PARTNER SERWISU
qlnijugt
476 477 478 479 480
anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 20 kwietnia 2022 01:11:27 przy kursie: 149,90 zł
Pobudka w nowej rzeczywistości – omówienie sprawozdania CD Projekt po IV kw. 2021 r.

Miniony rok miał wyglądać zupełnie inaczej. Gracze liczyli na szybkie doprowadzenie Cyberpunka do odpowiedniego poziomu, natomiast inwestorzy na rozszerzenia, które przecież intratnie pociągnęły sprzedaż Wiedźmina. Jak wiadomo ani jedno, ani drugie nie miało miejsca. Same wyniki IV kw. nie były większym zaskoczeniem biorąc pod uwagę brak istotnych premier, choć bacznych obserwatorów z pewnością dziwi parę pozycji w raporcie. Szczegóły poniżej.


Przychody wyniosły w IV kw. 273 mln zł, ale można się zastanawiać do czego je odnieść. Porównywanie do analogicznego kwartału poprzedniego roku trochę mija się z celem, gdyż był to okres premiery Cyberpunka. Nie najlepszym pomysłem jest także porównywanie do poprzedniego kwartału, gdyż od lat CD Projekt pokazuje sezonowość sprzedaży (lepszy II i IV kw. niż I i III kw.), która wynika z tradycyjnego obniżania cen w tych okresach. Zdecydowałem się na porównanie do II kw. i w takiej relacji sprzedaż wygląda płasko, co jedni uznają za sukces (bo z upływem czasu sprzedaż nie spada), drudzy będą kręcić nosem, gdyż w III kw. Cyberpunk wrócił do sklepu Sony, a swoją premierę miał Monster Slayer, czyli mobilna gra ze świata Wiedźmina.


kliknij, aby powiększyć


Przy okazji przychodów trzeba wspomnieć o rezerwach sprzedażowych. Jak już tłumaczyłem na forum CD Projekt podpisuje umowy z lokalnymi dystrybutorami na sprzedaż pudełek i w takich umowach najczęściej zawarte są możliwości zwrotu części nakładu i pewne ustalenia co do polityki przecen. Zgodnie z zasadami rachunkowości CD Projekt pokazuje w przychodach całość wstawionego do sieci wolumenu pomniejszonego o oczekiwane poziomy zwrotów. Jak sprzedaż gry w relacji do nakładu idzie dobrze i spada ryzyko zwrotów (wykorzystania rezerwy) to rezerwy te są rozwiązywane (dodają się do przychodów), natomiast jak poziom sprzedaży jest niższy niż planowano przy nakładzie początkowym, to wykorzystuje się tworzone rezerwy na poczet zwrotów (lub szybszej ścieżki obniżki cen). Gdy sprzedaż mocno odbiega od założeń czasem nawet te rezerwy muszą być mocno zwiększone.

W zbliżonej konwencji CD Projekt współpracuje ze swoimi dystrybutorami. Jak widać w tabeli poniżej znaczna część rezerw zawiązanych przy premierze została wykorzystana (136 mln zł łącznie), a znacznie mniejsza rozwiązana (58 mln zł). W przypadku Wiedźmina popyt był tak duży, że całość rezerw rozwiązano, jeśli mnie pamięć nie myli w kolejnym po premierze kwartale. Jasnym zatem jest, że sprzedaż Cyberpunka jest zawodem i dla zarządu i dla kooperantów spółki. W IV kw. spółka rozwiązała rezerwy na przychody w kwocie 18,5 mln zł. Być może fakt rozwiązania rezerwy wyjaśnia częściowo rozbieżność sprzedaży z konsensusem. Jednocześnie inwestorzy którym wyniki się podobają dostają argument na potwierdzenie swojej oceny, bo saldo rozwiązanych rezerw było o ponad 21 mln zł niższe niż w II kw.


kliknij, aby powiększyć


O ile sprzedaż jest relatywnie łatwa do oceny i opisu, to schody zaczynają się na poziomie kosztów i to już w najwyższym punkcie rachunku wyników, czyli na poziomie kosztu własnego sprzedaży. W tym miejscu sprawozdania powinniśmy się spodziewać głównie rozliczenia kosztów produkcji i zakupu towarów dla GOGa. W przypadku kosztów licencji sklepu cyfrowego wszystko jest jasne, ale w przypadku kosztów produkcji w IV kw. mamy ujemny koszt, który zwiększył wynik brutto na sprzedaży – sytuacja spotykana niesłychanie rzadko.


kliknij, aby powiększyć


Powyższy stan rzeczy może mieć dwa podłoża. Po pierwsze spółka mogła nagle rozwiązać jakieś grube rezerwy lub wyksięgować inne koszty, a po drugie mogła zmienić alokację kosztów pomiędzy pozycjami. Jak było w tym przypadku dokładnie nie wiadomo, ale można pewne wnioski wyciągnąć.

Jeśli zerknąć do odpowiednich not, to widać, że spółka zawiązywała podczas roku znaczące rezerwy na umowy z dystrybutorami. W tym miejscu należy wyjaśnić, że kontrakty te są dość skomplikowane i jak napisałem wcześniej dają prawo do zwrotów w przypadku pudełek, ale część z nich gwarantuje minimalny poziom sprzedaży (spółka wykazuje wpływy z tego tytułu jeszcze przed premierą w rozliczeniach międzyokresowych), a część związana jest także z marketingiem, gdzie dany dystrybutor realizuje we własnym zakresie promocję gry. Taka umowa może zawierać elementy zobowiązujące spółkę do zwrotu części środków dystrybutorowi jeśli poziom sprzedaży gry jest poniżej minimalnego zakładanego w umowie. Zgodnie z zasadami rachunkowości CD Projekt musi szacować ryzyko wypłaty takich dodatkowych zobowiązań i zawiązywać pod ich ewentualną realizację rezerwy, które potem może rozwiązać. Jak widać poniżej, takie rezerwy były zawiązane głównie w II kw. i IV kw., ale zawiązane, a nie rozwiązane, wiec nie tłumaczy to w żaden sposób ujemnego kosztu własnego sprzedaży produktów.


kliknij, aby powiększyć


W raportowanym kwartale sporo zadziało się w związku z programem motywacyjnym. Zarząd w końcu przyznał, że szanse na zrealizowanie celów wynikowych w tym programie są w tej chwili praktycznie zerowe. W związku z powyższym dokonano wyksięgowania obciążeń związanych z programem motywacyjnym zaraportowanych w poprzednich kwartałach roku. Z różnicy stanu po 9 miesiącach i po 12 miesiącach można wnioskować, że w IV kw. mamy wyksięgowanie kosztów na poziomie ok. 28 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Problem w tym, że wspomniane koszty programu raczej powinny znaleźć się w kosztach ogólnego zarządu niż koszcie własnym sprzedaży. Pewne scenariusze możemy jednak kreślić jeśli zerkniemy na poszczególne pozycje w nieco dłuższym ujęciu niż ostatni raport. W II kw. CD Projekt pokazał nienaturalnie wysokie koszty własne sprzedaży (64,3 mln zł przy amortyzacji prac rozwojowych na poziomie 23,7 mln zł), a był to jednocześnie kwartał w którym mocno wzrosły rezerwy na umowy z dystrybutorami (zawiązano 44,6 mln zł). W obecnym kwartale bardzo mocno do góry poszły za to koszty sprzedaży – wyniosły prawie 113 mln zł w porównaniu do 55 mln zł kwartał wcześniej i 69 mln zł w II kw. ur. Można postawić tezę, że spółka zdecydowała się na zmianę linii w której pokazywane są rezerwy. W II kw. był to koszt własny, natomiast obecnie jest to koszt sprzedaży.

W raportowanym kwartale aberracji jest jednak więcej – mamy ujemne koszty ogólnego zarządu (-5,5 mln zł w IV kw. 2021 r. w porównaniu do 23,2 mln zł w III kw. ur. i 24,1 mln zł w II kw. ur.). Prawdopodobnie w tym miejscu dała o sobie znać sprawa programu motywacyjnego i wyksięgowanie wcześniej zaksięgowanych kosztów płatności akcjami (28 mln zł).

To jednak nie wszystko, bo wynik nadgryzły pozostałe koszty operacyjne w wysokości 44,6 mln zł. Zgodnie z przekazanymi informacjami spółka utworzyła odpis na prace nad obsługą multiplayera we własnym silniku REDEngine. W tym miejscu większego zaskoczenia co do zaistnienia nie ma, bo publicznie informowano o współpracy z EPIC i przejściu na Unreal 5. Niewiadomą było tylko saldo wydatków na te prace (20,8 mln zł). Drugi odpis w kwocie 13,8 mln zł dotyczył GOGa (w prezentacji wynikowej jest 15 mln zł), a konkretnie aplikacji klienckiej. Zarząd spółki stwierdził, że część zaimplementowanych funkcjonalności nie wspiera procesu sprzedaży.

Poza kwotami które bezpośrednio wynikają ze sprawozdania warto zerknąć także na prezentacje wynikowe, gdzie częściowo CD Projekt ujawnia składniki kosztowe. Na podstawie kwot pisanych wprost i proporcji słupków na wykresach oszacowałem choćby koszty wsparcia technicznego dla Cyberpunka, które prezentowane są w koszcie sprzedaży. Koszty te powoli się zmniejszają więc jest nadzieja, że cześć zespołu oddelegowana do patchowania gry przeniesiona będzie na produkcję dodatków, czy Wiedźmina na nextgeny. Ten trend potwierdza też alokacja „mocy produkcyjnych”, czyli pracowników na poszczególne projekty, która wybiega nieco w przyszłość – dane na koniec lutego.


kliknij, aby powiększyć


Nieco bardziej intrygujące są koszty prac badawczych, które obciążają koszty ogólnego zarządu. Wśród tych kosztów znajdziemy między innymi koszty gier w bardzo wczesnych fazach koncepcyjnych. Jak widać poniżej koszty te mocno wzrosły w I kw. r, następnie istotnie spadły i w IV kw. znów mocno wzrosły.


kliknij, aby powiększyć


Jasnym jest, że gdzieś w tych kosztach uwidoczniła się kolejna gra ze świata Wiedźmina – najprawdopodobniej mocno w I kw. 2021 r. Wzrost w IV kw. związany jest zapewne z przejęciem studia Molasses, które ma realizować kolejny niezapowiedziany jeszcze projekt w kręgach IP należących do spółki. Czym dokładnie ten projekt będzie nie wiadomo i nawet ciężko zgadywać, której franczyzy będzie dotyczył.

Z punktu widzenia inwestora w bilansie spółki najciekawsze zmiany zachodzą w pracach rozwojowych, w szczególności tych niezakończonych. Przypomnę, że we wczesnych fazach produkcji gry, kiedy nie ma ona jeszcze wizji, budżetu, pewnej dokumentacji, koszty przechodzą przez rachunek wyników (w przypadku CD Projekt koszty ogólnego zarządu), natomiast w późniejszych fazach są kapitalizowane na bilansie jako prace rozwojowe, a po zakończeniu amortyzowane. Nakłady na gry w dalszych fazach produkcji wyniosły w IV kw. prawie 26 mln zł, co stanowi wzrost o 81 proc. w porównaniu do II kw. ur. Przyspieszenie jest zatem znaczące, ale jeśli zerknąć nieco w tył to do poziomów realizowanych na początku 2020 r. wciąż jest bardzo daleko (+/- 50 mln zł), a przecież spółka przejęła dwie spółki – jedną w III kw. 2021 r., drugą w raportowanym okresie.


kliknij, aby powiększyć


Oczywiście w związku z taką, a nie inną premierą Cyberpunka efekt ten był do przewidzenia – znacząca część zespołu zajęła się naprawianiem drugiego hitu, ale i tak skala spadku tempa produkcji jest naprawdę duża. Być może jest to związane z ograniczonym wykorzystaniem podmiotów zewnętrznych.

Kolejna pozycja bilansowa warta zainteresowania to zasoby kapitałowe. Na koniec roku CD Projekt posiadał 855 mln zł łącznie w gotówce, lokatach i aktywach finansowych. To 60 mln zł mniej niż kwartał wcześniej, a tylko nieco ponad 11 mln zł spółka wydała na akwizycje. Ostatni kwartał roku po prostu słabo wypadł pod względem przepływów operacyjnych, co jest efektem sezonowym – wzrasta sprzedaż i zapotrzebowanie na kapitał obrotowy, a konkretnie rosną należności.

Na Cyberpunku spółka zarobiła sporo pieniędzy, ale zawiodła zaufanie. Rozbudowała oczekiwania graczy i co ważniejsze inwestorów, których nie dowiozła. O ile budowanie nowej marki i sprzedaży wymaga hype’u i tu nie można mieć pretensji, to program motywacyjny odzwierciedlał realne oczekiwania co do przyszłych zysków. Dziś już wiadomo, że takich nie będzie. Potknąć się może każdy, ale z przeszłości należy się rozliczyć. O ile spółka prawdopodobnie zdiagnozowała swoje niedostatki technologiczne, postanowiła się na tym polu wzmocnić, dostrzegła problem z pracownikami i mocniej stawia akcenty na zespół, to nie sposób nie odnieść wrażenia, że zabrakło nieco rozliczenia z przeszłością w formie finansowej. OK, koszty nierentownej współpracy z dystrybutorami zostaną zapłacone, ale brak nowych akcji może wydawać się niewystarczającą „karą” jeśli zerknąć na premie wypłacane zarządowi. Oczywiście ten zarząd i pracownicy uprawnieni są do partycypacji w zysku i tak powinno być dla odpowiedniej motywacji, ale „winny” za premierę gry w takim stanie jest zarząd, a to on zgarnął większość tychże premii, co nie pomaga w budowaniu zaufania. W tym kontekście należy znów rozpatrywać nie dowożenie terminów premier wersji czy DLC.

Mimo wszystko Cyberpunk zapewnił spółce dużo gotówki i bezpieczeństwo finansowe, co daje podstawę do przyszłego rozwoju. Być może nie tak szybkiego jak można było oczekiwać jeszcze półtora roku temu, być może nie do takiej skali, ale jednak rozwoju i budowania wartości. Pytanie tylko, czy spółka potrafi swoje słabości przekuć w silne strony, bo robić (co czyni) nie oznacza zrobić.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 360 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 21 kwietnia 2022 15:37

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 20 kwietnia 2022 10:21:21 przy kursie: 137,44 zł
Moderator:
Dość, @baks. Zrób sobie przerwę od produkowania się na wątku CDR. Stara katarynka zaczyna nudzić.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)
Edytowany: 20 kwietnia 2022 10:33

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 20 kwietnia 2022 13:26:36 przy kursie: 137,44 zł
Między śmiercią a życiem (w czerwonym kółku na wykresie cenowym).
Stan przejściowy, w którym rozgrywa się proces umierania. Ciało poddaje się, ustają jego funkcje, następuje stopniowy zanik czynności życiowych. Stan ten zwany jest agonią, prowadzi najpierw do śmierci klinicznej a następnie biologicznej. Agonia nie zawsze kończy się śmiercią. Zastosowanie reanimacji może odwrócić ten proces.
Czytała Krystyna Czubówna.


kliknij, aby powiększyć


baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 20 kwietnia 2022 15:12:05 przy kursie: 137,44 zł
Mocny tekst ....
pewnie napisany z odrobiną przekory .... jednak odzwierciedla stan faktyczny.
Potrzebna pilna reanimacja pełna zgoda.

Spółka ma duże szanse na dalsze nawet dostatnie życie tyle, że Zarządu nie ma na dyżurze lub przyjechali na dyżur bez sprzętu ratującego spółkę.
i na razie nie ma kto udzielić pomocy.
Na razie Zarząd bardziej dba o wypłatę sobie premii niż wzięcie się za reanimację.
Spółka ma dość kasy aby ustawić spółkę na proste tory tylko do tego nie wystarczą puste zapowiedzi o W4.
Dla mnie widać dobre posunięcia jak chociażby ten nowy silnik..... choć to da efekty za 5 lat.

Zgodnie z życzeniem admina porzucę wątek.salute
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)
Edytowany: 20 kwietnia 2022 15:15

imp-p
81
Dołączył: 2021-04-13
Wpisów: 353
Wysłane: 20 kwietnia 2022 15:18:14 przy kursie: 137,44 zł
w knf pojawił się 4 short z datą na wczoraj Point72 Asset Management, L.P.


moim zdaniem za spadek to już nawet nie odpowiadają fundusze spadkowe tylko fundusze które miały CD w portfelu na longa.
Edytowany: 20 kwietnia 2022 15:27

asganis
68
Dołączył: 2010-10-30
Wpisów: 164
Wysłane: 20 kwietnia 2022 15:38:30 przy kursie: 137,44 zł
imp-p napisał(a):
moim zdaniem za spadek to już nawet nie odpowiadają fundusze spadkowe tylko fundusze które miały CD w portfelu na longa.


A po co mają to trzymać jak tu bez perspektyw na wzrosty czy dywidendę przez długi okres? Z narodowego czempiona aspirującego do światowej czołówki i budującego renomę 10 lat do spółki znienawidzonej przez drobnych w rok.
Oj minie sporo czasu zanim ten feniks spróbuje się odrodzić.

Rufusinski
119
Dołączył: 2021-01-14
Wpisów: 512
Wysłane: 20 kwietnia 2022 15:45:16 przy kursie: 137,44 zł
Przynajmniej nie spada tak szybko jak Netflix. :D

RSI szoruje po dnie.
Moderator:
Regulamin się kłania
Edytowany: 20 kwietnia 2022 18:53

imp-p
81
Dołączył: 2021-04-13
Wpisów: 353
Wysłane: 20 kwietnia 2022 15:45:51 przy kursie: 137,44 zł
Cytat:
imp-p napisał(a):
moim zdaniem za spadek to już nawet nie odpowiadają fundusze spadkowe tylko fundusze które miały CD w portfelu na longa.


A po co mają to trzymać jak tu bez perspektyw na wzrosty czy dywidendę przez długi okres? Z narodowego czempiona aspirującego do światowej czołówki i budującego renomę 10 lat do spółki znienawidzonej przez drobnych w rok.
Oj minie sporo czasu zanim ten feniks spróbuje się odrodzić.


Bo tej pory trzymali. Teraz pewnie z powodu perspektyw sprzedają. Ja też z tego powodu dużo sprzedałem. Wierzyłem w DLC i się przejechałem. coraz bardziej nie jestem przekonany że się nie odrodzi z popiołów. Widać jak zarząd wyprowadza masowo pieniądze. Czekam aż ktoś wytoczy zarządowi pozew o niegospodarność w spółce giełdowej. A na to są już paragrafy.


Edytowany: 20 kwietnia 2022 15:54

asganis
68
Dołączył: 2010-10-30
Wpisów: 164
Wysłane: 20 kwietnia 2022 16:12:53 przy kursie: 137,44 zł
imp-p napisał(a):
Bo tej pory trzymali. Teraz pewnie z powodu perspektyw sprzedają. Ja też z tego powodu dużo sprzedałem. Wierzyłem w DLC i się przejechałem. coraz bardziej nie jestem przekonany że się nie odrodzi z popiołów. Widać jak zarząd wyprowadza masowo pieniądze. Czekam aż ktoś wytoczy zarządowi pozew o niegospodarność w spółce giełdowej. A na to są już paragrafy.


Straszenie pozwami tylko dlatego, że kurs spada to lekka przesada :).
Póki co rynek w dość brutalny sposób próbuje wycenić spółkę w nowej rzeczywistości.
Akcjonariuszom pozostaje mieć nadzieję, że szefy będą chciały odejść w blasku chwały i podwiną rękawy do roboty. Bo mając tyle kasy, której normalny człowiek nie byłby w stanie wydać za swojego życia to mi by zależało, żeby moje nazwisko zostało zapamiętane w pozytywny sposób :)
A na razie polecam próbę odrabiania strat w innym miejscu bo tu prócz odbić zdechłego kota chyba niczego innego nie można się spodziewać.

igen
47
Dołączył: 2013-03-15
Wpisów: 276
Wysłane: 20 kwietnia 2022 16:15:03 przy kursie: 137,44 zł
Dłuuuugo mnie tu nie było....

Ale jak byłem i pisałem, co sądzę o tej firmie (Zarząd, zarządzanie, silnik GE, itp.) to byłem hejtowany przez większość na tym forum...

A teraz - widzę, że większość tych samych adwersarzy - po roku, dwóch latach - mówi to samo, co ja wtedy....

Ech...

Jeśli Zarząd nie pójdzie po rozum do głowy (lub - stricte - sam się nie zmieni) to ta firma nie będzie się rozwijać tak jak trzeba...

Tzn. będzie podupadać....
I ta sytuacja nie jest dobra dla mniejszościowych inwestorów.

I tyle w temacie...

Pozdrawiam
Igen
Edytowany: 20 kwietnia 2022 16:21


kolarz888
11
Dołączył: 2009-10-10
Wpisów: 55
Wysłane: 20 kwietnia 2022 17:34:09 przy kursie: 137,44 zł
Ostatnie dwa dni to kwintesencja giełdy. Mamy 17-proc. przecenę, choć fundamentalnie w spółce nic się nie zmieniło. Przełożenie dodatku do Cyberpunka i nowej wersji Wiedźmina 3 o kilka miesięcy wpływa na wycenę spółki może o 1% (bo przychody z tego tytułu pojawią się chwilę później i potrzebne jest pewne dyskonto wynikające z przesunięcia w czasie). Z drugiej strony wspomniane obsuwy mogły być tym, co przelało czarę goryczy. Inwestorzy zwyczajnie się wściekli, że zarząd po raz kolejny nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań. Ostatnio głośno też o stumilionowych premiach zarządu, choć oczywiście są to nagrody jeszcze za 2020 rok, kiedy wyniki były rekordowe.

Obecna przecena gdzieś ma jednak swoje granice. W mojej skromenej opinii obecne 13,9 mld zł kapitalizacji wreszcie zaczyna wyglądać sensownie jak na potencjał, jaki posiada CD Projekt. Owszem, na solidniejszy strumień przychodów przyjdzie nam poczekać co najmniej 3 lata (do premiery "Wiedźmina 4"). Ale jeśli spółka dobrze wszystko do tego czasu poukłada, to kolejne lata mogą być znacznie solidniejsze. Zakładając równoległe prace nad dwoma grami AAA i 5-letni cykl produkcyjny, moglibyśmy mieć premierę średnio co 2,5 roku plus w między czasie przychody z dodatków. Na daną chwilę to jednak pieść przyszłości. Stąd jeśli zarząd nie zrobi czegoś, aby w najbliższym czasie uspokoić inwestorów (trailer nowego Wiedźmina?), to przecena może pójść znacznie głębiej. Na tej spółce jak na razie próżno szukać wsparcia w postaci fundamentów. CD Projekt zarabia, ale w porównaniu do posiadanej kapitalizacji są to ochłapy. Tym co zachęca to inwestycji jest jest przede wszystkim wizja przyszłych zysków, które to jednak nadejdą najszybciej za 3-4 lata.

imp-p
81
Dołączył: 2021-04-13
Wpisów: 353
Wysłane: 20 kwietnia 2022 18:13:20 przy kursie: 137,44 zł
Cytat:
Ostatnie dwa dni to kwintesencja giełdy. Mamy 17-proc. przecenę, choć fundamentalnie w spółce nic się nie zmieniło. Przełożenie dodatku do Cyberpunka i nowej wersji Wiedźmina 3 o kilka miesięcy wpływa na wycenę spółki może o 1% (bo przychody z tego tytułu pojawią się chwilę później i potrzebne jest pewne dyskonto wynikające z przesunięcia w czasie). Z drugiej strony wspomniane obsuwy mogły być tym, co przelało czarę goryczy. Inwestorzy zwyczajnie się wściekli, że zarząd po raz kolejny nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań. Ostatnio głośno też o stumilionowych premiach zarządu, choć oczywiście są to nagrody jeszcze za 2020 rok, kiedy wyniki były rekordowe.


Moderator:
Mam nadzieję, że wiesz jak należy zachować się w zaistniałej sytuacji

... to nie są premie za 2020 one zostały zaraportowane w bilansie za 2020 a są to nowe premie. Co do przełożenie to bardziej chodzi o wiarę czy spółka coś może jeszcze dostarczyć bo ze wszystkim ma problem. DLC do gry 3 lata od premiery ma taki sen że już się powinno robić wersję gry nr 2 a nie DLC.
Edytowany: 20 kwietnia 2022 20:03

Blake83
10
Dołączył: 2021-03-18
Wpisów: 21
Wysłane: 20 kwietnia 2022 18:30:33 przy kursie: 137,44 zł
kolarz888 napisał(a):
Ostatnie dwa dni to kwintesencja giełdy. Mamy 17-proc. przecenę, choć fundamentalnie w spółce nic się nie zmieniło. Przełożenie dodatku do Cyberpunka i nowej wersji Wiedźmina 3 o kilka miesięcy wpływa na wycenę spółki może o 1% (bo przychody z tego tytułu pojawią się chwilę później i potrzebne jest pewne dyskonto wynikające z przesunięcia w czasie). Z drugiej strony wspomniane obsuwy mogły być tym, co przelało czarę goryczy. Inwestorzy zwyczajnie się wściekli, że zarząd po raz kolejny nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań. Ostatnio głośno też o stumilionowych premiach zarządu, choć oczywiście są to nagrody jeszcze za 2020 rok, kiedy wyniki były rekordowe.

Obecna przecena gdzieś ma jednak swoje granice. W mojej skromenej opinii obecne 13,9 mld zł kapitalizacji wreszcie zaczyna wyglądać sensownie jak na potencjał, jaki posiada CD Projekt. Owszem, na solidniejszy strumień przychodów przyjdzie nam poczekać co najmniej 3 lata (do premiery "Wiedźmina 4"). Ale jeśli spółka dobrze wszystko do tego czasu poukłada, to kolejne lata mogą być znacznie solidniejsze. Zakładając równoległe prace nad dwoma grami AAA i 5-letni cykl produkcyjny, moglibyśmy mieć premierę średnio co 2,5 roku plus w między czasie przychody z dodatków. Na daną chwilę to jednak pieść przyszłości. Stąd jeśli zarząd nie zrobi czegoś, aby w najbliższym czasie uspokoić inwestorów (trailer nowego Wiedźmina?), to przecena może pójść znacznie głębiej. Na tej spółce jak na razie próżno szukać wsparcia w postaci fundamentów. CD Projekt zarabia, ale w porównaniu do posiadanej kapitalizacji są to ochłapy. Tym co zachęca to inwestycji jest jest przede wszystkim wizja przyszłych zysków, które to jednak nadejdą najszybciej za 3-4 lata.


To jest wlasnie "efektywnosc" rynkow finansowych. Nie bylo trudno przewidziec, ze Q4 to nie beda setki milionow zysku - zreszta zawsze mozna zerknac na konsensus. Teraz na hurra "inwestorzy" przypomnieli sobie o wskaznikach, co ciekawe w wiekszosci (patrz inne fora) odnoszac ich wartosci do zakresow typowych dla spolek value.

Tu przez najblizsze dwa lata bedzie jeszcze mocno bujac w obie strony.

tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 20 kwietnia 2022 18:36:40 przy kursie: 137,44 zł
@imp-p
Za dużo, kolego, naczytałeś się bankiera. O tych premiach wiemy już od kwietnia 2021. Teraz te dodatkowe 106 mln premii z zysku 2020 po prostu pojawiło się w raporcie rocznym.

Wszystko wskazuje na to, że rynek dąży do ustalenia wskaźnika C/Z na rynkowym obecnie wśród spółek globalnych poziomie ok. 50-55.
Edytowany: 20 kwietnia 2022 18:44

Wilk z T29
67
Dołączył: 2011-01-02
Wpisów: 1 254
Wysłane: 20 kwietnia 2022 19:21:21 przy kursie: 137,44 zł
kolarz888 napisał(a):
Ostatnie dwa dni to kwintesencja giełdy. Mamy 17-proc. przecenę, choć fundamentalnie w spółce nic się nie zmieniło.

Zmieniło i to dużo. Do niektórych dotarło to co było widać od premiery CP77. Poza tym spółka jest w dalszym ciągu droga, ciężko znaleźć argument dla którego miałoby być jeszcze drożej. Coraz trudniej wabi się inwestorów samymi hasłami, stare typu: Monster slayer, zaczynamy pracę nad W4 itp przestają działać.
Edytowany: 20 kwietnia 2022 19:24

micmak
103
Dołączył: 2011-02-18
Wpisów: 1 520
Wysłane: 20 kwietnia 2022 19:26:22 przy kursie: 137,44 zł
tgolik napisał(a):
@imp-p

Wszystko wskazuje na to, że rynek dąży do ustalenia wskaźnika C/Z na rynkowym obecnie wśród spółek globalnych poziomie ok. 50-55.


C/Z 50 przy inflacji dwucyfrowej? Kto w to pójdzie?
Rynek urealnia cenę do obecnych warunków. Świat się zmienia a CD Projekt się cofa. Kurs i wycena się zwija.
ujeżdżam byki ===>>


Ping-Pong
21
Dołączył: 2015-03-14
Wpisów: 140
Wysłane: 20 kwietnia 2022 19:51:29 przy kursie: 137,44 zł
kolarz888 napisał(a):
Ostatnie dwa dni to kwintesencja giełdy. Mamy 17-proc. przecenę, choć fundamentalnie w spółce nic się nie zmieniło.


Serio? laughing6
Ja tam myślę, że rynek usłyszał, że dodatek będzie później niż było zakładane, a więc nakłady wyższe niż zakładane, bo dłuższy czas pracy = więcej $ trzeba wydać, a więc revenue później no i NPV potencjalnie niższe. Fundamentalnie może nie, ale perspektywa już tak. To jednak pinat...


kolarz888 napisał(a):

Przełożenie dodatku do Cyberpunka i nowej wersji Wiedźmina 3 o kilka miesięcy wpływa na wycenę spółki może o 1% (bo przychody z tego tytułu pojawią się chwilę później i potrzebne jest pewne dyskonto wynikające z przesunięcia w czasie).


A dalszy pipeline to już bez zmian ? Think
Kolejne gry będą wydane według poprzedniego harmonogramu ? Czy może jednak, jest jakieś ryzyko obsuwy....? A to już nie zmieni wyceny "może o 1%"...

kolarz888 napisał(a):

Z drugiej strony wspomniane obsuwy mogły być tym, co przelało czarę goryczy. Inwestorzy zwyczajnie się wściekli, że zarząd po raz kolejny nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań.


Cieplej. Rynek rok czeka na poprawę gry... A skoro dalej nie wszystko jest tip top, no to po jakiejś dawce argumentów wiara w dalsze perspektywy może być niższa...

kolarz888 napisał(a):

Ostatnio głośno też o stumilionowych premiach zarządu, choć oczywiście są to nagrody jeszcze za 2020 rok, kiedy wyniki były rekordowe.


Bez znaczenia. Zapewne analitycy mieli w prognozach pozakładane premie - zbyt duży udział w kosztach by pominąć.... Fakt, że większość zgarnia zarząd, w dodatku "z tym co wyszło", może budzić niesmak, ale jednak koszt był założony.

kolarz888 napisał(a):

Obecna przecena gdzieś ma jednak swoje granice. W mojej skromenej opinii obecne 13,9 mld zł kapitalizacji wreszcie zaczyna wyglądać sensownie jak na potencjał, jaki posiada CD Projekt. Owszem, na solidniejszy strumień przychodów przyjdzie nam poczekać co najmniej 3 lata (do premiery "Wiedźmina 4"). Ale jeśli spółka dobrze wszystko do tego czasu poukłada, to kolejne lata mogą być znacznie solidniejsze. Zakładając równoległe prace nad dwoma grami AAA i 5-letni cykl produkcyjny, moglibyśmy mieć premierę średnio co 2,5 roku plus w między czasie przychody z dodatków. Na daną chwilę to jednak pieść przyszłości. Stąd jeśli zarząd nie zrobi czegoś, aby w najbliższym czasie uspokoić inwestorów (trailer nowego Wiedźmina?), to przecena może pójść znacznie głębiej. Na tej spółce jak na razie próżno szukać wsparcia w postaci fundamentów. CD Projekt zarabia, ale w porównaniu do posiadanej kapitalizacji są to ochłapy. Tym co zachęca to inwestycji jest jest przede wszystkim wizja przyszłych zysków, które to jednak nadejdą najszybciej za 3-4 lata.


Jest granica... Ma potencjał... Jeśli poukłada...
Taka gadka jest od dłuższego czasu. Nie chcę wdawać się w dyskusje jakie osoby tak bronią spółki - to bezcelowe. Rekomendacje znacznie wcześniej zakładały, przynajmniej te, które ja widziałem, skrócenie odstępu między premierami. Znacznie wcześniej niż natężenie postów na tym wątku przybrało większe rozmiary. Efekt każdy może sobie ocenić.

Ale ok,
zakładając, że w 2025 ma być W4, a przedtem przez 3 lata P/E ma być jakieś 50-70 czy ileś tam, to jaki jest sens trzymania akcji skoro można kupić sobie skarbówki, które dają >6%...? Przypomnę, risk free vs co by nie było ryzykowniejszy instrument...



tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 20 kwietnia 2022 19:52:35 przy kursie: 137,44 zł
@micmak
C/Z 50 - tak handlowane jest EA i UBI.
Chciałem zauważyć, że dokładnie połowa rynku kupowała dzisiaj CDR przy C/Z 66 i wyżej.
Chętni są.
Edytowany: 20 kwietnia 2022 19:53

Wilk z T29
67
Dołączył: 2011-01-02
Wpisów: 1 254
Wysłane: 20 kwietnia 2022 21:26:22 przy kursie: 137,44 zł
Zdecydowanie chętni są, dlatego spadło w 2 dni 17% wave
Edytowany: 20 kwietnia 2022 21:27

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 20 kwietnia 2022 21:33:16 przy kursie: 137,44 zł
@Wilk,
no trzeba przyznać, że są, ino w mniejszości ;)
Od dwóch sesji popyt nie wypracował nawet dolnego cienia.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE CDPROJEKT
  • Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco
    Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco

    We wtorek giełda w Warszawie wykonała zdecydowany zwrot w górę i wybroniła się przed 5. spadkową sesją z rzędu. W środę strona popytowa idzie za ciosem i ale finalnie o losach całej sesji i tak najprawdopodobniej zdecyduje reakcja na decyzję RPP i na dane z rynku pracy w USA. W centrum uwagi są dziś Allegro, Vercom i Asseco Poland.

  • 10 mocnych spółek na wrzesień wg BM BNP Paribas
    10 mocnych spółek na wrzesień wg BM BNP Paribas

    We wrześniowej odsłonie portfela BM BNP Paribas analitycy stawiają na dotychczasowe spółki, czyli liderów i czołowych graczy w swoich branżach. Oto jak oceniają wyniki za II kwartał poszczególnych top picks i ich perspektywy.




476 477 478 479 480

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,475 sek.

gvwlacur
ivhxjmdl
ypgsprco
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
syzesbmo
cqffsgxm
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat