pixelg
AMBRA - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

AMBRA [AMB]

AKTUALNY KURS: 23,30 zł (+0,43%) 22-06-2021 13:02
Maciej Wegorkiewicz
0
Dołączył: 2011-12-06
Wpisów: 25
Wysłane: 1 grudnia 2015 19:13:13 przy kursie: 7,50 zł
Ciekawie piszesz leniuch, widzę że dobrze tu od czasu do czasu zajrzeć.

Cytat:

Oferta CW była dobra 10 lat temu. Teraz jest 20-30 importerów ze znacznie ciekawszym asortymentem. Zdobywają knajpę za knajpą.


No widzisz, ja dopiero niedawno zostałem smakoszem, stąd CW jest dla mnie takim odkryciem.
Czy możesz wskazać jakieś źródła opisujące kto jak sobie radzi na rynku HoReCa z importerów win?
Jakaś gazetka branżowa czy coś?

Cytat:

im droższe wino, tym łatwiej je sprzedać. Flaszki po 500-1000 zł schodzą jak woda.


No proszę, zaskakuje mnie to. Czyli wychodzi z nas taka azjatycka natura.
Ja właśnie jestem tym średnim, najmniejszym segmentem.
Złapałem różnicę między winem za 40zł i więcej, a segmentem marketowym, ale powyżej to już nie widzę wartości. Niejednokrotnie wino za 40zł jest na takim poziomie jak to za 300zł, albo i lepsze. Droższego chyba nie piłem, ale mam nieodparte przeczucie że jakby mi dali do spróbowania kilka butelek za 1000zł każda i zapytali jakie są te wina, to bym odpowiedział "przede wszystkim za drogie" :)

Stąd Ambra wydała mi się takim super biznesem. Patrzę na to zbyt subiektywnie.

Prosecco, no właśnie. Trend setters chlali cydr 3 lata temu, a rok temu już Prosecco.
Mnie nie podeszło.

leniuch
0
Dołączył: 2012-03-03
Wpisów: 881
Wysłane: 1 grudnia 2015 19:37:44 przy kursie: 7,50 zł
Niestety, nie mam takich źródeł. Jest pismo „Rynki alkoholowe”, może tam? Nie wykluczam, że Ambra ma nadal najwyższy udział, ale powiem szczerze, że np. w Warszawie w restauracjach wina z CW są rzadkością. 15 lat temu byli hegemonem. Mieli zróżnicowaną ofertę, wydawało się „cały świat”. Edukowali, wyposażali, wiązali z firmą. Mieli HoReCa, detal, importowali, „produkowali” własne wina, kreowali marki. Sophia, Igristoje czy kadarka zaczęła być obciachem, kupowało się jakieś Soave, Dorato czy Liebefraumilch sprowadzane przez Ambrę.

Ale potem się okazało, że dobrych win jest dużo więcej na rynku. Ludzie pojeździli trochę, popróbowali. Modne knajpy, chcąc być modne, nie mogą oferować „tego co wszyscy”. Konkurencja zaczęła działać. Poza tym odeszło z CW sporo ludzi, a to jest biznes gdzie ludzie, relacje i wiedza się coraz bardziej liczą.

A potem przyszła Biedronka i Lidl i zrodziła się opinia, że to są „tak samo dobre wina”, co w sklepach specjalistycznych. Opinia dyskusyjna, ale to temat na dłuższą rozmowę – nie całkiem nieprawdziwa. Warto też pamiętać, że sporo marketów w naszym kraju, to markety francuskie i oferta francuskich win jest w nich naprawdę niezła.

No, ale prawdziwy cios zadały dyskonty tym różnym winom masowym, jak El Sol czy Fresco itd. Bo tu już naprawdę nie ma porównania, między portugalskim winem z Biedronki od konkretnego producenta, z konkretnego rocznika, kosztującym 16 zł i jakimś Fresco, które jest jakimś dziwnym tworem, produkowanym w Polsce z surowców pochodzących niewiadomo skąd, kosztującym tyle samo. Albo prosecco, cavą a jakim Dorato.

I dlatego „cała nadzieja w cydrze”.

Co do relacji cena/jakość na rynku wina to jeszcze inna dyskusja... Najdroższe wina są sprzedawane jak dzieła sztuki, liczy się bardziej ich niepowtarzalność. Poza tym przeznaczone są dla ludzi, którzy po prostu mają takie pieniądze.
Edytowany: 1 grudnia 2015 19:39

Wloczykij
0
Dołączył: 2008-12-23
Wpisów: 581
Wysłane: 6 grudnia 2015 22:12:47 przy kursie: 7,41 zł
Wystąpienie z Polskiej Rady Winiarstwa... czy to dobry krok?
www.wrp.pl/polska-rada-winiars...
Nikt by nie pamiętał o dobrym Samarytaninie, gdyby miał tylko dobre intencje. By przejść do historii, musiał mieć też pieniądze. — Margaret Thatcher

>> Ponad 160% zysku od początku 2017 r. – sprawdź ofertę portfela wzorcowego Cztery Fazy Rynku w StockWatch.pl


leniuch
0
Dołączył: 2012-03-03
Wpisów: 881
Wysłane: 7 grudnia 2015 18:07:46 przy kursie: 7,41 zł
Dobry, spóźniony. Towarzystwo producentów alpag nie jest korzystne, kiedy się chce docierać do klasy średniej.

WatchDog
WatchDog PREMIUM
35
Grupa: Bus Driver
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 584
Wysłane: 13 stycznia 2016 15:21:30 przy kursie: 7,18 zł
WatchDog napisał(a):
Dodam coś ze swojej strony jako cydrownik - spijałem Strongbowa już w 1994 roku, czyli na dłuugo zanim to zaczęło być modne ;)

Pierwsza rzecz: polskie cydry są niedobre, albo bardzo niedobre. Ten Lubelski jest ledwo znośny dla mojego podniebienia, ale jak już muszę, wolę Green Mill'a. Kto spróbował Bulmersa, Magnersa (już dostępny gdzieniegdzie w Polsce), Aspall'a, czy chociażby Stella Artois, nie mówiąc o cydrach rzemieślniczych - ten zrozumie, jak wiele można wymagać od tego napoju.

Druga rzecz: ceny. Na polski rynek wszedł Strongbow z dość agresywną ceną
magazynhandel.pl/2015/03/16/gr...
jest to cydr na najwyżej 3 gwiazdki na 5, ale ma swoją markę, ma smak (choć polska wersja jest za słodka i za mało fizzy) i rozpycha się świetną ceną.

A za nim idą już kolejne. Różnicę cenową zapisałbym na poczet braku ekonomii skali.

Efekt - Strongbow ma wg Żywca już 15% rynku. To jest ta najłatwiejsza część rynku do wzięcia, za to dość bolesna dla Lubelskiego, bo wydarta mu z kanału nowoczesnego.

Cytat:
Cydr Strongbow, którego dystrybutorem w Polsce jest Grupa Żywiec, sprzedaje się bardzo dobrze i zdobył 15 proc. udziałów w polskim rynku - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Magdalena Brzezińska, kierownik działu korporacyjnego Grupy Żywiec.

www.stockwatch.pl/przeglad-pra...

Tymczasem strategię premium, czyli najpierw wybrane sklepy + puby + sensowny przekaz w social media buduje Dzik. http://www.dzikicydr.pl/cydr-dzik
Nie będę już o gustach i smakach dyskutował, bo każdy ma swoje. Niemniej kierunek zmian na rynku jest zgodny z moim podniebieniem.

Wloczykij
0
Dołączył: 2008-12-23
Wpisów: 581
Wysłane: 13 stycznia 2016 22:43:37 przy kursie: 7,18 zł
Są plany polityków znacznego podniesienia akcyzy na wino i piwo. To nie pomogłoby Ambrze.
Utrzymuje się też droższe Euro, to nie pomoże w tanim zakupie surowca na kolejny sezon.
Do tego hamowanie rynku Cydru, erozja rynku wermutów.

Przez to obawiam się o wyniki za właśnie zakończony kwartał i kilka najbliższych.
Nikt by nie pamiętał o dobrym Samarytaninie, gdyby miał tylko dobre intencje. By przejść do historii, musiał mieć też pieniądze. — Margaret Thatcher

groszkin
0
Dołączył: 2014-06-23
Wpisów: 11
Wysłane: 28 stycznia 2016 08:28:39 przy kursie: 6,90 zł
Czy spółka mówi coś w kwestii dywidendy? Cena robi się dość okazyjna do zakupu akcji, natomiast akcyza jest faktycznie niepokojąca.

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
249
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 10 654
Wysłane: 31 stycznia 2016 13:19:39 przy kursie: 6,90 zł
O wysokości to zdecyduje walne, ale na 99 proc. dywidenda normalnie będzie. "Normalnie", bo w ostatnich latach to norma.

rafsty
rafsty PREMIUM
10
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-02-19
Wpisów: 2 304
Wysłane: 29 lutego 2016 18:34:02 przy kursie: 7,20 zł
Omówienie wyników za 1-sze półrocze roku obrotowego 2015/2016 dla GK Ambra

Przejdźmy od razu do liczb, niech mówią same za siebie. Na początek spójrzmy na podstawowe czynniki sukcesu (bądź porażki) w ujęciu skumulowanym oraz kwartalnym.



kliknij, aby powiększyć


W pierwszej kolejności popatrzmy, jak biznes radził sobie w perspektywie półrocznej.

Zarząd informuje w sprawozdaniu, że sprzedaż Cydru Lubelskiego rozwijała się poniżej oczekiwań, a wręcz stagnowała.

Cytat:
Sprzedaż CYDRU LUBELSKIEGO kształtowała się na poziomie zbliżonym do roku ubiegłego (…) utrzymał pozycję zdecydowanego lidera, ale konsumpcja całej kategorii w Polsce nie wzrosła.


Tymczasem sprzedaż liczona butelkami wzrosła nieznacznie, co oznacza, że rosły inne kategorie, niż cydr. Co więcej, wpłynęło to pozytywnie na jednostkową cenę sprzedaży. Przychody wzrosły zatem nieco bardziej, aniżeli wolumen.

Niestety wzrosły również jednostkowe koszty. I to bardziej. O ile cena sprzedaży powiększyła się o 4 grosze, o tyle zużycie wzrosło o 10 groszy. Tutaj oddajmy znów oddajmy głos Zarządowi:

Cytat:
Negatywny wpływ na zysk ze sprzedaży miały zarówno wyższe ceny zakupu wina na skutek wzrostu kursu EUR/PLN, jak i wyższe ceny jabłek.


A do tego zanotowano wyższe jednostkowe koszty marketingu, dystrybucji i prowizji.

Przy czym trzeba zauważyć, że wzrost kosztów marketingu o 0,9m złotych wiązany jest ze wsparciem właśnie Cydru Lubelskiego. Gdyby nie ten dodatkowy niespełna milion złotych, koszt jednostkowy wzrósłby w stosunku do pierwszej połowy roku 2014/2015 o niecałe pół grosza. Można zatem przyjąć, że „zawiniły” kursy walutowe i lokalne ceny surowca.

Powyższe zjawiska miały jednak istotny wpływ na kształtowanie się wyniku Grupy.
Co w tej kwestii pokazują nam wariancje?


kliknij, aby powiększyć


- wyraźny, pozytywny wpływ większego wolumenu: +916 tys. złotych;
- znaczny wpływ pozornie nieznacznej zmiany ceny sprzedaży: +1’613 tys. złotych;
- bardzo dotkliwy efekt wzrostu kosztów: -4’235 tys. złotych;

Zatem z jednej strony mamy pozytywny efekt bardziej wydajnego miksu produktowego (+1,6m). Biorąc pod uwagę, że Zarząd promuje cydr, był to efekt chyba nie do końca zamierzony. Ponadto wzrost sprzedaży dał dodatkowe +0,9m. Tutaj można przyjąć, iż jest to zasługa Zarządu. Ale od razu dodajmy, że ten efekt został zniwelowany wyższymi kosztami marketingu nakierowanego na promocję cydru, których tu nie widać. Wydatki te okazały się ekstensywne, bowiem sprzedaż cydru stagnowała.

Z drugiej zaś strony mamy czynniki po stronie podaży surowców z nawiązką konsumujące pozytywne efekty jakie pojawiły się w zakresie zbytu (-4,2m).

Przeciwko Grupie zadziałało zbyt wiele czynników. W efekcie marża spadła o -1,7m. Po dociążeniu kosztami marketingu itd. zysk brutto na sprzedaży o -2’983 tys. złotych.

To były dane półroczne. Nieco inaczej wyglądają dane w ujęciu kwartalnym

Przede wszystkim, licząc wolumetrycznie, sprzedano mniej, niż rok temu. Sprzedawano jednak wyraźnie drożej. W tym miejscu warto przytoczyć wypowiedź przedstawicieli spółki z czata wynikowego:

Cytat:
Mirek: Dlaczego sprzedaż na Słowacji i Czechach wygląda słabo?
Zarząd Grupy AMBRA: Zmieniliśmy strukturę portfolio win musujących na korzyść bardziej dochodowych, ale mniej wolumenowych produktów.


Trochę inaczej też wyglądają wariancje:


kliknij, aby powiększyć


Spostrzeżenia na podstawie powyższej tabeli:
- niższy wolumen oczywiście odbił się negatywnie na marży. W przypadku, gdy produkt jest skalkulowany prawidłowo – czyli sztuka przynosi zysk – to całkowicie normalne, że spadek ilości powoduje spadek nominalnej marży.
- bardzo pozytywny efekt dała zmiana jednostkowej ceny sprzedaży. Najważniejsze, że efekt ten nie został zniweczony przez rosnące koszty! Cena minus koszt to wciąż +735tys. złotych. Niestety w powiązaniu z negatywnym wpływem spadku wolumenu, zanotowano w miarę niewielką stratę w kwocie -227tys. złotych.

W ujęciu kwartalnym decydującym czynnikiem braku sukcesu był spadający wolumen. Dlatego wyższe ceny nie zdołały skompensować wyższych kosztów.
Przy czym trzeba zauważyć, że wyższa sprzedaż cydru niekoniecznie udźwignęłaby ten ciężar. Myślę, że zmiana dynamiki trendu była na tyle gwałtowna, że Grupa nie zdołała zareagować z dostateczną mocą i skompensować utratę marży poprzez manewrowanie asortymentem. Względnie ograniczając wydatki marketingowe. Inna sprawa, że marketing cydru to inwestycja. Oczywiście pod kątem biznesowym, nie księgowym. Chciałbym uniknąć tu nieporozumień co do nazewnictwa.

Dalsze poziomy rachunku zysków i strat pozostawiam bez komentarza.

Na wzmiankę zasługują odsetki. Redukcja zadłużenia przekłada się na systematyczny ich spadek. W tej chwili roczna kwota w cash flow to -1,9m; rok temu było to ok. -4,5m; dwa lata temu ponad -5,7m złotych. Biorąc pod uwagę obecne otoczenie rynkowe, zadłużenie zredukowano w dobrym momencie. Najlepiej pokazują to trendy w przepływach finansowych:


kliknij, aby powiększyć

(*) W/C – working capital – zmiana kapitału pracującego liczona jako ‘zmiana stanu należności’ + ‘zm. stanu zapasów’ – ‘zm. stanu zobowiązań za wyjątkiem kredytów’;
(**) Wzrost – przepływy wynikające z nabycia / zbycia aktywów trwałych oraz akwizycji / zbycia podmiotów wchodzących w skład Grupy;
(***) TTM – trailing twelve months – dwunastomiecięczna suma krocząca

Jak widzimy podstawowy CF zniżkuje. Tendencję tę trzeba obserwować. Nie wiadomo bowiem, czy mamy do czynienia jedynie ze zwykłą fluktuacją, czy jest to początek większych kłopotów. Firma kompensuje to zjawisko wpływami z kapitału obrotowego. Teraz też - w czasie czatu wynikowego - Zarząd wspominał o optymalizowaniu zapasów. Pomysł zawsze dobry, ale jeśli mamy do czynienia z trwałym pogarszaniem się rynku, rezerwy optymalizacyjne się skończą. Przed Zarządem stanęłaby konieczność reinventing the company.


Reasumując:
Ostatnie wyniki nie potwierdziły jednoznacznie tezy stawianej na forum, jakoby oferta Ambry straciła na atrakcyjności. Udało się uzyskać bardziej dochodowy miks, a to osiągnięcie warte zauważenia. Jednakże różnice pomiędzy osiągnięciami całego półrocza i drugiego kwartału sugerują, że sytuacja jest dynamiczna. Tym bardziej, że otoczenie jest turbulentne. (Jak już sygnalizowano w jednym z poprzednich omówień). Obserwujemy zahamowania popytu w różnych obszarach asortymentu. Tym razem był to cydr. Zahamowania gwałtowne. Do tego otoczenie zewnętrzne utrudnia działania dostosowawcze. Póki co „pogłoski o winiarskiej śmierci Ambry okazały się przesadzone”. Ale warto trzymać rękę na pulsie.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

olotyracz
0
Dołączył: 2013-11-24
Wpisów: 74
Wysłane: 2 czerwca 2016 23:26:58 przy kursie: 7,00 zł
Ma ktoś może pojęcie na jakiej marży mogą być realizowane dostawy Cydru do Biedronki? Wydaje się, że całkiem sporo tego towaru tam idzie, cena sympatyczna (chociaż wcale nie niższa niż w czasie standardowych promocji).
Może mówili na jakimś czacie inwestorskim?Think


matimati2
0
Dołączył: 2010-04-22
Wpisów: 72
Wysłane: 9 sierpnia 2016 11:06:15 przy kursie: 7,25 zł
Wie ktos moze kiedy tu bedzie mowa o dywidendzie?

krewa
krewa PREMIUM
436
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 8 131
Wysłane: 9 sierpnia 2016 11:11:53 przy kursie: 7,25 zł
Mowa o dywidendzie jest cały czas
zarząd grupy Ambra napisał(a):
Nasza polityka dywidendowa polega na rosnącej wartości bezwzględnej wypłacanej dywidendy, a stabilne wyniki i spadające zadłużenie umożliwiają jej realizację... Poziom dywidendy zależy zarówno od osiąganych zysków, jak i przepływów pieniężnych. Obecne wyniki pozwalają Zarządowi na zaproponowanie wyższej dywidendy niż w roku 2015.

matimati2
0
Dołączył: 2010-04-22
Wpisów: 72
Wysłane: 9 sierpnia 2016 12:00:47 przy kursie: 7,25 zł
Ok zle zadalem pytanie - czy jest ustalony termin zebrania akcjonariuszy na ktorym beda mowic o przyzaniu dywidendy w tym roku. Z tego co widze w zeszlym wyplacono w pazdzierniku - wiec powinni chyba powoli podchodzic pod temat.

rafsty
rafsty PREMIUM
10
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-02-19
Wpisów: 2 304
Wysłane: 9 sierpnia 2016 12:13:38 przy kursie: 7,25 zł
Ciężko mówić o dywidendzie, jak się nie pokazało jeszcze sprawozdania rocznego. Trzeba jeszcze trochę poczekać.

krewa
krewa PREMIUM
436
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 8 131
Wysłane: 9 sierpnia 2016 12:13:41 przy kursie: 7,25 zł
Wątpię, by temat dywidendy został poruszony przed 13 września, czyli przed opublikowaniem raportu rocznego 15/16

lesgs
lesgs PREMIUM
31
Dołączył: 2012-07-19
Wpisów: 871
Wysłane: 9 sierpnia 2016 13:05:07 przy kursie: 7,25 zł
W komentarzu do ostatniego sprawozdania była mowa o mniejszej sprzedaży cydru. Ponownie przejrzałem oferty. 1 l. Cydru Lubelskiego nadal ma cenę ok. 10 zł. Cena wersji 0,33 l jest reż nieco wyższa od tak samo procentowego napoju Strongbow. Nadal też aktualna jest moja konkluzja, że Cydr w polskim wydaniu jest najdroższym sposobem spożywania alkoholu w przeliczeniu na ilość spożytego alkoholu. Lato jest średnie, zabawowość w narodzie zdaje się nieco osłabła. Mogła też skończyć się pierwsza moda na ten napój. Kolejnym czynnikiem zdaje się być olbrzymi urodzaj na owoce w tym roku. W ofercie w sklepach jest wiele cydrów markowych.

W sumie, po to by marka Lubelskiego Cydru utrzymała się na rynku konieczny będzie poważny wysiłek marketingowy - łatwe czasy zbytu mogą już nie wrócić. Dobrze, że Ambra nie zależy tylko od tego jednego produktu, ale obawiam się, że w kolejnych kwartałach ten segment sprzedaży może nieco zaciążyć na wynikach.

Co do samej dywidendy - to typowa spółka dywidendowa. Segment jest typowo dywidendowy. Co roku wypłacają, a od kilku lat dywidenda wynosi co najmniej 30 gr. Ostatnio też czytałem, o jakiejś pozytywnej opinii inwestycyjnej, gdzie cena docelowa została ustalona na ok. 10 zł.



olotyracz
0
Dołączył: 2013-11-24
Wpisów: 74
Wysłane: 13 września 2016 12:32:26 przy kursie: 7,71 zł
Co do Cydru to po pierwszych zachwytach rynek musi się nieco oczyścić - mnóstwo firm weszło w branżę wietrząc interes, po 2-3 latach pewnie zostaną 3-4 silne marki (z Lubelskim zapewne na czele). Oczywiście pytanie brzmi jak odbije się to na wynikach póki co i czy rynek urośnie na tyle żeby wszyscy się z niego najedli. Poza tym chyba cały czas mogą się poprawić w dystrybucji - w sąsiedzkim freshmarkecie regularnie napotykałem ostatnią puszkę ;)

PS Mówili coś o rentowności sprzedaży do Biedronki? Dali im nawet butelki w specjalnym rozmiarze : )

Danielek
0
Dołączył: 2017-04-05
Wpisów: 44
Wysłane: 11 maja 2017 14:20:24 przy kursie: 10,61 zł
Pytanie do anty_teresa ?
Na który prawidłowo zysk netto powinno się patrzyć w przypadku Ambry, czy netto z działalności kontynuowanej 30,324 mln, czy zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej 21,824 mln (ten zysk chyba jest brany pod uwagę w wyliczaniu c/z)? Co to są udziały niekontrolujące na 8,5 mln (wszystkie pozycje na stronie 14 raportu )

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
249
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 10 654
Wysłane: 11 maja 2017 16:37:18 przy kursie: 10,61 zł
Ambra tworzy grupę kapitałową, co oznacza że spółka dominująca (AMBRA SA) posiada udziały w innych spółkach. Problem w tym, że nie we wszystkich posiada 100 proc. udziałów często jest mniej. To tak jak w przypadku akcji Ambry. Akcjonariusz dominujący ma tylko pakiet, a nie wszystkie papiery.

Udział Ambry w części spółek ledwie przekracza 50 proc.:


kliknij, aby powiększyć


Choć spółka posiada nie wszystkie akcje/udziały, to jest w stanie kontrolować te podmioty w związku z tym, że może wybierać choćby członków zarządu czy RN. Zgodnie z zasadami rachunkowości spółki kontrolowane konsoliduje się metodą pełną, czyli w rachunku zysków dodaje CAŁE przychody spółki zależnej do przychodów AMBRA SA i koryguje o rozliczenia miedzy spółkami (np: Ambra sprzedała do spółki zależnej wino, ale spółka zależna go jeszcze nie sprzedała. Taka transakcja musi być na poziomie skonsolidowanym wyeliminowana, czyli jej się nie uwzględnia). Jak napisałem CAŁE przychody i CAŁE koszty, choć Ambra może mieć tylko 51 proc. akcji/udziałów.

Cała Grupa wypracowała 30,324 mln zł. Ale część z tych zysków przypada na akcjonariuszy mniejszościowych w spółkach kontrolowanych. Zysk akcjonariuszy jednostki dominującej w kwocie 21,824 mln zł to zysk przynależny akcjonariuszom Ambra SA.

My bierzemy do liczenia C/Z zysk całej grupy. Który z nich należy brać do porównań jest kwestią dyskusyjną i złożoną. Jeśli spółka sprawuje kontrolę to może czerpać nieograniczone w zasadzie korzyści z posiadania tych udziałów. Może przykładowo obciążać jednostkę zależną kosztami korzystania ze znaków towarowych. W efekcie zamiast płacić dywidendę wszystkim (samej sobie i mniejszości), może gotówkę transferować do jednostki dominującej. Można to zrobić w zasadzie na każdej operacji między spółkami. Ale w każdym przypadku trzeba podchodzić moim zdaniem indywidualnie. Jeśli mniejszość jest znacząca w spółce zależnej to lepiej brać do liczenia C/Z zysk akcjonariuszy jednostki dominującej, a nie jak jest w SW zysk grupy.

Deogracias
Deogracias PREMIUM
6
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2012-10-10
Wpisów: 471
Wysłane: 19 listopada 2017 15:23:27 przy kursie: 12,20 zł
Dobre wyniki rozkręcają imprezę - omówienie sytuacji finansowej i rynkowej GK AMBRA S.A. za III kw. 2017 roku kalendarzowego


Analiza sprawozdania finansowego

Na początek trzeba zwrócić uwagę, że AMBRA ma nietypowy rok księgowy - rozpoczyna się on 1 lipca i kończy 30 czerwca następnego roku. Spółki mogą wybrać rok rozliczeniowy inny niż rok kalendarzowy, jeśli wynika to ze specyfiki ich działalności. Często dzieje się tak np w podmiotach, które są narażone na specyficzną sezonowość (np rolnictwo, turystyka). Jak zaraz zobaczymy takie ujęcie w przypadku AMBRY jest jak najbardziej słuszne, bo dane na koniec roku kalendarzowego są zaburzone przez szczyt sprzedaży w ostatnim kwartale.
Jeszcze uwaga techniczna - na wykresach są prezentowane rzeczywiste, kalendarzowe kwartały. Warto zwrócić na to uwagę, gdyby ktoś chciał zerknąć bezpośrednio do sprawozdań finansowych AMBRY. Przykładowo - 3 kwartał 2017 jest prezentowany jako "1 kwartał 2017/2018".


kliknij, aby powiększyć

W przychodach spółki widać bardzo wyraźną sezonowość - około 40% sprzedaży jest realizowane w ostatnim kwartale roku kalendarzowego. Potem, w kwartale zimowym, sprzedaż spada do najniższych poziomów (17-18% rocznej sprzedaży) w ciągu roku. W dwóch kolejnych kwartałach sprzedaż jest nieco wyższa, aż do czasu kolejnych żniw w 4 kwartale.
W tym roku wyniki sprzedaży wyglądają pozytywnie - trzeci kwartał kalendarzowy 2017 zakończył się wzrostem sprzedaży o 7,7%. Pozytywnym tendencjom w obszarze przychodów dodatkowo towarzyszy poprawiająca się od kilku okresów rentowność.

kliknij, aby powiększyć

Struktura jakościowa sprzedaży (wykres powyżej) pokazuje, że kluczowym produktem spółki są wina oraz tzw. potocznie "szampany" alkoholowe i bezalkoholowe (zwane poprawnie "winami musującymi"). Cydr, który spółka intensywnie promuje, ma na razie marginalne znaczenie dla wyników. W ujęciu geograficznym AMBRA działa głównie na rynku polskim (około 80% sprzedaży) oraz na rynkach czeskim/słowackim (7%) i rumuńskim (13%). Spółka sporo sobie obiecuje zwłaszcza po rynku rumuńskim - w raportach i prezentacjach jest podkreślany duży potencjał wzrostu i silny portfel marek.


kliknij, aby powiększyć

Sezonowość widać nie tylko w przychodach. Jeszcze bardziej je wpływ widać w zyskach spółki. W 3 kwartale 2017 AMBRA osiągnęła najwyższy zysk kwartalny od dłuższego czasu, wyłączając z porównania ostatni kwartał roku. W 4 kwartale zysk kwartalny często przewyższa zysk z całych 12 miesięcy, co oznacza że spółka przez 3 miesiące działa na minimalnej rentowności. W tym kontekście wyraźny zysk w ostatnim raportowanym okresie jest bardzo pozytywnym zjawiskiem, bo może oznaczać, że spółka zbliża się do odkrycia sposobu w jaki sposób każdy okres raportowy kończyć nad kreską. Jak do tej pory nie są rzadkością kwartalne straty - zwłaszcza w 1 kwartale roku kalendarzowego.


kliknij, aby powiększyć

W 3 kwartale 2017, czyli pierwszy kwartale roku rozliczeniowego 2017/2018 dla AMBRY, sprzedaż wzrosła o 7,7%. Większa poprawa jest widoczna w kolejnych liniach sprawozdania finansowego:
- zysk brutto na sprzedaży wzrósł o 9,3%, zysk operacyjny aż o 92,4%. Tak duży wzrost zysku operacyjnego wynika jednak z pozycji związanych raczej ze zdarzeniami jednorazowymi - pozostałe koszty operacyjne spadły z 1,0 mln rok temu do 0,4 mln zł ostatnim kwartale, a pozostałe przychody operacyjne wzrosły z 0,3 mln zł do aż 2,5 mln zł. Niestety sprawozdanie kwartalne nie zawiera informacji co dokładnie składa się na te pozycje., jedynie z prezentacji wiemy, że spółka otrzymała 1,6 mln zł z tytułu "roszczeń handlowych z lat poprzednich".
Tak czy inaczej mamy wyraźny wzrost zysku, wynikający przede wszystkim z wzrostu sprzedaży i jej rentowności o 0,5%.

AMBRA trzyma koszty pod kontrolą. Wydatki na marketing i dystrybucję są na takim poziomie jak rok wcześniej, widać jednak wzrost wydatków na płace o około 5%, co jest zgodne z trendami na polskim rynku pracy. GUS raportował w 3 kwartale wzrost średniego wynagrodzenia o 4,9%.

Nieco słabsze wyniki odnotowała spółka w Rumunii, co wynika z różnic kursowych. Wyniki liczone walucie lokalnej się poprawiały, więc w kolejnych kwartałach sytuacja powinna wrócić do normy.

Warto skomentować jeszcze wyniki za ostatni rok obrotowy spółki, zakończony w czerwcu 2017. Przychody wzrosły o 9,1%, a zyski o imponujące 29% w porównaniu do poprzedniego okresu. Poprawa zysków wynikała z wyraźnego wzrostu rentowności sprzedaży i kontroli kosztów, które rosły wolniej niż przychody.
Na wynikach dodatkowo zaciążyła strata w kwocie 3,9 mln zł, poniesiona w wyniku oszustwa na szkodę spółki zależnej w Rumunii. Ta strata jest już w wynikach, więc gdyby spółce udało się odzyskać całość lub część tej kwoty, byłoby to dodatkowym, jednorazowym zyskiem.


kliknij, aby powiększyć

Zarządzanie kapitałem obrotowym się poprawia z okresu na okres. Spółka coraz efektywniej zarządza zapasami i należnościami, co powinno mieć pozytywny wpływ na jej przepływy finansowe. Cykl konwersji gotówki jest relatywnie długi, prawie 4 miesiące, ale przy takim poziomie rentowności sprzedaży jaki ma AMBRA nie jest to problemem.


kliknij, aby powiększyć

Przypłwy z działalności operacyjnej są zdominowane przez sezonowość. Szczyt przypada na 1 kwartał roku kalendarzowego, kiedy klienci płacą faktury związane ze szczytem sprzedaży w 4 kwartale. Średni czas zapłaty należności to prawie 90 dni.
W przepływach finansowych widzimy wypłatę dywidend oraz spłatę zadłużenia odsetkowego przez spółkę.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć

Bilans spółki na poziomie majątku trwałego jest stabilny. W przypadku kapitału obrotowego (zapasy, należności i zobowiązania krótkoterminowe) ponownie widzimy wyraźny wpływ sezonowości.
Po stronie pasywów przez ostatnie kilka lat widać systematyczne zmniejszanie się zadłużenia odsetkowego. Spółka wyraźnie redukuje dźwignię finansową, co ma pozytywny wpływ również na wskaźnik Altmana - od 3 kwartałów ma on najwyższy możliwy poziom (AAA). Wskaźnik Altmana prawdopodobnie spadnie w kolejnym okresie, co jest związane z mocnym wzrostem należności od klientów (widać taki efekt w poprzednich latach). Po ich spłaceniu sytuacja wraca do normy.

Podsumowanie

AMBRA działa na rosnącym rynku - wartość sprzedaży wina w Polsce wzrośnie o 8,6% w 2017 w porównaniu do 2016. Spółka jest w ten sposób beneficjentem zmiany struktury spożycia alkoholu w Polsce. Podlega ona tzw. "premiumizacji", co skutkuje spadkiem spożycia wódki na rzecz piwa rzemieślniczego, win gronowych czy whisky. Flagowe produkty spółki to produkty raczej budżetowe z najbardziej masowego segmentu win w cenie do kilkunastu złotych (Fresco, Dorato), ale spółka kontroluje również sieć specjalistycznych sklepów z winami "Centrum Wina". Daje jej to ekspozycję na wszystkie sektory rosnącego rynku.

kliknij, aby powiększyć

AMBRA w ostatnich kwartałach ma bardzo dobre wyniki - rozwija się sprzedaż, rosną zyski, spółka ma dobrą pozycję rynkową na rozwojowym rynku. Jeśli chodzi o konsumpcję wina - ciągle Polacy piją go wielokrotnie mniej niż obywatele innych krajów UE, co pozwala liczyć na dalszy wzrost sprzedaży AMBRY.

Głośnym medialnie produktem AMBRY był Cydr Lubelski. Produkcja tego napitku miała być alternatywą dla eksportu polskich jabłek do Rosji po wprowadzeniu embarga w 2014. Na razie jednak ten segment ma skromny udział w sprzedaży (około 6%).
Spółka jak na razie dobrze sobie radzi we współpracy z sieciami dyskontów (np. AMBRA produkuje szampany bezalkoholowe pod marką własną Biedronki), ale nie jest uzależniona od współpracy z nimi, jak niektórzy konkurenci z branży spożywczej. Mocne portfolio własnych marek daje solidną pozycje rynkową.

>> Porównanie na tle spółek z sektora spożywczego

Akcje AMBRY w tym roku wzrosły o 63%, na przekór negatywnemu trendowi, jaki był udziałem wielu mniejszych spółek. Mimo tego wzrostu wskaźnik cena/zysk pozostaje na dość atrakcyjnym poziomie 11,6, zwłaszcza że nie jest on zaburzony w znaczący sposób zdarzeniami jednorazowymi. Spółka od wielu lat dzieli się z inwestorami zyskiem wpłacając im regularnie dywidendę. Stopa dywidendy to 5-6% w ostatnich latach, więc jest to dobry kandydat do portfela inwestorów dywidendowych.

AMBRA nie znajduje się w składzie indeksu sWIG80, mimo to jest dość popularna wśród instytucji (11 TFI i OFE w akcjonariacie na koniec czerwca). Być może awans do indeksu małych spółek pomógłby notowaniom spółki. Wzrosty cen akcji w tym roku dają nadzieję na taki scenariusz.

Kluczowe dla dalszego zachowania kursu będzie ogólny sentyment na rynku (co nie zależy od spółki) i wyniki w 4 kwartale 2017 (które poznamy w lutym 2018). Jeśli spółka utrzyma dotychczasowe tempo poprawy wyników jej notowania powinny się dalej poprawiać.

>> Wyceny, wskaźniki oraz inne informacje dotyczące spółki - tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych - tutaj



Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Nowy wpis >>> Top 10 wpisów z 2020 roku
Zapraszam na bloga - https://dariuszgrupa.pl
https://twitter.com/DarekGrupa

Poproś analityków Stockwatch o analizę fundamentalną wybranej spółki >>> Przycisk w profilu spółki
Edytowany: 20 listopada 2017 07:25

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,450 sek.

PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +167,77% +33 553,13 zł 53 553,13 zł
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło