PARTNER SERWISU
shzixdvt
1 2 3 4 5
kjujik
31
Dołączył: 2012-02-14
Wpisów: 110
Wysłane: 3 grudnia 2019 01:33:34
Disco jest super fajna gra. I nie ma co sie spierac. Chlopaki z Estonii pokazali ze mozna samemu wydac fajna gre oparta o wspolczesna grafike uzytkowa i symulacje tripa w klimacie sojuzu i czarnego kota ... kustoricy. No i fajny pomysl na miksowanie osobowosci. Bardzo swierze. Wg mnie Starward bedzie mial wieksza kase na marketing. Pytanie czy sami wydadza czy z kims z topu. Warto czekac na info od chlopakow.
Edytowany: 3 grudnia 2019 01:37

Kolczasty
8
Dołączył: 2019-08-19
Wpisów: 24
Wysłane: 3 grudnia 2019 02:10:51
Disco - zupelnie nie mój klimat i estetyka. A przy poziomie 40 EUR za kopię to sprzedaż przekraczająca 200 tys w półtora miesiąca pokazuje, że rynek na fabularne jest. Ja bym nie dał więcej niż 20 EUR patrząc na zwiastun.

@aircanada15
Rozmawiamy trochę o gustach, a jak chcemy analizę zrobić to zacznijmy od budżetu, zespołu, produkt etc. Danych, któych nie posiadam dla Disco. Więc też możliwości do poważnej oceny i porównania nie ma.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 3 grudnia 2019 07:26:38
Ja nie jestem graczem i się na grach mocno nie znam, ale w recenzji DE czytam, że:

Cytat:
Co gorsza, koniec końców opowieść okazuje się mocno liniowa, nieomal pozbawiona znaczących rozgałęzień – biegnie jak po sznurku do finału. Był nawet moment, w którym bardzo rozgniewałem się na Disco Elysium, gdy wyszło na jaw, że prawie nie mam wpływu na przebieg pewnej dramatycznej sytuacji, a gra jest w stanie nawet fałszować testy umiejętności, byle tylko doprowadzić do z góry ustalonej konkluzji wydarzeń. Ale wystarczyło mi tego gniewu góra na godzinę

Źródło: www.gry-online.pl/S020.asp?ID=...

Liniowość rozgrywki to duży problem dla sprzedaży gier fabularnych. Wielu graczy może obejrzeć tę grę zamiast ją kupić. To jeden z problemów identyfikowanych przez twórców, często większy niż zwykłe piractwo.


aircanada15
PREMIUM
289
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 947
Wysłane: 3 grudnia 2019 09:44:21
Kompletnie nie trafiłeś anty-teresa.
Od siebie dodam, że w ogóle nie korzystam z polskich serwisów, można u nas znaleźć właśnie takie kwiatki.
DIsco Elysium jest wzorcowym przykładem gry w której "Choices matter". Kolejno podejmowane wybory wpływają na to, kim stopniowo staje się twoja postać. Nie ma tu mowy o oglądnięciu całego gameplaya na youtube.
Z tego co widzę, wielu graczy spędza z nią "duże" kilkadziesiąt" godzin, więc raczej trzeba założyć, że zapewnia dłuższą rozgrywkę od projektu Starward.
Ale skończmy już te dywagacje na temat estońskiej produkcji. Mój przykład miał za zadanie pokazać, że gra bestsellerowa, ale reprezentująca pewną niszę, wcale nie musi szybko sprzedać miliona kopii i więcej.
Poza tym mam wrażenie, że nisza w której wyjdzie polska produkcja będzie jeszcze mniejsza.

Kolczasty
8
Dołączył: 2019-08-19
Wpisów: 24
Wysłane: 3 grudnia 2019 11:09:26
Odnosisz się do poziomów sprzedażowych po kilku tygodniach od prermiery, które dały przychód pewnie porównywalnie do tego co chcą chłopaki ze SI osiągnać w dłuższym okresie. Policz jaki cash wygenerowała to Disco - ponad 8m EUR - ja bym nie miał nic przeciwko jak SI coś takiego przedstawi chwilę po premierze. Cena ma znaczenie.

Disco to gra w klimacie Baldurs Gate z przewijaniem setek linijek tekstu nie należy do szerokiego rynku, serio, a mimo to odnieśli sukces. Poza tym to raczej jest gra z naciskiem na RPG, oczywiście z fabuła, ale głównie RPG. Z tego co czytam, to ma tylko jedno zakończenia, więc z tą liniowością to torchę prawda. Przechodzisz jedną fabułę ale różnymi postaciami: dobrą, złą, chaotyczną, etc Zobaczyłem na angojęzycznym kanale YT i na reddit jeśli to ma znaczenie. Wiesz... trochę na siłę to porównanie...

aircanada15
PREMIUM
289
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 947
Wysłane: 3 grudnia 2019 12:49:01
Gra po 40$, która sprzeda 200 tys. kopii generuje dla producenta/dewelopera znacznie mniejsze przychody niż 8mln $.
W scenariuszu, gdy ktoś sam jest sobie wydawcą, będzie to plus minus połowa z tego.
W przypadku opcji wspomagania wydawcą (dość korzystnej dla dewelopera) będzie to jeszcze mniej. Oddanie tytułu na wyłączność Epic Games może pozwolić na ominięcie 5% prowizji za engine, ale wtedy sprzedaż na Steam "ucierpi". Trudno oczekiwać też by wydawca wziął mniej niż 15-20% przychodów, nawet nie partycypując w kosztach produkcji.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 3 grudnia 2019 13:21:28
aircanada15 napisał(a):
Kompletnie nie trafiłeś anty-teresa.
Od siebie dodam, że w ogóle nie korzystam z polskich serwisów, można u nas znaleźć właśnie takie kwiatki.
DIsco Elysium jest wzorcowym przykładem gry w której "Choices matter". Kolejno podejmowane wybory wpływają na to, kim stopniowo staje się twoja postać. Nie ma tu mowy o oglądnięciu całego gameplaya na youtube.
Z tego co widzę, wielu graczy spędza z nią "duże" kilkadziesiąt" godzin, więc raczej trzeba założyć, że zapewnia dłuższą rozgrywkę od projektu Starward.
Ale skończmy już te dywagacje na temat estońskiej produkcji. Mój przykład miał za zadanie pokazać, że gra bestsellerowa, ale reprezentująca pewną niszę, wcale nie musi szybko sprzedać miliona kopii i więcej.
Poza tym mam wrażenie, że nisza w której wyjdzie polska produkcja będzie jeszcze mniejsza.

OK. Jak napisałem wyżej - ja graczem nie jestem i po prostu przeczytałem pierwszą reckę jaka wpadła mi w ręce. I nawet w tej recenzji jest napisane, że to gra na długie kilkadziesiąt godzin, więc z pewnością jest to projekt dłuższy od tego co chce zrobić SI.

Graming to branża rozrywkowa. Nigdy nie ma pewności co będzie hitem, a co nie. Nawet jeśli masz najlepsze nazwiska, duży budżet to można nie trafić i na produkcji stracić i odwrotnie - z małych pieniędzy zrobić fortunę. Co do wielkości potencjalnych odbiorców się nie wypowiadam.

PS: Oczywiście 200 tys. dolarów po 40EUR to nie 8 mln wpływów, tylko około połowa przy selfublishingu i jeszcze mniej przy wersji z wydawcą.

aircanada15
PREMIUM
289
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 947
Wysłane: 3 grudnia 2019 15:29:57
Żeby ktoś mnie źle nie zrozumiał... Ja jak najbardziej życzę Starward, by ich produkcja "zatrybiła" i wycisnęła z rynku VG ile tylko się da.
Inna sprawa, że na chwilę obecną jest więcej niewiadomych niż pewników, a nieprzewidywalność branży to jedna z jej głównych cech.
Doświadczenie zespołu nic nie gwarantuje (oprócz tego, że fuszerki nie będzie) odnośnie monetyzacji.
W przeszłości nieraz bywało, że naprawdę uznani producenci gier ponosili porażki. Czasem przebój od średniaka dzielą naprawdę małe rzeczy...
Jak sprzedałby się Frostpunk, gdyby nie gracze pozyskani poprzez This War of Mine ? Według mnie znacznie gorzej. A przed takim wlaśnie wyzwaniem stanie Starward Industries (nawet obecność wydawcy nie rozwiąże w pełni tego problemu).

Vox
Vox
297
Dołączył: 2008-11-23
Wpisów: 7 675
Wysłane: 3 grudnia 2019 17:12:44
'disco elizjum' to gra zupelnie z innej mańki (izometryczny RPG),
wiec przyklad nietrafiony. inny gatunek i budżet,
liniowosc rozgrywki.

@aircanada, wycena jest adekwatna do rynku gamedev, a jak gra bedzie dobra,
to potencjał wzrostu jest duży.

Moim zdaniem SI to drugi 11BIT... A po ile debiutowal i po ile jest teraz?

Do tego materiał źródłowy jest znakomity. Czytałem książkę i wciąga. To może się spodobać, szczególnie za granicą.
Edytowany: 3 grudnia 2019 17:18

aircanada15
PREMIUM
289
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 947
Wysłane: 3 grudnia 2019 19:43:21
Chyba nie zrozumiałeś, po co przytoczyłem sytuację sprzedażową Disco Elysium.
Miała ona zobrazować obecną sytuację na rynku gier. Tort do podziału rośnie i rośnie, ale liczba chętnych do podziału rośnie zdecydowanie szybciej.
A skoro spółka umieściła w prospekcie Firewatch (jeszcze ok) i Alien Isolation (zupełnie nietrafione) oznacza to, że w przeciągu ostatnich 3 lat nie znalazła żadnych porównywalnych tytułów, których monetyzacja mogłaby optymistycznie nastroić inwestorów.
Widzisz w SI drugie 11Bit. Tyle, że 11Bit wystartowało z dużo niższego pułapu i przy znacznie mniejszym ryzyku. Czy zdajesz sobie sprawę, że sam zwrot kosztów produkcji "Projekt Lem" będzie wymagał solidnej sprzedaży ? W prostym ujęciu Starward robi grę z budżetem zbliżonym do Frostpunka, tyle, że wypuści ją nie posiadając zaplecza fanowskiego oraz poduszki finansowej. Nie brzmi to jakoś sielankowo.
Dopiero reakcja większej liczby graczy na pierwsze oficjalne materiały powie nam, czy wszystko idzie w dobrym kierunku.


krishic
26
Dołączył: 2009-10-05
Wpisów: 582
Wysłane: 4 grudnia 2019 15:32:33
W schemacie dot. lock-up'ów (w dokumencie ofertowym i aneksie nr 2) nie ma uwzględnionej serii B (390 tys szt.) W dokumencie ofertowym seria ta wymieniona jest na str. 30 w ogólnych warunkach dot. lock-up'ów. Pytanie czy na tę serię jest lock-up (i w jakiej części)?

marter
5
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2018-05-29
Wpisów: 47
Wysłane: 4 grudnia 2019 19:12:21
krishic napisał(a):
W schemacie dot. lock-up'ów (w dokumencie ofertowym i aneksie nr 2) nie ma uwzględnionej serii B (390 tys szt.) W dokumencie ofertowym seria ta wymieniona jest na str. 30 w ogólnych warunkach dot. lock-up'ów. Pytanie czy na tę serię jest lock-up (i w jakiej części)?


W wywiadzie dla SW nie ma co prawda konkretnie o serii B, ale jest "objęcie ograniczeniami obrotu łącznie 99,58 proc. wszystkich akcji wyemitowanych przed ofertą publiczną."

www.stockwatch.pl/wiadomosci/s...

Kolczasty
8
Dołączył: 2019-08-19
Wpisów: 24
Wysłane: 4 grudnia 2019 22:15:43
krishic napisał(a):
W schemacie dot. lock-up'ów (w dokumencie ofertowym i aneksie nr 2) nie ma uwzględnionej serii B (390 tys szt.) W dokumencie ofertowym seria ta wymieniona jest na str. 30 w ogólnych warunkach dot. lock-up'ów. Pytanie czy na tę serię jest lock-up (i w jakiej części)?


Z tego co widzę to w dokumencie ofertowym i prezentacji jest info o lock-upie na serię B, 6 i 12 mc od premiery gry. Na str 30, fota poniżej, umnkęło Ci. thumbright

aircanada15 napisał(a):
Zapowiada się, że przez te wszystkie lock-upy, bardzo mało akcji SI znajdzie się w obrocie w momencie debiutu. Dość ciekawa sytuacja :)


Nie ma lock-upów - źle bo będą wyrzucać
Są lock-upy - źle, bo nie będzie obrotów

Jakoś strasznie na nie we jesteś Think rozumiem, zmniejszasz redukcję Whistle Update mi się podoba, poważna deklaracja potwierdzona na papierze i od razu o tym mówią. Fajnie.

www.stockwatch.pl/wiadomosci/s...


kliknij, aby powiększyć


BearHand
208
Dołączył: 2018-10-03
Wpisów: 1 287
Wysłane: 5 grudnia 2019 02:32:18
Niech ktoś mnie poprawi, za:

104 000 zł wyemitowano 800k akcji (Seria A)
następnie za 50 700 zł kolejne 390k akcji (Seria B)

W sumie 154 700 zł i 1 mln 290k akcji - Jakie tu ryzyko dla ludzi (obecnych akcjonariuszy), którzy zarabiają po 20k+ miesięcznie (umowa/kontrakt + IPR).

Stopa zwrotu dla tych co po 0,13 obejmowali/obejmą względem ceny emisyjnej to 31 538 % pokusa realizacji zysków będzie ogromna. Jak na BTC :)

Przy cenie emisyjnej 41 PLN budżet może się nie spiąć gdyż do premiery daleko, a w branży zarobki rosną dość mocno. Gdzieś będą ciąć, albo wyciągną rękę po kasę. Najpewniej będzie to umowa na wyłączność z dystrybutorem.


_olo_
30
Dołączył: 2014-05-08
Wpisów: 690
Wysłane: 5 grudnia 2019 10:54:29
BearHand napisał(a):
Niech ktoś mnie poprawi, za:

104 000 zł wyemitowano 800k akcji (Seria A)
następnie za 50 700 zł kolejne 390k akcji (Seria B)

W sumie 154 700 zł i 1 mln 290k akcji - Jakie tu ryzyko dla ludzi (obecnych akcjonariuszy), którzy zarabiają po 20k+ miesięcznie (umowa/kontrakt + IPR).

Stopa zwrotu dla tych co po 0,13 obejmowali/obejmą względem ceny emisyjnej to 31 538 % pokusa realizacji zysków będzie ogromna. Jak na BTC :)

1 mln 190k akcji (800+390) - to bym skorygował

20tys po 0,13 to 2.600zł a po 41zł to 820.000zł

Kolczasty
8
Dołączył: 2019-08-19
Wpisów: 24
Wysłane: 5 grudnia 2019 12:58:22
BearHand napisał(a):

Jakie tu ryzyko dla ludzi (obecnych akcjonariuszy), którzy zarabiają po 20k+ miesięcznie (umowa/kontrakt + IPR).


ale czy zarabiają 20k+? Think w tym wywiadze na głównej i na czacie to powiedzieli coś przeciwnego. Napisane jest o 150-200 tys miesiecznych kosztów studia, w tym zapewne biuro, sprzet, 10 dewów plus 3 osoby administracyjne - mogłem coś przeoczyć...

Coś nie wychodzi mi 20k+ na głowę Shame on you to raczej 10k per capita kosztów firmy, a jeszcze trzeba odjąć od tego daniny państwowe żeby było na rękę.

Ja tu widzę pakiety akcji i nie wysokie pensje. Wolę taki układ niż cash od pierwszego dnia. Jaka będzie wtedy motywacja aby gra odniosła sukces?

robertkk
7
Dołączył: 2015-03-11
Wpisów: 50
Wysłane: 5 grudnia 2019 13:47:32
Pomijając kwestię potencjalnego sukcesu gry i obecnej wyceny, wydaje się, że co najmniej 2 istotne punkty uciekają uwadze:

1. Lock-up
Zwróćcie uwagę, iż lock-up jest od momentu pierwszego notowania (Q2 2020), a wydanie gry planowane jest do końca 2021.
Co oznacza, że w momencie debiutu gry w zasadzie żadne lock-upy nie będą obowiązywały.
Przy takim podejściu, lock-up w zasadzie jest mydleniem oczu (nie zakładam oczywiście, że akcjonariusze większościowi rzucą się do sprzedaży, ale po co takie kombinacje, zwłaszcza że IPO to 3,65% akcji).

2. Budżet projektu
Oszacowany został na 9,1 mln (7,1 + 2 mln marketing)

Już na tym etapie budżet został przekroczony o co najmniej 500k PLN (Dokument Ofertowy str. 88).
Jeśli dobrze liczę, to środki uzyskane do tej pory wyniosły 6,1 mln PLN, a poniesione nakłady to jakieś 4,9 mln.

Z IPO spółka chce pozyskać 2,9 mln, a grę dokończyć za 1,2 mln, resztę przeznaczając na marketing.
Pula środków własnych plus IPO, dawałoby te około 4 mln, natomiast analiza wydatków poniesionych do tej pory sugeruje iż dalsza produkcja przez kolejne co najmniej 18 miesięcy nagle będzie kosztować raptem połowę tego co dotychczas (2 mln na 18-24 miesiący vs 4,9 mln do tej pory przez rok).

Wygląda to niezbyt realistycznie, tudzież nazbyt optymistycznie.
Może skończyć się albo dodatkowymi emisjami akcji albo obligacji.

Oczywiście życzę sukcesów, jednak na tym etapie pozostanę obserwatorem.
Edytowany: 5 grudnia 2019 13:48

_olo_
30
Dołączył: 2014-05-08
Wpisów: 690
Wysłane: 5 grudnia 2019 13:57:13
Może ktoś zerknąć na str 29 dokumentu ofertowego (ilość akcji zgadza mi się z ilością w KRS), bo mi wychodzi w tej tabeli łączna ilość akcji 1.800.060 +200.000 programu motywacyjnego to daje 2.000.0060 ,a na stronie 105/106 jest 1.800.000 i 2.000.000zł
To tylko 60 akcji ale wg mnie jest niezgodność.
Edytowany: 5 grudnia 2019 14:00

lelo-pakero
12
Dołączył: 2009-11-14
Wpisów: 698
Wysłane: 5 grudnia 2019 14:06:33
robertkk napisał(a):

2. Budżet projektu
Oszacowany został na 9,1 mln (7,1 + 2 mln marketing)

Już na tym etapie budżet został przekroczony o co najmniej 500k PLN (Dokument Ofertowy str. 88).
Jeśli dobrze liczę, to środki uzyskane do tej pory wyniosły 6,1 mln PLN, a poniesione nakłady to jakieś 4,9 mln.


Bardzo źle liczysz. Wydali do 30.09 ok. 2,1 mln zł. W kasie zostało ok. 4 mln zł.

Kolczasty
8
Dołączył: 2019-08-19
Wpisów: 24
Wysłane: 5 grudnia 2019 14:09:19
robertkk napisał(a):
Już na tym etapie budżet został przekroczony o co najmniej 500k PLN (Dokument Ofertowy str. 88).
Jeśli dobrze liczę, to środki uzyskane do tej pory wyniosły 6,1 mln PLN, a poniesione nakłady to jakieś 4,9 mln.


Ale gdzie? Eh? Napisane jest o odbiorze poszczególnych etapów a potem planie finansowanie (fota niżej) o wpływach z poszczególnych emisji po zakończeniu etapów.

Wydaje mi się, że odczytałeś to jako koszty, a to są wpływy z emisji.

Całkowity koszt widzę że sumuje się do 7,1 mln a w bilansie napisali o kosztach działalności na poziomie 2,1 mln zł na koniec września - str 91.


kliknij, aby powiększyć

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE STARWARD



1 2 3 4 5

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,359 sek.

zibphjha
vewopbel
akboxzok
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
mebixfhv
cjdrqipr
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat