lhqbuyrk
Advertisement
PARTNER SERWISU
rmxntifw
1 2 3 4
tomasz321
54
Dołączył: 2013-10-13
Wpisów: 210
Wysłane: 25 listopada 2015 09:00:02 przy kursie: 13,50 zł
Dzięki za omówienie.
Czyli trzeba mocno patrzeć na driver czyli rozpisywane przetargi i to Toropolowi uda się wygrać. Struktura podpisywanych umów tj. kiedy cash flow będzie generowane to drugi niezwykle ważny element. To wszystko powie nam czy 2016 będzie dobry czy tez słaby.
Ciekaw jestem waszego zdania- na ile obecność Silesii w akcjonariacie z 38% udziałem ma znaczenie dla rynku ?

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 11 marca 2016 16:29:06 przy kursie: 10,24 zł
Witam,

Czy ktoś wie jakie Silenia ma plany dotyczące dywidendy za 2015 r? Czy Torpol ma uchwaloną jakąś politykę dywidendową?

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 11 marca 2016 17:24:30 przy kursie: 10,24 zł
Witam,

Czy ktoś wie jakie Silesia ma plany dotyczące dywidendy za 2015 r? Czy Torpol ma uchwaloną jakąś politykę dywidendową?


tomasz321
54
Dołączył: 2013-10-13
Wpisów: 210
Wysłane: 23 marca 2016 08:54:47 przy kursie: 10,90 zł
Ukazało się sprawozdanie finansowe za 2015r, bardzo proszę o omówienie.


tomasz321
54
Dołączył: 2013-10-13
Wpisów: 210
Wysłane: 5 kwietnia 2016 06:33:11 przy kursie: 11,65 zł
Jeśli można omówić raport za 2015r to bardzo proszę.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 12 kwietnia 2016 09:48:26 przy kursie: 11,35 zł

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 12 kwietnia 2016 22:58:20 przy kursie: 11,35 zł
Omówienie sprawozdania finansowego GK Torpol SA po IV kw. 2015 r.

Wyniki Torpolu w 2015 r. były naprawdę dobre i zdecydowanie lepsze niż rok wcześniej. Jednak sam IV kwartał wypadał gorzej. Niestety w sprawozdaniu są także informacje które mogą martwić akcjonariuszy.

Przychody GK Torpol dynamicznie wzrosły w 2015r. Spółka zaraportowała 1,24 mld zł przychodów ze sprzedaży w porównaniu do 0,77 mld rok wcześniej. To w zasadzie niespodzianką nie jest, bo grupa w prospekcie emisyjnym informowała, że planowane przychody na lata 2014-2015 przekraczały kwotę 2 mld zł. Skoro w 2014 było niecałe 800 mln sprzedaży, to należało właśnie oczekiwać wyniku w okolicy 1,2 mld, a nawet więcej. Niestety jeden z kontraktów się opóźnił i tegoż więcej zabrakło w przychodach.
Choć wartość sprzedaży wzrosła o 60 proc. to wynik brutto zwiększył się jedynie o 40 proc. Marża brutto spadła z 6,4 proc. w 2014 r. do 5,5 proc. w 2015 r. Niestety jest to najniższa rentowność z ostatnich 5 lat. Erozję rentowności spółka wyjaśnia tak:

Cytat:
…co jest spowodowane m.in. uwzględnieniem doszacowania budżetu projektu z tytułu konieczności przesunięcia terminu realizacji kontraktu „Łódź Fabryczna” z września 2015 roku do końca sierpnia 2016 roku.


Za to w innym miejscu sprawozdania zarządu tak:

Cytat:
Należy pamiętać, że wpływ na poziom kosztu własnego sprzedaży miała aktualizacja budżetów na wiodących kontraktach Emitenta.


O Fabrycznej, choć nie było to wypowiedziane wprost wiedzieliśmy już od drugiego kwartału, ale pod względem rentowności słabo wypadł nie tylko ten okres. Marża brutto na sprzedaży w IV kwartale wyniosła 4 proc. w porównaniu do 3,2 proc. w II kwartale i 7,9 proc. w III kwartale.


kliknij, aby powiększyć


Coś się zatem zadziało także w IV kwartale. Być może mocno zmienił się miks sprzedażowy – spadł udział bardziej rentownych kontraktów natomiast wzrósł tych z mniejszymi budżetami. To jednak mniej prawdopodobne niż kolejna korekta budżetów na co wskazuje drugi cytat.

Przypomnę, że w kontraktach budowlanych pokazuje się przychody proporcjonalnie do poniesionych i wykazanych w rachunku wyników kosztów danego kontraktu choćby był niezakończony. W początkowych okresach kontraktu wykazywana marża najczęściej jest zgodna z planowaną. Gdyby kontrakt przebiegał ściśle z planem i nie byłoby odchyłki w kosztach to spółka w każdym kwartale z takiego kontraktu pokazywałaby stałą marżę np. 6 proc. Problem pojawia się kiedy faktyczne koszty zaczynają się rozjeżdżać z planowanymi i całkowita marża (czyli cała nadwyżka już poniesionych i planowanych przychodów ponad poniesione i planowane do poniesienia koszty) kontraktu spada z np. 6 do 5 proc. Wtedy wynik kwartału pochodzi nie tylko z niższej marży (czyli 5 proc. a nie 6 proc.), ale jest obciążany także korektą za poprzednie okresy. Skoro spółka wykazała zbyt duże przychody (bo na marży 6 proc. zamiast 5 proc.) to trzeba je skorygować i robi się to od razu w jednym kwartale.

Biorąc pod uwagę duży udział dwóch kontraktów w przychodach należałoby raczej oczekiwać, że przyczyną niskiej rentowności w IV kwartale jest raczej ponowna weryfikacja marż niż zmiana mixu rozpoznawanych kontraktów. Nieco więcej światła na sprawę rzuca rachunek segmentowy.


kliknij, aby powiększyć


Przychody z segmentu kolejowego mocno się nie zmieniły względem III kwartału, podobnie jak cała struktura sprzedaży. Jeśli jednak zerkniemy na marże to widać jak dużo się działo w okresie:


kliknij, aby powiększyć


Najwyższe marze pokazuje segment pozostałe, ale ze względu na znikomy udział w przychodach wykazywany wynik nie ma decydującego wpływu. To co się rzuca w oczy to zerowa czy wręcz ujemna marża w segmencie tramwajowym. Rentowność tego segmentu w III kwartale wyniosła 5,3 proc. kwartał wcześniej 6,9 proc., natomiast w 1 kwartale roku 4,2 proc. A zatem można mniemać, że dokonano weryfikacji kontraktów tramwajowych. Choć nie jest to dobrze widoczne na wykresie mocno spadła także marża w kolejnictwie. Rentowność wyniosła 4,5 proc. wobec 7,7 proc. w III kwartale roku i 2,2 proc. w II kwartale. Niestety „falująca” rentowność to urok kontraktów długoterminowych.

Tak czy owak wynik brutto na sprzedaży wyniósł 67,8 mln zł, czyli o 19,4 mln więcej niż rok wcześniej (w samym IV kwartale spółka zaraportowała 16,5 mln zł na tym poziomie rachunku wyników). Niestety wzrost skali realizowanych prac pociągnął za sobą także bardzo istotny wzrost kosztów korporacyjnych. Te dotyczące sprzedaży wzrosły o 63 proc. (ale nominalnie tylko o 1,4 mln zł), natomiast koszty ogólnego zarządu zwyżkowały o 51 proc., co urwało przeszło 7 mln zł z wypracowanej nadwyżki wyniku brutto. Niespodzianek w niższych liniach wyników nie było i na poziomie netto 2015 r. zakończył się 32 mln zysku (5,4 mln w IV kwartale vs. 13,5 mln w IV kwartale 2014 r.).


kliknij, aby powiększyć


Jak widać sam IV kwartał wypadł gorzej od III, czyli odwrotnie jak to miało miejsce rok wcześniej. Za to pod względem generowanej gotówki był bardzo dobry. To właśnie dzięki niemu spółka pokazała w 2015 przepływy operacyjne na poziomie 160 mln zł, czyli ponad dwukrotnie większym niż w roku 2014.

Rynek wycenia spółkę w taki sposób jakby spodziewał się zmniejszenia wyników i zysk w 2015 r. traktował jako jednorazowy. Patrząc na dynamiki przychodów i zysków takie założenie wydaje się irracjonalne, ale optykę na sprawy zmienia portfel zamówień. Od 2 lat stale się kurczy. Obecny back log w kwocie 600 mln zł wystarczy tak naprawdę przy zachowaniu obecnej skali działania na zaledwie pół roku (faktycznie będzie rozpoznawany dłużej) i to wydaje się największym problemem:


kliknij, aby powiększyć


Obecnie Torpol uczestniczy w ponad 30 otwartych postępowaniach przetargowych o łącznej wartości ok. 16 mld zł, przy czym spółka chciałaby zbudować portfel zamówień w Polsce o wartości ok. 3,6-4,2 mld zł, co pozwoliłoby wykazywać przychody na poziomie 2015 r. Problem w tym, że PKP PLK ma opóźnienia w rozpisywaniu przeteragów, co powoduje niską kontraktację w bieżącym roku, a więc i prawdopodobny spadek przychodów. Nie ma także pewności ile i jakich przetargów Torpol wygra. Jednak na korzyść spółki przemawiają zmiany w przetargach i premiowanie podmiotów stabilnych finansowo, a do takich Torpol się obecnie zalicza. Spółka praktycznie nie posiada długu odsetkowego (choć ma gwarancje bankowe) ma spory zapas gotówki (który niestety nieco skurczy się po spłacie dostawców) i jest gotowa do realizacji większych zadań.



>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 12 kwietnia 2016 23:02

tomasz321
54
Dołączył: 2013-10-13
Wpisów: 210
Wysłane: 13 kwietnia 2016 05:52:40 przy kursie: 11,35 zł
Dziękuję za omówienie.
Jak zostało powiedziane na obecnej wycenie spółki najbardziej ciążą niewiadome po stronie przychodowej w 2016r (o czym zresztą otwarcie mówią przedstawiciel spółki). Ponadto zmiana wieloletniego Prezesa na zaproponowanego przez głównego akcjonariusza Silesię tez nie została zbyt dobrze przyjęta przez rynek - co jest oczywiste.
Jednak wydaje się, ze sporo pieniędzy do wydania w Krajowym programie Kolejowym (do 2023r - 67 mld) i ciągłe naciski UE aby Polska miała nowoczesną infrastrukturę kolejową w kontekście tranzytowego położenia Polski wschód-zachód Europy to bardzo zachęcające długofalowe perspektywy dla tej wydaje się dobrej i zdrowej spółki.

Washington Irving
0
Dołączył: 2014-04-10
Wpisów: 165
Wysłane: 19 września 2016 13:10:56 przy kursie: 10,50 zł
Załóżmy, że Torpol odda Łodź Fabryczną do końca 2016, zgodnie z podpisanymi niedawno aneksami (założenie oczywiście dość optymistyczne, biorąc pod uwagę historię tego projektu). Kontrakt jest wart 1,43 mld PLN a na Torpol w ramach konsorcjum przypada 40%, czyli 0,5 mld PLN.

Jak realizacja ostateczna projektu wpłynie na cash-flow spółki? Czy to będzie duży zastrzyk gotówki? Czy ten projekt był już rozliczany (np. etapami)? Ktoś coś wie, jak to działa?

P.S. W złożonym w maju pozwie przeciw zamawiającym konsorcjum żąda 90 mln PLN (40%*90 = 36 mln przypada na Torpol). Biorąc pod uwagę, że marże w projektach kolejowych to 5% (tutaj duży projekt więc raczej mniej niż więcej...), Torpol planował zarobić 5% * 0,5 mld = 25 mln zł.

Czy wniosek z tego taki, że bez uwzględnienia pozwu, projekt będzie miał ujemną rentowność dla spółki? Tutaj pytam raczej o intuicję, bo wiem, że danych o marżowości poszczególnych projektów nie znajdziemy, ale może ktoś to lepiej "czuje".

Pzdr
Edytowany: 19 września 2016 13:18

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 19 września 2016 14:34:30 przy kursie: 10,50 zł
Najczęściej jest tak, że po jakimś etapie są zaliczki/płatności częściowe, więc duża szansa na to, że część kasy już wpłynęła. Owszem, projekt może okazać się nierentowny jeśli roszczenie nie będzie uwzględnione.


Washington Irving
0
Dołączył: 2014-04-10
Wpisów: 165
Wysłane: 3 października 2016 16:44:26 przy kursie: 11,50 zł
Anty_teresa dzięki za odpowiedzi

Z innej beczki - 9 sierpnia sprzedałem skromne 100 akcji Torpol, więc zgodnie z kalendarzem dywidend

http://www.stockwatch.pl/dywidendy/

należy mi się 69 PLN (0,69 zł na akcję) *0.81 = 55,89 zł dywidendy. Tymczasem eMakler wypłacił mi 28 zł.

Ktoś też ma podobna sytuację? Z czego może to wynikać?

sasky
PREMIUM
49
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 767
Wysłane: 3 października 2016 18:33:04 przy kursie: 11,50 zł
Cytat:
należy mi się 69 PLN (0,69 zł na akcję) *0.81 = 55,89 zł dywidendy. Tymczasem eMakler wypłacił mi 28 zł.
Ktoś też ma podobna sytuację? Z czego może to wynikać?


Wszystko się zgadza. Dywidenda jest rozbita na dwie części:

Cytat:
Jednocześnie Zwyczajne Walne Zgromadzenie TORPOL S.A. ustaliło, że ww. kwota dywidendy będzie wypłacona w dwóch ratach w wysokości odpowiednio pierwsza rata 0,35 zł oraz 0,34 zł na jedną akcję druga rata w następujących terminach: pierwsza rata w dniu 30 września 2016 r., natomiast druga rata w dniu 30 listopada 2016 r.

www.stockwatch.pl/komunikaty-s...
Liczby nie kłamią (...) ale kłamcy liczą

totmes4
0
Dołączył: 2012-04-07
Wpisów: 108
Wysłane: 24 marca 2017 22:17:56 przy kursie: 12,80 zł
Proszę o analizę raportu.

Tomasz Nawrocki
PREMIUM
7
Dołączył: 2010-04-22
Wpisów: 739
Wysłane: 8 kwietnia 2017 09:56:12 przy kursie: 13,10 zł
Opóźnienia w przetargach cały czas odbijają się na wynikach, lecz na horyzoncie widać szanse na poprawę

OMÓWIENIE SYTUACJI FINANSOWEJ ORAZ WYNIKÓW GRUPY KAPITAŁOWEJ TORPOL S.A. (TOR) NA PODSTAWIE RAPORTU ROCZNEGO ZA 2016 ROK

Zmiany w zakresie rachunku zysków i strat oraz sprawozdania z przepływów pieniężnych
W porównaniu z wcześniejszymi słabszymi okresami sprawozdawczymi w 4kw 2016r. GK Torpol zaprezentowała się r/r na poszczególnych poziomach wynikowych rachunku zysków i strat zdecydowanie bardziej korzystnie; wyjątek stanowiły jedynie przychody, które kontynuowały regres – tym razem o 33%. Na poziomie wyniku brutto na sprzedaży Grupa wykazała wzrost zysku o 12% (marża brutto wyniosła 6,8 wobec 4% przed rokiem), a na poziomie netto na sprzedaży wzrost o 16% (łączne koszty ogólnego zarządu i sprzedaży rosły w wolniejszym tempie – 8%). Wzrostowy charakter tej poprawy był kontynuowany również w dół rachunku zysków i strat – na poziomie operacyjnym zaraportowano wzrost zysku o 19% (nieznacznie większe przychody netto z działalności pozostałej – 0,27 wobec 0,03 mln zł przed rokiem), na poziomie brutto wzrost o 23% (mimo porównywalnych finansowych kosztów netto w okolicy 1,9 mln zł), a po uwzględnieniu obciążeń podatkowych na poziomie netto o 35%, w tym dla akcjonariuszy o 19%.

Mimo lepszego 4kw, w skali całego 2016r. wyniki Grupy okazały się dużo niższe w ujęciu r/r. Przychody ze sprzedaży spadły o 38%, zysk brutto na sprzedaży o 35%, zysk netto na sprzedaży o 60% (wzrost łącznych kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu o 9%), zysk operacyjny o 59% (nieznacznie większe r/r przychody netto z działalności pozostałej), a zysk brutto i netto o 64% (nieco większe koszty finansowe netto), w tym dla akcjonariuszy o 68%

Opisaną wyżej sytuację zobrazowano od strony wartościowej na wykresach poniżej [jednostka – tys. zł].


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Z punktu widzenia rachunku segmentowego decydujący wpływ na wyniki w skali 4kw oraz całego 2016r. miały zmiany w zakresie największego obszaru działalności – dróg kolejowych (ponad 90% udział w przychodach ogółem), gdzie odnotowano r/r spadek sprzedaży (o 20% w 4kw i o 36% w 2016r.), przy jednoczesnym wzroście marży (+9,8pp do 14,3% w 4kw i +3,3pp do 8,5% w 2016r.) i zysku brutto na sprzedaży (+155% w 4kw i + 4% w 2016r.). W odniesieniu do drugiego z podstawowych segmentów działalności – dróg tramwajowych – zmiany wyników r/r miały charakter dużo bardziej niekorzystny – zdecydowane ograniczenie przychodów (do niemal zera w 4kw i o -67% w skali 2016r.), przy jednoczesnym równie zdecydowanym pogorszeniu marży i wyniku brutto na sprzedaży, włącznie z przejściem w obszar ok 20 mln zł straty.

Przedstawione zmiany wynikały wprost z sytuacji na głównych geograficznych rynkach działalności Grupy – zarówno w Polsce jak i Norwegii po bardzo intensywnym 2015r. w 2016r. nastąpiło wyhamowanie inwestycji w infrastrukturę kolejową oraz tramwajową związane z przeciągającymi się procedurami przetargowymi. Obecnie powoli sprawy zaczynają przybierać ponownie bardziej pozytywny obrót, który powinien zyskiwać na dynamice z biegiem czasu (widać to już po pierwszych miesiącach b.r. gdzie z portfela zamówień na koniec 2016r. na poziomie 0,4 mld zł, po wybraniu ofert Torpolu w dwóch dużych przetargach, ma szansę zrobić się 1,6 mld zł – pozostało jeszcze formalne podpisanie umów).

Patrząc się na tendencje wynikowe i efektywnościowe TOR w szerszej perspektywie czasowej [wykresy poniżej; ujęcie narastające za 12m; jednostka – tys. zł oraz %] można stwierdzić spory regres względem jeszcze nie tak dawno oglądanych poziomów, choć zarówno pod względem wielkości wynikowych jak i podstawowych wskaźników rentowności sytuacja po 4kw wypada nieco lepiej od tej po 3kw2016r.


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


W kontekście perspektyw na kolejne okresy sprawozdawcze Zarząd Grupy raczej nie ma wielkich oczekiwań poprawy w 2017r. (spodziewane jest nawet pogorszenie rentowności w związku z zaostrzającą się konkurencją i możliwym wzrostem kosztów materiałów) i bardziej przewiduje ją na lata kolejne, co będzie zbieżne z wejściem w okres największych wydatków przewidzianych w planach inwestycji infrastrukturalnych na krajowym rynku kolejowym (łącznie do wydania w latach 2016-2023 ma być 66 mld zł, z czego najwięcej w latach 2019-2021) i tramwajowym (13 mld zł w latach 2014-2020). Warto w tym względzie również pamiętać o obecności TOR w Norwegii, gdzie aktualnie generowane są głównie koszty, lecz podobnie jak na rynku krajowym również i tam najbliższe lata mają obfitować w wydatki infrastrukturalne, w tym także na kolei, na którą w scenariuszu bazowym ma przypaść w latach 2018-2029 blisko 115 mld PLN. Grupa jest również aktywna na Bałkanach (Chorwacja), przy czym pod względem wartości planowanych nakładów na infrastrukturę kolejową i tramwajową ten kierunek jest mniej istotny w porównaniu z Polską i Norwegią.

Z punktu widzenia sprawozdania z przepływów pieniężnych TOR w 4kw 2016r. należy odnotować wyraźne pogorszenie r/r na poziomie salda ogólnego (61,8 wobec 243 mln zł), co w decydującym stopniu było wynikiem znacznie mniejszych wpływów w obszarze operacyjnym (73,5 wobec 249,8 mln zł, przy czym spadek ten dotyczył przede wszystkim korekt związanych ze zmianami zapotrzebowania na kapitał obrotowy, które były dla Grupy szczególnie korzystne w okresie odniesienia; sama nadwyżka finansowa netto uległa zwiększeniu z 8,8 do 11 mln zł). W obszarze inwestycyjnym odnotowano wpływy wobec wydatków netto przed rokiem (5,4 wobec -0,4 mln zł; korekta wydatków zaraportowanych po 9m 2016r.), a w finansowym zdecydowanie większe wydatki netto (-17,1 wobec -6,4 mln zł; dywidenda i spłata zadłużenia oprocentowanego).

Tym samym w ujęciu narastającym za 12m, w porównaniu ze stanem na koniec poprzedniego okresu sprawozdawczego, mamy wyraźne pogorszenie w zakresie ogólnego salda gotówkowego i operacyjnego, wraz z mocnym zejściem w ujemny obszar wartości (wykres poniżej, jednostka – tys. zł), co jest głównie efektem znacznego wzrostu zapotrzebowania na kapitał obrotowy netto.


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Ocena sytuacji finansowej
Z punktu widzenia bilansu TOR w ostatnim okresie sprawozdawczym nastąpił wzrost sumy bilansowej o 20%, który po stronie aktywów wiązał się ze zwiększeniem wartości aktywów trwałych o 1% (głównie w zakresie środków trwałych) i obrotowych o 28% (głównie w zakresie środków pieniężnych), a po stronie pasywów ze wzrostem kapitału własnego o 3% i zobowiązań ogółem o 30% (zobowiązania krótkoterminowe zwiększyły się o 38%, a długoterminowe wzrosły o 6%; dług oprocentowany spadł o 6% i na koniec okresu stanowił 17% zobowiązań ogółem, choć realnie jest on pewno większy z racji wykazywanych w bilansie znacznych pozostałych zobowiązań finansowych, które jednakże mają dość zróżnicowaną i nie zawsze ujawnianą w raportach okresowych strukturę rodzajową).

Przedstawione wyżej zmiany przełożyły się in plus na strukturę kapitałowo-majątkową TOR, która dotychczas prezentowała się i tak korzystnie. Zwiększono nieco nadwyżkowe pokrycie aktywów trwałych kapitałami stałymi, w tym w pełni własnymi, oraz utrzymano nadwyżkę kapitału obrotowego netto względem bieżących potrzeb (choć pamiętać tu trzeba o sztucznym uwzględnieniu pozostałych zobowiązań finansowych w obszarze nieoprocentowanym, co z pewnością nieco podrasowuje obraz sytuacji). Szczegółową strukturę bilansu Grupy wraz z jej zmianami w czasie przedstawiono na wykresach poniżej [aktywa po lewej, pasywa po prawej; jednostka – tys. zł]


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Biorąc pod uwagę analizę sprawozdania finansowego TOR za 2016r. można natomiast stwierdzić pewne pogorszenie sytuacji Grupy z punktu widzenia wskaźników finansowych, czemu odpowiada również nieznaczny spadek serwisowego ratingu bazującego na modelu Altmana (BB+ wobec BBB-).

Pogorszenie to związane jest głównie ze wzrostem poziomu zadłużenia Grupy (zwłaszcza w obszarze pozostałych zobowiązań finansowych), które na koniec 2016r. wynosiło 68% sumy bilansowej, oraz zmniejszeniem wartości kapitału obrotowego względem aktywów ogółem (podstawowa relacja w modelu Altmana). Co prawda można tu starać się łagodzić negatywną wymowę wzrostu poziomu zadłużenia tym, że Grupa wykazuje w bilansie sporą kwotę środków pieniężnych, która powoduje, że dług netto jest ujemny. Należy jednakże w tym miejscu zauważyć, że zdecydowana większość tych środków pieniężnych jest niejako zblokowana pod realizację konkretnych kontraktów, a dodatkowo dochodzi wspominana już kwestia pozostałych zobowiązań finansowych, które stanowią blisko drugie tyle co wykazywane zadłużenie oprocentowane z tytułu kredytów, pożyczek i obligacji. Sprawia to, że relacje długu netto do EBIT czy EBITDA z uwzględnieniem powyższych specyfik oscylowały na koniec roku w przypadku TOR bardziej w okolicach odpowiednio 6,2 i 3,4.

Szczegóły dotyczące poszczególnych wskaźników znajdują się pod linkiem: www.stockwatch.pl/gpw/torpol,w...


Ocena sytuacji rynkowej
Słabsze wyniki raportowane ostatnio przez GK Torpol spowodowały, że serwisowe automaty jako wypadkowa wskazują obecnie na znaczne przewartościowanie jej akcji na GPW w Warszawie. O ile jeszcze w przypadku metod mnożnikowych można dopatrzeć się wskazań powyżej wyceny rynkowej, to metody majątkowe oraz dochodowe sporo od niej odbiegają in minus. Jednocześnie jednak, należy mieć na uwadze, że prezentowane w serwisie wyceny dochodowe (zresztą mnożnikowe również) bazują na wynikach historycznych, a te są pod presją z uwagi na wyhamowanie w 2016r. przetargów dot. infrastruktury kolejowej w Polsce i Norwegi, które obecnie powoli na nowo się rozkręcają. Tak więc, mimo oczywistych ryzyk związanych z konkurencją i kosztami materiałowymi, przed Grupą rysują się szanse w kolejnych latach na udział w podziale tego tortu, co powinno znaleźć również przełożenie na raportowane wyniki.

Link do wskaźników www.stockwatch.pl/gpw/torpol,w... oraz...
wycen www.stockwatch.pl/gpw/torpol,w...

>> …więcej analiz najnowszych raportów finansowych innych spółek jest tutaj

Przy okazji, na potrzeby badań naukowych, chciałbym prosić o wypełnienie prostej (mam przy najmniej taką nadzieję) ankiety dotyczącej kryteriów oceny reputacji spółek notowanych na giełdzie – link goo.gl/forms/oMFdtU8FmRpYy4zH2... Zróżnicowanie ocen poszczególnych kryteriów mile widziane:). Z góry dziękuję!
Powyższa treść przez 150 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

totmes4
0
Dołączył: 2012-04-07
Wpisów: 108
Wysłane: 8 kwietnia 2017 12:32:03 przy kursie: 13,10 zł
Dziękuję za analizę. Spółka spodziewa się pogorszenia rentowności, czy w związku z tym jest realny scenariusz jaki miał miejsce w przeszłości na kontraktach drogowych, kiedy to spółki je realizujące na dużą skalę popadły w kłopoty?

Tomasz Nawrocki
PREMIUM
7
Dołączył: 2010-04-22
Wpisów: 739
Wysłane: 10 kwietnia 2017 21:35:35 przy kursie: 12,80 zł
Cóż, wszystko jest możliwe. W Sprawozdaniu Zarządu... mamy dość logiczną argumentację dot. prawdopodobnego pogorszenia rentowności tj.(1) duża konkurencja na rynku i determinacja wykonawców do pozyskiwania zleceń aby przetrwać oraz (2) możliwy wzrost kosztów materiałów, transportu, wynajmu i pracy parku maszynowego w związku z rekordowymi planowanymi nakładami inwestycyjnymi ze strony PKP PLK.

Z drugiej jednak strony trzeba pamiętać, że poszczególne podmioty działające w danym sektorze różnią się od siebie i w danych uwarunkowaniach niekoniecznie podejmują podobne decyzje. Kryzys w branży budowlanej przy okazji inwestycji pod Euro 2012 pokazał dobrze, że w dłuższym terminie nie liczy się to, ile kontraktów się zdobędzie tylko ile się na nich zarobi. A żeby zarobić nie można m.in. przeholować z ceną i dobrze zarządzać ryzykiem kontraktu. Polimex i Grupa PBG najwyraźniej o tym zapomnieli, a Budimex przeciwnie.

Poza tym, jeśli faktycznie jakieś problemy będą miały się tu pojawić, to raczej będzie to proces rozciągnięty w czasie a nie jednokwartalna kumulacja.
Edytowany: 10 kwietnia 2017 21:36

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 11 kwietnia 2017 11:28:27 przy kursie: 12,74 zł
Od siebie dodam, że warto obserwować poziom generowanej gotówki. PXM i PBG jej właściwie nie generowały. Budowę dróg finansowały kredytami, a kiedy pojawiły się problemy w rozliczeniach z GDDKiA nie miały poduszki finansowej. Jedna i druga spółka nie były gotowe ani finansowo ani operacyjnie na obsługę tylu dużych zleceń w dodatku, gdzie zamawiający nie zaliczkuje budowy. Sama mniejsza rentowność nie jest problemem. Ważny jest sposób rozliczania z zamawiającym i planowanie kontraktu co do możliwości operacyjnych jego wypełnienia.

Avocado
26
Dołączył: 2013-06-23
Wpisów: 483
Wysłane: 11 kwietnia 2017 12:45:21 przy kursie: 12,74 zł
czy myslicie, ze obecne zaangazowanie w inne biznesy (np. PGG) glownego udzialowca moze wplynac w srednim okresie na strukture akcjonariatu?

Washington Irving
0
Dołączył: 2014-04-10
Wpisów: 165
Wysłane: 14 kwietnia 2017 13:45:21 przy kursie: 12,68 zł
Oczywiście że może, choć ja bym raczej zakładał presję na wyższą dywidendę. Obecna drużyna u steru władzy co do zasady nic nie będzie chciała prywatyzować, więc sprzedaż akcji Torpol pewnie też nie będzie priorytetem.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 29 sierpnia 2017 18:52:32 przy kursie: 12,00 zł
TORPOL - analiza techniczna na życzenie



kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Obecny krótkoterminowy trend spadkowy jest fragmentem szerokiegu ruchu bocznego, ograniczonego poziomami 11,70 i 13,70 zł. Dopóki notowania znajdują sie w tym obszarze, nie ma większego zagrożenia rozwinięcia przeceny.

Mam nieco mieszane uczucia, patrząc na wykres cenowy. Widoczny na pierwszy rzut oka podwójny szczyt nie spełnia kryteriów rewersalowej formacji z kilku powodów. Przede wszystkim prawe ekstremum wypadło nieznacznie niżej, dyskwalifikując ten układ jako potencjalną formację M. Kolejną "wadą" tej hipotetycznej formacji jest brak negatywnej dywergencji na oscylatorach.
Z drugiej zaś strony, utrata wsparcia na poziomie 11,70 zł spowoduje, że najbliższym sensownym poziomem do obrony kursu będą okolice 10 zł.

Na wskaźnikach obowiązują zalecenia sprzedaży, ale np. RSI już wkroczył do strefy wyprzedania. W trendzie bocznym, z jakim mamy do czynienia od 7 miesięcy, gracze zgodnie ze sztuką mogą pokusić się o angażowanie się po stronie popytu. A więc w tej sytuacji kluczowym pozostanie zachowanie notowań względem poziomu 11,70 zł, wyznaczając kierunek poruszania się cen na najbliższe miesiące.

Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE torpol
  • Odreagowanie na bankach, w grze Alior, Torpol i Polimex
    Odreagowanie na bankach, w grze Alior, Torpol i Polimex

    Początek tygodnia upływa pod znakiem odreagowania piątkowej dużej przeceny na giełdowych bankach. W centrum uwagi są również spółki wynikowe. Szeroki rynek czeka natomiast na impulsy z USA. Rano nastroje na GPW lekko poprawiają również dobre dane z polskiej gospodarki.

  • Torpol poprawił wyniki. Zysk netto za I półrocze przekroczył 30 mln zł
    Torpol poprawił wyniki. Zysk netto za I półrocze przekroczył 30 mln zł

    Torpol zakończył pierwsze półrocze 2025 roku z wyższym zyskiem netto i przychodami niż rok wcześniej – wynika ze wstępnych danych opublikowanych przez spółkę. W poniedziałek rano akcje budowlanej firmy drożeją o ponad 3 proc.




1 2 3 4

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,392 sek.

dibwdjau
xtlvlqbz
ikgrlxpk
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
rhakcria
tedlyyif
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat