkach godzin spędzonych nad kodem zrzuconym z kilkudziesięciu składów udało się zidentyfikować bardzo ciekawe mechanizmy powodujące nagłe choroby pociągów.
znalezione w kodzie komputera wartości liczbowe 53.13845 i 17.99011 wydały się na pierwszy rzut oka znajome. Szybko okazało się, że są to koordynaty GPS, wskazujące na okolice Dworca Kolejowego Bydgoszcz Główna, a konkretnie znajdującego się tuż obok serwisu firmy PESA. Wkrótce odnaleziono także koordynaty innych serwisów, które mogłyby prowadzić naprawy i przeglądy pociągów w Polsce.

zaufanatrzeciastrona.pl/post/o...

a teraz można się zastanowić co jest poukrywane w sprzęcie zachodnich firm.. o wschodnich nie wspomnę..
logistyka może położyć każdą armię w godzinie W


Brak kary w przeszłości rozzuchwala na przyszłość..

teraz również na twitter.com

myamlak
10
Dołączył: 2009-04-09
Wpisów: 121
Wysłane: 5 grudnia 2023 20:12:09 przy kursie: 23,00 zł
To powinno położyć Newag w godzinę od ukazania się tekstu. Wywalenie z wszelkich zamówień publicznych to minimum a ABW na chacie to tylko odrobinę więcej niż minimum.

micmak
103
Dołączył: 2011-02-18
Wpisów: 1 520
Wysłane: 5 grudnia 2023 22:15:52 przy kursie: 23,00 zł
Podobne albo i gorsze rzeczy robi wielu producentów drukarek, telefonów...

Nie bronię Newag. Ale trzeba umieć dbać o swoje interesy.
ujeżdżam byki ===>>

Edytowany: 5 grudnia 2023 22:25

kangoorrz
3
Dołączył: 2020-11-17
Wpisów: 25
Wysłane: 6 grudnia 2023 08:48:16 przy kursie: 23,00 zł
kabaret, możliwe tylko w kraju z dykty
wszyscy o sparwie wiedzą od dawna,
ale brakuje chetnych, żeby się sparwą zająć,

addison
190
Dołączył: 2009-01-06
Wpisów: 3 286
Wysłane: 6 grudnia 2023 09:43:20 przy kursie: 21,50 zł
Nic im nie zrobią poza karą finansową itp.

tak zakładam, w niczyim interesie nie jest aby czołowego producenta uwalić, władze chcą aby newag rósł i szedł na rynki zachodnie.

Wałek gruby i należy się sowita kara, ale wiecie jak to jest z karaniem hegemona z aspiracjami eksportowymi. Władza, żadna nie ma w tym interesu.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 6 grudnia 2023 09:45:35 przy kursie: 21,50 zł
Ale urwał - spojrzenie na wykres NEWAG


Wygląda na to, że akcjonariusze spółki Newag nie jadali obiadów w ciągu roku, bo na Mikołajki otrzymali rózgę. A właściwie to lukę bessy, której towarzyszy spory wolumen, co zwiastuje kłopoty z jej domknięciem. Na chwilę obecną podaż jednym ciosem przełamała dwie strefy wsparcia, funkcjonujące w myśl zasady zmiany biegunów. Łapacze spadającego noża zaś interweniowali w okolicy długoterminowej średniej. Nieco więcej można będzie powiedzieć na koniec sesji, gdy świeca dzienna uzyska swój ostateczny kształt, ale na razie nie dostrzegam niczego optymistycznego.
Patrząc na średnią wartość transakcji, akcji pozbywa się któryś z większych graczy. Wątpię zatem w możliwość rychłej odbudowy wykresu.

kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE newag
  • Akcjonariusze Newagu zdecydowali o zwiększeniu kwoty dywidendy do 2 zł na akcję
    Akcjonariusze Newagu zdecydowali o zwiększeniu kwoty dywidendy do 2 zł na akcję

    Akcjonariusze Newagu zdecydowali o przeznaczeniu na wypłatę dywidendy za 2024 rok kwoty 90 mln zł, co stanowi 2 zł na jedną akcję. Dniem dywidendy, w której uczestniczyć będą wszystkie 45 000 001 akcji spółki, będzie 18 czerwca 2025 r., a dniem wypłaty 27 czerwca 2025 r.

  • Powyborcze spadki na GPW, w grze banki, CI Games, Newag i Saule
    Powyborcze spadki na GPW, w grze banki, CI Games, Newag i Saule

    Poniedziałkowa sesja na giełdzie w Warszawie rozpoczęła się od spadków. Rodzimy rynek akcji jest dziś najsłabszy w Europie. Ciążą mu zarówno wyniki wyborów prezydenckich w Polsce, jak pogorszenie nastrojów na rynkach globalnych wywołanych cięciem ratingu Stanów Zjednoczonych. Wydaje się, że inwestorzy powinni przygotować się na kilka chłodniejszych tygodni na warszawskim parkiecie.




4 5 6 7

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,678 sek.

dymjdfqa
kbrssdjr
dlmmxpcl
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
donhhxof
guwdqgaf
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat