PARTNER SERWISU
ibpqfglg
19 20 21 22 23
harbul
5
Dołączył: 2012-12-03
Wpisów: 137
Wysłane: 14 września 2021 22:00:15 przy kursie: 215,50 zł
@Chung - @Bankrucik ma racje, Ty przywołujesz jednostkową stratę, skonsolidowana strata w I poł. 21 wyniosła 1.34mln, co wobec straty w Q1 na poziomie 5mln zł daje prawie 4mln zysku netto w Q2. Tak czy inaczej mnie zaskoczyli na plus. Myślałem że wzrost przychodów rok do roku będzie ok. 100% po tym jak ostatnio prezes mówił, że spodziewa się wzrostu rok do roku (za cały 2021) cytuje "dwu lub trzycyfrowego" - czyli dla mnie na granicy 100%. A tu proszę 175% aż. Osobiście liczyłem i dalej liczę na spadki w krótkiim/średnim terminie. Dalej mam spory pakiet (15% wszystkich akcji) ale redukowałem ostatnio kilkanaście procent pakietu licząc na większą korektę. Pożyjemy, zobaczymy. W długim terminie wiadomo, faworyt.

Chung
PREMIUM
34
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2009-09-23
Wpisów: 174
Wysłane: 14 września 2021 23:43:07 przy kursie: 215,50 zł
Racja, mój błąd. Tym lepiej dla nas :)))

bankrucik
141
Dołączył: 2011-03-26
Wpisów: 4 899
Wysłane: 15 września 2021 23:06:19 przy kursie: 222,00 zł
i mamy kolejne dobre informacje..
cieszy to, że poważny klient po zakupieniu licencji startowej po roku wraca i kupuje więcejthumbright
www.stockwatch.pl/komunikaty-s...



Brak kary w przeszłości rozzuchwala na przyszłość..

teraz również na twitter.com


Chung
PREMIUM
34
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2009-09-23
Wpisów: 174
Wysłane: 16 września 2021 10:19:38 przy kursie: 221,00 zł
Sorry że się czepiam (pewnie znowu mój błąd) ale gdzie jest napisane że "kupuje więcej"?

Wg mnie w informacji było, że zwyczajnie przedłużył jedynie te licencje które już posiada...

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 16 września 2021 11:19:37 przy kursie: 221,00 zł
DATAWALK - spojrzenie na wykres


Wykres w ujęciu dziennym. Długoterminowo trendu brak, w średnim terminie umiarkowany trend wzrostowy, prowadzący kurs w okolice historycznego szczytu. Z racji tego, że szczyt ów nakreślono na sporym wolumenie, pojawi się tam znacząca podaż i z tym należy się liczyć. Ewentualne wybicie oporu otworzy drogę w kierunku poziomu 320 zł - tam wypada zewnętrzne zniesienie 161,8 proc. wzmocnione górnym pułapem długoterminowego kanału wzrostowego (fragment górnej bandy widać w lewej górnej części wykresu, to właśnie on powstrzymał rajd popytu w sierpniu ubiegłego roku).
Wsparcia widać na wykresie - niebieska i zielona strefy oraz dolny pułap średnioterminowego kanału.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

pandorinium
52
Dołączył: 2011-07-10
Wpisów: 982
Wysłane: 16 września 2021 12:47:59 przy kursie: 221,00 zł
Chung napisał(a):
Sorry że się czepiam (pewnie znowu mój błąd) ale gdzie jest napisane że "kupuje więcej"?

Wg mnie w informacji było, że zwyczajnie przedłużył jedynie te licencje które już posiada...


Raport 29/2020 "Zamówienie dotyczy sprzedaży licencji wieczystej w zakresie pełnego produkcyjnego wykorzystania platformy analitycznej DataWalk."

Skoro kupili licencję wieczystą to nie mogli jej przedłużyć. Mogli dokupić coś nowego.

bankrucik
141
Dołączył: 2011-03-26
Wpisów: 4 899
Wysłane: 28 września 2021 20:21:35 przy kursie: 246,00 zł
zaproszenie na 30.09.2021, myślę, że warto..

www.sii.org.pl/14777/aktualnos...

a po dzisiejszej sesji jesteśmy już tylko o malutki kroczek od przebicia historycznego szczytu notowań , najwyższe zamknięcie już mamy


Brak kary w przeszłości rozzuchwala na przyszłość..

teraz również na twitter.com

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 996
Wysłane: 11 października 2021 09:12:09 przy kursie: 235,00 zł
Keep walking - omówienie sprawozdania finansowego DataWalk po 2 kw. 2021 r.

DataWalk to spółka działającą w segmencie nowych technologii i Big Data oferująca oprogramowanie a w zasadzie całą platformę do analizy sieci powiązań. Zobaczmy więc jak wyglądają zaraportowane półroczne wyniki. Spółka pierwszy raz w swojej historii przekroczyła 10 mln zł sprzedaży w ujęciu kwartalnym i zaraportowała ją na poziomie 10,62 mln zł, co rok do roku stanowi wzrost aż o 176 procent.



kliknij, aby powiększyć


Jeśli porównamy sprzedaż do poprzedniego kwartału to dynamika wypada jeszcze lepiej i rośnie do 207 procent. Przypomnę, że celem zarządu spółki jest powiększanie sprzedaży przynajmniej o 70 proc. w ujęciu rocznym. Patrząc na sprzedaż w ujęciu półrocznym widać wzrost o 175 proc. Trzeba jednak pamiętać, że drugie półrocze 2020 roku ze sprzedażą na poziomie 10,2 mln zł będzie jednak bardziej wymagającą bazą niż pierwszego ubiegłego roku, kiedy to sprzedaż wynosiła tylko 5,1 mln zł. Jasno trzeba powiedzieć, że gdybyśmy porównywali sprzedaż z pierwszego półrocza 2021 z drugim 2020 to wtedy dynamika byłaby też dodatnia, choć sporo niższa i wynosiłaby ok. 33 proc. W omówieniu wyników Q4 2020 wskazywałem, że „rozpoznanie znacznej części przychodów z największego dotychczas projektu zakontraktowanego na 2020 rok przesunęło się na 2021 rok” i tak faktycznie się stało. Tutaj należy się plus zarządowi po prostu za to, że dotrzymał tego co napisał w sprawozdaniu rocznym.

Rosnąca sprzedaż spowodowała, że spółka prawdopodobnie pierwszy raz w historii, o ile pamięć mnie nie zawodzi, wypracowała zysk na sprzedaży (3,26 mln zł) i koszty operacyjne były niższe niż sprzedaż. Prezes Zarządu zdążył już przeprosić za ten stan, co na pierwszy rzut oka może się wydawać dziwne. Gdy jednak zapoznamy się ze strategią spółki wszystko będzie jasne. DataWalk zamierza rozwijać się bardzo szybko i inwestować w przyszłą sprzedaż – czytaj zatrudniać handlowców, którzy będą przynosić nowe kontrakty, w szczególności na rynku amerykańskim. To zaś oczywiście musi kosztować, w szczególności, że proces sprzedażowy (zwłaszcza na rynku publicznym) po prostu często trwa co najmniej kilkanaście miesięcy. Zresztą chęć zatrudniania nowych pracowników była już podnoszona w ostatnich raportach okresowych.



kliknij, aby powiększyć


Powyższe wyjaśnienia prezesa jasno sugerują, że nie oznacza to, że spółka zaczęła się już samobilansować. Po prostu dopiero w czwartym kwartale 2020 roku pozyskała kapitał z nowej emisji (o tym też było w poprzedniej analizie) i wtedy mogła przystąpić do zatrudniania ludzi. Wynik na sprzedaży był w analizowanym kwartale rekordowy i wyniósł aż + 3,26 mln zł, choć warto pamiętać, że w pierwszym kwartale z kolei strata była też rekordowa -5,3 mln zł na tym poziomie zysków. Patrząc na strukturę kosztów można założyć, że wynagrodzenia i usługi obce to dwa podstawowe czynniki kosztotwórcze. Koszty pracownicze rosną istotnie, co potwierdza informacje płynące od zarządu o zatrudnianiu nowych ludzi. W drugim kwartale wynosiły 4,1 mln zł i były wyższe o 1,4 mln zł niż rok temu, ale niższe o 0,34 mln zł niż w poprzednim kwartale. Szczególnie ta ostatnia zmiana może zastanawiać, ale niestety nie znajdziemy wytłumaczenia w raporcie.

Rosną również usługi obce (zapewne część z nich to wynagrodzenie za pracę w formie „B2B”), które obecnie wynoszą 2,6 mln zł i są o 750 tys. zł wyższe niż rok wcześniej Tutaj również mamy takie same zachowanie jak przy wynagrodzeniach – spadek pomiędzy drugim a pierwszym kwartałem. W tym wypadku nawet bardzo znaczący (3,75 mln zł w Q1 vs 2,63 mln zł w Q2) i tutaj również wytłumaczenia brak. Być może były to jakieś premie za pozyskane kontrakty, choć one raczej powinny być rozpoznawane razem z przychodami. Nie chcę jednak spekulować w tej materii.

Na poziomie wyniku operacyjnego (EBIT) wygląda to jeszcze lepiej i mamy kwotę 3,99 mln zł. Różnica między wynikiem na sprzedaży a wynikiem operacyjnym wynosi ponad 700 tys. zł i w dużej mierze dotyczy umorzenia pożyczki (0,63 mln zł) tzw. PPA dla amerykańskiej spółki, którą otrzymała jako dofinansowanie pandemiczne.

Zysk netto wyniósł 3,66 mln zł w porównaniu z stratą 0,97 mln zł rok wcześniej oraz -5,0 mln zł w poprzednim kwartale. Oczywiście jest to wynik bardzo dobry, choć jak wspomniałem wcześniej w zasadzie niezamierzony i niezgodny ze strategią.

Spółka pierwotnie zaprezentowała dane półroczne w rachunku wyników, wraz z wyszczególnionymi danymi za drugi kwartał w dniu 30 września. Niestety suma danych za pierwszy (raportowane w maju) i drugi kwartał przedstawiona przez spółkę nie dodawała się do wartości półrocznych. Napisałem do spółki maila z kilkoma kwestiami, również poruszając to zagadnienie. Po kilku godzinach spółka w dniu 5-ego października przesłała poprawiony raport półroczny w ESPI. Szkoda, że nie udało się również odpowiedzieć na moje pytania do momentu publikacji tej analizy (130h) – los inwestora indywidualnego bywa czasami ciężki.

Proszę teraz spojrzeć na raportowanie sprzedaży w ujęciu geograficznym.



kliknij, aby powiększyć


Przypomnę, że najbardziej atrakcyjnym dla spółki jest rynek amerykański, nie tylko ze względu na ilość i wielkość podmiotów tam operujących, ale również na chęć i możliwość zdobycia światowej klasy referencji. W drugim kwartale sprzedaż na rynku Ameryki Północnej wyniosła 2,6 mln zł w porównaniu do 1,4 mln zł w poprzednim kwartale oraz 1,9 mln zł rok wcześniej. Mamy więc tutaj zauważalny wzrost (w całym półroczu dynamika wyniosła + 82 proc.) co na pewno cieszy. Uczciwie trzeba jednak wspomnieć, że największe wzrosty zanotował rynek krajowy gdzie sprzedaż w ostatnich 3 miesiącach osiągnęła 7,3 mln zł (8,7 mln zł w pierwszym półroczu), a jej dynamika r/r wyniosła odpowiednio 279 i 295 proc. Mniejsze znaczenie miały tym razem pozostałe regiony, które odnotowały sprzedaż na poziomie 0,68 mln zł w porównaniu do 0,41 mln zł rok wcześniej. Spółka rozpoczęła też raportowanie w podziale na sektor rządowy i prywatny. Z tego podziału widać, że ten pierwszy absolutnie dominuje i w drugim kwartale jak i całym pierwszym półroczu stanowił 90 proc. całkowitej sprzedaży.

Spółka od kilku kwartałów przedstawia informacje na temat lejka sprzedażowego.



kliknij, aby powiększyć


O szczegółach dotyczących lejka było w poprzednim omówieniu i tam Was odsyłam (www.stockwatch.pl/forum/wpis-n...). Muszę jednak uczulić, że spółka zmieniła metodologię i od pierwszego kwartału uwzględnia w tej pozycji również odnowienia licencji tymczasowych oraz usług wsparcia. Oczywiście taka informacja lepiej odzwierciedla oczekiwane poziomy przychodów w przyszłości, ale jednak jest nieporównywalna w poprzednimi danymi. I niestety nie wiemy o ile zmieniły się te dane, czy są to wartości znaczące, czy też zupełnie pomijalne? Przypomnę również, że w raporcie z pierwszego kwartału spółka nie zdecydowała się na publikację danych tłumacząc zbyt krótkim odstępem czasu między raportem rocznym, a kwartalnym. Dodatkowo patrząc na dni na które jest raportowany lejek trudno dostrzec jakąś jasną logikę, a przynajmniej ja tego nie potrafię. Podsumowując, plus za podawanie tych danych, szkoda, że w chwili obecnej możemy mieć pewien problem z ich interpretacją.

Pomijając powyższe zastrzeżenia to wartości wyglądają przyzwoicie, choć ich dynamika rok do roku jest po prostu (+6,6 proc.) niska. Spółka zresztą sama sygnalizuje, że „Ogólny wzrost wartości całego lejka planowo powinien nastąpić w przypadku m.in.: znaczącego zwiększenia bazy referencji (szczególnie w Ameryce Północnej) oraz powiększenia zasobów sprzedażowych (uwzględniając czas niezbędny na szkolenie oraz budowę własnego pipeline projektów danego handlowca)”. Szczerze mówiąc nie do końca brzmi to mega optymistycznie w kontekście kolejnych np. 2-3 kwartałów. Po pierwsze zwiększenie bazy referencyjnej musi po prostu potrwać. Spółka sama podkreśla, że w Ameryce Północnej w wielu projektach znajduje się na etapie pierwszych miesięcy użytkowania produkcyjnego systemu przez klientów bądź w początkowych fazach wdrożenia. Referencje zostaną wystawione gdy klienci zmierzą wpływ platformy DataWalk na ich biznes w okresie pierwszych 6-12 miesięcy. Podobnie sprawa wygląda z handlowcami, którzy muszą mieć czas na bycie przeszkolonym oraz na budowę własnego pipeline projektów. To również czas, który można mierzyć raczej w kilkunastu niż kilku miesiącach.

Aby nie było tak mało optymistycznie to wspomnę, że nie mamy informacji na temat efektywności przekształcania wartości będących w lejku na rzeczywiste kontrakty, a wartości sprzedaży zaraportowane w Q2 świadczą akurat pozytywnie. Proszę zwrócić uwagę, że w drugim kwartale DataWalk rozpoznała ok. 2,8 mln USD sprzedaży, a lejek sprzedażowy wzrósł o 3,4 mln USD, aby na koniec września spaść o 1,2 mln USD do poziomu prawie 20 mln USD. Trzeba oczywiście pamiętać, że lejek sprzedażowy to jednak jeszcze nie kontrakty, a tylko bardziej zaawansowana forma rozmów, która może, ale nie musi przerodzić się kiedyś w sprzedaż. Tak się jednak dzieje, a świadczą o tym np. raporty bieżące pomiędzy 13 lipcem a 28 września bieżącego roku. Wtedy to właśnie spółka poinformowała o sprzedaży do Hamilton County Sherif’s Office, zawarciu aneksu z polskim organem państwowym, kolejną sprzedażą do Departamentu Obrony USA oraz o otrzymaniu zamówienia z Departamentu Pracy w USA.

Rozwój to podstawa

Rachunek zysków i strat tego typu spółki de facto nie oddaje całości ponoszonych wydatków. Należy doliczyć jeszcze wartości kapitalizowane na aktywach niematerialnych. Jest to często spotykaną praktyką w spółkach nowych technologii i nie ma co się temu specjalnie dziwić.



kliknij, aby powiększyć


W analizowanym kwartale spółka skapitalizowała rekordowe 2,84 mln zł takich kosztów w porównaniu do 1,1 mln zł w poprzednim kwartale oraz 1,1 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Patrząc bilansowo spółka ma w aktywach 12,9 mln zł skapitalizowanych kosztów, z czego obecnie 1,96 mln zł netto jest umarzane począwszy od 1 stycznie 2019 roku i odpisywane do rachunku wyników w okresie 5-letnim przy kwartalnym odpisie amortyzacyjnym na poziomie 184 tys. zł. To co jest dość ciekawe i zastanawiające to fakt, że nadal 11 mln zł jest na pracach rozwojowych w trakcie realizacji i nie jest umarzanych. Z tego co rozumiem to spółka ma gotowy produkt, który przecież jest oferowany do klientów, więc przynajmniej na jakimś etapie został on uznany za kompletny i zdatny do sprzedaży. Wartość kosztów rozwojowych w trakcie realizacji wskazuje jednak na to, że nie była to część znacząca.

Kasa od inwestorów to podstawa inwestycji w zespół sprzedażowy

Spółka inwestuje obecne przede wszystkim we wprowadzenie na rynek nowego innowacyjnego produktu, co pisząc wprost wiąże się z zatrudnianiem sprzedawców i wdrożeniowców, którzy, szczególnie na rynku amerykańskim, do najtańszych nie należą. Stąd też emisja akcji co pewien czas wydaje się być po prostu koniecznością.



kliknij, aby powiększyć


W Q4 2020 spółka pozyskała 65,2 mln zł od akcjonariuszy przy cenie ponad 150 zł. Patrząc na skorygowane wydatki operacyjne (koszty rodzajowe bez amortyzacji plus nakłady na prace rozwojowe) widzimy ich dość istotny wzrost z 7,8 mln zł w czwartym kwartale 2020 do 9,5-9,7 mln zł w kolejnych dwóch kwartałach bieżącego roku. To zaś by znaczyło, że obecnie posiadane środki pieniężne mogą wystarczyć na zaledwie 5 kwartałów, czyli powinniśmy liczyć się z emisją w końcówce 2022 roku. Analiza ta jednak nie bierze pod uwagę zauważalnych przychodów, które spółka zaczyna pozyskiwać. Warto jednak podkreślić, że w chwili obecnej spółka posiada należności handlowe w wysokości 15,2 mln zł, z czego 13,3 mln zł to należności zafakturowane, a 1,96 mln zł dotyczy należności rozpoznawanych w czasie realizowania projektu. To wszystko zaś oznacza, że najprawdopodobniej większość przychodów rozpoznanych w drugim kwartale nie zamieniła się jeszcze w gotówkę. Z jednej strony oznacza to oczekiwanie na poprawę operacyjnego cash-flow w trzecim kwartale, a z drugiej gdyby tak nie nastąpiło to oczywiście śledzenie poziomu i wiekowania należności.

O tym, że sprzedaż (choć jak zaznaczyłem na razie nie z poprzedniego kwartału) przemienia się w gotówkę świadczy fakt, że pomimo wydatkowania ok. 10 mln zł kwartalnie to gotówka pomniejszyła się w dwóch ostatnich kwartałach o około 7-8 mln zł, a dochodzą przecież jeszcze niewielkie spłaty zobowiązań z tytułu leasingu.

Zamiast podsumowania porównanie

W chwili obecnej kapitalizacja spółki jest rekordowa i wynosi około 1,1-1,2 mld zł i jest wyższa o ponad 40 proc. niż podczas ostatniego omówienia wyników. Przypomnę, że celem strategicznym zarządu jest uzyskanie kapitalizacji na poziomie przynajmniej 1,0 mld USD.

Najważniejszym graczem w tej części biznesu w której umiejscowił się DataWalk jest Palantir Technologies, który zadebiutował na giełdzie amerykańskiej w zasadzie równy rok temu. Proszę spojrzeć na poniższe dane na temat sprzedaży historycznej (Palantir) oraz prognozowanej (DataWalk) oraz kapitalizacji tych dwóch podmiotów. Warto przypomnieć, że Palantir startował z ceną w okolicach 10 USD na akcję, a obecnie jest handlowany na poziomie 23 USD. Patrząc na kapitalizację to mówimy o ruchu z ok. 20 mld w zeszłym roku do poziomu ponad 45 mld USD obecnie. Podobną analizę przeprowadziłem przy okazji omawiania wyników półrocznych oraz rocznych 2020 i teraz ją zaktualizowałem o wyniki i kapitalizację obydwu spółek.



kliknij, aby powiększyć


Przy szacowaniu sprzedaży DataWalk założyłem, że podąży zbliżoną ścieżką wzrostu co Palantir w początkowych latach swojego rozwoju, choć skorygowałem (in minus) dynamikę w roku 2021 w związku z mniejszym przyrostem sprzedaży w 2020. W chwili obecnej moje oczekiwania wynoszą trochę ponad 8 mln USD w 2021 roku dla DataWalk oraz 1,5 mld dla Palantira. W chwili obecnej kapitalizacja amerykańskiego konkurenta to ok. 45 mld USD co daje ponad 157 razy większą wartość niż w wypadku DataWalk. Jeśli porównamy wskaźnik C/S (Kapitalizacja/roczna sprzedaż) na bieżących danych to Palantir osiąga C/S na poziomie 34, podczas gdy nasza polska spółka 45. Patrząc na estymacje roku 2021 to różnica maleje: 35 Datawalk vs 30 Palantir. Oczywiście takie porównywanie to trochę zabawa. Musimy pamiętać, że jednak polska spółka notowana na polskim rynku będzie miała w większości wypadków istotne dyskonto w porównaniu ze swoim odpowiednikami z amerykańskiego rynku. Dodatkowo warto przypomnieć, że mówimy o spółkach, które co prawda działają w „sexy” biznesie, ale słowo „zysk” pojawia albo przez przypadek (DataWalk) albo w ogóle nie występuje jak w wypadku Palantira. A to zaś oznacza, że jeśli sentyment do spółek nowoczesnych technologii się mocno zepsuje i inwestorzy zaczną zadawać pytanie o zyski to jednak obecne wyceny mogą stać się bardzo wymagające.

P.S. Oświadczam, że posiadam akcje DataWalk w moim portfelu i nie dokonywałem transakcji w ostatnich 30 dniach. Analizę przeprowadziłem starając się być maksymalnie obiektywnym tak jak tylko potrafię.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 360 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF
Edytowany: 12 października 2021 10:33

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 13 grudnia 2021 20:41:27 przy kursie: 199,00 zł
DATAWALK - spojrzenie na wykres


Wykres w interwale dziennym. Krótkoterminowy trend spadkowy jest fragmentem długoterminowej formacji bocznej. W poprzedniej analizie technicznej sygnalizowałem możliwe problemy z pokonaniem ATH - wolumen w trakcie kreślenia poprzedniego szczytu spłodził spore pokłady podaży. Zresztą, w podejściu pod szczyt nie było widać zbytniej wiary u graczy - impet wygasał w miarę osiągania coraz wyższych poziomów. Trudno, żeby w takich okolicznościach nie zaowocowało to korektą spadkową. Niemniej, dopóki notowania znajdują się w obszarze wyznaczonym prze niebieski prostokąt, nie ma ryzyka diametralnej zmiany sentymentu do spółki. Kapitał również nie dostrzega na razie zagrożenia, gdyż nie ucieka z waloru, co widać po przebiegu czerwonej linii A/D wrzuconej na wykres cenowy.

kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

bankrucik
141
Dołączył: 2011-03-26
Wpisów: 4 899
Wysłane: 5 stycznia 2022 22:43:59 przy kursie: 210,00 zł
#DATAWALK dużo się dzieje wokół konkurentów... #IBM sprzedał #i2, #Palantir będzie współpracował z #HYUNDAI
www.marketwatch.com/story/pala... ... quote_news

seekingalpha.com/news/3785192-... ... -by-harris

wrażenie jakby czas przyspieszał binky love4


Brak kary w przeszłości rozzuchwala na przyszłość..

teraz również na twitter.com


bankrucik
141
Dołączył: 2011-03-26
Wpisów: 4 899
Wysłane: 17 stycznia 2022 22:33:04 przy kursie: 201,50 zł
#DAtawalk plany na 2022 rok ... wzrost przychodów o 100%, wzrost zatrudnienia o 50%, chcą przejąć klientów #IBM #I2 dzięki kampanii medialnej ukierunkowanej na obecnych klientów IBM

www.pb.pl/datawalk-idzie-po-kl...



Brak kary w przeszłości rozzuchwala na przyszłość..

teraz również na twitter.com

Zaprzeczenie
26
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2020-08-17
Wpisów: 108
Wysłane: 17 stycznia 2022 23:50:42 przy kursie: 201,50 zł
No tam jest dużo więcej fajnych informacji / bardzo fajny artykuł. Jeżeli to nie kreatywny marketing (a raczej takiego nie uprawiają) to ten rok może być jednak bardzo ciekawy dla DATA.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 24 lutego 2022 08:53:08 przy kursie: 158,20 zł
DATAWALK - spojrzenie na wykres


Zacznę celowo od wykresu w ujęciu dziennym. Kurs rzeczywiście znajduje się z niefajnym miejscu - w dolnych partach horyzontalnej formacji. Zasięg spadków, w przypadku wybicia dołem, równa się wysokości formacji i znajduje się w okolicy 100 zł. Z długoterminowej perspektywy zejście do wskazanego poziomu zrodzi nieco większy problem, gdyż oznaczać to będzie zejście poniżej mediany długoterminowego kanału, dolny pułap którego zacznie działać jak magnes.

kliknij, aby powiększyć


Poniżej wykres w interwale tygodniowym, obrazujący wspomniany kanał.

kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Space Cowboy
PREMIUM
61
Dołączył: 2018-12-27
Wpisów: 292
Wysłane: 23 marca 2022 09:00:26 przy kursie: 205,00 zł
Dziś pojawiła się pierwsza rekomendacja dla spółki od Wood&Co. Nie zamierzam wyręczać brokera w jej odtajnianiu, ale tytuł "Cutting-edge technology in a market niche" sporo mówi. Niewątpliwie dobrze, że broker który ma fajne przełożenie na zagranicznych inwestorów rozpoczął "pokrywanie" Datawalk.

jacobz
3
Dołączył: 2009-06-01
Wpisów: 229
Wysłane: 24 marca 2022 17:15:17 przy kursie: 198,60 zł
Wood rekomenduje "kupuj" akcje DataWalk

"Inicjujemy pokrycie DataWalk ratingiem BUY i ceną docelową (PT) w wysokości 305 PLN/akcję, co oznacza 70% wzrost. DataWalk to polska firma programistyczna, która opracowała unikalną, przełomową na rynku platformę do analizy big data linków. Dzięki licznym przewagom konkurencyjnym technologii i jasnej strategii, z silnym naciskiem na wzrost, firma szybko powiększa swoją bazę klientów i konsekwentnie dąży do tego, aby stać się wiodącym globalnym dostawcą oprogramowania do analizy linków. Jego ostatecznym celem strategicznym jest sprzedaż platformy inwestorowi strategicznemu po 2024E. Ze względu na agresywną strategię ekspansji i wyraźne generowanie zwrotu dla akcjonariuszy, postrzegamy DataWalk jako unikalną inwestycję podobną do opcji, z potencjalnie wysokimi zwrotami dla akcjonariuszy."

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 20 czerwca 2022 10:24:15 przy kursie: 125,78 zł
DATAWALK - spojrzenie na wykres


Wykres w interwale tygodniowym. Ważą się losy notowań Datawalk. Kurs akcji znalazł się w miejscu krytycznym, utrata tych rubieży obronnych pogrążyłaby walor w bessie na dłużej. Na linię Maginota składa się kilka istotnych czynników - mediana długoterminowego kanału, długoterminowa średnia oraz zniesienie Fibonacciego. Trwałe zejście poniżej 117,8 zł w ujęciu tygodniowym byłoby mocno negatywnym sygnałem i poskutkowałoby rozbudową przeceny jak minimum do poziomu 63,50 zł. Zatem najbliższe dwa tygodnie będą kluczowe.

Za odreagowaniem przemawia sygnalizowane przez DMI lokalne przesilenie oraz nieśmiały, ale zauważalny powrót kapitału na walor w ostatnim miesiącu.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 996
Wysłane: 23 czerwca 2022 11:50:28 przy kursie: 136,46 zł
Tym razem bez zyskownych przeprosin - omówienie sprawozdania finansowego DataWalk po I kw. 2022 r.

Na początku przypomnę tylko, że DataWalk to spółka działającą w segmencie nowych technologii i Big Data oferująca oprogramowanie, a w zasadzie całą platformę do analizy sieci powiązań. Zobaczmy więc wyniki pierwszego kwartału bieżącego roku.



kliknij, aby powiększyć


Spółka tym razem nie zachwyciła wartością sprzedaży, która wyniosła 4,18 mln zł, co w porównaniu z ponad 10 mln zł osiągniętymi w drugim i czwartym kwartale zeszłego roku wypada blado. Gdy jednak porównamy z wynikami zeszłorocznymi (3,46 mln zł) to odnotować należy 20 proc. wzrost. Przypomnę, że celem zarządu spółki jest powiększanie sprzedaży przynajmniej o 70 proc. w ujęciu rocznym. Prezes informuje, że pierwszy kwartał każdego roku to inicjowanie procesów sprzedażowych co skutkuje rozpoznaniem relatywnie niewielkich przychodów oraz wyższych kosztów. Przychody w pierwszym kwartale stanowią zazwyczaj (przynajmniej w latach 2019-2021) 5-10 proc. całości rocznego obrotu. Gdyby przyjąć taką logikę to należałoby oczekiwać sprzedaży w 2022 roku w przedziale 42-84 mln zł, co dałoby dynamikę od 35 do 175 proc. Jak widać rozrzut jest dość znaczny i trudno na podstawie takich informacji dużo wywnioskować. Osiągnięcie 80 mln zł sprzedaży w 2022 roku na pewno należałoby określić mianem sukcesu i to dość sporego, podczas gdy poziom 40 mln zł osobiście odczytałbym jednak jako spory zawód.

Spółka od kilku kwartałów przedstawia informacje na temat lejka sprzedażowego, niestety nie poinformowała o nim w ostatnim raporcie. Zapewne podobnie jak rok wcześniej za powód uznała, że upłynął zbyt krótki okres czasu między publikacją raportu rocznego za 2021 i kwartalnego Q1 2022. Złośliwie nieco zauważyłbym, że gdyby spółka publikowała raport roczny wcześniej (a nie jak obecnie pod koniec kwietnia) to różnica między raportami by się powiększyła. A przecież będąc podmiotem notowanym wcześniej na rynku NewConnect była zobowiązana raportować 45 dni po zakończeniu kwartału. No ale cóż, mamy to co mamy, a sama informacja o lejku jest dość ciekawa.



kliknij, aby powiększyć


O szczegółach dotyczących lejka pisałem w jednej z poprzednich analiz i tam Was odsyłam (www.stockwatch.pl/forum/wpis-n...). Warto się zapoznać, aby zrozumieć np. ile miesięcy trwa konwersja z leada na sprzedaż. Dodatkowo muszę przypomnieć, że spółka zmieniła metodologię i od początku 2021 roku uwzględnia w tej pozycji również odnowienia licencji tymczasowych oraz usług wsparcia. W efekcie porównywalność do danych 2019 nie jest pełna, choć nie zakładam, aby były to wartości bardzo istotne. Patrząc na dni na które jest raportowany lejek trudno dostrzec jakąś jasną logikę (np. 28.10 czy 09.03), a przynajmniej ja tego nie potrafię.

Pomijając powyższe zastrzeżenia to trzeba zauważyć, że wartości sumaryczne od pół roku pozostają mniej więcej w okolicach 22,5 mln USD. W sprawozdaniu za 2020 spółka (proszę spojrzeć na spadek wartości lejka na luty 2021) podkreślała chęć odbudowy lejka do końca 2021 i zapewne kolejny spadek na koniec roku związany z konwersją na sprzedaż. Nie do końca to nastąpiło, choć trudno bić na alarm. Spółka faktycznie odbudowała lejek z poziomu 13,5 mln USD do 22,3 mln USD na koniec listopada zeszłego roku. Później lejek ustatkował się właśnie na wspomnianym wcześniej poziomie 22,0-22,5 mln USD. Biorąc pod uwagę, że sprzedaż w Q4 20201 była rekordowa (10,9 mln PLN) to dobry znak. Z drugiej jednak strony zastanawia i trochę martwi ostatni brak przyrostu lejka. Stąd też z dość dużym zainteresowaniem będę czekał na kolejny raport z tymi danymi. Jeśli zauważymy, że lejek w listopadzie 2020 wynosił 19 mln USD, a po 1,5 roku mamy niecałe 20 proc. więcej to jednak nie jest to dynamika, w mojej ocenie, wystarczająca. Przy takich analizach należy jednak pamiętać, że wciąż tutaj mamy niezbyt wielu klientów, stąd zmiany (wejście do lejka czy wyjście z niego poprzez np. kontrakt lub jego brak) kilku klientów może istotnie wpływać na wartości raportowane.

Podział sprzedaży swoje mówi

Proszę teraz spojrzeć na raportowanie sprzedaży w ujęciu geograficznym oraz sektorowym.


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


Przypomnę, że najbardziej atrakcyjnym dla spółki jest rynek amerykański, nie tylko ze względu na ilość i wielkość podmiotów tam operujących, ale również na chęć i możliwość zdobycia światowej klasy referencji. W analizowanym kwartale sprzedaż na rynku Ameryki Północnej wyniosła 2,5 mln zł w porównaniu do 8,8 mln zł w poprzednim kwartale oraz 1,1 mln zł rok wcześniej. Patrząc na wykres widać, że klienci z Ameryki Północnej stanowią już zauważalną większość. W całym 2021 roku sprzedaż w tym regionie stanowiła 54,5 proc., a obecnie (ostatnie 12 miesięcy) ponad 57 proc. Na drugim wykresie wyraźnie widać, że choć sektor rządowy wciąż absolutnie dominuje (79 proc. w bieżącym kwartale) to jednak pozyskiwanie kontraktów prywatnych (przede wszystkim w USA) zaczyna przynosić wymierne efekty. Zwracam na to uwagę, ponieważ w czwartym kwartale 2021 roku sprzedaż w USA wyniosła rekordowe 8,8 mln zł, a sprzedaż w sektorze prywatnym również bardzo wysokie 5,6 mln zł. Należy to wiązać zapewne z podpisanymi w drugiej połowie 2021 roku umowami z takimi podmiotami jak Ally Financial (komercyjny bank w USA), Motion Picture Association ( amerykańska spółka z branży filmowej) czy GrabTaxi Holdings (singapurski podmiot zajmujący się oprogramowaniem np. wspomagającym transport w Azji ala Uber).
Spółka pozyskuje klientów z segmentu komercyjnego i to należy zapisać jej na plus. Po pierwsze takie referencje są równie ważne jak z sektora rządowego. Po drugie pozyskiwanie klientów prywatnych w USA rozwija również spółkę produktowo. Myślę tutaj nie tylko o podejściu związanym z fraudem i nadużyciami dla sektora rządowego, ale również w innych obszarach analityki grafowej. Po trzecie konwersja klienta wpadającego do lejka sprzedażowego jest zazwyczaj w wypadku klientów komercyjnych krótsza niż przy klientach publicznych. Cykl sprzedażowy w wypadku AF i MPA był krótszy nawet niż rok.

Na sam koniec analizy sprzedażowej warto zaznaczyć, że w chwili obecnej spółka ma pewne uzależnienie od klientów, ponieważ 2 największych zapewniło jej w 2021 roku 35 proc. obrotów. Wydaje się jednak, że wraz ze wzrostem liczby klientów i obrotów zagadnienie to powoli będzie mniej znaczące.

Przy poprzedniej analizie spółka wypracowała po raz pierwszy zysk na sprzedaży, za co później w dość zabawny i fajny sposób („Dlaczego przepraszamy za okazjonalne zyski - Dzień inwestora w DataWalk”) usprawiedliwiała się przed akcjonariuszami. Przeprosiny były oczywiście związane z faktem pojawienia się zysku wbrew strategii spółki. Tym razem spółka trzyma się strategii i zysku nie ma. Odsuwając żarty na bok to przypomnę pewną filozofię tego przedsiębiorstwa. DataWalk zamierza rozwijać się bardzo szybko i inwestować w przyszłą sprzedaż – czytaj zatrudniać handlowców, wdrożeniowców praz programistów, którzy będą przynosić nowe kontrakty i rozwijać produkt, w szczególności w kontekście próby podbijania rynku amerykańskiego. To zaś oczywiście musi kosztować, w szczególności, że proces sprzedażowy po prostu często trwa 18-30 miesięcy.



kliknij, aby powiększyć


Wynik na sprzedaży to -7,4 mln zł, czyli w zasadzie jest to rekordowa strata w ostatnich kilkunastu kwartałach. Patrząc na koszty rodzajowe w zasadzie wystarczy skupić się na dwóch pozycjach: świadczenia pracowniczych oraz usługach obcych. Płace w analizowanym kwartale wyniosły 6,0 mln zł w porównaniu do 4,4 mln zł rok wcześniej (+36,3 proc. r/r) oraz 2,56 mln zł (+) dwa lata temu. Widać więc, że zatrudnienie rośnie i będzie rosnąć, co zresztą jest zgodne z przekazem płynącym od spółki o zatrudnianiu nowych ludzi zarówno poprzez komentarzu w sprawozdaniu jak i kilkanaście ofert pracy, które wiszą na stronie internetowej spółki.

Dodatkowo w trakcie ostatniego dnia inwestora prezes zarządu przypomniał, że zespół sprzedażowy liczący w 2019 roku 4 osoby wygenerował ponad 90 proc. przychodów w 2021 roku. Obecnie zespół ten wzrósł do 11 osób (9 sprzedawców + 2 menedżerów) i powinien istotnie wpływać na sprzedaż w 2023 i kolejnych latach. Oczywiście tutaj pojawia się pytanie co w takim razie ze sprzedażą w 2022 roku, w szczególności patrząc na mało oszałamiające dynamiki wzrostu w Q1. Oczekiwaniem zarządu jest dostarczanie przez każdy zespół handlowy przynajmniej 1 mln USD w pierwszych 18 miesiącach pracy, a później 1,5 mln corocznie. Już zbitka tych danych pokazuje, że spółka zakłada czas wprowadzania i osiągnięcia efektywności sprzedażowej na poziomie kilkunastu miesięcy. To zaś sugeruje, że sprzedaż w 2022 roku powinna już pozytywnie odczuć zatrudnienie z 2021 roku, ale jednak główna pozytywna różnica zapewne pojawi się w kolejny 2023 roku. Patrząc z kolei na raporty bieżące to w pierwszym półroczu obecnego roku spółka poinformowała o zawarciu już 8 umów, w tym dwóch przedłużeniowych. To z kolei pokazuje (choć nie znamy wartości umów), że proces zdobywania klientów idzie dość sprawnie i być może bieżący rok zaskoczy ans miło pod kątem dynamik sprzedażowych.

Tutaj pewna uwaga, że w takich firmach, które mocno inwestują w rozwój często trudno ocenić czy rosnącą sprzedaż zamieni się kiedyś w konkretne zyski dla akcjonariuszy. Oczywiście zwiększanie obrotu (np. o 100 proc. r/r) wygląda sexy i super w Excelu, ale na końcu ważne jest to czy kiedykolwiek (i kiedy oraz ile) spółka wygeneruje gotówki dla właścicieli. Dlatego pewną wskazówką może być drugi kwartał 2021 roku, kiedy to przy relatywnie niskich kosztach (bez istotnego wzrostu zatrudnienia z braku wystarczającej gotówki) spółka była w stanie osiągnąć rentowność. Oczywiście była to sytuacja niezamierzona, ale jednak jest to pewien dowód na to, że jest możliwa rentowna działalność w tym segmencie. To zaś powinno nastrajać optymistycznie inwestorów i dawać wiarę, że inwestycje w ludzi (a więc koszty i straty) będą się przekładać w przyszłości na przychody i zyski.

Rosną również usługi obce (zapewne część z nich to wynagrodzenie za pracę w formie „B2B”), które obecnie wynoszą 4,5 mln zł i są o 750 tys. zł (+20,4 proc. r/r) wyższe niż rok wcześniej. Niestety brakuje w sprawozdaniach konsekwentnej informacji na temat wszystkich osób zatrudnionych w tej czy w innej (umową o pracę, B2B, etc.) formie i pracujących dla spółki. Takie dane pozwoliłyby ocenić szansę na zwiększenie przychodów w przyszłości jak i zbadać efektywność. Na poziomie straty operacyjnej (EBIT) mamy -7,4 mln zł w porównaniu do -5,4 mln zł rok wcześniej, co w dużej części jest właśnie efektem szybko rosnących w/w dwóch kosztów rodzajowych.

Strata netto wyniosła 7,3 mln zł w porównaniu do -5,1 mln zł rok wcześniej oraz -2,6 mln zł w poprzednim kwartale. Niższa strata w czwartym kwartale 2021 roku to oczywiście efekt sporo wyższych (ponad 6 mln zł) przychodów niż wypracowane obecnie. Płynie stąd pewna lekcja, że wyniki kwartalne będą zapewne w niedalekiej przyszłości dość zmienne i mocno zależne od rozpoznanych przychodów. Jeśli spółce uda się podpisać kontrakty i wdrożyć oprogramowanie u znaczących klientów, to wyniki mogą być przyzwoite. W innym wypadku straty zapewne będą znaczące, ponieważ koszty (nowe zasoby ludzie oraz inwestycje w produkt) nadal będą rosnąć w dynamicznym sposób.

Rozwój to podstawa

Rachunek zysków i strat tego typu spółki de facto nie oddaje w całości ponoszonych wydatków. Należy doliczyć jeszcze wartości kapitalizowane na aktywach niematerialnych. Jest to często spotykaną praktyką w spółkach nowych technologii i nie ma co się temu specjalnie dziwić.



kliknij, aby powiększyć


W analizowanym kwartale spółka skapitalizowała rekordowe 3,0 mln zł takich kosztów w porównaniu do 2,1 mln zł w poprzednim kwartale oraz 1,1 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Patrząc bilansowo spółka ma w aktywach 18,1 mln zł skapitalizowanych koszów, z czego obecnie 6,4 mln zł netto jest umarzane począwszy od 2019 roku. Jeśli byśmy spojrzeli na wartość prac zakończonych brutto to jest to już 10,0 mln zł, ale 3,6 mln zł zostało odpisywane do rachunku wyników. Spółka amortyzuje te nakłady w okresie 5-letnim, przy obecnym kwartalnym odpisie na poziomie ok. 0,5 mln zł. To co jest dość zastanawiające to fakt, że nadal 11,6 mln zł jest na pracach rozwojowych w trakcie realizacji i nie jest umarzanych. Widzimy tutaj skalę prac nad dalszym rozwojem produktu, który jest przecież gotowy i sprzedawany. Z drugiej jednak strony jest to spółka technologiczna, więc wysokie nakłady na race rozwojowe produktu niespecjalnie dziwią.

Kasa od inwestorów to podstawa inwestycji w zespół sprzedażowy

Spółka inwestuje obecnie przede wszystkim w wprowadzenie na rynek nowego innowacyjnego produktu, co pisząc wprost wiąże się z zatrudnianiem sprzedawców i wdrożeniowców, którzy, szczególnie na rynku amerykańskim, do najtańszych nie należą. Stąd też emisja akcji wydaje się być w pewnych odstępach czasu po prostu koniecznością.



kliknij, aby powiększyć


W Q4 2020 spółka pozyskała 65,2 mln zł od akcjonariuszy przy cenie ponad 150 zł, a dzisiaj wynosi ona ok. 120-130 zł. Patrząc na skorygowane wydatki operacyjne (koszty rodzajowe bez amortyzacji plus nakłady na prace rozwojowe) widzimy ich dość istotny wzrost z 7,8 mln zł w czwartym kwartale 2020 do 14,0 mln zł w analizowanym okresie oraz średniej z ostatniego roku na poziomie 11,8 mln zł. kolejnych dwóch kwartałach bieżącego roku. To zaś by znaczyło, że obecnie posiadane środki pieniężne mogą wystarczyć na zaledwie 3 kwartały, czyli powinniśmy liczyć się z emisją w drugiej połowie 2022 roku. Analiza ta jednak nie bierze pod uwagę ewentualnej zmiany (na plus) w przychodach, choć oczywiście wciąż należy oczekiwać inwestycji w zespół ludzki.

Zamiast podsumowania porównanie

Podczas pisania poprzedniej analizy kapitalizacja osiągała rekordowa (1,1-1,2 mld zł), a obecnie jest to 600 mln zł, czyli prawie 50 proc. mniej. Oczywiście inflacja oraz podwyżki stóp procentowych odcisnęły swoje piętno, również na wycenach takich podmiotów jak DataWalk. Przypomnę, że celem strategicznym zarządu jest uzyskanie kapitalizacji na poziomie przynajmniej 1,0 mld USD.

Najważniejszym graczem w tej części biznesu w której umiejscowił się DataWalk jest Palantir Technologies, który zadebiutował na giełdzie amerykańskiej półtora rok temu. Proszę spojrzeć na poniższe dane na temat sprzedaży historycznej (Palantir) oraz prognozowanej (DataWalk) oraz kapitalizacji tych dwóch podmiotów. Warto przypomnieć, że Palantir startował z ceną w okolicach 10 USD na akcję, osiągał rekordowe poziomy powyżej 40 USD za akcję, a obecnie jest handlowany na poziomie 9 USD. Patrząc na kapitalizację to mówimy obecnie o wartości ok. 17 mld USD. Tak więc widać, że licząc od ATH (szczytu notowań) amerykańska spółka została ukarana nawet bardziej srogo niż jej polski odpowiednik. Proszę spojrzeć na poniższe dane – podobną analizę przeprowadziłem przy okazji poprzedniego omówienia wyników i teraz dokonałem jej aktualizacji.



kliknij, aby powiększyć


Przy szacowaniu sprzedaży DataWalk założyłem, że podąży zbliżoną ścieżką wzrostu co Palantir w początkowych latach swojego rozwoju. Tutaj dość istotna uwaga o założonej dynamice w roku 2022 na poziomie 96 proc., podczas gdy ambicja zarządu to minimum 70 proc. Gdybyśmy przyjęli minimalny poziomi ambicji zarządu, to wskaźniki wyglądałyby oczywiście gorzej. W chwili obecnej moje oczekiwania wynoszą 15,6 mln USD w 2022 roku dla DataWalk oraz 2,0 mld dla Palantira. Kapitalizacja amerykańskiego konkurenta jest o 124 razy większa niż DataWalk. Sprzedażowo (ostatnie 12 miesięcy kończące się w marcu bieżącego roku) różnica rośnie do ponad 200. Jeśli porównamy wskaźnik C/S (Kapitalizacja/roczna sprzedaż) na bieżących danych to Palantir osiąga C/S na poziomie 10, podczas gdy nasza polska spółka 17.

Tutaj trzy rzeczy na które w mojej ocenie warto zwrócić uwagę. Po pierwsze wskaźniki (dla obydwu spółek) istotnie spadły w stosunku do ostatniego omówienia, kiedy to odpowiednio wynosiły 34 i 45. Po drugie DataWalk wyceniana jest drożej wg wskaźnika C/S niż jej amerykański konkurent. To zaś oczywiście może świadczyć albo o przeszacowaniu wyceny polskiej formy, albo o tym, ze inwestorzy zakładają szybsze wzrosty sprzedażowe DW niż Palantira. To zapewne jest prawdą, ponieważ w wypadku polskiego podmiotu mówimy o wysokich dwucyfrowych (a może nawet 3) dynamikach, a Palantir to raczej dynamiki na poziomie 30 proc. Oczywiście mnóstwo robi tutaj baza, więc takie porównywanie wprost raczej może zaprowadzić nas na manowce. Patrząc na mojej estymacje sprzedażowe roku 2022 to otrzymamy wskaźnik C/S odpowiednio: 9 dla Datawalk oraz 8 dla Palantir. Gdyby założyć mniej korzystną dla polskiej spółki prognozę sprzedaży (13,4 zamiast 15,6 mln USD) to wtedy parametr ten dla DataWalk wyniesie zapewne trochę powyżej 10. Po trzecie wskaźnik C/S na rok 2022 w wartościach jednocyfrowe wygląda bardzo atrakcyjnie w porównaniu np. do poziomów 30-50 osiąganych jeszcze np. rok temu. Warto jednak pamiętać, że np. BVP Nasdaq Emerging Cloud Index ma wskaźnik C/S obecnie na poziomie 7,4 , a więc jeszcze niżej niż przewidywane poziomy dla DW czy PLTR na koniec roku.

P.S. Oświadczam, że posiadam akcje DataWalk w moim portfelu i nie dokonywałem transakcji w ostatnich 30 dniach. Analizę przeprowadziłem starając się być maksymalnie obiektywnym tak jak tylko potrafię.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 360 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF
Edytowany: 4 lipca 2022 10:53

rafsty
PREMIUM
38
Dołączył: 2009-02-19
Wpisów: 2 393
Wysłane: 24 czerwca 2022 19:05:35 przy kursie: 143,00 zł
Jak przystało na geniusza Alex Karp na problem z dogadywaniem się z przeciętnymi umysłami. Przekłada się to niekorzystnie na taktykę sprzedażową, która nie sprawdza się w segmencie komercyjnym mniejszych firm, w który Palantir ma ochotę wejść. Zamiast land and expand zaczynają podobno od uświadomienia klientom, że ci nie mają pojęcia, czego chcą i co jest im potrzebne. Mają rację, ale tak się klientów nie zdobywa.
Dla Datawalk to może być szansa i oby nie popełnili tego samego błędu.

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 996
Wysłane: 12 października 2022 08:55:21 przy kursie: 130,84 zł
106 mln motywacji i lejek sprzedażowy do nadrobienia - omówienie sprawozdania finansowego DataWalk po 2 kw. 2022 r.

Na początku przypomnę tylko, że DataWalk to spółka działającą w segmencie nowych technologii i Big Data oferująca oprogramowanie, a w zasadzie całą platformę do analizy sieci powiązań. Zobaczmy więc wyniki drugiego kwartału bieżącego roku, po tym jak pierwszy był jednak dość znaczny rozczarowaniem. Od razu zaznaczę, że postanowiłem je trochę zmoydfikować.


kliknij, aby powiększyć


Jak widać powyżej wyników w zasadzie nie widać . Oznacza to, że są one w okolicach zera, co zresztą potwierdza zbiegającą się linia przychodów (granat) z linią kosztów (pomarańcz). Jeśli jednak sięgniemy do sprawozdań to zauważymy gigantyczną stratę na poziomie operacyjnym w kwocie 106 mln zł, a w linii straty netto jako -70 mln. Jest to efekt rozpoznania wyceny programu motywacyjnego w drugim kwartale 2022 roku w kwocie 106,25 mln zł. Dodatkowo na poziomie zysku netto rozpoznano podatek odroczony od tych kosztów. Stąd też, aby analiza miała jakikolwiek sens to dane zostały oczyszczone z tych dwóch efektów. Normalnie tego nie robię i raczej jestem zwolennikiem umieszczenia kosztów programu motywacyjnego w rachunku wyników (choć łącznie z umiejętnym czytaniem takich danych) to jednak ten wypadek jest szczególny. W marcu bieżącego roku Rada Nadzorcza zatwierdziła kolejny programy umożliwiający ostatecznie emisję do 1,12 mln szt. akcji – stop tak naprawdę to nie akcji tylko tzw. RSU (Restricted Stock Units).



kliknij, aby powiększyć


W praktyce to oznacza, że osoby zakwalifikowane do programy (członkowie zarządu i kluczowe osoby w grupie) będą uprawnione do otrzymania kwoty pieniężnej stanowiącej iloczyn przyznanych jednostek RSU oraz wartości akcji z transakcji sprzedaży spółki, pomniejszonej o stosowne podatki. Czas trwania programu został ograniczony do 10 lat, a kwota 106 mln zł dotyczy 737,8 tys. RSU, z czego 712 tys. zostało już przyznanych, a reszta jest rozpoznawana do końca 2025 roku. Oznacza to wycenę 1 akcji po ok. 144 zł. Dodatkowo przypomnę, że w chwili obecnej kapitał podstawowy składa się z 4 886 048 akcji, lub jak kto woli 5 611 048 głosów, ponieważ seria akcji A ma uprzywilejowanie w głosach 2:1.

Wróćmy teraz do rachunku zysków i strat. Spółka w poprzednim kwartalne nie zachwyciła (a tak naprawdę mocno rozczarowała) wartością sprzedaży. Teraz jest lepiej, ale i tak do ideału brakuje jednak całkiem sporo. Sprzedaż w drugim kwartale wyniosła 13,98 mln zł, co jest nowym rekordem kwartalnym i zapewne w standardowej spółce można by zacząć teraz bić brawo. Jeśli jednak porównamy do 10,6 mln zł w analogicznym kwartale roku poprzedniego to otrzymamy dynamikę +32 proc. Jest oczywiście lepiej niż w Q1 (+20,7 proc. r/r), ale do 70 proc., które spółka chciało rok w rok osiągać to jednak po półroczu brakuje dużo. A będąc dokładnym to porównując półrocza po prostu zabrakło ponad 40 proc. dynamiki. Innymi słowy sprzedaż pierwszego półrocza miała być wyższa o ok. 5,8 mln zł. Kwota w teorii wydaje się nie być strasznie duża i do nadrobienia. Jednak w praktyce zarząd przyznaje, że będzie trudno (o powodach za chwilę), a lejek sprzedażowy też jasno wskazuje, że w ostatnim czasie spółka jednak przestała się mocno rozwijać w tym zakresie. Przypomnę, że w trakcie ostatniej analizy uznałem, że 40 mln zł sprzedaży w całym 2022 to byłoby jednak rozczarowanie, natomiast 80 mln zł miłą niespodzianka. W chwili obecnej wszystkie znaki na niebie wskazują, że bliżej będzie DW do osiągnięcia tej niższej niż wyższej kwoty. Spójrzmy teraz na lejek sprzedażowy, on dużo wyjaśni.


kliknij, aby powiększyć


O szczegółach dotyczących lejka pisałem w jednej z poprzednich analiz i tam Was odsyłam (www.stockwatch.pl/forum/wpis-n...). Warto się zapoznać, aby zrozumieć np. ile miesięcy trwa konwersja z leada na sprzedaż. Dodatkowo muszę przypomnieć, że spółka zmieniła metodologię i od początku 2021 roku uwzględnia w tej pozycji również odnowienia licencji tymczasowych oraz usług wsparcia. W efekcie porównywalność do danych 2019 nie jest pełna, choć nie zakładam, aby były to wartości bardzo istotne. Niestety ostatnie wartości to szacunek, który bazuje na wykresie ze sprawozdania, ponieważ spółka zaprzestała podawania wartości liczbowych. Szkoda, ale i tak coś możemy wywnioskować. 24,5 mln USD (a może 24 albo 25 mln – trochę strzelam przyznaję próbując odczytać wykres spółki ze sprawozdania) w porównaniu do 20 mln USD rok wcześnie daje nam dynamikę na poziomie dwudziestu kilku procent., i w okolicach 10 proc. w porównaniu do danych z kwietnia bieżącego roku. Staje się więc jasne, że przy poprzedniej dynamice lejka (płasko przez poprzednie trzy kwartały i wręcz spadki patrząc na drugą połowę 2021 roku) trudno było zakładać osiągnięcie wzrostu obrotów na poziomie 70 i więcej procent. A dodatkowo proszę pamiętać o kursie walutowym. Dolar w drugim kwartale r/r umocnił się o prawie 16 proc. Gdybyśmy skorygowali dynamikę sprzedaży o kurs to i dynamika 32 procentowa spadłaby o kolejne punkty procentowe. Czekałem na ten raport właśnie ze względu na informacje o lejku i niestety jest tutaj rozczarowanie. Skąd się wzięło?

Zarząd przyznaje, że wyniki sprzedażowe są poniżej oczekiwań, Jednocześnie tłumaczy to problemem na poziomie możliwości zespołów inżynier systemowej (field enegineering) co spowodowało mniejszy fokus na pozyskiwanie nowych klientów. Należałoby to rozumieć zapewne poprzez jednak pewne perturbacje w trakcie wdrożeń u klientów lub jeszcze przed wdrożeniem, ale przy instalowaniu wersji testowych oprogramowania DataWalk. Spółka wskazuje, że proces wdrożenia nowych pracowników zajął więcej niż myślała, stąd też po prostu zabrakło ich właśnie w normalnej pracy. Prezes informuje też, że dopiero zniesienie tych ograniczeń pozwoli odzyskać docelowe tempo wzrostu. Ja to jednak odczytuję jako pogodzenie się z brakiem osiągnięcia 70 proc. dynamiki w 2022 roku. Na plus z kolei trzeba zaliczyć raportowanie kolejnych nowych kontraktów,, oraz pozyskanie Total Energies na rynku francuskim, co może w przyszłości stanowić ciekawą referencję. Ze strony spółki cały czas płynie przesłanie, że zainteresowanie produktem jest bardzo duże i musi wręcz odmawiać klientom. Jeśli tak to faktycznie pozostaje się skupić na operational excellence.

Oczywiście nie ma co popadać w czarnowidztwo, ponieważ ostatni odczyt lejka sugeruje jednak powrót do tendencji wzrostowej, choć nie powala na kolana i w moim odczuciu nie gwarantuje dynamik na poziomie 70 proc. To oczywiście możem się zmienić, jeśli spółce uda się przyspieszyć konwersję w czasie z lejka na kontrakt i jego wdrożenie. Zarząd informuje, że success rate jest tutaj dość wysoki (80 proc.) więc gdyby udało się skrócić cykl do np. 12-15 miesięcy to 80 mln zł wspomniane przeze mnie wcześniej nie jawiłoby się jako rzecz nierealna. Zapewne podstawowym problemem związanym z takim skróceniem czasu (oprócz pewnych rzeczy, które są poza kontrolą spółki) jest jednak właśnie brak ludzi do wdrażania i technicznego wsparcia procesu sprzedaży.

Podział sprzedaży swoje mówi

Proszę teraz spojrzeć na raportowanie sprzedaży w ujęciu geograficznym oraz sektorowym.


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


Przypomnę, że najbardziej atrakcyjnym dla spółki jest rynek amerykański, nie tylko ze względu na ilość i wielkość podmiotów tam operujących, ale również na chęć i możliwość zdobycia światowej klasy referencji. W tym kwartale wyskoczył jednak rynek krajowy, który zaraportował 6,0 mln zł sprzedaży. Co prawda nie udało się dorównać do wysokiej krajowej zeszłorocznej bazy (7,3 mln zł), ale i tak w porównaniu do poprzednich dwóch kwartałów jest nieźle. Jak jednak wspomniałem wyżej USA to jest to co się liczy i ma spowodować, że DW zostanie naszym jednorożcem. Mamy więc w Ameryce 5,9 mln zł sprzedaży co daje dynamikę na poziomie 128 proc czyli powyżej celu. Podobnie zachowała się Azja, która urosła o 193 proc. do poziomu 2,0 mln zł. Generalnie ten wykres nie wygląda źle patrząc rok do roku bo dynamiki na dwóch rynkach zagranicznych są wysokie. Trzeba jednak pamiętać o tym, ze wciąż w spółce o sprzedaży decydują pojedyncze kontrakty i wdrożenia. Co prawda DataWalk chwali się, ze dowiodła już, e uzyskuje między 2-5 dolarów z każdego dolara sprzedanego w momencie wdrożenia, ale patrząc na sprawozdanie finansowe w ujęciu zbiorczym nie idzie tego tak łatwo dostrzec. Miejmy nadzieję, że za kilka kwartałów będzie to już jasne i widoczne.

Na drugim wykresie wyraźnie widać, że choć sektor rządowy wciąż dominuje to jednak kontrakty prywatne w tym kwartale stanowiły aż 41 proc. Osobiście wiążę ten wzrost z rynkiem krajowym, choć przyznam się, że nie mam pewności, którego kontraktu to może dotyczyć. W każdym razie w drugim kwartale podpisano kolejne umowy zarówno z PKN Orlen jak i Komendą Główną Policji czy ING Bank Śląski. Pozyskiwanie klientów z segmentu komercyjnego powinno wpływać na skrócenie konwersji klientów z lejka sprzedażowego do wdrożenia w całej firmie.

Przy przedostatniej analizie spółka wypracowała po raz pierwszy zysk na sprzedaży, za co później w dość zabawny i fajny sposób („Dlaczego przepraszamy za okazjonalne zyski - Dzień inwestora w DataWalk”) usprawiedliwiała się przed akcjonariuszami.


kliknij, aby powiększyć


Przeprosiny były oczywiście związane z faktem pojawienia się zysku wbrew strategii spółki. Tym razem spółka trzyma się strategii i zysku nie ma, ale jednak gdybyśmy wyjęli z kosztów efekt programu motywacyjnego to wynik wyszedłby w okolicach 0, co uwypuklone jest na powyższym slajdzie skorygowanym o efekt programu motywacyjnego.

Rozwój to podstawa

Rachunek zysków i strat tego typu spółki de facto nie oddaje całości ponoszonych wydatków. Należy doliczyć jeszcze wartości kapitalizowane na aktywach niematerialnych. Jest to często spotykaną praktyką w spółkach nowych technologii i nie ma co się temu specjalnie dziwić.


kliknij, aby powiększyć


W analizowanym kwartale spółka skapitalizowała 3,0 mln zł takich kosztów tak jak w poprzednim 3-miesięcznym okresie. Patrząc bilansowo spółka ma w aktywach 20,6 mln zł skapitalizowanych koszów, z czego obecnie 6,0 mln zł netto jest umarzane począwszy od 2019 roku. Na pracach rozwojowych w trakcie mamy ponad 14,5 mln zł skapitalizowanych kosztów co jasno pokazuje, ze spółka wciąż pracuje i pracować będzie nad rozwojem swojego oprogramowania.

W Q4 2020 spółka pozyskała 65,2 mln zł od akcjonariuszy przy cenie ponad 150 zł, a w sierpniu bieżącego roku udało się sfinansować emisję 247 tys. akcji po cenie 155 zł, co oznacza zastrzyk gotówki na kwotę 38 mln zł. Tej gotówki oczywiście jeszcze nie widzimy i pojawić się powinna w bilansie na 30 września. W trakcie poprzedniej analizy szacowałem, że konieczność emisji może się pojawiać w drugiej połowie 2022 roku i jak widać tak się stało.

Podsumowanie

Kapitalizacja obecnie wynosi 680 mln zł, czyli więcej niż przy poprzednim omówieniu (600 mln zł), ale sporo mniej niż rekordowe poziomy 1,1-1,2 mld zł. Oczywiście inflacja oraz podwyżki stóp procentowych odcisnęły swoje piętno, również na wycenach takich podmiotów jak DataWalk. Przypomnę, że celem strategicznym zarządu jest uzyskanie kapitalizacji na poziomie przynajmniej 1,0 mld USD. Patrząc obecnie na 12 miesięczną sprzedaż to wycena MC/S wychodzi na poziomie 17, a estymowana na rok 2022 pewno koło 13-14. Najważniejszym graczem w tej części biznesu w której umiejscowił się DataWalk jest Palantir Technologies, który zadebiutował na giełdzie amerykańskiej dwa lata temu. Warto przypomnieć, że Palantir startował z ceną w okolicach 10 USD na akcję, osiągał rekordowe poziomy powyżej 40 USD za akcję, a obecnie jest handlowany na poziomie 8 USD. Patrząc na kapitalizację to mówimy obecnie o wartości niecałych 17 mld USD, przy 12 miesięcznej sprzedaży 1,74 mld USD oraz 1,9 mld USD prognozowanej na 2022. Widać więc, że według tego wskaźnika wycena Palantira wygląda korzystnie. Możemy oczywiście argumentować, że dynamika wzrostu DataWalk w kolejnych latach ma być istotnie wyższa stąd właśnie premia w wyceny DW wobec Palantira. Ogólnie to proszę jednak pamiętać, ze mimo wszystko trudno ze względu na kapitalizację porównywać obydwie spółki. Po drugie wyceny spółek technologicznym w ostatnim roku co zdecydowanie pod presją, co pokazuje przykłąd nie tylko amerykańskiego rywala, ale w zasadzi większości spółek techowych.

P.S. Oświadczam, że posiadam akcje DataWalk w moim portfelu i nie dokonywałem transakcji w ostatnich 30 dniach. Analizę przeprowadziłem starając się być maksymalnie obiektywnym tak jak tylko potrafię.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 360 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF

mysiauek
9
Dołączył: 2013-03-08
Wpisów: 336
Wysłane: 12 października 2022 15:15:07 przy kursie: 129,70 zł
Dzięki za analizę.
Ja mam wrażenie, że niestety delikatnie zaczyna zacinaćsię ten wehikuł.
Martwi mnie ten kawałek, mimo dalszego tłumaczenia:
"Dolar w drugim kwartale r/r umocnił się o prawie 16 proc. Gdybyśmy skorygowali dynamikę sprzedaży o kurs to i dynamika 32 procentowa spadłaby o kolejne punkty procentowe. Czekałem na ten raport właśnie ze względu na informacje o lejku i niestety jest tutaj rozczarowanie.".

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE datawalk



19 20 21 22 23

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,663 sek.

cnjvkswh
rnwksnbs
mrntuufq
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
ohmhcvis
xhxvikbl
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat