iorzicay
Advertisement
PARTNER SERWISU
aqginpcz
6 7 8
anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 21 lipca 2016 08:04:13 przy kursie: 2,64 zł
Wzrostu wnip w skonsolidowanym raczej nie będzie, ale za to można się spodziewać wzrostu pozycji "podatkowych", bo cała operacja wygląda na pierwszy rzut oka na optymalizację

niewiernytomasz
PREMIUM
8
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2012-10-19
Wpisów: 38
Wysłane: 25 września 2016 20:30:20 przy kursie: 2,62 zł
Bardzo proszę o analizę raportu spółki

Tomasz Nawrocki
PREMIUM
7
Dołączył: 2010-04-22
Wpisów: 739
Wysłane: 27 września 2016 11:46:31 przy kursie: 2,56 zł
OMÓWIENIE WYNIKÓW I SYTUACJI FINANSOWEJ ZO BYTOM S.A. (ZOB) NA PODSTAWIE RAPORTU ZA 1 PÓŁROCZE 2016 ROKU

Zmiany z zakresie rachunku zysków i strat oraz sprawozdania z przepływów pieniężnych
Mimo utrzymania pozytywnej tendencji w zakresie wyników core businessu po ostatnich raportach okresowych widać, że ZO Bytom dobił do pewnej bariery, która może być trudna do sforsowania w obecnych uwarunkowaniach rynkowych. W 2kw b.r. Emitent w ujęciu r/r z każdym kolejnym poziomem wynikowym rachunku zysków i strat notował coraz mniejsze i bardziej negatywne zmiany. Jak zauważono już wcześniej start na poziomie core businessu był pozytywny (wzrost przychodów ze sprzedaży o 20%), przy czym już tu pojawił się pewien mankament w postaci spadku efektywności (zysk brutto na sprzedaży poprawił się o 15%, co oznaczało niższą r/r zrealizowaną marżę na sprzedaży – 53,8 wobec 56%). Mocno negatywnie na dalszych wynikach odbił się wzrost kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu wynikający z rozwoju skali działalności, w tym zwłaszcza sieci sprzedaży (łącznie wzrosły one r/r o 21%). W rezultacie na poziomie zysku netto na sprzedaży ZOB wykazał się poprawę r/r jedyni o skromne 1%. W przypadku wyników operacyjnego, brutto i netto pojawiły się już natomiast regresy w ujęciu r/r (odpowiednio o -2%, - 3% i -18%) na co przełożyły się kolejno mniejsze przychody netto na pozostałej działalności operacyjnej, nieco wyższe koszty finansowe netto oraz większy w ujęciu wartościowym podatek dochodowy.

W ujęciu narastającym za 6m w zakresie kierunku zmian na poszczególnych poziomach wynikowych sytuacja prezentuje się dość podobnie. Przychody wzrosły r/r o 19%, zysk brutto na sprzedaży o 17%, zysk netto na sprzedaży o 1%, zysk operacyjny zmniejszył się o mniej niż 1%, zysku brutto spadł o 7%, a zysk netto o 17%.

Od strony wartościowej sytuację tę zobrazowano na wykresach poniżej (jednostka – tys. zł oraz %).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Z punktu widzenia rachunku segmentowego (wykresy poniżej, jednostka – tys. zł oraz %) w analizowanym okresie sprawozdawczym tradycyjnie dominowała sprzedaż detaliczna realizowana we własnej sieci sprzedaży. Odnotowano tu wyraźny wzrost przychodów, przy jednakże niższej marży (uwzględnia ona koszty bezpośrednio przypisane do segmentów) co przełożyło się na relatywnie mniejszy wzrost wyniku finansowego. W obszarze mniejszych segmentów – sprzedaży hurtowej (dot. marki Intermoda oraz towarów dla klientów instytucjonalnych) oraz pozostałej – w 2kw odnotowano wzrost sprzedaży, marż i wyników finansowych, co jednakże nie do końca pozwoliło na zneutralizowanie pogorszenia jakie miało miejsce w 1kw b.r. (dot. to w szczególności sprzedaży hurtowej).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Patrząc się na tendencje wynikowe i efektywnościowe ZOB w szerszej perspektywie czasowej [wykresy poniżej; ujęcie narastające za 12m; jednostka – tys. zł oraz %] po długim okresie systematycznej poprawy widać ostatnio wyraźne wyhamowanie, czy też nawet pewien regres, zarówno w wymiarze wielkości finansowych jak i wskaźników rentowności. Zwłaszcza dotyczy to dalszych poziomów wynikowych; w obszarze core businessu Emitent cały czas idzie do przodu, choć już ma problemy z dalszą poprawą marży brutto na sprzedaży (na wykresie rentowność sprzedaży).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


W kontekście kolejnych okresów sprawozdawczych ZOB planują podążać dotychczasową ścieżką kontynuując rozwój sieci sprzedaży (celem na koniec 2018 r. jest posiadanie 120 sklepów o łącznej powierzchni 15 tys. m2 wobec obecnych 99 sklepów o łącznej powierzchni 10,8 tys. m2). Po nie do końca zgodnych z oczekiwaniami rezultatach wdrożonej od marca b.r. strategii cenowej (część asortymentu zaoferowano po niższych cenach licząc, że zwiększona w ujęciu ilościowym sprzedaż zrekompensuje niższą marżę) Emitent zdecydował się na jej rewizję dla kolekcji jesień-zima (nie podano tu konkretów, ale wydaje się że raczej będzie tu powrót do wcześniej stosowanych rozwiązań ukierunkowanych na wyższą marżowość sprzedaży). Korekty w tym obszarze jak najbardziej są potrzebne, gdyż biorąc pod uwagę charakterystyczne dla branży handlu detalicznego wskaźniki sprzedaży i wyniku w przeliczeniu na m2 sieci widać, że w ostatnim czasie ZOB ma problem. Rozwój sieci postępuje (zarówno pod względem liczby sklepów jak i powierzchni), a wzrosty przychodów i wyniku brutto na sprzedaży są relatywnie mniejsze przekładając się tym samym na pewne pogorszenie wspomnianych wyżej wskaźników (wykresy poniżej).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Rozpatrując kwestie perspektyw wynikowych Emitenta warto również mieć na uwadze obecne uwarunkowania rynkowe. Z jednej strony rosną wynagrodzenia pracownicze przy jednocześnie coraz niższych odczytach stopy bezrobocia, a z drugiej rosną obawy o utrzymanie wzrostu gospodarczego na dotychczasowym poziomie. Dodatkowo z punktu widzenia ZOB istotna jest kwestia kursów walutowych, w tym zwłaszcza EUR/PLN (blisko 50% zaopatrzenia Emitent realizuje w EUR i USD przy czym w EUR płaci również czynsze za powierzchnie sklepowe w centrach handlowych), a tu sytuacja w ostatnim czasie w ujęciu r/r nie była dla Spółki korzystna.

Jeśli chodzi o sprawozdanie z przepływów pieniężnych ZOB to w skali 2kw (wykres poniżej po lewej, jednostka – tys. zł) mamy do czynienia r/r ze znacznie większym ujemnym saldem ogólnym (odpływ rzędu -2,8 wobec -0,1 mln zł). W decydującym stopniu wpływ na taki stan rzeczy miały większe r/r inwestycyjne i finansowe wydatki netto (odpowiednio -3,9 wobec -0,5 mln zł oraz -10,5 wobec -4,9 mln zł) dot. rozwoju sieci oraz spłaty zadłużenia oprocentowanego. W obszarze operacyjnym Emitent wykazał wyraźną poprawę (wpływ środków na poziomie 11,6 wobec 5,3 mln zł przed rokiem), przy czym wynikało to głównie ze zmian po stronie kapitału obrotowego; nadwyżka finansowa netto wyniosła 5,4 wobec 6,1 mln zł przed rokiem.

Z perspektywy ujęcia narastającego za 12m zmiany te wpłynęły na wyraźne zmniejszenie poziomu salda ogólnego; głównie za sprawą zwiększenia wydatków inwestycyjnych i finansowych. Jednocześnie wyhamowaniu uległa dodatnia nadwyżka finansowa netto.


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Ocena sytuacji finansowej
Względem końca poprzedniego okresu sprawozdawczego suma bilansowa ZOB nie uległa istotnym zmianom (spadek o 1%), co po stronie aktywów wiązało się ze spadkiem wartości aktywów trwałych o 3% (głównie za sprawą wykorzystania aktywa z tytułu odroczonego podatku) i obrotowych o 1% (głównie należności), a po stronie pasywów ze zwiększeniem kapitału własnego o 11% i spadkiem zobowiązań ogółem o 14% (dług krótkoterminowy zmniejszył się o 15%, a długoterminowy wzrósł o 24%; dług oprocentowany spadł przy tym o 60% i stanowił na koniec okresu 11% zadłużenia ogółem).

Przedstawione zmiany w zakresie głównych pozycji bilansowych wpłynęły in plus na sytuację w zakresie ogólnej struktury kapitałowo-majątkowej Grupy, która od pewnego czasu prezentuje się generalnie korzystnie – nadwyżkowe pokrycie aktywów trwałych kapitałem stałym, w tym w pełni własnym (wykresy poniżej – aktywa po lewej, pasywa po prawej, jednostka – tys. zł). Jednocześnie jednak utrzymuje się negatywna sytuacja w zakresie struktury kapitału obrotowego netto, gdzie występuje luka między zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy a jego bieżącym stanem powodując ujemne saldo płynności (w rozpatrywanym okresie uległa ona zmniejszeniu z 8,1 do 2,7 mln zł).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Poszczególne relacje finansowe dotyczące płynności finansowej i zadłużenia są w przypadku ZOB na generalne bezpiecznych poziomach, ulegając w analizowanym okresie nawet pewnej poprawie. Potwierdzeniem tego jest serwisowy rating bazujący na modelu Altmana, który obecnie wskazuje na poziom A-.

Link do wskaźników finansowych www.stockwatch.pl/gpw/bytom,wy...

Ocena sytuacji rynkowej
Na dzień prezentowanego omówienia serwisowe automaty wskazują na wyraźne przewartościowanie akcji ZO Bytom na GPW. Dotyczy to głównie metod majątkowych i dochodowych, choć również w obszarze mnożnikowym sytuacja nie prezentuje się szczególnie atrakcyjnie przy aktualnej wycenie rynkowej. Emitent w ostatnim czasie dość dynamicznie rozwijał skalę swojego biznesu, systematycznie poprawiając przy tym zarówno wyniki jak i efektywność. Należy jednakże zauważyć, że wzrost ten odbywał się w korzystnych uwarunkowaniach walutowych, a dodatkowo łatwiej się rozwijać z poziomu niskiego aniżeli wyższego. Z tego też względu obecnie pojawiają się już problemy z utrzymaniem dotychczasowych pozytywnych tendencji. Kurs akcji Bytomia też trochę zagalopował się w oczekiwaniu na coraz to lepsze wyniki i obecnie przy braku spełnienia tych oczekiwań może być kłopot z powrotem do wzrostów.

Link do wskaźników www.stockwatch.pl/gpw/bytom,wy... oraz wycen www.stockwatch.pl/gpw/bytom,wy...

>> …więcej analiz najnowszych raportów finansowych innych spółek jest tutaj

Przy okazji, na potrzeby badań naukowych, chciałbym prosić o wypełnienie prostej (mam przy najmniej taką nadzieję) ankiety dotyczącej kryteriów oceny reputacji spółek notowanych na giełdzie – link goo.gl/forms/oMFdtU8FmRpYy4zH2... Zróżnicowanie ocen poszczególnych kryteriów mile widziane:). Z góry dziękuję!
Powyższa treść przez 150 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.


aksu
0
Dołączył: 2015-02-26
Wpisów: 193
Wysłane: 29 listopada 2016 09:54:40 przy kursie: 2,38 zł
Coś przeoczyłem? Jest jakiś konkretny powód tego czterodniowego rajdu na akcjach BTM? Dalej co prawda w kanale trendu spadkowego, ale przy takim obrocie spraw jeden pozytywny raport i można liczyć na odwrócenie.

sasky
PREMIUM
49
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 767
Wysłane: 29 listopada 2016 10:12:29 przy kursie: 2,38 zł
Komunikatu żadnego nie było. Najbliższy - raport sprzedażowy za listopad - już na początku grudnia (pewnie jeszcze w tym tygodniu). DM PKO BP w dzisiejszym raporcie pochylił się nad spółką.
Cytat:
Bytom: korekcyjne odbicie
Bytom odbił się wczoraj od dolnego ograniczenia kilkumiesięcznego kanału spadkowego. Kurs przełamał długą białą świecą ostatnie, lokalne maksimum, sugerując kontynuację ruchu w górę na kolejnych sesjach. Minimalny zasięg wzrostów należy szacować na 2,47 zł, ale prawdopodobnie kurs sięgnie 2,55 zł lub nawet 2,71 zł.

Liczby nie kłamią (...) ale kłamcy liczą

cegielka
5
Dołączył: 2010-12-20
Wpisów: 267
Wysłane: 5 grudnia 2017 08:01:28 przy kursie: 2,60 zł
Intryguje mnie jedna sprawa. Fuzja Bytomia z Vistulą i dzisiejsza wycena.

Na przełomie sierpnia i września został określony parytet wymiany akcji i wynosił on 0,82 akcji VST za 1 akcję Bytomia. Zarząd Vistuli czuł się komfortowo z tym parytetem (link) www.bankier.pl/wiadomosc/Vistu...
Zarząd Vistuli czuje się komfortowo z parytetem wymiany akcji na poziomie 0,82 w procesie połączenia z Bytomiem i nie zakłada, by miał on podlegać negocjacjom. Zakłada wstępnie, że akcjonariusze obu spółek będą decydować o połączeniu pod koniec listopada - poinformował PAP Biznes Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group.

W listopadzie UOKiK przedłużył postępowanie w sprawie połączenia o 4 miesiące. I od tej pory parytet rozjechał się o około 25 % bowiem cena akcji Bytmoia przy dzisiejszym kursie VST powinna wynosić 3,30 zł a mamy cenę 2,60 zł.
Co ciekawe. Obie spółki raportują miesięczną sprzedaż i marżę. Wszystko mamy podane, a jednak nastąpił rozjazd wycen.
Zrobiło się dosyć ciekawie, bowiem przy zatwierdzeniu przez UOKiK fuzji mamy niezłą (moim zdaniem bardzo dużą) premię kupując BTM.
Wyniki listopadowe Bytomia czyli sprzedaż i marża, które zaraportował BTM są bardzo dobre: www.bankier.pl/wiadomosc/Bytom... przy 20 % wzroście sprzedaży mamy wzrost marży o 3,1 %.

Podsumowując:
Jest ciekawie.

No i próbowałem się podeprzeć AT. I tu sprawa prosta, roczna konsolidacja ze wsparciem 2,40 z oporem 2,80 a kurs idealnie w środku :-)No i tyle.

Edytowany: 5 grudnia 2017 08:10

Piotr4s
0
Dołączył: 2013-03-23
Wpisów: 13
Wysłane: 11 grudnia 2017 14:40:08 przy kursie: 2,72 zł
Przy swoich założeniach nie uwzględniasz ważnej kwestii, że wycena podmiotu po połączeniu zmieni się i kurs akcji Vistuli raczej nie utrzyma się na obecnym poziomie.
Nie szacował bym zysku z inwestycji w akcje Bytomia po wymianie wg parytetu na akcje Vistuli na podstawie bieżącego kursu Vistuli, tylko wyceny po połączeniu.
I tutaj podstawowa rzecz, jak zostanie wyceniony nowy podmiot? Vistula w całości ma przejąć majątek Bytomia, więc zakładając, że akcje po przejęciu zostaną wycenione na obecnym poziomie C/WK Vistuli czyli ok 1,39 (z Twoich wyliczeń wynika, że przeprowadzane były przy wycenie Vistuli na poziomie ok. 4,02, dla takiej więc wartości przeprowadziłem swoje obliczenia) otrzymujemy wycenę akcji po połączeniu na poziomie 3,35. Idąc dalej, cena akcji Bytomia "powinna" więc wynosić ok. 2,75zł co w stosunku do kursu Bytomia po 2,60zł daje 5,77% premii za ryzyko, że np do przejęcia nie dojdzie z powodu negatywnej decyzji UOKiK. Czyli już nie tak kolorowo.
Przyszłą wycenę można oczywiście szacować na wiele sposobów, oparcie jej o obecny wskaźnik C/WK Vistuli jest dużym uproszczeniem, ale pokazuje moim zdaniem dokładniejsze podejście do tematu.
Poprawcie mnie jeśli się mylę, sam z ciekawością obserwuję tą fuzję.

tuvok
0
Dołączył: 2013-07-30
Wpisów: 20
Wysłane: 11 grudnia 2017 21:11:13 przy kursie: 2,72 zł
OK, ale przez dłuższy czas po ogłoszeniu fuzji te walory szły "ręka w rękę". Po ogłoszeniu informacji o opóźnieniu fuzji kurs VST wystrzelił to nienaturalnych poziomów a BTM stoi w miejscu. Też nie rozumiem tego, ale oczekiwałbym raczej że VST spadnie niż BTM wzrośnie bo w ostatnim czasie nic nie uzasadnia takiego ruchu Vistuli jak obecnie obserwujemy.

cegielka
5
Dołączył: 2010-12-20
Wpisów: 267
Wysłane: 4 stycznia 2018 10:07:33 przy kursie: 2,77 zł

Po sprzedażowych danych miesięcznych można stwierdzić, że szykuje się bardzo udany 4 kwartał 2017r. Jest sprzedaż i rentowność.
Co do wykresu to jeśli przebijemy opór 2,80 to wzrosty powinny zawitać na dłużej,


www.bankier.pl/wiadomosc/Bytom...

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 16,7 proc. rdr do 23,35 mln zł, w tym sprzedaż detaliczna na sieci porównywalnej wyniosła 21,86 mln zł (wzrost o 9,7 proc. rdr). Sprzedaż hurtowa sięgnęła 0,28 mln zł i była o 52 proc. wyższa niż rok wcześniej.

Marża detaliczna w grudniu 2017 roku wzrosła o 22,3 proc. rdr do 11,7 mln zł. Rentowność wyniosła 50,2 proc., co oznacza wzrost o 2,4 p.p.

Narastająco, w 2017 roku sprzedaż detaliczna i hurtowa spółki wyniosła 179,8 mln zł, co oznacza wzrost o 20,2 proc. rdr. (PAP Biznes)

lajkonik
0
Dołączył: 2008-11-28
Wpisów: 1 308
Wysłane: 4 stycznia 2018 11:40:59 przy kursie: 2,77 zł
Piotr4s napisał(a):
Przy swoich założeniach nie uwzględniasz ważnej kwestii, że wycena podmiotu po połączeniu zmieni się i kurs akcji Vistuli raczej nie utrzyma się na obecnym poziomie.
Nie szacował bym zysku z inwestycji w akcje Bytomia po wymianie wg parytetu na akcje Vistuli na podstawie bieżącego kursu Vistuli, tylko wyceny po połączeniu.
I tutaj podstawowa rzecz, jak zostanie wyceniony nowy podmiot? Vistula w całości ma przejąć majątek Bytomia, więc zakładając, że akcje po przejęciu zostaną wycenione na obecnym poziomie C/WK Vistuli czyli ok 1,39 (z Twoich wyliczeń wynika, że przeprowadzane były przy wycenie Vistuli na poziomie ok. 4,02, dla takiej więc wartości przeprowadziłem swoje obliczenia) otrzymujemy wycenę akcji po połączeniu na poziomie 3,35. Idąc dalej, cena akcji Bytomia "powinna" więc wynosić ok. 2,75zł co w stosunku do kursu Bytomia po 2,60zł daje 5,77% premii za ryzyko, że np do przejęcia nie dojdzie z powodu negatywnej decyzji UOKiK. Czyli już nie tak kolorowo.
Przyszłą wycenę można oczywiście szacować na wiele sposobów, oparcie jej o obecny wskaźnik C/WK Vistuli jest dużym uproszczeniem, ale pokazuje moim zdaniem dokładniejsze podejście do tematu.
Poprawcie mnie jeśli się mylę, sam z ciekawością obserwuję tą fuzję.


Przy dzisiejszych wartościach ze Stockwatcha mamy z grubsza:
połączoną wartość księgową na poziomie 578 mln i liczbę akcji nowego podmiotu na poziomie 239 mln. Przyjmując dzisiejsze C/WK Vistul czyli 1,5 byłoby 3,62 kurs za akcję nowej Vistuli. Ale dlaczego ma być 1,5 skoro Bytom ma 3,34 i pewne wskaźniki sprzedażowe lepsze ? Do tego dojdą pewne synergie - likwidacja niektórych placówek lub połączenie w jedną co po raz kolejny umocni pozycje negocjacyjne VST. Idąc tropem twojego wyliczenia mamy 2,97 za akcje Bytomia czyli premia nadal by była w wysokości ok 5,5%(2,81 kurs z chwili pisania).

Jeżeli jednak C/WK znajdzie się gdzieś po środku tj np wg średniej ważonej czyli połączone kapitalizacje obu spółek, dziś, podzielone przez nową liczbę akcji otrzymamy kurs nowej VST w okolicy 4,08, a więc dla BYT to 3,35 zł.Czyli premia za fuzję w okolicy 19%.

Przy ok. 2 miesiącach oczekiwania ...


cegielka
5
Dołączył: 2010-12-20
Wpisów: 267
Wysłane: 30 stycznia 2018 08:14:20 przy kursie: 2,91 zł
Czyli jeśli parytet będzie na 0,7 to przy kursie VST na poziomie 5 zł wychodzi 3,50 za BTM.
Jeśli parytet będzie niższy niż 0,7 będzie to wg mnie ze szkoda dla akcjonariuszy BTM. Należy pamiętać, ze na początku parytet 0,82... i był zaaprobowany przez Prezesa VST.
Technicznie mamy wybicie i wczorajszy powrót. Obroty wskazują że ktoś większy kapitał zainteresował się spółką.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 30 stycznia 2018 18:42:21 przy kursie: 2,83 zł
BYTOM - analiza techniczna na życzenie


Cały ubiegły rok notowania spółki Bytom SA spędziły w konsolidacji, która przybrała kształt zwyżkującego trójkąta. Wybicie górnego ramienia miało miejsce na ostatniej sesji ubiegłego tygodnia i wyglądało na wiarygodne, gdyż potwierdzone skokowym wzrostem wolumenu. Niestety, z nadejściem kolejnego tygodnia uaktywniła się podaż. Kontra zaskoczyła graczy swoim impetem, ale nie pogrzebała ostatecznie szans na kontynuację wzrostów. Potencjał zwyżki po wybiciu sięga poziomu 3,40 zł, ale warunkiem jego sięgnięcia jest utrzymanie kursu akcji powyżej wsparcia wynikającego z wybitego górnego ramienia trójkąta. Utrata poziomu 2,28 zł istotnie skomplikuje sytuację techniczną, natomiast spadek poniżej 2,67 zł ostatecznie zaneguje wybicie. Jedynym oporem w drodze do poziomu 3,40 zł jest poziom 3,09 zł.

Wskaźniki techniczne wspierają kupujących, lecz siłę trendu należy określić jako umiarkowaną.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Grzechu7777777
0
Dołączył: 2018-03-03
Wpisów: 3
Wysłane: 3 marca 2018 18:51:31 przy kursie: 3,08 zł
Proszę o informację jakiej wg Was (używając AT i aktualnych danych np. fuzja itp.) w marcu można spodziewać się najwyższej ceny. Pozdrawiam serdecznie.

Gerda
24
Dołączył: 2010-08-20
Wpisów: 530
Wysłane: 3 marca 2018 19:43:22 przy kursie: 3,08 zł
Według mnie koło 47,23 zł

Grzechu7777777
0
Dołączył: 2018-03-03
Wpisów: 3
Wysłane: 4 marca 2018 21:04:03 przy kursie: 3,08 zł
Czy ta odpowiedź dotyczy ceny akcji BYTOM? Pozdrawiam serdecznie.

cegielka
5
Dołączył: 2010-12-20
Wpisów: 267
Wysłane: 8 marca 2018 05:47:07 przy kursie: 3,10 zł
Grzechu7777777 napisał(a):
Proszę o informację jakiej wg Was (używając AT i aktualnych danych np. fuzja itp.) w marcu można spodziewać się najwyższej ceny. Pozdrawiam serdecznie.


Najprościej kurs VST przemnożyć przez parytet. Na tą chwilę 4,98 x 0,72 = 3,58

Mamy papier w hossie to nie pytaj o szczyt, daj mu rosnąć. Ustaw stop loss i trzymaj. Mamy bardzo duże dyskonto do poprawionego i ustalonego w marcu parytetu. Wychodzi 15 % dyskonta a w dodatku VST w silnej hossie.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 12 marca 2018 18:26:20 przy kursie: 3,12 zł
BYTOM - analiza techniczna na życzenie


Kurs spółki Bytom trafił do strefy opory, której przejście z marszu nie mogło się powieść. Oprócz oporów wynikających z lokalnych dołków i szczytów mamy tam też zniesienie 61,8% przeceny oraz górny pułap wzrostowego kanału. W związku z powyższym istnieje ryzyko wystąpienia korekty spadkowej lub przynajmniej konsolidacji.

Wskaźniki znajdują się po jasnej stronie mocy, nie widać symptomów wytracania impetu wzrostów w postaci negatywnych dywergencji. Najbliższe wsparcia to strefa luki hossy z 02 marca oraz poziom 2,80 zł.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Vach
0
Dołączył: 2009-10-06
Wpisów: 61
Wysłane: 10 maja 2018 11:11:21 przy kursie: 2,67 zł
Czy mógłby mi ktoś mądrzejszy wytłumaczyć jedną rzecz?
Aktualny kurs Bytomia to 2,60, kurs Vistuli to 4,75. Zakładając parytet 0,7, kurs BTM powinien być w okolicach 3,32, natomiast od ok. miesiąca widzimy osuwanie się kursu. Czy zatem dzieje się coś o czym nie wie rynek lub rynek czegoś się obawia? Że do połączenia nie dojdzie? Że parytet zostanie zmniejszony jak już raz się to wydarzyło? Zastanawia mnie ten powiększający się z każdym dniem rozjazd...

Nanako
6
Dołączył: 2018-02-20
Wpisów: 201
Wysłane: 18 maja 2018 10:34:20 przy kursie: 2,95 zł
W listopadzie ogłoszone 4 miesięczne przesunięcie i cisza....

Kiedy mozna spodziewać się decyzji w sprawie połączenie? W zasadzie z 4 miesięcy zrobiło się już 6 miesięcy. Czy urzędy nie mają żadnego obowiązku informowania? Czy w tym kraju mozna po prostu przedłużać wydanie decyzji w nieskończność?

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 15 czerwca 2018 17:28:01 przy kursie: 2,82 zł
Garnitur szyty na miarę - omówienie sprawozdania finansowego Bytom po 1 kw. 2018 r.

Ostatnia analiza finansowa spółki Bytom była na forum dość dawno i dotyczyła pierwszego półrocza 2016 roku. Od tego czasu bardzo duże w spółce się zmieniło. Spróbujmy zatem zrozumieć na czym polega biznes odzieżowy, jak wyglądają wyniki za pierwszy kwartał i co w trawie piszczy jeśli chodzi o potencjalną fuzję Vistuli oraz Bytomia.


Po pierwsze należy pochwalić spółkę za prowadzenie dość przejrzystej polityki informacyjnej. Spółka nie tylko podaje dość dużo istotnych wskaźników w swoich raportach i sprawozdaniach zarządu, ale również przygotowuje kwartalne prezentacje wynikowe, a dane finansowe można pobrać w postaci arkusza kalkulacyjnego. To się chwali .

Rozpocznijmy od kilku danych operacyjnych, aby zrozumieć jak działa spółka. Bytom prowadzi sprzedaż detaliczną w sieci własnych sklepów pod marką Bytom na terenie Polski oraz sprzedaż hurtową pod marką Intermoda. Segment detalu przynosi przeważającą część przychodów (92 proc. w analizowanym kwartale) jak i zysków, dlatego w dalszej części analizy skupimy się głównie na nim.



kliknij, aby powiększyć


Jak widać na powyższym wykresie, spółka systematycznie zwiększa zarówno liczbę sklepów jak i średnią powierzchnię sprzedaży. Średnia wielkość sklepu aktualnie wynosi 124m2 i jest wyższa o 21,3 proc. niż 3 lata wcześniej. Powierzchnia handlowa w tym samym okresie wzrosła dość istotnie z 8,5 tys., m2 do 14,4 tys. m2, a liczba sklepów zwiększyła się o prawie 40 procent. Spółka podtrzymuje, iż nadal chce zwiększać posiadaną sieć sprzedaży, a celem na koniec bieżącego roku jest posiadanie sieci detalicznej liczącej około 121 sklepów o łącznej powierzchni 15,5 tys. m2, w efekcie czego średnia powierzchnia sklepu wzrośnie o kolejnych 5 m2.



kliknij, aby powiększyć




kliknij, aby powiększyć


W 2017 roku detaliczna sprzedaż LFL (sprzedaż na sklepach działających przez cały 2016 i 2017 rok) wzrosła o 9,6 proc. w ujęciu r/r, przy całkowitym wzroście sprzedaży o 19,9 proc.. Jeśli chodzi o pierwszy kwartał 2018 roku to wskaźniki te wynoszą 11,3 oraz 17,9 proc., natomiast za 5 miesięcy bieżącego roku odpowiednio 7,0 oraz 11,4 proc. Dynamika sprzedaży w drugim kwartale 2018 jest istotnie niższa niż ta z pierwszego kwartału. Pamiętać należy jednak o tym, że baza porównawcza pierwszego kwartału 2017 roku była niska, a sprzedaż zaczęła się mocniej rosnąć począwszy od kwietnia 2017.

Analizując zmiany sprzedażowe można stwierdzić, że o ile sklepy działające dłużej niż rok rozwijają się w dobrym tempie, o tyle nowe otwierane sklepy na razie mają dość niską sprzedaż. Analiza przychodów na sklep oraz sprzedaży na m2 prowadzi do podobnych wniosków. Miesięczna sprzedaż na sklep wzrosła w pierwszym kwartale 2018 roku o 10,7 proc. r/r, natomiast sprzedaż na m2 w zasadzie zmieniła się nieznacznie, tylko o 0,6 proc. Wiedząc, że spółka otwiera w ostatnich lata coraz większe metrażowo sklepy (co potwierdzone jest też rosnącym średnim metrażem sklepu), można wysnuć wniosek, iż spadek sprzedaży na m2 bierze się z faktu, że nowo otwierane sklepy jednak nie osiągają od razu swojej pełnej efektywności operacyjnej. Konkluzja taka nie jest niczym dziwnym, a według informacji płynących ze spółki nowe sklepy potrzebują od kilku do kilkunastu miesięcy, aby osiągać sprzedaż na poziomie już istniejącej od kilku lat sieci. Należy również pamiętać, że spółka cały czas otwiera nowe salony i w ciągu 3 lat przyrost sieci detalicznej mierzony w m2 powierzchni sklepów wyniósł prawie 70 proc. Tak więc sporą część sieci stanowią obecnie w miarę nowe sklepy, co ułatwia uzyskiwanie wysokich dynamik LFL. Biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki, trzeba pamiętać, że po ustabilizowaniu wielkości sieci sprzedaży, wzrosty LFL na poziomie 10 proc. mogą być trudne do powtórzenia.

W wypadku Vistuli, która również podaje podobne dane operacyjne, średni metraż sklepu za analizowany okres jest praktycznie identyczny z Bytomiem, natomiast sprzedaż na sklep jak i sprzedaż z m2 jest o około 28 proc. wyższa niż dla analizowanej przez nas spółki. To z jednej strony pokazuje różnice w efektywności działalności, ale również potencjał do wzrostu dla Bytomia.



kliknij, aby powiększyć


Obroty Bytomia wyniosły w I kw. 40,9 mln zł i były o 16,3 proc. wyższe r/r., do czego głównie przyczyniła się głównie sprzedaż detaliczna rosnąca o 18 proc., natomiast spadek odnotowała sprzedaż hurtowa. Spółka również istotnie zwiększyła swój zysk brutto na sprzedaży, które wyniósł 48,6 proc. i był wyższy aż o 2,7 p.p. niż rok wcześniej. Również w tym wypadku była to głównie zasługa marży w sklepach detalicznych, która wyniosła 50,8 proc. i była wyższa o 2 p.p. r/r. Możemy zakładać, że do poprawa marży przyczynił się zarówno to efekt lepszego i efektywniejszego zarządzania ceną, jak i korzystniejsze kursy walutowe, a przypomnijmy, że spółka zaopatruje się u dostawców azjatyckich i rozlicza te zakupy w dolarze amerykańskim. Celem GK Bytom jest dalsza optymalizacja i poprawa marży brutto na sprzedaży.

Wzrostu kosztów sprzedaży o 18,4 proc. r/r, czyli trochę wyższego od dynamiki sprzedaży, mimo wszystko nie oceniałbym krytycznie, biorąc pod uwagę otoczenie rynkowe i obecny stan rozwoju spółki. Możemy założyć, że spółka musiała zmierzyć się z presją rosnących wynagrodzeń dla pracowników. Bytom nie podaje takich danych, ale 10 procentowy lub nawet wyższy wzrost średniego wynagrodzenia r/r nie byłby dla mnie jakimś specjalnym zaskoczeniem. Dodatkowo trzeba pamiętać, że metraż sieci wzrósł o około 17 proc. r/r co oczywiście wymagało zatrudnienia pracowników, a także zwiększenia kosztów logistycznych (dostawa do nowych punktów). Istotne zwiększenie wielkości sieci powoduje (przejściowo miejmy nadzieję) mniejszą efektywność ponieważ nowe placówki nie działają tak efektywnie jak te już istniejące, a cześć kosztów sprzedaży jest kosztami stałymi lub zmienno-stałymi. Analizując koszty handlowe na m2 powierzchni detalicznej zauważamy tylko nieistotny wzrost z 403 zł za 1 kwartał 2017 roku do 405 zł za bieżący okres. Tym niemniej na pewno należy obserwować koszty sprzedaży w kolejnych okresach szczególnie uważnie.

Spółka zredukowała koszty zarządu, które były niższe o prawie 11 proc. r/r oraz o ponad 3 proc. w porównaniu do czwartego kwartału 2017 roku, co jest oczywiście pozytywnym objawem. W związku z spadkiem kosztów zarządu przy jednocześnie rosnącej sprzedaży, ich udział w obrocie ogółem istotnie spadł aż o 1,0 p.p. do 3,4 proc.

W efekcie wydarzeń opisanych powyżej EBIT wyniósł (979) tys. zł, to znaczy, że strata operacyjna była o 52,7 proc. niższa niż rok wcześniej. W takim biznesie jak sprzedaż detaliczna odzieży, straty operacyjne w pierwszym kwartale nie są czymś specjalnie zaskakującym biorą pod uwagę fakt, że sprzedaż tego kwartału jest najniższą w całym roku.

Na poziomie zysku brutto różnica w wynikach nie jest już jednak taka duża i wynosi zaledwie trochę więcej niż 100 tys. zł. Jest to związane z faktem, iż w pierwszym kwartale 2017 roku spółka odnotowała 0,8 mln zł dodatnich różnic kursowych, podczas gdy w analizowanym okresie zaksięgowane 0,13 mln zł, ale ujemnych.

Analiza kapitału pracującego to wyzwanie

Przypomnijmy jak działa Bytom. Sprzedaje towar przede wszystkim za gotówkę i karty płatnicze/kredytowe. Tylko niewielka część to sprzedaż gotówkowa oraz sprzedaż do sklepów franczyzowych oraz sprzedaż hurtowa. Dodatkowo utrzymuje istotne wartości zapasów zarówno na magazynie towarów, materiałów jak i w sklepach detalicznych. Ponieważ spora część produkcja jest outsorcowana to zobowiązania handlowe nie będą finansować w całości zapasów, bo kontrahentom trzeba płacić aby mieli płynność . Podsumowując możemy się spodziewać bardzo niskich należności, wysokich zapasów oraz przeciętnego stanu zobowiązań, a cykl konwersji gotówki powinien być dodatni.



kliknij, aby powiększyć


Wskaźnik płynności bieżącej wynosi obecnie 1,9 a waha się w zakresie 1,3 -2,2 czyli można rzecz, że przebywał w wartościach opisanych w literaturze jako zalecane. Zejdźmy dalej i spójrzmy na wskaźnik płynności szybkiej, który wynosi 0,21 i tutaj zaczyna się robić ciekawie. Po pierwsza tak bardzo duży spadek wynika z faktu bardzo dużych wartości zapasów, które w tym wypadku nie są uwzględnianie w wyliczaniu wskaźnika. Po drugie, ponieważ spółka dużo sprzedaje za gotówkę to należności ma dość niskie w porównaniu do zobowiązań krótkoterminowych.

W takim razie skupmy się na początek na zapasach. Pierwszy wykres reprezentuje wartości zapasów razem (wyroby, towary i surowce) oraz ich rotację, a drugi z kolei pokazuje zapasy w sklepach detalicznych. Warto przypomnieć ze rotacja zapasów w dniach liczona jest w odniesieniu do kosztu wytworzenia produktów/towarów sprzedanych a nie przychodów ze sprzedaży. W biznesie, w którym marża brutto na sprzedaży wynosi 50 proc. jest to szczególnie istotne.



kliknij, aby powiększyć






kliknij, aby powiększyć


Wartość zapasów zwiększyła się o 27,4 proc. r/r oraz o 24,1 w porównaniu z czwartym kwartałem 2017 roku, a rotacja zapasów osiągnęła 383 dni, czyli więcej niż jeden rok kalendarzowy (sic!). Jeden jak i drugi wykres muszą budzić zaniepokojenie. Zarówno wartości bezwzględne zapasów oraz wskaźniki rotacji, a także tendencje w tym zakresie są zdecydowanie negatywne w pierwszym kwartale 2018 roku. Spółka tłumaczy to następująco:
„Wzrost zapasów jest wynikiem zwiększonych dostaw pod kolekcję wiosenno – letnią 2018 (planowane jest zwiększenie sieci oraz wzrost sprzedaży), zwiększenia produkcji kolekcji całorocznej oraz wcześniejszego rozpoczęcia zakupów surowców i produkcji płaszczy zimowych w celu optymalizacji marży (produkcja w „martwych” produkcyjnie sezonach w szwalniach) oraz niższej sprzedaż z m2 w I kwartale 2018 r. od zakładanej.”

Ja w szczególności zwróciłbym uwagę na ostatnią część mówiąca o niższej sprzedaży z m2 od zakładanej. Innymi słowy można przetłumaczyć te słowa na następujące: „ Zatowarowaliśmy się „pod korek” licząc, że sprzedamy więcej, a niestety się nie udało”. Co teraz można zrobić? No cóż zapewne jedynym rozsądnym wyjściem jest próba wyprzedaży kolekcji aby zwolnić miejsce pod nową kolekcję, co oczywiście może się odbić negatywnie na marżach.

Zapas liczony na m2 (choć obejmuje on zarówno materiały jak i towary, co dla mnie wydaje się nie najszczęśliwszym rozwiązaniem) wyniósł 6,2 tys. zł i wzrósł


kliknij, aby powiększyć


Jak widać powyżej za zwiększenie wartości zapasów odpowiadają przede wszystkim towary, które wzrosły o prawie 16 mln zł r/r, choć największy procentowy wzrost odnotowano w materiałach, które
zwiększyły się o prawie 56 proc. Wartościowy wzrost zapasu towarów jest efektem zwiększenia się powierzchni sieci (o 17% r/r), zatowarowania pod planowanych otwarcia w kolejnym kwartale oraz zwiększenia zapasu kolekcji całorocznej. Według informacji ze sprawozdania finansowego zapas kolekcji całorocznej na koniec pierwszego kwartału 2017 roku był w niewystarczającej ilości w stosunku do popytu. Bardzo duży wzrost zapasów materiałów spowodowany jest zakupem surowców i produkcję płaszczy z kolekcji jesień zima 2018.

Pomimo tak dużego wzrostu zapasów, zarówno w porównaniu do danych na koniec poprzedniego roku jak i pierwszego kwartału 2017 roku, odpis na zapasy spadł do wartości 420 tys. zł, co się wydaje wartością dość niską. Oczywiście garnitury, marynarki czy spodnie nie mają terminu przydatności do spożycia, co zmniejsza ryzyko konieczności dokonywania znaczących odpisów. Jednakże istotny wzrost wartości zapasów powiązany z rosnącą rotacją w dniach oraz niższą niż oczekiwana sprzedażą z m2 w pierwszym kwartale 2018 roku, prowadzi do konkluzji, że zapasy są pozycją bilansową, na którą należy zwrócić specjalną uwagę w nadchodzących kwartałach.

Aby uczciwie i bezstronnie przedstawić sytuację trzeba również jasno napisać, że wskaźniki rotacji zapasów dla spółki Vistula również są dość znaczne i wynoszą około 330 dni. Po pierwsze jednak zawierają one również zapasy związane z segmentem jubilerskim (nie zdziwiłbym się gdyby rotacja w takim segmencie była gorsza niż w wypadku odzieży), po drugie są to wartości dość stabilne i nie rosnące.

Spółka zaraportowała 4,3 mln zł należności handlowych netto na koniec pierwszego kwartału 2018 roku, co było wartością niższą o 1,1 mln zł niż rok wcześniej. Rotacja należności handlowych wyniosła w dniach wyniosła niecałe 8 dni. Biorąc pod uwagę, że sprzedaż w sklepach powinna odbywać się za gotówkę oraz częściowo przy użyciu kart płatniczych/kredytowych (gdzie okres regulowania zobowiązań ze strony instytucji płatniczych nie powinien przekraczać 2-3 dni), rotacja na takim poziomie jest mimo wszystko dość wysoka. Wydaje się, że wytłumaczeniem może być tylko dość wysoka wartości należności z tytułu sprzedaży hurtowej (choć taka sprzedaż stanowi tylko 8 proc. całości sprzedaży) lub długie finansowanie sklepów franczyzowych, który jest tylko 6 z 116 w całej sieci. Wiekowanie należności na koniec 2017 roku nie wykazała jakiegoś istotnego problemu, a nieobjęte odpisem należności przeterminowane powyżej 90 dni wynosiły około 0,5 mln zł, więc nie były wartością bardzo istotną.

Zadłużenie w normie

Zobowiązania krótko- i długoterminowe stanowią 46 proc. sumy bilansowej na koniec kwartału, a w ostatnich dwóch latach wahały się w przedziale 40-48 proc. Spółka finansuje się zarówno kredytami jak i leasingiem finansowym, a także, co ciekawe, faktoringiem odwrotnym. Ponieważ jest to alternatywna i wciąż mało popularna metoda finansowania zobowiązań handlowych firmy (faktorant) przez bank lub wyspecjalizowaną instytucję (faktor), opiszmy ją pokrótce. Po złożeniu zamówienia u dostawcy Bytom przedstawia fakturę do wykupu faktorowi, który płaci dostawcy. Należną kwotę wykupu faktury wraz z odsetkami faktorant spłaca faktorowi w ustalonym przez nich terminie. Dzięki temu Bytom ma więcej czasu na zapłatę swoich zobowiązań, a dostawcy materiałów i towarów dostaję pieniądze szybciej. Oczywiście kosztem są odsetki w okresie finansowania od dnia spłaty przez faktoranta do dnia spłaty przez faktora.



kliknij, aby powiększyć


Długu netto spółki wzrósł o 3,4 mln zł przede wszystkim w związku z zwiększonym wykorzystaniem linii faktoringowej pod zakup tkanin do produkcji kolekcji całorocznej (zwiększenie zapasu ze względu na jej braki w poprzednich sezonach) oraz surowców pod produkcję jesień zima, czego wcześniej GK Bytom nie praktykowała. Finansowanie zakupów poprzez linie faktoringowe powinno się przekładać na niższe ceny zamawianych towarów, choć oczywiście ma to swoje odzwierciedlenia w koszcie finansowania.

Wskaźnik dług netto do EBITDA wzrósł do poziomu 2,25 w pierwszym kwartale 2018 w porównaniu z 1,58 rok wcześniej oraz 0,51 na koniec 207 roku. Wzrost wskaźnika w pierwszym kwartale ze względu na sezonowość nie dziwi, a bezwzględne wartości są nadal na poziomach akceptowalnych. Jednak należy oczekiwać spadku tego wskaźnika przy raportowaniu drugiego kwartału.

Fuzja Vistuli z Bytomiem

Zarówno Vistula jak i Bytom to uznane marki, które są liderami rynku męskiej odzieży formalnej, z udziałami na poziomie odpowiednio 9 i 5 proc., a dotychczas byli największymi konkurentami. Dodatkowego smaczku dodaje fakt, że prezesem Bytomia jest Michał Wójcik, który wcześniej przez wiele lat pracował w Vistuli. Przy fuzji przyjmuję założenie, że każda marka pozostanie samodzielna i zachowa swoją tożsamość, ale będą działać w ramach wspólnej grupy kapitałowej. Niewątpliwie jeśli chodzi o typ sprzedawanej odzieży to Bytom jest bardziej konserwatywny i formalny, a Vistula bardziej smart casual. Świadczy o tym chociaż już sama strategia marketingowa obydwu spółek (ambasadorzy marek to: Fisz i Andrzej Seweryn w Bytomiu oraz Robert Lewandowski w wypadku Vistuli). Spróbujmy zatem zastanowić się co może przynieść taka fuzja:
a) Konsolidację zakupów surowcowych (tkaniny, dodatki) co powinno wpłynąć na poprawę warunków zakupowych czyli tańsze zakupy co może zwiększać marżę brutto,
b) Koordynację akcji promocyjnych oraz zmniejszenie wojny cenowej. W tym wypadku akurat to nie musi być korzystne dla klientów, którzy niewątpliwie przyzwyczajeni są do dużych wyprzedaży i znaczących akcji rabatowych. Ewentualna fuzja zapewne spowoduje, że obie marki zrezygnują z ostrej walki cenowej i będą opóźniać lub istotnie opóźniać agresywne akcje promocyjne, co powinno poprawić marże. Oczywiście ryzykiem jest jak wpłynie to na obrót i zapasy.
c) Być może połączenie programów lojalnościowych i wspólne akcje promocyjne co powinno zwiększyć lojalność klientów do marki. Fuzja powinna także umożliwić ograniczenie kosztów reklamy i marketingu oraz większą skuteczność przekazu w związku z lepszą segmentacją i zarządzaniem markami, koordynacją działań marketingowych i prowadzeniem wspólnych kampanii reklamowych.
d) wzmocnienie segment odzieży formalnej w wypadku Vistuli. Pamiętać jednak należy o prognozach mówiących, że ten segment rynku nie będzie się rozwijał. Niewątpliwie trendy obecnie panujące powodują, że coraz mniej mężczyzn chodzi do pracy w garniturze. Pod presją e-handlu rynek detaliczny zapewne będzie musiał się również zmieniać. Internet już wywiera coraz większą presję na marże, a to zapewne nie koniec.
e) Potencjalne możliwości redukcji kosztów czynszów, poprzez optymalizację lokalizacji, a także renegocjacje czynszów. Koszty z tytułu najmu są trzecim w kolejności, oprócz kosztów zakupu towarów i kosztów pracowniczych, najważniejszym czynnikiem wpływającym na marże. Niewątpliwie spółka będzie miała większą siłę przetargową negocjując w tym samym centrum dwa lokale o powierzchni 150 m2 każdy, niż wcześniej gdy były to osobne negocjacje. Biorąc pod uwagę wielkość salonów odzieżowych nie przeceniałbym jednak tej siły. Nie zakładam również wystąpienia wielu przypadków zamykania jednego z dwóch salonów działających w tej samej galerii, głównie ze względu na zachowanie dwóch niezależnych marek. Choć oczywiście można sobie wyobrazić otwieranie kolejnych nowych salonów z dwoma markami na jednej powierzchni.
f) Oczywiście należy oczekiwać i wymagać niższych kosztów zarządzania wspólną siecią sprzedaży, a także oszczędności na poziomie kosztów administracyjnych takich jak IT, księgowość, kadry i płace czy logistyka.
g) Wykorzystanie know-how będące po jednej i o drugiej stronie podmiotów biorących udział w fuzji, a w szczególności zwiększenie sprzedaży z m2 na poziomie marki Bytom.
h) Zwiększenie pozycji finansowej, a także rozproszenie ryzyka gospodarczego połączonych podmiotów
i) Jeśli fuzja zakończy się sukcesem to efektem może być wzrost kapitalizacji połączonych spółek oraz poprawa płynności akcji w obrocie giełdowym.

Dość ciekawe jest zachowanie kursu Vistuli, która jest notowana z dość znaczną premią nawet w stosunku do poprawionego parytetu wymiany akcji na poziomie 0,72, podczas gdy pierwotny parytet wynosił 0,82. W chwili obecnej cena rynkowa Vistuli wynosi 4,75 zł, a Bytomia 2,82 zł. Przy założeniu, że fuzja odbędzie się na warunkach zaproponowanych, a rynek jest efektywny to albo akcje Vistuli powinny być wyceniane w okolicach 4 zł, przy obecnej wycenie Bytomia, albo wycena Bytomia powinna wzrosnąć do 3,33 zł przy obecnej wycenie Vistuli. Pamiętajmy, że zarówno akcjonariat spółki Vistula jak i Bytomia jest dość rozproszony, fundusze mają dużo do powiedzenia, a transakcja wymaga większości trzech czwartych głosów na walnym zgromadzeniu. Można postawić tezę, że gdyby akcjonariusze finansowi oraz rynek byli pewni co do zaistnienia fuzji to kurs akcji obu spółek powinien się dostosować. Oczywiście powodem rozbieżności może być nie tylko pewna ostrożność akcjonariuszy Vistuli co do przejęcia Bytomia, ale również obawa w związku z przedłużającym się badaniem UOKIK. Wniosek o zgodę na połączenie przedsiębiorstw został skierowany do regulatora pod koniec sierpnia 2017 roku. W listopadzie zeszłego roku UOKiK przeszedł do II fazy badania, polegającej na zebraniu informacji na temat charakterystyki lokalnych rynków sprzedaży detalicznej odzieży męskiej, a także wielkości udziałów obydwu przedsiębiorstw jak i ich konkurentów. Oczywiście taka analiza i mimo wszystko już dość dług okres analizy, nie przesądza o ostatecznej decyzji urzędu, ale widać wyraźnie, że sprawa nie jest taka łatwa i prosta jak przedstawiali wnioskujący prawie rok temu.



Podsumowanie i ocena sytuacji rynkowej

Warto jeszcze wspomnieć że w drugiej dekadzie kwietnia 2018 roku prezes spółki Michał Wójcik sprzedał pakiet 1 mln akcji za ceną 3 mln zł. Oczywiście prezes ma prawo rozporządzać swoimi akcjami w dowolny sposób, jednakże sprzedaż akcji przed fuzją może zastanawiać. W chwili obecnej Pan Michał Wójcik posiada niecałe 462 tys. akcji, co stanowi 0,7 proc. wszystkich akcji. Do tego dochodzi jego udział w programie motywacyjny oraz warranty na kolejne 1,9 mln akcji.

Bytom importuje większość tkanin do produkcji ubrań z zagranicy (w EUR) oraz towary z Azji (w USD). Z kolei czynsze w centrach handlowych ustalane są zwykle w EUR. W 2017 roku struktura zakupów (towarów oraz tkanin) Grupy w III kwartałach 2017 kształtowała się następująco: 50% stanowiły zakupy w PLN, 30% zakupy w EUR, 20% zakupy w USD. Biorąc po uwagę ostatnio występujący trend do umacniania się dolara amerykańskiego może to wpłynąć negatywnie na marże. Spółka poinformowała, że spodziewając się takiego kształtowania kursów zawiera już transakcje forward, które mają zabezpieczyć ją przed aprecjacją amerykańskiej waluty.

Na dzień dzisiejszy praktycznie wszystkie serwisowe automaty wskazują na przewartościowanie akcji na GPW. Spółka jest obecnie wyceniana w okolicach 18 P/E, oraz EV/EBITDA na poziomie prawie 10, a nie są to wartości niskie. Z drugiej strony trzeba przyznać, że spółka ma realne możliwości zwiększenia sprzedaży zarówno z istniejących już sklepów (poprzez zwiększenie efektywności sprzedaży z m2) jak i w związku z planowanymi dalszymi otwarciami. Dodatkowo widać pracę nad optymalizacją marży brutto, co powinno również pozytywnie przekładać się na zyski generowane w przyszłości. W chwili obecnej przy aktualnie ustalonym parytecie wydaje się, że fuzja wydaje się być bardziej korzystna dla akcjonariuszy Bytomia ni ż Vistuli. Z drugiej jednak strony, biorąc pod uwagę zmiany na rynku, wydaje się, że jest to jedna z sensowniejszych opcji pozwalająca na podniesienie efektywności obydwu podmiotów.



>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj


Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość


6 7 8

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,793 sek.

zzejmbdp
pffdvjzq
nyahmevl
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
erceohcd
rwbzabeu
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat