
Fot. fb/Amica
Amica wypracowała 5,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kwartale 2025 roku. Rok wcześniej spółka miała 4,3 mln zł straty netto.
Zysk operacyjny wzrósł do 16,1 mln zł z 6,3 mln zł w analogicznym okresie 2024 roku. EBITDA zwiększyła się do 49,9 mln zł w pierwszej połowie roku z 43,6 mln zł rok wcześniej.
Przychody z umów z klientami w II kwartale wyniosły 582,3 mln zł wobec 617,2 mln zł rok wcześniej. W ujęciu półrocznym skonsolidowane przychody spadły do 1149,2 mln zł z 1245,6 mln zł.
– Przychody zaskoczyły pozytywnie, niwelując ubytek sprzedaży w ujęciu r/r do niecałych 6 proc. względem 10 proc. w 1Q25. Szczególnie wyróżniła się marża brutto na sprzedaży, która wyniosła 28 proc. (najwyższa od czasu pandemii). Jest to pokłosie wprowadzonych zmian w procesie produkcyjnym, w tym większego wykorzystania chińskich komponentów. Koszty sprzedaży niższe niż zakładaliśmy mimo wyższych przychodów, co dodatkowo pozytywnie wpływ na marżę. Koszty ogólnego zarządu rozczarowały, spodziewaliśmy się dalszych zapowiedzianych oszczędności, tym czasem odnotowano wzrost o 5 mln zł kw/kw, choć historycznie wciąż są to rekordowo niskie poziomy. Koniec końców EBITDA osiągnęła 31,5 mln zł wobec prognozowanych 22,4 mln zł, więc mówimy o wyraźnym pozytywnym zaskoczeniu. Pod względem marży (5,4 proc.) był to najlepszy 2Q od 2021 r. (pamiętajmy o wyraźnej sezonowości wyników). Obciążenie finansowe minimalnie większe niż zakładaliśmy (-8 mln zł vs -7,1 mln zł). Zysk netto wyniósł 5,5 mln zł wobec prognozowanej straty w wysokości 500 tys. obrazuje skalę pozytywnego zaskoczenia. Oceniamy wyniki jako bardzo dobre, dające nadzieję na lekkie ożywienie wyników. Solidne wyglądająca strona kosztów pozwoliła wygenerować dobre marże we wciąż niskim sezonie sprzedażowym, dlatego można być dobrej myśli przed drugą połową roku, szczególnie że ostatni guidance spółki sugerował możliwość uzyskania płaskich przychodów jesienią. Zarząd oczekiwał powtórzenia wyniku brutto w 2025 r. na poziomie z 2024 r. mimo braku one-offa w tegorocznych wynikach. O ile tworzą prognozy kwartalne byliśmy nieco sceptyczni, z nastawieniem do ograniczenia rekomendacji do TRZYMAJ/AKUMULUJ, tak po dzisiejszych wynikach wydaje nam się, że AKUMUJ to najniższa forma zaangażowania – skomentował Mateusz Chrzanowski, analityk Noble Securities.
W pierwszym półroczu 2025 roku spółka miała 1,2 mln zł straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej, tyle samo co rok wcześniej. Z kolei w ujęciu jednostkowym Amica wykazała 6,4 mln zł zysku netto wobec 2,6 mln zł straty w pierwszym półroczu 2024 roku.
– Spadek marży zysku brutto na sprzedaży z 27,2 proc. na 27,0 proc. spowodowany jest w głównej mierze spadkiem wartości przychodów w grupie o 7,7 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2024 roku. Zmiana modelu biznesowego na rynku rosyjskim, która miała miejsce w 2024 roku spowodowała spadek wartości przychodów o 37,3 mln zł. W wyniku zbycia spółki Stadion Poznań sp. z o.o. w grudniu 2024 roku, Grupa w pierwszym półroczu 2025 roku osiągnęła mniejsze przychody ze sprzedaży o 21,7 mln zł niż w okresie porównawczym. Niższe koszty ogólnego zarządu o 21,2 mln zł są spowodowane głównie obniżeniem kosztów marketingowych oraz świadczeń pracowniczych – czytamy w sprawozdaniu zarządu dołączonym do raportu.
Na koniec czerwca 2025 roku saldo środków pieniężnych Amiki wyniosło 112,7 mln zł.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na GPW od 1997 roku i wchodzącym w skład indeksu sWIG80. W 2024 roku spółka osiągnęła 2,57 mld zł skonsolidowanych przychodów.