steamdb.info/app/1782330/graph...Zaskakująco wysokie miejsce GH VR. 400miejsce to około 30-40k wishlisty na ten czas, niby nieduzo, ale to VR i tylko steam czyli nie więcej 20% rynku dla tytułu na dzień premiery. premiery równoczesne lub prawie równocześnie w na Steam/oculus licząc po ocenach pokazują, że Steam to może być nawet do 10% versus 90% oculus już na start, zazwyczaj dysproporcja na korzysc oculus buduje się później.
ponizej przykład, wersja steam po miesiącu 18 ocen:
store.steampowered.com/app/178...Ale już wersja oculus ponad 400ocen, różnica premiery tylko 2 miesiace:
www.oculus.com/experiences/que...Gra wygląda przeciętnie, nie liga GH a nawet Warhammer, sumeryczna sprzedaż na poziomie około 40k w uśrednione dwa miesiace (mnożnik dla vr około x100 na steam i x80 na oculus) przy grubym ogonie sprzedaży na Vr, daje perspektywę na 150k w rok, dzięki quest, przeciętnej gry.
Idąc dalej, biorąc steam jako papierek lakmusowy dla oculus, ciekawie wyglada Carbon z Warhammerem, premiera na steam w podobnym okresie przedświątecznym co tytuł powyżej, ale 120 ocen (tam 18) na steam co w proporcji jak wspomniany tytuł x10 steam/oculus, pokazuje potencjał tytułu na oculus. X10 pewnie bedzie trudno, ale x5 już daje 600 ocen i sprzedaż na poziomie 50k tylko w 2 pierwsze miesiace. To co boli to oceny, głównym atutem Vr i oculus jest ogromny przyrost urządzeń i długi gruby ogon sprzedaży, przy słabych ocenach będzie z tym problem. Niemniej główna premiera gry, czyli oculus, przed nimi. Z tej perspektywy wycena 50mln wcale nie musi być skrajnie zawyżona, bo warhammer jeśli quest będzie poprawiony idzie na lekko 200k+ w pierwszym roku sprzedaży, ale liczony od premiery oculus.
Jeszcze lepiej wyglada Cooking symulator Vr od bigcheese, 650 ocen i około 65k sprzedaży na steam (mnożnik x100 zgodny z tym czym chwalili się przy IPo) w pol roku, przykładając x5 quest wychodzimy na lekko 300k+ sprzedaży quest, a to tylko pierwszy rok. Planują na przełom marca i kwietnia premierę, maja tu 50% udziału czyli partycypują na około 5mln netto z Vr z czego większość w przyszłym roku, raczej nie uwzględnione w modelach. Ale to nie ekspozycja na rynek Vr, wynik wpadnie w mnożniki deweloperów płaskich, plus ryzyka grypy PLW, i ryzyko ze gameboom od PLW który robił VR będzie szedł na giełdę, wiec 50/50 może się zniekształcić na potrzeby podrasowana wyniku przed IPO, ale i tak spółka wydaje się tania.
Najciekawiej wyglada Green Hell VR, nie dziwi decyzja PCF, brak podobnego tytułu na oculus, wishlista buduje się na ten moment x3 x4 to co miał Carbon na warhammer, na dzień premiery może być zbliżona do After The fall który był poniżej 200miejsca na wishlisted Steam (co daje 80k+ wishlista) Na ten moment After The fall zgromadził 2300ocen na steam i oculus, czyli sprzedał się 200k+ w półtora miesiąca, mimo słabych ocen jak na standardy oceniania VR, czyli idzie na 500-800k sprzedaży w rok. Tu rozkład ocen steam/oculus podobnie , ale ogon oculus dopiero będzie się budował i dysproporcja między platformami będzie rosła.
Potencjał dla ambitnej dobrze ocenionej gry na oculus pokazuje Resident Evil 4 VR, czyli dobra adaptacja starej gry z 2014, która sprzedała się na PC dokładnie tak jak GH (31k ocen).
www.oculus.com/experiences/que...6,5k ocen w 3 miesiace od premiery tylko na Quest, czyli 500k+ sprzedaży, tu lekko 1M w rok na samum quest. Zreszta top10 tytułów Oculus, to jest przyrost około 10k ocen przez rok, czyli około 1mln sprzedaży, wszystkie te tytuły w zasięgu GHVR.
A mamy jeszcze steam, nowy PSVR i Pico.
Skuteczność jest miarą prawdy i racji. Długoterminowa stopa zwrotu jest obiektywną miarą wiedzy, doświadczenia i zrozumienia rynku i umiejętności efektywnego ich wykorzystania dla generowania stopy zwrotu. Inwestowanie jest dziedziną umysłową z silnym elementem behawioralnym. Różnimy się tu na forum potencjałem intelektualnym, doświadczeniem, wiedza, Długoterminowa stopa zwrotu jest tego odzwierciedleniem. umiejętności retoryczne, zaawansowane analizy mało znaczą, bez obrazu jaki daje stopa zwrotu.
Dziele się swoimi przemyśleniami z pobudek egoistycznych, ale zawsze szczerze, zgodnie z przekonaniami.