Omówienie wyników oraz sytuacji finansowej i rynkowej Grupy Kapitałowej Amica Wronki (dalej AMICA) za okres od 1 października do 31 grudnia 2013 roku (opublikowane 28 lutego 2014)Popularny producent kuchenek w ciągu kilku ostatnich lat został jedną z gwiazd GPW. Od czasów największego spadku w 2009 roku, ceny akcji zyskały na wartości ponad czterdziestokrotnie. W analizie szukam odpowiedzi, czy wysokie notowania akcji AMICA, wspierane od niedawna marketingowym potencjałem Agnieszki Radwańskiej, mają pokrycie w wynikach.
Analiza finansowa 
kliknij, aby powiększyćSprzedaż w 4 kwartale 2013 kształtowała się na poziomie 497 mln zł, wzrastając w stosunku do analogicznego kwartału 2012 o 11%.
AMICA od 2011 roku notuje stały wzrost przychodów, ale sprzedaż wykazuje wyraźną sezonowość - pierwsze 2 kwartały każdego roku są wyraźnie słabsze, 3 kwartał jest od nich wyraźnie lepszy a szczyt sprzedaży ma miejsce w ostatnim kwartale roku kalendarzowego.
Podstawowe dla AMICA rynki to Polska (36% sprzedaży, 8% wzrost w stosunku do 2012), Niemcy (19% i 8%), Rosja (26% bez wzrostu sprzedaży. Istotny udział mają jeszcze kraje skandynawskie (9% udział i 4% dynamika sprzedaży).
Wynik na sprzedaży również kształtuje się z okresu na okres coraz lepiej. Jest to oczywiście pochodną rosnących przychodów, ale warto zwrócić również uwagę na marżę na sprzedaży - również ona wykazuje tendencję rosnącą. W 2013Q4 marża na sprzedaży wyniosła 31,91%, natomiast w całym roku wyniosła 30,94% i wzrosła w stosunku do 2012 o 3,12%.

kliknij, aby powiększyćAnaliza segmentowa potwierdza, że rentowności rosną. Spółka zmieniła sposób alokacji kosztów do segmentów. Nowa metodyka alokuje około 76% kosztów operacyjnych, podczas gdy poprzednia około 40%.
Liczone wg nowej metodyki rentowności segmentów są oczywiście niższe, aczkolwiek powinny lepiej odzwierciedlać przypisanie kosztów do źródeł przychodów.
Analiza zmian w rentowności w 2013 i 2012 musi być przeprowadzona wg danych dla starej metodyki (AMICA podaje dla 2013 rentowności dla starej i nowej metodyki).
Widać, że ogólnie rentowność wzrosła z 18,59% do 19,37%. Kluczowy dla AMICA segment "Sprzęt grzejny wolnostojący" (48% wyniku operacyjnego) zanotował spadek rentowności o 1,06% i wzrost sprzedaży o 4% - wynik operacyjny pozostał więc kwotowo na tym samym poziomie. Wyraźny wzrost rentowności zanotował segment "Towary" (36% całości sprzedaży spółki) - z 7,76% do 11,74%. Wynika to jednak ze zmniejszenia segmentu "Pozostałe", który notował znacząco wyższe marże i skurczył się wartościowo o 70%. Jako „Towary” AMICA ujmuje tzw. drobne AGD nabywane od innych wytwórców, sprzedawane pod własnymi markami (działalność handlowa). Podstawowa działalność AMICA (produkcja kuchenek – fachowa zwanych sprzętem grzejnym) to 62% sprzedaży i 77% wyniku operacyjnego.
Ostatecznie - wynik operacyjny AMICA wzrósł w 2013 do poziomu 95 mln zł, w porównaniu do 74 mln zł w 2012 (+28%).
Wynik w linii finansowej AMICA jest kształtowany przez odsetki od zadłużenia, różnice kursowe oraz wynik zabezpieczeń pozycji walutowych. W 2013 wynik w linii finansowej jest o 3 mln zł gorszy niż 2012.

kliknij, aby powiększyćWarto zwrócić uwagę na duże rozbieżności pomiędzy zyskiem brutto a zyskiem netto. Nie jest to 19% jakby wynikało ze stawki podatku CIT. Rozbieżności wynikają z rozliczeń dotacji z inwestycji w strefach ekonomicznych, które powodują powstanie aktywów w postaci podatku odroczonego. Powoduje to duże fluktuacje wyniku netto w poszczególnych kwartałach, które nie mają swojego źródła w działalności operacyjnej spółki.

kliknij, aby powiększyćPowyższa tabelka pokazuje krótkie podsumowanie wyników na poszczególnych poziomach rachunku wyników - widać, że dynamika wyników 2013 roku w stosunku do 2012 na kolejnych poziomach jest coraz lepsza. Zysk netto za 2013 jest zawyżony z uwagi na utworzenie aktywów z tytułu odroczonego podatku na kwotę około 36 mln zł. Należy mieć ten fakt na uwadze, patrząc na wskaźniki bazujące na księgowych wartościach zysku.

kliknij, aby powiększyćCykl konwersji gotówki przez kilka ostatnich kwartałów oscyluje wokół 50 dni. W ostatnich 2 kwartałach spółka zanotowała lekkie obniżenie efektywności operacyjnej (cykl konwersji gotówki wzrósł z 48 do 52 dni). Wynika to z wzrastającej utylizacji kapitału obrotowego. AMICA zanotowała na koniec 2013 zauważalny wzrost należności w stosunku do końca 2012 (o 23%) - spółka tłumaczy to świadomym ograniczeniem korzystania z faktoringu. Podobny wzrost można zaobserwować również w przypadku zapasów (+30%).
Są to wartości wyraźnie wyższe niż tempo wzrostu przychodów (+6%) - co wskazuje, że należy ten aspekt działalności spółki wziąć pod szczególną uwagę. Być może jest to ekonomiczny koszt wzrostu rentowności sprzedaży - na to pytanie odpowiedzieć może obserwacja wyników kolejnych kwartałów.
Okres spłaty zobowiązań nieznacznie się wydłużył - co zmniejszyło negatywny efekt wzrostu należności i zapasów na zapotrzebowania na kapitał pracujący.

kliknij, aby powiększyćJak widać z powyższego wykresu, AMICA generuje dość regularnie nadwyżkę środków z działalności operacyjnej. Często jednak musi się posiłkować kapitał obcym. 2 razy w ciągu ostatnich lat (2011 i 2013) została wypłacona dywidenda dla akcjonariuszy.
Analiza strony pasywnej bilansu (zadłużenie, rezerwy i kapitał własny) nie wskazuje zbyt istotnych zmian w stosunku do poprzednich okresów. Wskaźnik zadłużenia w 2013Q4 nieznacznie spadł. Warto zwrócić uwagę na wysoki wzrost poziomu rezerw w 2013 roku (z 52 do 92 mln zł) - wg zarządu wynika on głównie z utworzenia wyższych niż w 2012 rezerw na naprawy gwarancyjne oraz bonusy dla pracowników i dystrybutorów sprzętu AGD. Rozwiązanie rezerw może wpłynąć pozytywnie na wynik księgowy po ogłoszeniu całościowego sprawozdania za 2013 .
Wskaźniki płynności i ranking Altmana w od początku 2012 utrzymują się na podobnym poziomie. Nie są to wartości podręcznikowe (te są nieco wyższe), ale ich stabilność należy odbierać pozytywnie.
>> Porównanie na tle sektoraPodsumowanieWynik netto AMICA notuje znaczący postęp w stosunku do 2012, ale jest zaburzony przez zdarzenia jednorazowe - czyli podatek odroczony (już uwzględniony w sprawozdaniu za 2013Q4). Rozwiązanie rezerw w wysokości 40 mln zł (co zapowiada zarząd) może ten wysoki wynik jeszcze podnieść w górę. Ma to jednak dużo większy wpływ na wskaźniki księgowe, niż na rzeczywiste efekty ekonomiczne działalności.
Zysk netto po wyeliminowaniu zdarzeń jednorazowych można oszacować w następujący sposób:
- zysk brutto – 80,8 mln
- rozwiązanie rezerw - +40 mln zł – zysk brutto rośnie do 120,8 mln
- podatek dochodowy (19%) - -22,9 mln
- zysk netto oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych (i bazujący na wyrażonym w sprawozdaniu finansowym szacunku zarządu) wynosi 97,9 mln (o 8,8 mln więcej niż zysk zaraportowany za 4 kwartały).
Zysk netto na poziomie skorygowanym o wpływ zdarzeń jednorazowych daje wskaźnik C/Z na atrakcyjnym poziomie 8,1. Zwracam uwagę, że w szczególności w kwestii rozwiązania rezerw ten szacunek opiera się na dość wątłych podstawach.
Warto na pewno spółkę pochwalić za wzrost rentowności sprzedaży i wzrost przychodów - te 2 czynniki bardzo mocno wywindowały wynik na poziomie operacyjnym . Wzrost rentowności przynajmniej w części ma przyczyny w korzystnym układzie cen surowców – co w kolejnych okresach może się zmienić. Uwagi wymaga kwestia zarządzania kapitałem obrotowym - kolejne kwartały pokażą czy mamy do czynienia z trwałymi negatywnymi tendencjami, czy lekkie pogorszenie wskaźników w 3 i 4 kwartale 2013 jest kwestią "szumów".
Szansą dla AMICA jest ożywienie gospodarcze oraz możliwość zagospodarowania luki w rynku AGD po marce Mastercook (z uwagi na upadłość FagorMastercook). Zagrożeniem w aktualnej sytuacji geopolitycznej jest spora ekspozycja na rynki wschodnie (26%).
Mimo ogromnego wzrostu kursu akcji AMICA w ciągu ostatnich lat wskaźniki fundamentalne ciągle wyglądają atrakcyjnie (C/Z na poziomie 8,91), aczkolwiek należy pamiętać o wpływie opisanych wcześniej zdarzeń jednorazowych.
>> Wyceny automatyczne są tutaj>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutajPowyższa treść przez 60 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.