vmrrxkwm
Advertisement
PARTNER SERWISU
zkspdkzp
32 33 34 35 36
broker12
0
Dołączył: 2015-09-09
Wpisów: 23
Wysłane: 24 października 2015 20:54:08 przy kursie: 16,05 zł
Może ktoś bardziej doświadczony objaśnić amatorowi o co może chodzić w ostatnim raporcie ze spółki? Tutaj link:

biznes.pap.pl/pl/news/search/i...

MONNARI TRADE SA Zawiadomienie o transakcjach na akcjach MONNARI TRADE S.A.
Raport bieżący 40/2015

(...) A. W dniu 19.10.2015 r. wykonana została umowa pomiędzy Panem Mirosławem Misztalem oraz Modern Styles Sp. z o.o. S.K.A. pożyczki na rzecz tego podmiotu 5 000 000akcji zwykłych na okaziciela MONNARI TRADE S.A., co stanowi 16,36% wkapitale zakładowym oraz 13,95 % w ogólnej liczbie głosów na Walnym Zgromadzeniu. (...)

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 26 października 2015 07:33:17 przy kursie: 16,05 zł
Przy pożyczaniu akcji najczęściej chodzi o ich sprzedaż przez podmiot pożyczający...

Tomasz Nawrocki
PREMIUM
7
Dołączył: 2010-04-22
Wpisów: 739
Wysłane: 15 listopada 2015 22:46:45 przy kursie: 15,29 zł
OMÓWIENIE SYTUACJI FINANSOWEJ I WYNIKÓW GK MONNARI TRADE S.A. (GMT) NA PODSTAWIE RAPORTU OKRESOWEGO ZA 3KW 2015 ROKU

Zmiany w zakresie rachunku zysków i strat oraz sprawozdania z przepływów pieniężnych
Biorąc pod uwagę wcześniejsze tendencje wynikowe Grupy raport za 3kw należy uznać za rozczarowujący, choć jednocześnie uwzględniając ogólne uwarunkowania działalności (w tym w szczególności rosnący kurs USD/PLN i EUR/PLN oraz utrzymującą się deflację) oraz niezbyt sprzyjającą z punktu widzenia nowej kolekcji jesień/zima aurę pogodową we wrześniu (wysokie temperatury), należy podejść do niego z pewnym zrozumieniem. GMT ponownie odnotowała r/r wzrost przychodów ze sprzedaży (+16%), przy czym na poszczególnych poziomach rachunku zysków i strat z wyjątkiem ostatniego wykazała już regres. Za sprawą mocnego dolara oraz silniejszej wyprzedaży kolekcji wiosna/lato zysk brutto na sprzedaży zmniejszył się o 2% (marża brutto spadła z 59,5 do 50,3%). Na poziomie zysku netto na sprzedaży regres przyspieszył do -85%, choć odnotować należy, że ogólne koszty administracyjne (sprzedaży i ogólnego zarządu) wzrosły w tempie nieco poniżej przychodów (+15%). Dalsze przyśpieszenie regresu na kolejnych poziomach wynikowych (-88% na operacyjnym i -120% na brutto) to efekt kosztów wobec przychodów netto przed rokiem w zakresie pozostałej działalności oraz działalności finansowej. Ostatecznie jednak na poziomie wyniku netto Grupa wykazała znaczący (+421%) wzrost zysku, przy czym był on efektem rozpoznania aktywa z tytułu podatku odroczonego (wniesienie znaków towarowych związanych z marką MONNARI do wydzielonej spółki zależnej). Od strony wartościowej zmiany sytuacji wynikowej Grupy we wskazanym okresie przedstawiono na wykresie poniżej (jednostka – tys. zł oraz %).


kliknij, aby powiększyć


Biorąc pod uwagę zniekształcenie końcowych wyników Grupy w analizowanym okresie, a także zniekształcenia jakie pojawiały się w okresach wcześniejszych przy ocenie tendencji wynikowych i efektywnościowej GMT w ujęciu narastającym za 12m (wykresy poniżej, jednostki – tys. zł oraz %) należałoby się skupić właściwie głównie na core businessie. Z jednej strony widać tu systematyczny wzrost przychodów, lecz równocześnie słabnąca złotówka coraz mocniej daje się we znaki marży brutto wyhamowując tym samym przyrosty na poziomie wyniku brutto na sprzedaży i operacyjnym. Dopóki uwarunkowania te nie ulegną zmianie Grupie raczej trudno będzie wrócić na wzrostową ścieżkę wyników.


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Przedstawione wyżej problemy z efektywnością core businessu widać jeszcze wyraźniej przy przeliczeniu wartości przychodów i zysku brutto na sprzedaży na m2 powierzchni handlowej (wykres poniżej po prawej), która podlega systematycznemu wzrostowi (wykres poniżej po lewej).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć



Jeśli chodzi o sprawozdanie z przepływów pieniężnych GMT, to w analizowanym okresie wypadło ono kiepsko (wykres poniżej po lewej – jednostka tys. zł). Na poziomie salda ogólnego odnotowano solidny odpływ gotówki wobec dopływu przed rokiem, na co zasadniczy wpływ miał znaczący ujemny wynik przepływu z działalności operacyjnej (wysoka nadwyżka finansowa netto została skorygowana o podatek oraz wzrost zapasów i spłatę zobowiązań handlowych), a w nieco mniejszym stopniu inwestycyjne wydatki netto (tym razem dotyczące rzeczowych i niematerialnych składników majątku).
W związku z powyższym w ujęciu narastającym za 12m (wykres poniżej po prawej – jednostka tys. zł) mamy do czynienia z korektą w dół zdecydowanej poprawy sytuacji w zakresie salda ogólnego z poprzedniego okresu sprawozdawczego. Należy przy tym także odnotować, że widoczny na wykresie wzrost nadwyżki finansowej ma sztuczny charakter, gdyż biorąc pod uwagę jakość zysku netto i uwzględniwszy korektę podatkową w ramach przepływów operacyjnych faktyczna nadwyżka finansowa w analizowanym okresie jest na znacznie niższym poziomie (ok 30 mln zł).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Ocena sytuacji finansowej
Od strony wskaźnikowej i bilansowej w GMT wszystko pozostaje po staremu – sytuacja finansowa utrzymuje się bardzo bezpieczna (serwisowy rating bez zagrożenia jest nadal na poziomie AAA), przy realizowanej nadal dość konserwatywnej strategii finansowania prowadzonej działalności.

Link do wskaźników finansowych www.stockwatch.pl/gpw/monnari,...

W bilansie Grupy w analizowanym okresie odnotowano spadek sumy bilansowej o 5%, czemu odpowiadał po stronie aktywów wzrost wartości składników trwałych o 42% (głównie w związku z pojawieniem się aktywa z tytułu podatku odroczonego) i spadek wartości składników obrotowych o 25 (głównie należności i środków pieniężnych), a w przypadku pasywów zwiększenie się kapitałów własnych o 16%, przy jednoczesnym spadku zobowiązań ogółem (w całości krótkoterminowych nieoprocentowanych) o 64%.

Pod względem struktury kapitałowo-majątkowej sytuacja GMT utrzymała się na bardzo bezpiecznym poziomie – kapitały stałe, w tym w pełni własne, z dużą nadwyżką pokrywały aktywa trwałe (wykresy poniżej – aktywa po lewej, pasywa po prawej, jednostka – tys. zł).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Ocena sytuacji rynkowej
Serwisowe automaty na dzień analizy wskazują jako wypadkowa solidne przewartościowanie akcji Monnari na GPW, czemu w odróżnieniu od poprzednich okresów sprawozdawczych towarzyszą słabe wyniki. Biorąc pod uwagę utrzymujące się niekorzystne uwarunkowania rynkowe działalności Grupy (w szczególności mocny dolar) oraz wysoką bazę z roku ubiegłego powrót na ścieżkę wzrostu wyników może być dość trudny.

Link do wskaźników www.stockwatch.pl/gpw/monnari,... oraz wycen www.stockwatch.pl/gpw/monnari,...

>> …więcej analiz najnowszych raportów finansowych innych spółek jest tutaj
Powyższa treść przez 60 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 15 listopada 2015 22:47


sasky
PREMIUM
49
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 767
Wysłane: 14 grudnia 2015 08:17:27 przy kursie: 12,90 zł
Początek sezonu wyprzedaży – analiza techniczna Monnari w porannym Wykresie dnia.


kliknij, aby powiększyć


Szczegółowe omówienie sytuacji w serwisie Wiadomości SW:
www.stockwatch.pl/wiadomosci/p...
Liczby nie kłamią (...) ale kłamcy liczą

sasky
PREMIUM
49
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 767
Wysłane: 29 marca 2016 08:04:12 przy kursie: 15,20 zł
Wiosenna kolekcja w dyskretnej zieleni – analiza techniczna Monnari w porannym Wykresie dnia.



kliknij, aby powiększyć


Szczegółowe omówienie sytuacji w serwisie Wiadomości SW:
www.stockwatch.pl/wiadomosci/w...
Liczby nie kłamią (...) ale kłamcy liczą

sasky
PREMIUM
49
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 767
Wysłane: 13 października 2016 08:20:06 przy kursie: 10,49 zł
Czerwony szew przeceny – analiza techniczna MONNARI w porannym Wykresie dnia.



kliknij, aby powiększyć


Szczegółowe omówienie sytuacji w serwisie Wiadomości SW:
www.stockwatch.pl/wiadomosci/c...
Liczby nie kłamią (...) ale kłamcy liczą

Washington Irving
0
Dołączył: 2014-04-10
Wpisów: 165
Wysłane: 13 października 2016 13:04:29 przy kursie: 10,30 zł
Jasne, rozumiem, że technika wygląda źle, ale czy słaby wrzesień (generalnie dla branży też był słaby - pogoda winowajcą) jest podstawą do tak silnej przeceny? C/Z 6,73 aktualnie wydaje się promocją...

Tomasz Nawrocki
PREMIUM
7
Dołączył: 2010-04-22
Wpisów: 739
Wysłane: 17 listopada 2016 06:27:35 przy kursie: 9,30 zł
OMÓWIENIE SYTUACJI FINANSOWEJ I WYNIKÓW GK MONNARI TRADE S.A. (GMT) NA PODSTAWIE RAPORTU OKRESOWEGO ZA 3KW 2016 ROKU

Zmiany w zakresie rachunku zysków i strat oraz sprawozdania z przepływów pieniężnych
Podobnie jak przed rokiem Grupa Monnari Trade w 3kw zaraportowała słabe wyniki finansowe, notując pogorszenie efektywności w obszarze core businessu oraz straty na dalszych poziomach rachunku zysków i strat. Grupie ponownie nie sprzyjała sytuacja na rynku walutowym (słabnąca złotówka do EUR i USD) oraz relatywnie ciepły wrzesień, a do tego doszły jeszcze problemy z efektywnością procesów logistycznych. W rezultacie w obszarze działalności podstawowej, mimo wzrostu r/r przychodów ze sprzedaży o 8%, na poziomie wyniku brutto zysk poprawił się jedynie o 3% (spadek marży brutto z 50,3 do 48,1%), a na poziomie wyniku netto zaraportowano stratę wobec zysku przed rokiem (wzrost łącznych kosztów sprzedażowo-administracyjnych, w tym głównie sprzedażowych, o 20%). Sytuacja ta utrzymała się również na poziomie operacyjnym; za sprawą przychodów wobec kosztów netto przed rokiem udało się nawet nieco ograniczyć jej negatywny wydźwięk. Jeszcze bardziej wynik ubiegłoroczny i bieżący zbliżyły się do siebie na poziomie brutto (w obu przypadkach straty), co związane było z wykazaniem przychodów (zwrotu podatku od czynności cywilno-prawnych) wobec porównywalnych wartościowo kosztów finansowych netto przed rokiem. Jednakże na końcowym poziomie netto ponownie pojawiła się spora dysproporcja wynikowa, przy czym pamiętać trzeba, że wysoce dodatni wynik netto w ubiegłym roku był głównie efektem rozpoznania aktywa z tytułu podatku odroczonego (wniesienie znaków towarowych związanych z marką MONNARI do wydzielonej spółki zależnej).

Tym samym w ujęciu narastającym za 9m GMT przy wzroście przychodów r/r o 13% notuje mniejszą progresję na poziomie zysku brutto na sprzedaży (+11%) oraz niższe zyski na kolejnych poziomach wynikowych.

Od strony wartościowej zmiany sytuacji wynikowej Grupy we wskazanym okresie przedstawiono na wykresach poniżej (jednostka – tys. zł oraz %).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Z punktu widzenia tendencji wynikowo-efektywnościowych w ujęciu narastającym za 12m (wykresy poniżej, jednostki – tys. zł oraz %) można stwierdzić, że w Grupa ma coraz większe problemy. O ile jeszcze w obszarze wyników core businessu kontynuowana jest poprawa, choć przy spadającej marży brutto, to w odniesieniu do dalszych wielkości wynikowych oraz bazujących na nich wskaźników rentowności widać już znaczny regres (w tym drugim przypadku cofnięto się do poziomów sprzed 3 lat). Co więcej, przy obecnych uwarunkowaniach (słabnąca złotówka, coraz bardziej rozczarowujący wzrost gospodarczy) może być trudno o zmianę tych tendencji.


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Przedstawione wyżej problemy z efektywnością core businessu widać jeszcze wyraźniej przy przeliczeniu wartości przychodów i zysku brutto na sprzedaży na m2 powierzchni handlowej (wykres poniżej po prawej), która podlega systematycznemu wzrostowi (wykres poniżej po lewej).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Jeśli chodzi o sprawozdanie z przepływów pieniężnych GMT, to podobnie jak rachunek zysków i strat wypadło ono w analizowanym okresie kiepsko (wykres poniżej po lewej – jednostka tys. zł). Na poziomie salda ogólnego odnotowano większy odpływ gotówki aniżeli przed rokiem (-20,2 wobec -17,7 mln zł), na co jednakże zasadniczy wpływ miał znaczący ujemny wynik przepływu z działalności finansowej związanego z wypłaconą dywidendą (-6,1 wobec 0 mln zł). Pod względem sald w obszarze operacyjnym i inwestycyjnym, mimo zaraportowanych odpływów, Grupa wypadła korzystniej aniżeli przed rokiem (-12,5 wobec -15,9 mln zł w obszarze operacyjnym oraz -1,7 wobec -1,8 mln zł w obszarze inwestycyjnym).

W związku z powyższym w ujęciu narastającym za 12m (wykres poniżej po prawej – jednostka tys. zł) mamy do czynienia z dalszym pogorszeniem sytuacji w zakresie salda ogólnego, przy czym jednocześnie nadal przyjmuje ono wartości dodatnie a strukturę przepływów można ocenić pozytywnie (nadwyżka finansowa netto pokrywa zapotrzebowanie na kapitał obrotowy oraz inwestycyjne i finansowe wydatki netto).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Ocena sytuacji finansowej
Od strony wskaźnikowej i bilansowej w GMT wszystko pozostaje po staremu – sytuacja finansowa utrzymuje się bardzo bezpieczna (serwisowy rating bez zagrożenia jest nadal na poziomie AAA), przy realizowanej nadal dość konserwatywnej strategii finansowania prowadzonej działalności.

Link do wskaźników finansowych www.stockwatch.pl/gpw/monnari,...

W bilansie Grupy w analizowanym okresie odnotowano spadek sumy bilansowej o 4%, czemu odpowiadał po stronie aktywów wzrost wartości składników trwałych o 2% i spadek wartości składników obrotowych o 8 (głównie należności i środków pieniężnych), a w przypadku pasywów brak istotnych zmian w zakresie kapitałów własnych, przy jednoczesnym spadku zobowiązań ogółem (w całości krótkoterminowych, nieoprocentowanych) o 23%.

Pod względem struktury kapitałowo-majątkowej sytuacja GMT utrzymała się na bardzo bezpiecznym poziomie – kapitały stałe, w tym w pełni własne, z dużą nadwyżką pokrywały aktywa trwałe (wykresy poniżej – aktywa po lewej, pasywa po prawej, jednostka – tys. zł).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Ocena sytuacji rynkowej
Serwisowe automaty na dzień analizy wskazują jako wypadkowa optymalną wycenę akcji Monnari na GPW. Należy jednak zauważyć, że ocena ta jest jednak trochę zawyżona wynikami metod mnożnikowych. Pod względem dochodowym i majątkowym jesteśmy wyraźnie poniżej wyceny rynkowej, a jak zauważono wcześniej bieżące uwarunkowania rynkowe nie sprzyjają za bardzo poprawie wyników przez GMT.

Link do wskaźników www.stockwatch.pl/gpw/monnari,... oraz wycen www.stockwatch.pl/gpw/monnari,...

>> …więcej analiz najnowszych raportów finansowych innych spółek jest tutaj

Przy okazji, na potrzeby badań naukowych, chciałbym prosić o wypełnienie prostej (mam przy najmniej taką nadzieję) ankiety dotyczącej kryteriów oceny reputacji spółek notowanych na giełdzie – link goo.gl/forms/oMFdtU8FmRpYy4zH2... Zróżnicowanie ocen poszczególnych kryteriów mile widziane:). Z góry dziękuję!
Powyższa treść przez 150 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Tomasz Nawrocki
PREMIUM
7
Dołączył: 2010-04-22
Wpisów: 739
Wysłane: 18 stycznia 2018 06:52:06 przy kursie: 8,32 zł
Moda na… poprawę? – omówienie wyników i sytuacji finansowej po 3kw. 2017 r.

Zmiany w zakresie rachunku zysków i strat oraz sprawozdania z przepływów pieniężnych
Po dłuższym okresie rozczarowań w 3kw 2017r. Grupa Monnari Trade (MON) zaraportowała wyraźnie lepsze wyniki w ujęciu r/r na poszczególnych poziomach rachunku zysków i strat notując przy tym poprawę efektywności działania. W dużym stopniu za poprawą tą stało odwrócenie sytuacji na rynku walutowym, tj. niższe r/r poziomy kursowe USDPLN (koszty kolekcji) i EURPLN (koszty najmu powierzchni sprzedaży), która wcześniej w znacznym stopniu torpedowała wyniki Grupy. W rezultacie, w obszarze core businessu MON odnotowała r/r wzrost przychodów ze sprzedaży o 17% oraz zysku brutto na sprzedaży o 28% (marża brutto wyniosła 52,75 wobec 48,11% przed rokiem). Z kolei począwszy od poziomu wyniku netto na sprzedaży zaraportowano zyski wobec strat przed rokiem. Warto przy tym odnotować, że w obszarze działalności podstawowej wykazano zarazem dość wyraźny, aczkolwiek niższy niż na poziomie przychodów, wzrost r/r kosztów sprzedaży (+11%), a w odniesieniu do pozostałej działalności operacyjnej oraz finansowej wyraźny spadek r/r przychodów netto (odpowiednio 79 wobec 403 tys. zł oraz 98 wobec 1.373 tys. zł). Nie bez wpływu pozostały również kwestie podatkowe – w rozpatrywanym okresie Grupa zapłaciła podatek, podczas gdy przed rokiem odnotowała podatek odroczony.

Jednocześnie za sprawą słabych dokonań MON we wcześniejszych okresach sprawozdawczych 2017r., w ujęciu narastającym za 9m poszczególne zmiany wynikowe r/r prezentują już znacznie słabiej. Przychody i zysk brutto na sprzedaży rosną o 8%, z kolei na dalszych poziomach mamy już regresy kolejno o 34% w przypadku zysku netto na sprzedaży, o 33% w przypadku zysku operacyjnego, o 51% w przypadku zysku brutto i o 61% w przypadku zysku netto.

Od strony wartościowej zmiany sytuacji wynikowej Grupy we wskazanym okresie przedstawiono na wykresach poniżej (jednostka – tys. zł oraz %).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Z punktu widzenia długoterminowych tendencji wynikowo-efektywnościowych w ujęciu narastającym za 12m (wykresy poniżej, jednostki – tys. zł oraz %) również można dostrzec pewne symptomy zatrzymania dotychczasowego regresu, choć na razie trudno mówić o jakimś przełamaniu. Wcześniej również bywały pojedyncze okresy poprawy, po których negatywna tendencja była kontynuowana. Niewątpliwie jednak, z uwagi na słabnącego od blisko roku dolara oraz euro w relacji do polskiego złotego, a także przy utrzymującej się dobrej koniunkturze w handlu krajowym i rosnącym wynagrodzeniom społeczeństwa uwarunkowania działalności Grupy należy uznać za korzystne. Odrębną kwestię stanowi natomiast trafienie w gusta klientek z kolekcjami, ale to już jest obszar zależny od MON. Biorąc pod uwagę przychody i zysk brutto na sprzedaży można powiedzieć, że coś tu stopniowo zaczyna się faktycznie zmieniać na lepsze, gdyż ostatnie okresy sprawozdawcze sygnalizują pewną poprawę po dłuższym okresie przestoju. Jednocześnie jednak miesięczne raporty o sprzedaży w 4kw nadal nie napawają zbytnim optymizmem, gdyż wskazują na wzrost przychodów r/r rzędu 3%, a więc niewiele. Korzystnie na wyniki może natomiast wpłynąć kurs USDPLN, który w 4kw będzie szczególnie korzystny dla Grupy (w 4kw 2016r. USDPLN notował maksima roczne, podczas gdy w 2017r. minima).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Próby odwrócenia negatywnych tendencji widać również w odniesieniu do efektywności core businessu, gdzie zarówno przychody, jak i zysk brutto na sprzedaży w przeliczeniu na m2 powierzchni handlowej po dłuższym okresie spadku zaczynają powoli zawijać w górę (wykres poniżej po prawej). Jednocześnie kontynuowana jest tendencja względnego spadku kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu na m2 powierzchni sprzedaży, co powinno in plus przekładać się na dalsze poziomy wynikowe w rachunku zysków i strat. Z kolei co do samej powierzchni sprzedaży oraz liczby sklepów to ostatnio widzimy tu raczej stabilizację (wykres poniżej po lewej).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Jeśli chodzi o sprawozdanie z przepływów pieniężnych MON w rozpatrywanym okresie kwartalnym, można odnotować r/r pewną poprawę w postaci ograniczenia o blisko połowę odpływu środków na poziomie salda ogólnego (-10,7 wobec 20,2 mln zł przed rokiem), choć przy utrzymaniu negatywnych wyników w ramach poszczególnych obszarów funkcyjnych (wykres poniżej po lewej – jednostka tys. zł). W największym zakresie poprawę odnotowano w obszarze operacyjnym, gdzie odpływy ograniczono do -3,7 z -12,5 mln zł, przy jednoczesnym wzroście nadwyżki finansowej netto (1,8 wobec 0,4 mln zł) oraz wyniku EBITDA (2 wobec -1,5 mln zł). Swoje przysłowiowe trzy grosze dorzucił obszar finansowy (-1,9 wobec -6,1 mln zł; skup akcji własnych vs dywidenda). Z kolei w obszarze inwestycyjnym odnotowano wzrost wydatków netto (-5,2 wobec -1,7 mln zł; inwestycje rzeczowe + nieruchomości inwestycyjne).

W związku z powyższym w ujęciu narastającym za 12m (wykres poniżej po prawej – jednostka tys. zł) mamy do czynienia z kontynuacją poprawy sytuacji w zakresie salda ogólnego, w tym zwłaszcza w obszarze operacyjnym, który bazując głównie na nadwyżce finansowej netto nadwyżkowo pokrywa inwestycyjne i finansowe wydatki netto.


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Ocena sytuacji finansowej
W bilansie MON w analizowanym okresie odnotowano symboliczny jednoprocentowy wzrost sumy bilansowej, czemu po stronie aktywów odpowiadał wzrost wartości składników trwałych o 2% i względna stabilizacja składników obrotowych na dotychczasowym poziomie (wzrost zapasów i należności zneutralizował spadek środków pieniężnych), a w przypadku pasywów spadek kapitału własnego o 1% (efekt skupu akcji własnych) i wzrost zobowiązań ogółem o 12% (Grypa nadal posiada wyłącznie zobowiązania krótkoterminowe, w tym w całości nieoprocentowane).

Pod względem struktury kapitałowo-majątkowej sytuacja MON utrzymała się na bardzo bezpiecznym poziomie – kapitały stałe, w tym w pełni własne, z dużą nadwyżką pokrywają aktywa trwałe (wykresy poniżej – aktywa po lewej, pasywa po prawej, jednostka – tys. zł).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Od strony wskaźnikowej i bilansowej, mimo ostatnio gorszej passy, wszystko w MON pozostało po staremu – sytuacja finansowa utrzymuje się bardzo bezpieczna (serwisowy rating bez zagrożenia jest nadal na poziomie AAA), przy realizowanej nadal dość konserwatywnej strategii finansowania prowadzonej działalności.

Link do wskaźników finansowych www.stockwatch.pl/gpw/monnari,...


Ocena sytuacji rynkowej
Serwisowe automaty na dzień analizy wskazują umiarkowany rozrzut wycen – wyceny majątkowe są nieco poniżej notowań rynkowych, dochodowe w ich pobliżu, a mnożnikowe w większości mniej lub bardziej powyżej. Bieżące notowania Monnari na GPW kształtują się mniej więcej na poziomie wyceny rentą wieczystą po bieżącym wyniku netto za 12m oraz przy koszcie kapitału rzędu 11%. W perspektywie najbliższych okresów sprawozdawczych można oczekiwać pewnej poprawy pod względem wynikowym, głównie w związku z korzystnymi uwarunkowaniami walutowymi, lecz przy dość zachowawczej polityce wzrostu powierzchni sprzedaży poprawa ta może okazać się krótkotrwała.

Link do wskaźników www.stockwatch.pl/gpw/monnari,... oraz wycen www.stockwatch.pl/gpw/monnari,...

>> …więcej analiz najnowszych raportów finansowych innych spółek jest tutaj

Przy okazji, na potrzeby badań naukowych, chciałbym prosić o wypełnienie prostej (mam przy najmniej taką nadzieję) ankiety dotyczącej kryteriów oceny reputacji spółek notowanych na giełdzie – link goo.gl/forms/oMFdtU8FmRpYy4zH2... Zróżnicowanie ocen poszczególnych kryteriów mile widziane:). Z góry dziękuję!
Powyższa treść przez 150 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 26 stycznia 2018 20:21:55 przy kursie: 10,02 zł
MONNARI - analiza techniczna na życzenie


W mijającym tygodniu kurs Monnari z impetem wybił opór na 9,37 zł, otwierając tym samy drogę do wyżej położonych poziomów cenowych. Wspomniany opór stanowił górny pułap 7-miesięcznej formacji horyzontalnej i w przeszłości 3-krotnie powodował odejścia w dół. Wybiciu towarzyszył skokowy wzrost wolumenu, a więc niegdysiejszy opór zgodnie z zasadą zmiany biegunów zamienia się we wsparcie. Potencjał wybicia z horyzontalnej formacji powinien wystarczyć na sięgnięcie poziomu 12 zł, co jednak nie będzie najłatwiejszym zadaniem.
Droga do celu obfituje w opory, zaznaczone na wykresie czerwonymi przerywanymi liniami. Jak widać, podaż nie ma zamiaru tanio sprzedać skóry i stawia czynny opór. Dzisiejszej świecy towarzyszył słupek wolumeny większy od wczorajszego, ale korpus uległ kompresji i dodatkowo został oszpecony knotem.
Niemniej, wybicie jest faktem a na wskaźnikach obowiązują sygnały kupna. To powinno wystarczyć kupującym do sięgnięcia poziomu 12 zł. Przekreślić szanse na realizację tego scenariusza mogłoby jedynie cofnięcie poniżej 9,37 zł.

kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.


norbert80
17
Dołączył: 2014-10-30
Wpisów: 461
Wysłane: 28 stycznia 2018 11:44:44 przy kursie: 10,02 zł
opinie o spolce wsrod pracownikow sa bardzo negatywne ocena 2 na max 6 o czyms swiadczy


www.gowork.pl/opinie_czytaj,16...

GRAF78
93
Dołączył: 2010-11-28
Wpisów: 1 574
Wysłane: 28 stycznia 2018 12:40:27 przy kursie: 10,02 zł
Im gorsze opinie wśród pracowników tym lepiej sie spółka ma i inwestorzy tez nie narzekaja (podobne glosy było o CDprojekt)

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 7 marca 2019 15:29:14 przy kursie: 5,85 zł
MONNARI - analiza techniczna na życzenie


Kurs akcji spółki Monnari podejmuje próby odreagowania spadków, ale idzie to nader opornie. Obserwujemy obecnie kolejne podejście pod strefę oporu, zaznaczoną na wykresie cenowym czerwonym cieniem. Patrząc na słabnący impet zwyżki trudno jest oczekiwać pomyślnego wyniku konfrontacji z oporem. Istnieje ryzyko powstania negatywnej dywergencji, co niewątpliwie przyczyni się do kolejnego odejścia na niższe poziomy cenowe. Najbliższe wsparcie znajduje się na poziomie 5 zł.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 19 marca 2019 13:32:53 przy kursie: 6,27 zł
Małgosia Socha Monnari kocha, ale co dalej - omówienie sprawozdania finansowego Monnari po 4 kw. 2018 r.

Spółka Monnari została przez nas przeanalizowana ostatnio przy okazji wyników po 3 kwartałach 2017 roku. Zobaczmy jak kolejne 5 kwartałów zmieniło postrzeganie spółki i jej perspektywy na przyszłość.
Co dosyć ciekawe spółka podaje, że na koniec roku konsolidowała 195 sklepów, przypuszczam (choć nie mam pewności), że jest to chyba rekord jeśli chodzi o ilość posiadanych spółek zależnych 😊. Spółka zaraportowała na pierwszy rzut oka dość mieszane wyniki za czwarty kwartał 2018 roku.



kliknij, aby powiększyć


Sprzedaż wzrosła o zdrowe 10,5 proc. co na pewno cieszy posiadaczy akcji tej spółki. Marża brutto wyniosła 60,1 proc., czyli 0,9 p.p. mniej niż rok wcześniej, lecz trzeba przyznać, że są to nadal wysokie poziomy. W efekcie dynamika marży brutto na sprzedaży wyniosła 9,0 proc., co trzeba uznać za wartość dość przyzwoitą. Niestety na poziomie zysku operacyjnego oraz zysku EBITDA wyniki są r/r płaskie. Jest to efektem wzrostu ujemnego salda na pozostałej działalności operacyjnej (-3,0 mln w analizowanym okresie vs -1,5 mln zł rok wcześniej) oraz szybko rosnących kosztów zarządu (wzrost o 1,1, mln r/r, czyli aż o 82,9 proc.). Jeśli chodzi o pozostałe koszty operacyjne to nie mamy noty rozbijającej ta pozycję, ale możemy zakładać, że część z niej związana jest z odpisami na zapasy (około 1,1 mln zł).

Poniżej wyniku operacyjnego mamy jeszcze dwie ciekawe rzeczy. Po pierwsze spółka po raz kolejny (3 rok z rzędu) zgodnie z zasadami MSR 40 zaktualizowała wartość nieruchomości inwestycyjnych tym razem rozpoznając dodatnią wartość w kwocie 15,6 mln zł (w poprzednich dwóch latach było to odpowiednio 7,5 mln zł oraz 14,1 mln zł). Do tego tematu jeszcze wrócę.

Druga kwestia związana jest z linią podatku w rachunku wyników, która wyniosła w analizowanym kwartale aż 16,8 mln zł co dało efektywną stopę podatkową na poziomie prawie 55 proc. Spółka nie przedstawiła w swoim sprawozdaniu powodów takiej wartości, aczkolwiek widać bardzo duży ruch na poziomie aktywa z tytułu podatku odroczonego, które spadło do wartości 2,8 mln zł w porównaniu z 17,7 mln rok wcześniej. Spółka podała w sprawozdaniu jedynie, że „Zmniejszenie wartości aktywa z tytułu podatku odroczonego związane z realizacją - począwszy od 2019 r. nowej, bazującej na modelu franczyzowym, koncepcji funkcjonowania spółek celowych obsługujących salony MONNARI. Wartość aktywa podatkowego zmniejszyła się o ok. 10,2 mln zł i obciążyła wynik w pozycji „Podatek dochodowy.” Szczerze mówiąc opis ten niewiele mówi przeciętnemu czytelnikowi sprawozdań finansowych. Grzebiąc w sprawozdaniach rocznych za 2015 możemy znaleźć z kolei rozpoznanie aktywa z tytułu podatku odroczonego z tytułu różnic przejściowych rozpoznanych przy transakcji przeniesienia znaków towarowych. Wydaje się, że musimy poczekać na pełne sprawozdane roczne, w którym mam nadzieję zarząd wytłumaczy tego typu istotną zmianę. W szczególności biorąc pod uwagę, że jeszcze w sprawozdaniach na koniec czerwca 2018 roku mogliśmy przeczytać, że „W niniejszym sprawozdaniu finansowym, w oparciu o przeprowadzone analizy, Zarząd jednostki dominującej nie stwierdził konieczności dokonania odpisów aktualizujących wartość aktywa z tytułu podatku odroczonego, ze względu na fakt, iż prowadzone działania umożliwią realizację tych aktywów.” No cóż widocznie analizy w kolejnych 6 miesiącach i zmiana modelu franczyzowego (o której to zmianie trudno coś szczegółowego znaleźć w sprawozdaniu za czwarty kwartał) spowodowały konieczność pogorszenia wyniku o ponad 10 mln zł.

W efekcie tych wszystkich wydarzeń zysk netto za czwarty kwartał wyniósł 13,9 mln zł, czyli był gorszy o 19,2 proc. niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Rzut oka na wyniki całościowe 2018 roku.



kliknij, aby powiększyć


W wypadku wyników rocznych sytuacja wygląda trochę inaczej niż w analizowanym czwartym kwartale. Sprzedaż pozostała płaska (spadek o 0,5 proc.) w związku z bardzo słabymi rezultatami pierwszego kwartału 2018 roku (sprzedaż niższą r/r o 10,2 proc.). Z kolei marża brutto na sprzedaży urosła o 3 p.p. do 58,0 proc. i była wartościowa wyższa o 4,9 proc. Niestety na poziomie kolejnych marż (operacyjnej, EBITDA czy zyskowność netto) spółka wypadła gorzej niż rok wcześniej. W tym wypadku trzeba wspomnieć, że koszty sprzedaży wzrosły o 4,5 proc., a koszty zarządu aż o 33,8 proc. Suma tych dwóch pozycji urosła o 6,3 proc., czyli dynamikę jej przewyższała sprzedaż o 6,8 proc. Jak pokażę w analizie sklepów mamy tutaj kilka ciekawych wniosków. Oczywiście efekt rozwiązania aktywa z tyt. podatku odroczonego miał również istotny wpływ na zysk netto w ujęciu rocznym. Spółka zaraportowała podatek w kwocie 19,2 mln zł czyli aż o 14,0 mln zł więcej niż w roku 2017.

Coraz większe sklepy, choć sprzedaż już nie ta co kiedyś


kliknij, aby powiększyć


Monnari w chwili obecnej posiada 165 sklepów i można przyjąć, że liczba w ostatnich 9 kwartałach jest mniej więcej stała, wahając się w przedziale 162-165. Co ważne, nie oznacza to, że spółka nie otwiera nowych sklepów. Tak się dzieje i potwierdza to powierzchnia handlowa w tys. m2, która systematycznie rośnie. Ma to przełożenie na średni metraż sklepu, która w chwili obecnej wynosi już 213 m2, czyli o 20 m2 więcej niż na koniec 2016 roku. Dzieje się tak dlatego, ponieważ spółka na bieżąco optymalizuje swoją sieć i zamyka mniejsze i mniej rentowne sklepy, gdzie wygasają umowy najmu, w to miejsce otwierając nowe, większe. Jest to zresztą zgodne z nową strategią spółki, która zakłada otwieranie salonu o powierzchniach 200-300 m2. Powiększanie salonów może mieć sens i przynieść spadek kosztów w przeliczeniu na m2, o ile oczywiście spółka nie przesadzi i będzie w stanie wykorzystać dodatkową przestrzeń do zwiększenia sprzedaży w takim salonie.

Spółka podaje w swoich kwartalnych raportach oraz prezentacjach kilka dość ciekawych KPI, na które należy zwrócić uwagę.



kliknij, aby powiększyć


Po pierwsze spójrzmy na przychody z m2 sklepu w ujęciu miesięcznym, które jednak systematycznie spadają na przestrzeni ostatnich 4 lat. W 2018 roku były one niższe o prawie 10 proc. niż w 2015. Oczywiście wszystkie te dane oparte są na średnich, a dodatkowo rok 2018 jest pewnym szacunkiem (na precyzyjne dane trzeba poczekać do momentu opublikowania pełnego raportu rocznego). Nie chodzi więc o dokładne dane co do złotówki, ale o pewien trend. Spółka potwierdza zresztą to w swoich prezentacjach podkreślając już od pewnego czasu, że dużym wyzwaniem są spadające ceny odzieży, wg GUS ok. 3,3 proc. w 2018 roku. Dodatkowo Monnari przyznaje, że dotknął ją zakaz handlu w niedzielę, co oczywiście nie jest dobrym prognostykiem na rok 2019, gdzie wolnych dni od handlu będzie o ponad 50 proc. więcej niż w roku 2018. Dodatkowo spółka chwaliła się w 2017 roku wskaźnikiem LFL, pokazującym zmianę sprzedaży r/r na sklepach działających w tych dwóch okresach. O ile wskaźnik ten za cały 2017 rok wyniósł +9,8 proc. (+2,4 proc. w czwartym kwartale 2017) to już dane te zniknęły z prezentacji wynikowych w roku 2018.

O ile trend sprzedażowy trudno uznać za pozytywny, o tyle na szczęście widać pracę spółki nad pozostałymi kosztami. Koszty wynagrodzeń oraz pozostałe (przede wszystkim czynsze, koszty eksploatacji oraz marketingu) koszty funkcjonowania sklepu spadły z 211 na m2 w 2015 roku do 201 zł na m2 w analizowanym roku. Spadek ten spowodowany został przede wszystkim redukcją kosztów pozostałych, czyli również a może nawet i przede wszystkim czynszów. Jak wiadomo są one w przeważającej części (około 70 proc.) denominowane w EUR, tak więc kursy walutowe wpływają tutaj w dość istotny sposób na wyniki spółki. Tym niemniej zachowanie kosztów wynagrodzeń na poziomie 2015 należy uznać za sukces biorąc pod uwagę ogólnie panującą w Polsce presję płacową oraz problemy z zatrudnianiem pracowników. W tym wypadku wydaje się, ze pomysł z powiększaniem metrażu salonów powinien pozytywnie wpływać na koszty wynagrodzeń z m2. Pozytywnie nie znaczy to, że należy się spodziewać oszczędności kosztowych, a raczej kompensowania w ten sposób podwyżek dla pracowników.

Spadkowi sprzedaży nie towarzyszy proporcjonalny spadek marży brutto na sprzedaży. Jest to przede wszystkim zasługa zwiększonej procentowo marży, która w 2018 roku wynosiła ponad 58 proc. i była wyższa o ponad 3 p.p. od tej uzyskiwanej w 3 latach poprzednich. Ostatnio tak wysoką marżę handlową spółka osiągnęła w roku 2014, kiedy wyniosła ona nawet ponad 60 proc. w ujęciu rocznym. W wypadku marży trzeba mieć jednak świadomość, że działają tutaj dwie siły. Jednak to oczywiście kwestia częstotliwości i wysokości przecen kolekcji. Spółka podkreśla, ze stara się to robić z umiarem i nie być tą pierwsze na rynku, aby nie pogarszać rentowności. Z drugiej jednak strony marża zależy również od kosztu zakupu towarów. Od 70 do nawet 80 proc. produkcji rozliczane jest przede wszystkim w dolarach i euro. Tak więc kursy walutowe mogą mieć istotny wpływ na osiągane marże. Przypomnijmy w takim razie jak kształtował się kurs dolara.


kliknij, aby powiększyć


Jak widać pierwsze półrocze 2018 roku było łaskawsze, ponieważ PLN był w tym okresie silniejszy r/r w stosunku do dolara amerykańskiego. Tendencja to odwróciła się w drugim półroczu 2018 roku, gdzie różnica rok do roku była tym razem na korzyść dolara. Pamiętajmy jednak o tym, że proces zlecanej przez Monnari produkcji jest stosunkowo długi, od momentu zaprojektowania kolekcji do chwili zaopatrzenia sklepów w towary mija od 6 do 8-9 miesięcy. W takim wypadku wpływa to na wolną rotację towarów co skutkuje przesunięciem momentu, w którym spółka rozpoznaje koszt sprzedanych towarów w rachunku wyników. Oznaczać to może, że efekt rosnącego kursu dolara w ostatnim półroczu dopiero będzie się przekładał na marże w pierwszym i drugim kwartale 2019 roku. Pamiętajmy jednak, że spółka informuje w swojej polityce o możliwych zakupach walut przed terminem płatności za dostawy kolekcji. Monnari robi tak w momencie gdy kurs walutowy jest niższy, niż kurs założony na etapie planowania nowej kolekcji. Innymi słowy spółka stosuje uproszczony hedging.

W zasadzie analizę rentowności sklepu należy uznać za pozytywną. Sprzedaż co prawda spada, ale wyższa procentowo marża brutto i pewne oszczędności na pozostałych kosztach powodują, że w efekcie końcowym marża na 1m2 powierzchni sklepowej wynosi 134 zł vs 124 zł w roku 2015. Jednakże wnioski z tej analizy mogą się kłócić z ogólnymi danymi, które widzimy. Przecież zysk operacyjny w zasadzie był płaski, a koszty sprzedaży i zarządu urosły o ponad 6 proc. r/r. Wyjaśnienie tej rozbieżności jest dość proste. Po pierwsze powyższe KPI liczone na 2 oparte są na pewnych średnich (przede wszystkim metraż), które mogą nie oddawać dokładnych wartości w rachunku końcowym. Po drugie koszty ponoszone na sklepach są istotną ale nie jedyną pozycją w kosztach sprzedaży i koszty ogólnozakładowych.



kliknij, aby powiększyć


Na powyższym wykresie jasno widać, że marża operacyjna (zysk na sprzedaży) jednak systematycznie spada. Dodatkowo w 2018 roku bardzo mocno pomagała marża brutto na sprzedaży (wyższa o 3 p.p. r/r), która jednak nie była w stanie do końca zamortyzować wzrostu pozostałych kosztów sprzedaży i zarządu. Zresztą sam zarząd spółki Monnari w swoim raporcie przyznaje, że wzrost kosztów zarządu i sprzedaży należy zaliczyć do porażek 2018 roku.

Znaki zapytania w majątku obrotowym

Spółka posiada sieć detaliczną sklepów własnych stąd oczekiwanie niskiej wartości należności. Jednak zaglądając do sprawozdania finansowego widzimy, że wartość należności krótkoterminowych wynosi aż 30,6 mln zł czyli o 10 mln więcej r/r oraz 4,6 mln więcej niż w poprzednim kwartale. Nie mamy danych za rok 2018, ale bazując na danych za lata 2016 i 2017 możemy założyć, że 20-30 proc. z tej kwoty stanowią należności handlowe, również 20-30 proc. to należności podatkowe oraz około 25 proc. to należności związane z kaucjami oraz zaliczki na poczet dostaw. Reszta zapewne ukrywa się pod moją „ulubioną” pozycją czyli „Inne”, które w 2017 roku wynosiły 3,5 mln zł. Być może istotny wzrost należności krótkoterminowych związany jest z zwiększeniem tychże zaliczek w związku z zakupami pod nowe kolekcje sezonowe.

Należności handlowe dotyczą przede wszystkim sprzedaży hurtowej oraz rozrachunków z tytułu czynszów. Sama wartość kilku milionów złotych (biorąc pod uwagę spadające przychody ze sprzedaży hurtowej) wydaje się już nuć nie bez znaczenia. Dodatkowo, jeśli policzymy rotację należności z wyłączeniem sprzedaży detalicznej to widzimy, że wynosiła ona w 2017 roku aż 179 dni. Na dane za rok 2018 oraz notę z wiekowaniem należności handlowych trzeba poczekać do momentu publikacji pełnych sprawozdań rocznych. W każdym razie zwracam uwagę na rosnącą wartość należności pod kątem kwestii ściągnięcia tych pomiędzy.

Analizę należności można zakończyć konkluzją o konieczności ścisłego monitorowania tych wartości w kolejnych kwartałach. Zobaczmy zatem jak prezentują się dane dotyczące zapasów handlowych w spółce.



kliknij, aby powiększyć


Na początek brawa dla spółki za otwartość w pokazywaniu jak wygląda struktura zapasu. Informacja przedstawiana w ten sposób mówi nam o wiele więcej niż standardowe rozbicie na strukturę zapasu czy nawet wiekowanie owego zapasu. Spółka odzieżowa, co naturalne, kupuje kolekcje z wyprzedzeniem i posiada na stanie aktualną i ewentualnie poprzednią kolekcję. Jak widać na wykresie spółka postanowiła istotnie zwiększyć wartość zapasu (w ujęciu bezwzględnym jaki na m2) w ostatnich dwóch kwartałach. Na koniec września 2018 roku spółka posiadała prawie 57 mln zł zapasu z kolekcji Jesień/Zima 2018 co była wartością istotnie wyższą niż w poprzednich kwartałach. Należy oczywiście pamiętać o sezonowości oraz fakcie, że kolekcje jesienno-zimowe są z reguły droższe i potem przynoszą wyższe przychody. Wartość zakupionej kolekcji jest jednak również istotnie wyższa niż porównywalne zakupy rok wcześniej (58 mln zł vs 41 mln zł). Niestety nie wiemy czy zakup ten związany był z oczekiwaną wyższą sprzedażą, czy tez może obawą przed rosnącym dolarem. W każdym razie na koniec roku spółka wciąż posiadała 26 mln zł tej kolekcji, a rok wcześniej było to tylko 15 mln zł. Dodatkowo spółka już w tym momencie posiadała 30 mln zapasu pod przyszłą kolekcję, podczas gdy rok wcześniej było to 19,8 mln zł, a dwa lata wcześniej 27,1 mln zł. Pamiętajmy o tym, że sprzedaż w 2018 roku de facto spadła. Czy to znaczy, że spółka nie trafiła z kolekcją i zostało jej dużo na stanie co będzie miało oczywiste konsekwencje finansowe. Chyba za wcześnie na wysnucie takiego wniosku, choć wartość zapasu kolekcji starszych wynosiła już 10,9 mln zł w porównaniu do 7,4 mln zł w 2017 i 5,4 mln zł dwa lata temu. Spółka informuje, że kontynuuje politykę projektowania i sprzedaży kolekcji w odniesieniu do 4 sezonów roku z uwzględnieniem odzieży tzw. „przejściowej, co może być jednym z powodów zwiększenia zatowarowania. Niewątpliwie struktura zapasów to jeden z podstawowych parametrów, które należy przeanalizować w kolejnym sprawozdaniu kwartalnym.

Pozostałe zagadnienia

Warto pamiętać, że spółka realizuje skup akcji własnych i w chwili obecnej, posiadała 2,3 mln. akcji czyli 7,55 proc. kapitału zakładowego. Efektem tego skupu jest wykazywanie w kapitałach własnych ujemnej wartości w kwocie 16,7 mln zł, czyli o 2,7 mln zł więcej niż rok wcześniej.

Spółka, co dość zastanawiające, wciąż nie posiada magazynu centralnego, który z pewnością usprawniłby logistykę całej grupy i być może poprawiłby sprzedaż oraz zarządzanie zapasem. Budowa magazynu rozpoczęła się w roku 2017 w Łodzi w sąsiedztwie siedziby spółki, lecz termin jego uruchomienia wciąż jest przesuwany. W chwili obecnej mówi się o uruchomieniu tej inwestycji do końca pierwszego półrocza 2019 roku.

Analiza wyników 2018 roku jasno wykazuje, że spółka posiada pewien problem jeśli chodzi o sprzedaż. Nawet istotny wzrostu konsumpcji w Polsce w 2018 roku nie pomógł Monnari w tym zakresie. W związku z tym nie może dziwić próba wyjścia z kręgu malejącej sprzedaży poprzez akwizycje. Spółka przez długi okres prowadziła rozmowy z Gino Rossi w sprawie nabycia Simple, które ostatecznie zakończyły się niepowodzeniem. Natomiast spółka zakupiła 75 proc. udziałów w CENTRO 2017 spółce, która jest właścicielem praw do marki Femestage Eva Minge. Prezes Monnari przyznaje, że ta sieć w chwili obecnej nie jest rentowna (przypominam, że była ona kulą u nogi w EsotiQ), ale zamierza inwestować w jej rozwój i zwiększyć ilość sklepów dwukrotnie z 18 w chwili obecnej do 35-40. To, zdaniem prezesa, powinno przywrócić rentowność temu podmiotowi. Dodatkowo zarząd Monnari liczy na synergie związane z najmem, zakupem kolekcji, redukcjach kosztów magazynowania czy kosztów zarządzania siecią oraz centrali. No cóż w Esotiq się nie udało, może tutaj będzie lepiej. Po faktach ich ocenimy.

Informacje na temat styczniowej sprzedaży mogą napawać optymizmem. Skonsolidowane przychody wyniosły 20,2 mln zł i były o 16,1 proc. wyższe niż rok wcześniej. Gdyby wyłączyć wpływ konsolidowanego od stycznia Centro to dynamika i tak wyniosłaby ładne 10 proc. Trzeba jednak pamiętać, że baza pierwszego kwartału 2018 roku jest dość niska. Z drugiej strony na minus działała większa liczba dni wolnych od handlu.

Na koniec powróćmy jeszcze do nieruchomości inwestycyjnej, której wartość bilansowa wynosi 79,3 mln zł co stanowi 30 proc. sumy bilansowej. Nieruchomość położona jest przy reprezentatywnej ul. Piotrkowskiej w Łodzi i obejmuje grunt o pow. ok. 10,5 ha wraz z budynkami pofabrycznymi. W 2015 roku Monnari nabyło 70% udziału w tej nieruchomości za ok. 10,7 mln zł. W latach 2015-2016 spółka prowadziła wstępne prace związane z opracowaniem koncepcji zagospodarowania nieruchomości, uzyskaniem pozwoleń i zgód administracyjnych. Na koniec 2016, 2017 i 2018 roku spółka dokonała aktualizacji wyceny tej nieruchomości (oraz drugiej w Łodzi przy ul. Dąbrowskiego) w efekcie końcowym wartość nieruchomości inwestycyjnych w księgach wynosi w chwili obecnej 78,8 mln zł. Z końcem października 2017 wygasł list intencyjny dotyczący sprzedaży tej nieruchomości, w związku z nieuchwaleniem nowego Miejskiego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, co umożliwiło podział tej nieruchomości na mniejsze działki. Spółka poinformowała, że w chwili obecnej stosuje zachowawcze podejście do wykorzystania nieruchomości co ma oznaczać maksymalizację wzrostu wartości przy ograniczonych nakładach własnych.

Podsumowanie

Spółka w ciągu ostatnich trzech lat z poziomu 15 zł za akcję zjechała zaledwie do wartości trochę powyżej 4 zł na przełomie 2018/2019. Od tego momentu nastąpiło odbicie i kurs osiąga w chwili obecnej poziomy 6 zł, co daje wycenę wskaźnikowa na poziomie P/E -11, P/NB – 0,9 oraz EV/EBITDA 6,11. Jak widać nie są to wskaźniki jakieś wygórowane choć trudno w tym wypadku mówić o skrajnym niedowartościowaniu. W wypadku tych wycen pamiętać jednak należy o gruntach przy Piotrkowskiej. Gdyby spółka je spieniężyła po wartościach wykazywanych w bilansie to byłby dość duży zastrzyk gotówki. Pytanie czy taka transakcja jest realne oraz czy dodatkowa gotówka zostałaby zwrócona akcjonariuszom czy też zainwestowana w nowe biznesy.

Wyniki za rok 2018 pokazują, że spółka ma problemy ze wzrostem sprzedaży co później ma przełożenie również na efektywność kosztową. Pytanie czy zakup marki Eva Minge pozwoli jej przełamać problemy sprzedażowe i stanie się motorem napędowym sprzedaż, czy też restrukturyzacja tej sieci zabierze dużo czasu i nakładów.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF
Edytowany: 7 maja 2019 19:06

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 21 października 2019 13:28:51 przy kursie: 3,18 zł
MONNARI - analiza techniczna na życzenie


Kurs akcji spółki Monnari znajduje się w silnym trendzie spadkowym, który jednak stopniowo wytraca swój impet. Notowania znalazły się w pobliżu poziomu, który w przeszłości miał istotny wpływ na kształtowanie się wykresu cenowego - patrz długoterminowy wykres w ujęciu tygodniowym. Daje to szanse na wyprowadzenie korekty wzrostowej.

kliknij, aby powiększyć


Przenieśmy się na interwał dzienny. Kurs akcji dotarł do dolnego pułapu kanału spadkowego. Linia ADX sygnalizuje możliwość wystąpienia lokalnego przesilenia a RSI kreśli słabiutką - bo wypada w strefie sygnalnej - ale jednak pozytywną dywergencję. W tej sytuacji pojawia się szansa na wyprowadzenie kontry w okolice 4 zł.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

maccc
PREMIUM
101
Dołączył: 2017-09-04
Wpisów: 329
Wysłane: 23 grudnia 2019 19:07:04 przy kursie: 2,81 zł
Eva Minge droga w utrzymaniu - omówienie sprawozdania finansowego Monnari po III kw. 2019 r


Ostatnio analizowaliśmy wyniki Monnari po zakończeniu IV kw. 2018 r. Sprawdźmy zatem jak spółka radziła sobie od tego czasu. Należy przypomnieć, że pod koniec ubiegłego roku Monnari zakupiło 75 proc. udziałów w spółce CENTRO 2017, która jest właścicielem praw do marki Femestage Eva Minge. Rok obecny to zatem pierwszy okres z pełną konsolidacją ww. podmiotu. Ponieważ w momencie zakupu sieć była nierentowna to możemy się spodziewać negatywnego wpływu na wyniki skonsolidowane.

Na wstępie proponuję, krótko przejść przez model biznesowy spółki. Monnari zleca znaczną część produkcji odzieży do państw charakteryzujących się niższymi kosztami produkcji, przede wszystkim Chin. Od pewnego czasu, obserwując ich wzrost, spółka poszerza portfel dostawców o inne kraje takie jak Indie, Bangladesz oraz Turcja, przy czym część produkcji nadal jest realizowana w Polsce. Spółka sprzedaje ubrania w dwóch kolekcjach - wiosenno-letniej i jesienno-zimowej. Model ten znacznie się więc różni od podejścia stosowanego obecnie przez największe sieciowe marki odzieżowe, które coraz częściej nie dokonują wyraźnego rozróżnienia na kolekcje letnie i zimowe. W zasadzie liczba kolekcji w roku dochodzi tam nawet do 10. Należy również zwrócić uwagę, że proces zlecanej przez Monnari produkcji jest stosunkowo długi, a od momentu zaprojektowania kolekcji do chwili zaopatrzenia sklepów w towary mija od sześciu do ośmiu miesięcy. Na wydłużenie tego procesu mogą wpływać opóźnienia w realizacji dostaw, co może mieć znaczący wpływ na wyniki sprzedaży, głównie przez skrócenie czasu dysponowania przez salony produktami z aktualnej kolekcji.

Wyniki finansowe
Przychody spółki wyniosły w III kw. 62,9 mln zł, co było wzrostem o 12,1 mln zł r/r (+23,6 proc.). Pamiętając jednak o przejętym podmiocie musimy uwzględnić wpływ konsolidacji nowej marki na wzrost przychodów. W prezentacji wyników III kwartału spółka podaje, że wzrost sprzedaży marki Monnari wyniósł 16,6 proc., co i tak jest z pewnością bardzo dobrym wynikiem biorąc pod uwagę problemy z ujemną dynamiką w 2018 r. widoczne na wykresie poniżej. W ujęciu narastającym za 9m skonsolidowana sprzedaż wyniosła 185,9 mln zł (+25,5 mln zł r/r, +16 proc.). Trzeci kwartał był zatem dużo lepszy pod względem dynamiki sprzedaży w porównaniu z pierwszym półroczem roku.

W odniesieniu do przychodów spółka wskazuje na negatywną tendencję spadku cen odzieży i obuwia (wg GUS spadek ok. 3,5 proc. w relacji do grudnia 2018 r.). Nie wiemy jednak dokładnie jak ta sytuacja przełożyła się na ceny produktów spółki.

Ponieważ spółka podaje miesięczne informacje na temat sprzedaży, to już wiemy, że w październiku skonsolidowane przychody wyniosły ok. 26,2 mln zł (+18,55 proc. r/r), a w listopadzie 28,4 mln zł (+11,37 proc. r/r). Po zakończeniu III kw. dynamika na razie była więc już niższa. Z ciekawością możemy zatem czekać na wyniki grudnia, który tradycyjnie odgrywa istotne znaczenie w ujęciu całego roku.

Gwoli ścisłości, należy podać, że spółka część przychodów osiąga z wynajmu lokali w jednej z posiadanych nieruchomości, przy czym nie jest to istotna wartość (120 tys. zł w I poł. 2019).


kliknij, aby powiększyć


Większa część sprzedaży spółki odbywa się przez sieć salonów (sprzedaż internetowa to jedynie ok. 9 proc. łącznych przychodów). Proponuję sprawdzić zatem jak na przestrzeni analizowanego przez nas okresu zmieniała się ich liczba. Na koniec września 2019 r. grupa posiadała 199 salonów, przy czym 27 to salony Femestage Eva Minge, a 172 to marka Monnari. Patrząc jedynie na markę Monnari widzimy więc wzrost w ujęciu r/r o 8 salonów. Warto również zwrócić uwagę, że liczba salonów Femestage wzrosła z 19 salonów na początku roku do 27 na koniec września. Przy przejęciu prezes zakładał przywrócenie rentowności temu podmiotowi przy poziomie 35-40 salonów, co oznacza, że do progu rentowności jeszcze trochę ich brakuje.

Nowe salony doprowadziły do zwiększenia łącznej powierzchni sklepów z 34,6 tys. m2 na koniec III kw. 2018 do 41,8 tys. m2 na koniec września 2019 (+21 proc. r/r). Średnia powierzchnia salonów nie uległa istotnej zmianie na przestrzeni roku i wynosiła ok. 210 m2.


kliknij, aby powiększyć


Możemy zatem wnioskować, że do wzrostu przychodów przyczyniły się właśnie kolejne otwarcia salonów. Pozytywnym sygnałem jest zahamowany spadek średniej sprzedaży w przeliczeniu na 1m2 salonu, zarówno w samym III kw. jak również w ujęciu narastającym od początku roku. Średni przychód na 1m2 powierzchni wyniósł w III kw. 2019 ok. 1.530 zł, a po 9m ok. 4.830 zł (oczywiście wartości szacunkowe). Należy podkreślić podobny poziom tych wartości do roku poprzedniego ze względu na mniejszą liczbę dni handlowych w 2019 r., na co spółka narzeka. Być może częściowo miała na to wpływ sprzedaż w kanale internetowym. Nie wiemy niestety jaka część przychodów pochodzi z tego źródła w III kw. (w I półroczu było to 9 proc.). Wiemy jedynie, że w ostatnim okresie miało miejsce zwiększenie obrotów sklepu internetowego aż o 58,8 proc.


kliknij, aby powiększyć


Koszt własny sprzedaży wyniósł w III kw. 29,4 mln zł (+7,1 mln zł r/r, 31,6 proc.), a w ujęciu narastającym za 9m 83,2 mln zł (+15 mln zł r/r, +22 proc.). Podstawowe koszty rosły więc w tempie szybszym niż przychody spółki. Doprowadziło to do spadku marży brutto na sprzedaży w III kw. do poziomu 53,2 proc. (vs 56,1 proc. rok wcześniej), a w okresie styczeń-wrzesień 55,2 proc. (vs 57,4 proc. rok wcześniej). Monnari jako przyczynę takiej sytuacji podaje przede wszystkim wzrost kursu USD/PLN (duża część zakupionych towarów rozliczana jest właśnie w tej walucie).

Odnosząc się od razu do kursów walutowych, w sprawozdaniu możemy przeczytać, że w celu ograniczenia ryzyka wzrostu kursu spółka dokonuje zakupu walut (głównie USD) przed terminem płatności za dostawy kolekcji, jeżeli kurs walutowy jest niższy, niż kurs założony na etapie planowania nowej produkcji. Monnari próbuje więc w pewnym stopniu zabezpieczać swoje przepływy walutowe. Nie stosuje przy tym jednak rachunkowości zabezpieczeń, więc wyniki tej działalności będą widoczne na niższych poziomach RZiS.


kliknij, aby powiększyć


Koszty sprzedaży wyniosły w ostatnim kwartale 34,4 mln zł (+6,7 mln zł r/r, +24 proc.), a koszty zarządu 2,1 mln zł (-0,4 mln zł r/r, -16,3 proc.). Przyrównując je łącznie do poziomu sprzedaży widzimy niewielki spadek w ujęciu procentowym. Patrząc w ujęciu narastającym za 9m koszty sprzedaży wyniosły 98,4 mln zł (+16,8 mln zł r/r, +20,6 proc.), a koszty zarządu 7,4 mln zł (+0,5 mln zł r/r, +8,1 proc.). W tym przypadku jednak łączny efekt to wzrost procentowego udziału w sprzedaży.

Jako przyczynę zwiększenia się kosztów SG&A Monnari wskazuje na konsolidację Femestage (wzrost w III kw. SG&A o 20,6 proc. dla całej grupy, a bez GK Centro o 9,0 proc.), wzrost kosztów wynagrodzeń pracowników (w samym III kwartale b.r. o 12 proc. tylko dla Monnari, a po 9m o 10,9 proc. przy spadku średniego zatrudnienia o 4,5 proc.), wzrost średniomiesięcznych kosztów mediów na m2 (w samym III kw. o 12,6 proc.), a także wzrost kursu EUR/PLN (w 70 proc. koszty wynajmu salonów wyrażone są w tej walucie).

Na poziomie pozostałej działalności operacyjnej spółka w III kw. wykazała w zasadzie równowagę przychodów i kosztów, podczas gdy rok wcześniej było to 0,4 mln zł in plus. Patrząc na okres trzech kwartałów wskazała 1,3 mln zł przychodów netto vs 1,7 mln zł rok wcześniej. Niestety nie znamy szczegółów tych zmian. Spółka zakończyła III kw. stratą EBIT 2,95 mln zł (vs 1,3 mln zł straty rok wcześniej), a okres od początku roku stratą 1,9 mln zł (vs 5,3 mln zł zysku rok wcześniej).


kliknij, aby powiększyć


Nieco zamieszania mamy na poziomie finansowym rachunku wyników. Monnari pokazało stratę brutto w III kw. w wysokości 3,8 mln zł (vs 1,7 mln zł straty rok wcześniej), chociaż w rozbiciu na poszczególne składowe widzimy przychody finansowe netto na poziomie 0,45 mln zł. Dokładając do tego stratę EBIT 2,95 mln zł powinno to dać stratę brutto 2,5 mln zł. W sprawozdaniu zabrakło nam więc 1,2 mln zł kosztów finansowych.

Ostatecznie strata netto w III kw. wyniosła 3,1 mln zł wobec straty 1,7 mln zł rok wcześniej. W ujęciu narastającym za 9m strata netto wyniosła 2,6 mln zł, gdzie rok wcześniej mieliśmy zysk 3,4 mln zł.

Porównując wyniki 2019 r. należy pamiętać o obowiązującym od początku roku nowym standardzie rachunkowości MSSF 16 Leasing, który wpływa zarówno na bilans jak również na RZiS. Ponieważ grupa wynajmuje część lokali to nowy standard wpłynął na jej rachunkowość. W przypadku RZiS wcześniejsze opłaty leasingowe w całości były wykazywane na poziomie operacyjnym, natomiast obecnie znajduje się tutaj jedynie amortyzacja aktywów z tytułu prawa do użytkowania, a część odsetkowa będzie już na poziomie finansowym. Zastosowanie MSSF 16 najprawdopodobniej nieco poprawiło więc wyniki operacyjne spółki w bieżącym roku. Niestety Monnari nie zaprezentowało wpływu zmian na poszczególne pozycje rachunku wyników.

Spółka pokazała za to wpływ na wyniki konsolidacji nowej marki. Z tabeli poniżej widzimy, że na razie jest ona dla Monnari obciążeniem, przede wszystkim na poziomie kosztów sprzedaży i zarządu. Strata operacyjna bez Femestage byłaby w III kw. o połowę niższa.


kliknij, aby powiększyć


Przepływy pieniężne
Od początku 2016 r. przepływy pieniężne spółki wykazywały dużą cykliczność, co nie powinno dziwić ze względu na sezonowość biznesu. Zarówno przepływy operacyjne, jak i przepływy łączne charakteryzowały się dodatnimi wartościami w drugich i czwartych kwartałach. Negatywnie wyróżnia się tutaj II kw. 2019, kiedy to łączne przepływy netto były ujemne, a operacyjne ledwo dodatnie, co było spowodowane głównie zwiększonym KON (do tej pory zmiana KON miała w drugich kwartałach pozytywny wpływ).

W III kw. przepływy operacyjne spółki wyniosły -9 mln zł (wobec -25,6 mln zł przed rokiem). Niższa wartość ujemna wynika w największym stopniu z mniejszych inwestycji w KON. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na mniejszy przyrost zapasów (5,9 mln zł vs. 24 mln zł przed rokiem), co może dziwić ze względu na zbliżający się okres zwiększonej sprzedaży. Dodatkowo jednak niższy odpływ gotówki na poziomie operacyjnym wynikał z wyższej korekty o amortyzację (+3,9 mln zł r/r) ze względu na rozpoznane w bilansie aktywa z tytułu leasingu operacyjnego.

Na poziomie inwestycyjnym mieliśmy odpływy gotówki w wysokości 2,5 mln zł (vs -4,2 mln zł przed rokiem). Działalność finansowa zanotowała z kolei dodatnie przepływy w wysokości 8 mln zł (-0,8 mln zł przed rokiem). Co prawda spółka kontynuowała proces skupu akcji własnych (przeznaczyła na to 2,3 mln zł w III kw., a od początku 2019 5,3 mln zł), to pozyskała finansowanie dłużne o wartości 13,3 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


Sytuacja majątkowa
Suma bilansowa spółki wyniosła na koniec września 2019 r. 288,8 mln zł (+53,9 mln zł r/r, +22,9 proc. r/r). Na jej wzrost największy wpływ miał wprowadzony MSSF 16 – aktywa z tytułu prawa do użytkowania wyniosły na koniec III kw. 26,9 mln zł.

Ciekawą sytuację mamy przy rzeczowych aktywach trwałych oraz nieruchomościach inwestycyjnych. W ujęciu kw/kw rzeczowe aktywa trwałe wzrosły o 19 mln zł, natomiast o podobną kwotę (17,5 mln zł) zmniejszyły się nieruchomości inwestycyjne. Ponieważ w tym okresie nie było dużych przepływów gotówki związanych z tymi pozycjami, a w RZiS nie było aktualizacji wartości inwestycji, to możemy zakładać, że spółka przeniosła jedną z nieruchomości z inwestycji do aktywów rzeczowych. Niestety w sprawozdaniu kwartalnym nie mamy żadnych informacji na ten temat. Za to w sprawozdaniu rocznym za 2018, po głębszej analizie, możemy zauważyć, że do nieruchomości inwestycyjnych była zaliczona nieruchomość przy ul. Dąbrowskiego 4 w Łodzi, czyli dokładnie tam gdzie znajduje się ukończony w III kw. 2019 nowy magazyn spółki, a ówczesna wycena wynosiła wtedy 17,2 mln zł. Samo przeniesienie nieruchomości inwestycyjnej do aktywów trwałych oczywiście jest dopuszczalne, jednak należy zwrócić uwagę na różne metody wyceny bilansowej obu kategorii aktywów (wartość godziwa dla inwestycji oraz wycena po koszcie dla aktywów rzeczowych). Spółka o planach budowy magazynu przy Dąbrowskiego informowała już w 2017 r., trzymając jednocześnie nieruchomość w aktywach inwestycyjnych i w ten sposób ją wyceniając. W 2017 r. jej wartość bilansowa wzrosła o ok. 11 mln zł, a w 2018 r. o ok. 2 mln zł, nie wiemy jednak na ile był to wpływ wyceny, a na ile poczynionych nakładów inwestycyjnych (w okresie 2017-2018 wyniosły one ok. 9,5 mln dla wszystkich posiadanych nieruchomości). Pytanie więc czy wiedząc o wykorzystaniu nieruchomości na własne potrzeby Monnari nie powinno jej wcześniej przenieść do aktywów rzeczowych (należy jednak wspomnieć, że w okresie 2017-2018 wartość nieruchomości inwestycyjnych wzrosła o ok. 9,5 mln przez poczynione nakłady inwestycyjne, jednak nie wiemy dokładnie której nieruchomości one dotyczyły).
Kolejną rzeczą rzucającą się w oczy jest wzrost o 4,2 mln zł r/r (+16,4 proc.) należności krótkoterminowych, które osiągnęły wartość 30,2 mln zł. Ponieważ spółka prowadzi głównie sprzedaż detaliczną to powinniśmy oczekiwać niskiego poziomu należności. W tej pozycji znajdują się jednak należności handlowe dotyczące sprzedaży hurtowej, należności z czynszów, zaliczki na poczet dostaw,
wpłacone kaucje i zabezpieczenia, należności z tytułu podatków oraz inne należności. Niestety spółka w sprawozdaniu kwartalnym nie pokazuje szczegółowego rozbicia tej pozycji, więc jesteśmy zmuszeni poczekać do sprawozdania rocznego.


kliknij, aby powiększyć


Na szczególną uwagę zasługuje analiza zapasów spółki, których wartość na koniec września 2019 r. wyniosła 83,8 mln zł (+9,7 mln zł r/r, +13,1 proc.), a największy w nich udział mają oczywiście towary. Monnari dość szczegółowo pokazuje wiekowanie towarów ujętych w bilansie. Analizując wykres poniżej od razu możemy stwierdzić spory udział „starych kolekcji” tj. z roku poprzedniego. Na koniec III kw. 2019 ich udział w towarach ogółem wynosił 11,1 proc. co daje kwotę 9,1 mln zł, podczas gdy rok wcześniej były to wartości odpowiednio 7,2 proc. oraz 5,2 mln zł. O ile ogólny wzrost towarów można wytłumaczyć większą siecią sprzedaży, to niepokojąca jest zmieniająca się ich struktura i wzrost udziału i wartości starych kolekcji. Warto również zwrócić uwagę na udział kolekcji wiosna/lato kolejnego roku. Obecnie zapas tej kolekcji jest jedynie symboliczny, podczas gdy rok wcześniej spółka zaczynała już budować ich bazę.


kliknij, aby powiększyć


W analizowanym okresie, ze względu na nowe lokale, nieznacznie spadła średnia wartość zapasu towarów w przeliczeniu na 1m 2, która wyniosła ok 1.984 zł/1m2 wobec 2.127 zł/1m2 przed rokiem. Jednocześnie jednak znacznemu wydłużeniu uległ cykl rotacji zapasów z 218 dni na koniec III kw. 2018 r. do 239 dni na koniec września obecnego roku. W połączeniu z rosnącym zapasem „starych kolekcji” nie świadczy to o efektywnym zarządzaniu. Nie wiemy jednak jak na tą sytuację wpłynęły przejęte zapasy Femestage. Wydłużenie cyklu rotacji zapasów było głównym czynnikiem wydłużającym konwersję gotówki w przedsiębiorstwie. Na koniec III kw. cały cykl gotówkowy wyniósł aż ok. 215 dni podczas gdy rok wcześniej był o 22 dni krótszy.


kliknij, aby powiększyć


Analizując aktywa warto również zwrócić uwagę na zmniejszenie się salda środków pieniężnych do poziomu 7,5 mln zł (-12 mln zł r/r, -61,4 proc.).

Patrząc na stronę pasywów spółka w dalszym ciągu wygląda dość bezpiecznie. Oczywiście nowy MSSF oraz zaciągnięte pożyczki podwyższył wskaźnik ogólnego zadłużenia, ale kapitał własny finansował na koniec września 2019 ok. 72 proc. aktywów. Dług oprocentowany wynosił 40,7 mln zł (20 proc. aktywów), a dług netto 33,2 mln zł.

Podsumowanie
Wyniki spółki istotnie in minus odbiegają od poprzednich lat. Pomimo wzrostów przychodów Monnari nie poradziło sobie z rosnącymi kosztami działalności (wyższe wynagrodzenia i czynsze). Spółce nie pomogły również czynniki zewnętrzne (słabnąca złotówka). Napływające dane o sprzedaży w listopadzie i grudniu również nie napawają optymizmem, a do tego dochodzą jeszcze problemy z zapasami (wysoki udział starych kolekcji oraz niższa efektywność obrotu).

Grupa obciążona jest wynikami przejętej marki Femestage i raczej nie zapowiada się, żeby kolejny rok przyniósł odwrócenie sytuacji. Brakuje tutaj ok. 10-ciu salonów, żeby osiągnąć poziom przy którym zarząd zakładał przywrócenie rentowności. Co do samej transakcji zakupu, to w sprawozdaniu kwartalnym możemy przeczytać, że „proces rozliczania powyższej transakcji nie został jeszcze zakończony i połączenie zostało rozliczone prowizorycznie, w kwotach przybliżonych”.

Spółka posiada również nieruchomość przy ul. Piotrkowskiej w Łodzi – Ogrody Geyera - z zabudowaniami pofabrycznymi. Na koniec 2018 roku jej wycena bilansowa wyniosła niecałe 62 mln zł. Wg spółki nieruchomość ta jest w znaczącej części przygotowana do wynajęcia (na ponad 2 tys. m2 są już podpisane umowy). Nie wskazano jednak kiedy mogą pojawić się pierwsze przychody z tego tytułu.

W najbliższym czasie Monnari planuje poszukiwania nowych dostawców usług, w tym również w Polsce, renegocjacje cen u dotychczasowych dostawców, nowe otwarcia sklepów i dalszą rozbudowę sieci salonów Femestage. Spółka chce również usprawnić swoje procesy przez uruchomienie systemu informatycznego obsługującego nowy magazyn. Plany z pewnością słuszne, poczekajmy na ich realizację.



>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 2 stycznia 2020 11:14

VeRtO
3
Dołączył: 2011-08-11
Wpisów: 122
Wysłane: 19 marca 2020 15:48:21 przy kursie: 1,86 zł
Czy ktoś obserwuję spółkę w dzisiejszych czasach? Spadek w miesiąc o ok. 30% (wcale nie jakoś dużo w stosunku do odzieżówki działającej w galeriach handlowych) ale wcześniej mocny trend spadkowy, wydawałoby się że jest szansa na przełamanie ale przeszedł marzec.... Spółka płynna i trzyma kasę, ale trudno się wypowiedzieć na ile sklep Internetowy pociągnie obrotów kosztem sklepów stacjonarnych. Skup akcji własnych konsekwentnie obecnie realizowany po niskich wycenach. Jestem ciekaw Waszych opinii na przyszłość spółki. Prezes niespecjalnie chętny do dzielenia się kasą z akcjonariuszami ;)

rzezbi
1
Dołączył: 2010-08-27
Wpisów: 15
Wysłane: 24 lipca 2020 10:41:50 przy kursie: 2,08 zł
może zadam głupie pytanie ale jak sprawdzić czy Monnari skupuje własne akcje na kredyt czy też z własnych środków?

MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 24 lipca 2020 12:20:27 przy kursie: 2,08 zł
Z kapitału rezerwowego spółki (środki własne spółki)

Tutaj pytanie o wyniki za II kw ... będą tragiczne, pytanie jak bardzo?
Pytanie jak poradzą sobie w następnych kwartałach. Sporo niewiadomych, ale spółka ma szansę wyjść na prostą.

Spółka do obserwacji.

rzezbi
1
Dołączył: 2010-08-27
Wpisów: 15
Wysłane: 27 lipca 2020 09:16:14 przy kursie: 2,07 zł
to chyba dobra informacja, że skupują w takim razie. Rozumiem, że to tak działa, że uważają iż kurs jest atrakcyjny i zamiast przeznaczać tą kasę na coś innego to skupują swoje akcje.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość


32 33 34 35 36

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,802 sek.

uszasnxn
yvkhalij
ulueimny
Komunikaty ESPI/EBI Monnari Trade SA

ZOBACZ TAKŻE:
Wiadomości | Akcjonariat | Wyniki finansowe
Analiza fundamentalna | Analiza techniczna | Wycena akcji

Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
ipcgafyh
uhosuyjb
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat