PARTNER SERWISU
nouzugvr
4 5 6 7 8
WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 11 maja 2010 21:54:56 przy kursie: 1,71 zł
Poprawiłem z 300 dni na 30 - pomyłka.

v3nom
0
Dołączył: 2009-03-06
Wpisów: 3 042
Wysłane: 11 maja 2010 23:43:22 przy kursie: 1,71 zł
ynwestor napisał(a):
Cytat:
Stalexport nieuczciwie pobierał opłaty za przejazd remontowanym odcinkiem autostrady A4 z Katowic do Krakowa i musi oddać do budżetu państwa 1,3 mln zł - orzekł Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. SOKiK rozpatrzył i oddalił odwołanie złożone przez Stalexport Autostrada Małopolska od decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Koncesjonariusz A4 zapowiedział złożenie apelacji.


W TVN skomentowali, że A4 to był wyrób "autostradopodobny", spodobało mi się to określenie blackeye
Klika się i sprzedaje ;-)

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 13 maja 2010 07:06:58 przy kursie: 1,77 zł
Spółka przekazała sprawozdanie finansowe, które do góry nogami wywraca dotychczasowe myślenie o jej wartości wewnętrznej. O tym niżej. Wyniki: przy aktualnie osiąganych wynikach, ten biznes w tym zakresie można już uznać za trwały. Czy na pewno zyskowny? Zyski wprawdzie są wykazane, ale nie osiągnięte, a obraz kapitałowy woła o pomstę do nieba.

Na pozór wynik za I kwartał wydaje się niezły, jak w rozwijającej się organicznie spółce: przychody powoli rosną, poziom marży się waha, ale spółka wychodzi na plus. Ostatnie cztery kwartały regularnie wykazuje zyski. Są za to dwa kłopoty: tak naprawdę w I kwartale pojawiły się jeszcze różnice kursowe na -5 mln zł, które spowodowały tak naprawdę wykazanie straty. Została też ona odniesiona na kapitał własny, który spadł z 173 mln zł do 168 mln zł. Trzeba uzupełnić ten obraz ważnym faktem: z rachunku przepływów wynika, że w omawianym okresie spółka zawiązała 10,8 mln zł rezerw, które są kosztem niegotówkowym. Z tego m.in. tytułu faktyczne przepływy pieniężne za I kwartał były na prawie +30 mln zł, mimo że zysk (bez różnic kursowych) widzimy na poziomie 1 mln zł.

Drugi kłopot jest dużo poważniejszy. Sprawozdanie wali jak obuchem w łeb po wartości księgowej. Zawiera ono dane przekształcone po zmianie polityki rachunkowości i wg sprawozdania na koniec marca, WK na akcję nagle spadła do 0,68 zł. Patrząc na zmiany w kapitałach własnych na str. 10 można doznać szoku kalkulacyjnego: rok 2009 spółka zaczynała z 336 mln zł, potem saldo zmian dodatnie na 22,4 mln zł, efekt operacji = spadek do 162 mln zł. Opisana na str. 18 istota zmiany jest podana bardzo oględnym językiem. Tymczasem między wierszami napisane jest: kreowaliśmy przychody i zyski z powietrza, a teraz trzeba je było usunąć z kapitałów własnych. I nie chodzi o jakieś tam przeklasyfikowanie kilkuset tysięcy złotych. Jak dym rozwiało się 200 mln zł, które powiększyło stratę z lat ubiegłych do -540 mln zł. Jednocześnie pojawiły się gigant wartości niematerialne i prawne na 790 mln zł.

Z niesmakiem stwierdzam, że mimo tego spółka wypłaca dość regularnie malutką dywidendę. Nie skomentuję jak mogą się czuć akcjonariusze, którym zniknęło 55% wartości księgowej. Co ciekawe, suma bilansowa spółki nie spadła znacząco. Różnica jest taka, że to co było uważane wcześniej za zysk - skumulowany z przyszłości w teraźniejszość, zostało przeklasyfikowane na inwestycje, z których zysk będzie wykazywany w czasie.

Jedna uwaga: nie zmienia to istotnie wartości dochodowej spółki, która jest teraz na poziomie 20-30 mln zł rocznie (bez różnic kursowych). Kapitalizacja dyskontuje jednak nie tylko aktualny biznes. Nowe autostrady - czy to ciągle możliwe? Potrzeba tylko jednego: więcej kilometrów. Szybko licząc, spółka wyciska rocznie 2,3 tys. zł przychodów i 585 złotych zysku z 1 kilometra. Żeby uzasadnić obecną kapitalizację 437 mln zł tylko od strony dochodowej, nie trzeba wiele, bo tylko dodatkowe 30 do 50 kilometrów. Tyle od strony biznesu, natomiast wskaźnikowo, czyli giełdowo, mamy po prostu katastrofę polegającą na nierzetelności sprawozdań i kreowaniu wyniku, co zostało ucięte.

Nieszczęścia chodzą parami. Spółka jest skonfliktowana z samorządem Jaworzna, dostała karę za praktyki monopolistyczne, podlega uporczywym kontrolom. Nie udało się wygrać znaczących przetargów na kolejne autostrady. Czy coś jeszcze zostało do wzięcia? To najważniejsze pytanie - o przyszłość biznesu. W finansach mleko już się rozlało i prawdopodobnie może być tylko lepiej. Ale tego nigdy nie wiadomo, bo tak jak nieszczęścia chodzą parami, tak bardzo silne jest zjawisko recydywy. Kto zagwarantuje, że jeszcze czegoś nie wykombinowali?

Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 13 maja 2010 07:15


rafsty
PREMIUM
38
Dołączył: 2009-02-19
Wpisów: 2 393
Wysłane: 13 maja 2010 21:30:07 przy kursie: 1,75 zł
Stalexportowi dostało się od WD trochę nie za swoje grzechy, ale nie ma dymu bez ognia, więc po kolei:

1) O co tu chodzi?

IFRIC wydał interpretację nr 12 na temat pokazywania umów koncesyjnych m.in. dokładnie takich, jak ma Stalexport. Szkielet koncepcji jest taki sam, jak w programach lojalnościowych (nota bene to jest interpretacja 13 - mieli akurat fazę :) )- rozbijanie wszystkiego na dwa składniki - aktywa i pasywa i równoległe prowadzenie tego w czasie.

Koncepcja jest taka, że jak obsługujesz autostradę, która za ileś tam lat przejdzie na Skarb Państwa, to ta autostrada nie jest Twoja. Jesteś tylko operatorem, a więc nie możesz wykazywać środków trwałych w swoim bilansie. Coś musisz jednak pokazać, bo w końcu masz tą autostradę "na stanie" i jeszcze musisz o nią dbać. Pokazujesz więc to jako wnip - powiedzmy, że jest to prawo do pozyskiwania pożytków z tej infrastruktury. Czytaj: licencja na kasowanie kierowców - "licence to kill". Stąd reclass w aktywach: śr. trwałe -> wnip. Pokazujesz też przyszłe prawa z już zawartych umów. Dlatego pokazali też etap II autostrady, który dopiero będzie (to jest nowość). Generalnie ma to sens, chociaż dla przeciętnego czytelnika sprawozdań będzie to nie do strawienia.

Oczywiście wszystko poszło retrospektywnie, a więc jakaś odwrócona/zmieniona amortyzacja, do tego present value praw przyszłych i takie cuda na kiju. Nie utrafimy za tym. Efekt: na wnip weszło (202+528 =) 730m, a ze środków trwałych zeszło (478)m. Netto = +252m. Plus, bo ujawnił nam się II etap.

Sęk w tym, że koncesja nakłada na Ciebie też obowiązek utrzymania autostrady w przyzwoitym stanie. Plus jakieś ewentualną kosmetykę przed oddaniem jej Państwu. Stalexport zinterpretował to jako obowiązek poniesienia nakładów na etap II. Pokazali to jako rezerwę na przyszłe wydatki (w present value). Stąd w pasywach (442+57 =) minus -499m. Tego do tej pory nie widzieliśmy.

W efekcie ubyło im (247)m, co de facto oznacza historyczną, nie wykazaną stratę finansową w tej wysokości. Finansową, czyli jeszcze nie zrealizowaną przez podatki. A więc deferred tax (shield) od tego + 47m. I mamy stratę netto = (200) baniek. To jest korekta poprzednich okresów, więc wchodzi prosto na zyski zatrzymane i zżera kapitał własny.


Do tego parafrazując - "more than one thing at a time, and nobody will follow" - zmienili retrospektywnie amortyzację na naturalną, co dodatkowo zamąca obraz, ale jednak pokazuje, że biznes ma wyższe "prawdziwe" koszty funkcjonowania, niż dotychczas prezentowane (str. 20 - korekta amortyzacji (1'746) i unwindning of discount (5'315)). "Rozwija się" rezerwa na przyszłe zobowiązanie dotyczące utrzymania autostrady.



2) Czy możemy potępiać Stalexport?

O to, że wcześniej pokazywał to w bilansie inaczej - na pewno nie. Skoro IFRIC wydał interpretację, to znaczy, że był z tym problem na dużą skalę. Nikt wcześniejszej prezentacji Stalexportowi nie podważył, a audytuje ich KPMG, nie jacyś badziewiarze. Pokazywali po prostu infrastrukturę autostrady, jako swój majątek i tyle. Świat był prosty :)

O to, że nas skutecznie wcześniej nie uprzedził - na pewno tak. W sprawozdaniu za 2009r. jest zestawienie przyszłych zmian w rachunkowości i jest tam o tej interpretacji. Ale piszą, że wciąż szacują jej wpływ na wynik. Problem w tym, że rozporządzenie Komisji Europejskiej zostało opublikowane 25. marca 2009r. Przez 9 miesięcy do 31. grudnia 2009 to już chyba musieli wiedzieć, że wpływ na wynik będzie znaczny i będzie kuku! W zamian strzelili takie zdanie: "(...) na dzień bilansowy Grupa nie zakończyła jeszcze procesu oszacowania wpływu nowych Standardów i Interpretacji, które wejdą w życie po dniu bilansowym, na skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy za okres, w którym będą one zastosowane po raz pierwszy". Może nie podpadało to pod Contingent Liabilities, ale w jakiejś nocie można było się zająknąć. Prawo tego nie zabrania. I to jest mega kiszka w temacie komunikacji z rynkiem.



3) Niuanse.

Nie wiem co zrobili z wartością samej koncesji. Może siedzi już w wartości tych przeklasyfikowanych środków trwałych. Nie "siedzę" w sprawozdaniach Stalexportu.

Wyszło, że ekonomicznie firma jest mniej fajna, niż do tej pory wyglądało, ale wygląda na to, że rzeczywiście tak jest. MSR powoli staje się bezlitosny.

WD ma rację, że wygląda to teraz tak, jakby ciężar bilansu przeniósł się na inwestycje, które przyniosą dopiero zyski. To dokładnie tak ma wyglądać. To biznes ściśle zdefiniowany w czasie - do 2027r. Coś, jak obligacja zmienno procentowa z obowiązkiem dopłat.

Przy tzw. first application nie ma 100% pewności, że wszystko jest na swoim miejscu, więc apel do audytora, żeby to na półrocze dokładnie wyczesał. Kwoty na to zasługują. Czy Kasia nas słucha? :)))

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 13 maja 2010 22:20:07 przy kursie: 1,75 zł
Ja się skupiam na waluacji. I mam tylko jedno pytanie, które puszczam w eter: gdzie jest "moje" 200 mln zł z kapitałów własnych? Nieważne jaką drogą opuściły spółkę, ale były - nie ma.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 13 maja 2010 22:36:47 przy kursie: 1,75 zł
WatchDog napisał(a):
Ja się skupiam na waluacji. I mam tylko jedno pytanie, które puszczam w eter: gdzie jest "moje" 200 mln zł z kapitałów własnych? Nieważne jaką drogą opuściły spółkę, ale były - nie ma.

Pewnie jeszcze u kierowców :), ale zrobiło się nie miło...

rafsty
PREMIUM
38
Dołączył: 2009-02-19
Wpisów: 2 393
Wysłane: 15 maja 2010 21:29:47 przy kursie: 1,73 zł
To czy to 200 baniek było, czy nie było, to kwestia konwencji. Wg nowej konwencji tych 200m nie było. Problem w tym, że konwencja się zmienia. I jedynie nad tym można się zżymać. Ale moim zdaniem, akurat zmiany w MSR są potrzebne, bo zacieśniają pętlę na spółkach. Od kiedy KE wprowadziła MSR jako prawo finansowe dla paru tysięcy przeróżnych spółek giełdowych, to nie jest już zestaw ogólnikowych, pobożnych życzeń dla hobbystów, tylko normalne prawo. A prawo jest skomplikowane i musi takie być, czy tego chcemy, czy nie.

Greg99
0
Dołączył: 2010-04-25
Wpisów: 10
Wysłane: 18 maja 2010 06:08:49 przy kursie: 1,66 zł
Umowa Koncesyjna, której stron jest Stalexport Autostrada Małopolska S.A. spełnia
przesłanki zastosowania modelu wartoci niematerialnej
Zmiana w polityce rachunkowoci została zastosowana prospektywnie i nie miała wpływu na dane finansowe

Grupy za okres od 1 stycznia do 31 marca 2010 r. tj. za okres, w którym znowelizowane standardy s
stosowane po raz pierwszy.

Infrastruktura mieszczca si w zakresie interpretacji nie jest ujmowana jako rzeczowe aktywa trwałe
koncesjobiorcy, ponieważ umowa na usługi nie przenosi na koncesjobiorc prawa do kontrolowania
użytkowania infrastruktury wykorzystywanej do wiadczenia usług użyteczności publicznej. Koncesjobiorca
ma dostp do eksploatacji infrastruktury w celu wiadczenia usługi użyteczności publicznej w imieniu
koncesjodawcy zgodnie z warunkami okrelonymi w kontrakcie.

Umowa Koncesyjna, której stron jest Stalexport Autostrada Małopolska S.A. spełnia
przesłanki zastosowania modelu wartoci niematerialnej

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 18 maja 2010 06:40:16 przy kursie: 1,66 zł
To wypowiedź, czy wklejka?
Sugerujesz, że SW się myli, czy udowadniasz, że Stalek mija się z prawdą?

Greg99
0
Dołączył: 2010-04-25
Wpisów: 10
Wysłane: 18 maja 2010 17:02:55 przy kursie: 1,61 zł
Wklejka


Greg99
0
Dołączył: 2010-04-25
Wpisów: 10
Wysłane: 18 maja 2010 17:09:34 przy kursie: 1,61 zł
Ja osobiscie na miejscu wlochow wchlonolbym Stalka , maja dobra okazje:).Spolka jest bardzo tania, podobne spoleczki zarabija ladna kase w Usa i Kanadzie i nie tylko.
Nie wiem jakie sa zamiary wlochow ale przez ten czas nic ciekawego nie zrobili dla drobnych akcjonariuszy.Oczywiscie ze wartosc ksiegowa spadla bo teraz nie wiadomo ile warta jest koncesja na autostrade.

Greg99
0
Dołączył: 2010-04-25
Wpisów: 10
Wysłane: 18 maja 2010 17:16:26 przy kursie: 1,61 zł
J jeszcze jedno wszedl wloski fundusz do Stalka, moim zdaniem nie na darmo.

OriUL
0
Dołączył: 2010-01-27
Wpisów: 75
Wysłane: 20 maja 2010 11:40:25 przy kursie: 1,50 zł
Czy mi się zdaje czy mają gratis trojana na stronie?

Nie radze wchodzić no chyba, że ktoś ma dobry antyvir.

Ps. Jak myślicie to już jest dno czy jeszcze poleci?
Unia Leszno - Drużynowy Mistrz Polski 2010!

rafsty
PREMIUM
38
Dołączył: 2009-02-19
Wpisów: 2 393
Wysłane: 20 maja 2010 20:22:50 przy kursie: 1,50 zł
Greg99 napisał(a):
Wklejka

Jasne, że wklejka. Ze sprawozdania. I nie zaprzecza temu, co napisałem, bo ja swoje pisałem na podstawie ich sprawozdania właśnie. Plus weryfikacja z MSR'em, bo nie zawsze to, co piszą spółki trzyma się kupy. Użyli mądrych słów, że "prospektywnie" i że niby "nie miała wpływu na dane finansowe". No miała jednak, skoro wcięło 200 baniek. Prospektywnie znaczy, że nie pokazali tego w wyniku bieżącym. Ale wyszło w kapitale. W przyrodzie nic nie ginie.

Greg99 napisał(a):
Oczywiscie ze wartosc ksiegowa spadla bo teraz nie wiadomo ile warta jest koncesja na autostrade.

Rachunkowo to herezja jest. headbang

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 4 sierpnia 2010 05:03:22 przy kursie: 1,59 zł
Omówienie skonsolidowanego sprawozdania finansowego za I półrocze 2010 r. Grupa zyskała stabilną pozycję gotówkową i choć mam zarzuty do jakości wykazywanego wyniku, pomału jest sens traktować jej działalność jako regularną i wyceniać. Co nie znaczy, że wzrostową, bo w zakresie business developmentu jest po prostu źle.

O większości zjawisk pisaliśmy po I kwartale. II kwartał potwierdza wcześniejsze obserwacje. Sytuacja spółki przedstawia się następująco:
- generuje gotówkę operacyjną i zredukowała inwestycje,
- dzięki temu zgromadziła kwotę aż 165 mln zł, która pokrywa w całości zobowiązania krótkoterminowe na 155 mln zł,
- mogłaby spokojnie spłacić kredyty wynoszące 144 mln zł, ale praktycznie w całości są one długoterminowe (powyżej roku),
- nadpłynność daje dużą stabilność finansową, mimo utrzymującego się niskiego ratingu CCC,
- tenże rating jest spowodowany tylko jednym czynnikiem: przeogromną stratą z lat ubiegłych (-532 mln zł) w kapitałach. Jest ona zasługą wcześniej akumulowanych strat, oraz zmiany zasad rachunkowości, w ramach których mówiąc krótko trzeba było odpisać 201 mln zł papierowych zysków, wcześniej raportowanych jako wynik dodatni. Szczegóły w poprzednich omówieniach,
- proporcja zadłużenia do aktywów ogółem (czyli wskaźnik ogólnego zadłużenia) wynosi aż 84% na 30 czerwca i aż 78% średniorocznie. Odpracowanie dziury zajmie bardzo długo, nawet w aktualnym tempie około 5 mln zł na kwartał, potrzeba 13 lat żeby odrobić połowę zakumulowanej straty.

Pozycja gotówkowa jest wyraźnie niegospodarna. Odsetki od kredytów na pewno są większe niż od lokat, toteż utrzymywanie nadpłynności przy jednoczesnym zadłużeniu po prostu kosztuje.

Po stronie wyniku jest lepiej. Bo i jak ma być, skoro podniesiono stawki za przejazd przesmykiem z Katowic do Krakowa (szumnie zwanym autostradą), a ruch i tak wzrósł. Problem polega tylko na tym, że nie da się w sposób rozsądny wydzielić kosztów takiej działalności, bo część jest jak najbardziej bieżąca (pensje, opłaty), część odroczona (rezerwy na naprawy), i część długoterminowa podlegająca okresowej wycenie (wieloletnie zobowiązania koncesyjne). Ta ostatnia pozycja może znacznie zmieniać wynik na poziomie finansowym - polecam notę nr 17 na str. 31. W omawianym okresie spółka zmieniła założenia wyceny, tj. horyzont czasowy oraz sobniżyła stopę dyskontową z 5,95% do 5,60%, tym samym pojawiła się jej dodatnia różnica (przychody) warte 15,8 mln zł. Zważywszy, że wynik brutto półrocza był +14,4 mln zł, już wiemy co by się stało, gdyby nie wspomniane przeszacowanie: strata.

Pozostaje więc analiza na poziomie operacyjnym oraz śledzenie przepływów i wartości księgowej. Tak jak wspominałem, odbudowa inwestycji potrwa długie lata. W tej chwili spółka wygląda na rentowną, a dzięki b. dużemu zadłużeniu, ma korzystnie wysokie ROE. Nie jest jednak optymalne trzymanie zadłużenia i gotówki, spodziewałbym się zmiany struktury bilansu - tu się aż prosi o skup akcji własnych, który podniesie kapitał. Problem tylko w tym, że akcje są drogie. Jak by nie patrzeć, występuje bardzo duża premia. Dyskontowanie przyszłości czy niemożność zerwania z przeszłością? Tutaj zapytałbym ekspertów od infrastruktury drogowej: jaka jest realna szansa, że Stalexport coś wygra i poszerzy biznes w dowolny sposób, poza administrowaniem śląskim airstripem będącym zresztą w wiecznym remoncie? Od tego zależy przyszłość. Gdyby miał zostać na swoich włościach, to moim zdaniem jest wart połowę tego co na rynku. No i jeszcze raz wynik: wątły i na sterydach, prosi się o restrukturyzację bilansu. Och ten stary dobry kryzys finansowy. Co my zrobimy kiedy się skończy, czym wtedy będziemy tłumaczyć słabe wyniki?

Powyższa treść przez 30 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Kamil Gemra
0
Dołączył: 2009-12-09
Wpisów: 3 001
Wysłane: 4 sierpnia 2010 09:25:55 przy kursie: 1,63 zł
Sytuacja techniczna:


kliknij, aby powiększyć


Interwał 1D, zakres 6M. Na Stalexporcie doszło do wybicia z konsolidacji, która trwała od połowy maja pod silnych spadkach. Na sesjach 23 i 26 lipca przy sporych obrotach przebity został opór w okolicach 1,57-1,60. Obecnie jest to linia wsparcia. Najbliższy opór, który papier musiałby pokonać to poziom 1,65. Był on testowany, jednak na sesji 27 lipca na wykresie pojawiła się długa czarna świeca, która przyhamowała zapędy byków.

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 4 sierpnia 2010 09:48:47 przy kursie: 1,63 zł
Patrz jakie czytelne: już pod koniec lipca insiderzy wiedzieli, że pokazane wyniki będą lepsze. Paliwo się szybko skończyło i krótki boczniak w oczekiwaniu na raport, który wyszedł wczoraj.

Kasia Stefanska
4
Dołączył: 2009-05-05
Wpisów: 1 251
Wysłane: 10 listopada 2010 20:23:27 przy kursie: 1,44 zł
rafsty napisał(a):
Nikt wcześniejszej prezentacji Stalexportowi nie podważył, a audytuje ich KPMG, nie jacyś badziewiarze.
puke_l

Nie to, że uważam, że źle ale kilka ładnych lat z życia mi zabrali.

Już się biorę do sprawozdania.
Edytowany: 10 listopada 2010 20:26

Kasia Stefanska
4
Dołączył: 2009-05-05
Wpisów: 1 251
Wysłane: 10 listopada 2010 22:01:26 przy kursie: 1,44 zł
Omówienie wyników spółki STALEXPORT AUTOSTRADY za 3 kwartał 2010 roku

www.stockwatch.pl/gpw/stalexp,... – pod tym linkiem są już przeliczone wskaźniki do danych z ostatniego sprawozdania.

Spółka jest operatorem autostrady. W związku z wprowadzeniem przez UE nowych interpretacji MSR w zakresie umów koncesyjnych, bilans spółki wygląda dużo gorzej niż przed zmianami. Największym problemem Stalexportu jest niska wartość księgowa.

Wartość księgowa jest niska ze względu na ogromne skumulowane straty z lat poprzednich. Te przekraczają wartość kapitału zakładowego spółki. Częściowo wynikają ze zmian zasad rachunkowości ale tylko częściowo. Tak jak pisał w poprzednich omówieniach WatchDog: spółka jest do tego stopnia wydrenowana z wartości, że zajmie jej to długie lata zanim się odbuduje. A trzeba pokryć ponad 523 mln PLN. Autostrada będzie eksploatowana do 2027 roku, czyli jeszcze przez 17 lat. To oznacza, że trzeba zarabiać i odkładać 31 mln PLN rocznie z wypracowanego zysku. Na razie za 2010 rok zysku netto jest 22 mln PLN, więc zrealizowanie wskaźnika jest możliwe.

Muszę jednocześnie w tym miejscu napisać, że zgadzam się z Rafstym, że nie do końca można mieć pretensje do spółki, że straciła na zmianie zasad rachunkowości. Taki zapis dotyczył całego rynku i wszystkie spółki stosujące podobne zapisy odczuły to w swoich księgach. Możemy sobie ewentualnie zarzucić, że nie śledziliśmy zmian i ich interpretacji (żart oczywiście).



Wnip, czyli license to kill jak to ładnie określił Rafsty, odzwierciedla wartość wszystkich przychodów, które spółka rozpozna z tytułu przyznanej koncesji do 2027 roku. Wartość koncesji będzie spadać w czasie, ponieważ jest ona wprost amortyzowana przez liczbę lat, na które spółka ma koncesję. Czyli na koniec 2027 roku będziemy w tej pozycji mieć 0, ponieważ spółka już nie będzie pobierać przychodów z tytułu eksploatacji autostrady. Ze względu na przyjętą metodę amortyzacji, jej koszt będzie co roku coraz większy. Określono bowiem, że co roku autostrada będzie użytkowana przez coraz większą liczbę samochodów i przychody z jej tytułu także będą co rok coraz większe.

Po drugiej stronie bilansu mamy za to wspomnianą wcześniej rezerwę na koszty prac naprawczych związanych z tą częścią autostrady oraz koszty związane z budową 2 etapu. Koszty tych prac teoretycznie pomniejszają wartość koncesji. Dlatego wartość rezerwy odnosi się dokładnie do tego wnipu. Można wręcz je sobie powiązać w analizie. Jak się odejmie jedno od drugiego, to powinna wyjść przybliżona zdyskontowana wartość netto koncesji w księgach.

W pasywach widać także zadłużenie, które mocno wzrosło na przestrzeni ostatniego kwartału. Spółka dokonała ciągnienia długoterminowego kredytu o wartości 210 mln PLN. Kredyt został przeznaczony na zabezpieczenie płatności koncesyjnych. W związku z tym dość istotnie wzrosły ponoszone przez nią koszty odsetkowe ale jednocześnie w konsekwencji urosła jeszcze trochę wartość posiadanej gotówki do ponad 208 mln PLN. Także nie rozumiem, czemu jest utrzymywana. Nowy właściciel może mieć chrapkę na jej zagospodarowanie – może np. udzielać pożyczek spółkom z grupy kapitałowej. Podobnie jest z polityką dywidendową, którą wcześniej skrytykował WD i ja też tak niniejszym czynię. Właściciel będzie mógł ją kontynuować bez narażania się na zarzuty wyciągania gotówki ze spółki – przecież wcześniej też tak było robione.


Coraz lepiej zaczyna wyglądać rachunek wyników Stalexportu. Przychody ze sprzedaży (czyli wpływy z myta) wzrosły w porównaniu do 2q2010 o 20% a w porównaniu do 3q2009 o 28%. Prawie całość tego przyrostu pochodzi z opłat za zarządzanie i eksploatację autostrady. Ładnie wygląda także marża brutto na sprzedaży. W analizowanym kwartale wyniosła 61% w porównaniu do 40% kwartał wcześniej i 53% rok wcześniej. Wyniki są dobre i należy oczekiwać z czasem jeszcze lepszych. Tego typu przychody są w pełni uzależnione od wartości demograficznych i stanu gospodarki, czyli m.in. liczby samochodów oraz cen za przejazd. Te zostały ostatnio podniesione 1 lipca 2010 (dzieje się to średnio raz na rok). Wzrósł także o 10% ruch samochodowy na płatnym odcinku.

Biznes wydaje się być bezpieczny i zapewniać rosnące przychody i bezpieczny zysk. Pewne działania tej spółki pozostają dla mnie jednak niezrozumiałe. To ogranicza moje zaufanie do zaprezentowanych liczb oraz modelu biznesowego. Coś jest nie tak ale nie wiem co. Rating pozostaje niski. Za to wycena wskaźnikowa prognozuje wzrost kursu akcji.

Powyższa treść przez 30 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Wildthing
0
Dołączył: 2009-07-16
Wpisów: 130
Wysłane: 22 listopada 2010 18:29:45 przy kursie: 1,30 zł
Prawie minima historyczne. Ludzie się wkurzyli że chcą podnieść opłaty za A4blackeye , złe prognozy dla Włoch, czy faktycznie jest tak żle w spółce? Załadowałem trochę na tym dołku, ale nie wiem czy dobrze zrobiłem...

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE stalexp



4 5 6 7 8

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,506 sek.

riweoylq
uhinmjly
mxysslpg
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
nofuliyf
knwgnkme
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat