omkyiivz
Advertisement
PARTNER SERWISU
tldodsdi

Multimedia Polska dzięki debiutowi chce sięgnąć po nowe możliwości

Andrzej Rogowski, prezes zarządu Multimedia Polska SA rozmawia z redakcją StockWatch.pl o trwającej publicznej ofercie akcji spółki.

Andrzej Rogowski, prezes zarządu Multimedia Polska SA.

Andrzej Rogowski, prezes zarządu Multimedia Polska SA.

StockWatch.pl: Multimedia Polska doskonale zna realia giełdowe, jako że akcje spółki były notowane przez pięć lat na głównym parkiecie. Jakie investment story przynosicie inwestorom akcyjnym?

Andrzej Rogowski: Multimedia Polska są dziś spółką dużo bardziej rozwiniętą niż trzy lata temu, gdy nasi większościowi akcjonariusze postanowili wycofać akcje spółki z obrotu publicznego. W ostatnich latach znacząco zwiększyliśmy skalę naszej działalności dzięki konsolidacji rynku oraz pozyskaliśmy długoterminowe finansowanie. Giełda daje nam nowe możliwości w zakresie realizacji naszej strategii. Powrót na GPW zwiększy elastyczność struktury finansowania Spółki, a także otworzy nowe możliwości pozyskiwania środków na inwestycje. Liczymy, że te czynniki mogą mieć pozytywne przełożenie na dalszą działalność akwizycyjną spółki. Duże znaczenie ma dla nas także wzmocnienie wizerunku, jakie niesienie ze sobą status spółki notowanej na GPW.

Klimat na giełdzie jest jednak taki sobie i mało spółek ma odwagę iść po kapitał akcyjny. Dużo lepiej idą oferty obligacji, choć też nie wszystkie. Jak wygląda Państwa strategia korporacyjna i docelowa struktura kapitału, jaką rolę ma tutaj odegrać giełda?

Podobnie jak z rynkiem głównym giełdy, tak i z rynkiem obligacji mamy dobre doświadczenia. Grupa Multimedia Polska jest obecna na rynku Catalyst od 2010 roku. Obecnie na rynku notowane są nasze obligacje o wartości ponad 1 mld zł, których wykup przypada na lata 2017-2020. Obligacje są podstawą naszego długoterminowego finansowania, a ponieważ oferta publiczna nie przewiduje emisji nowych akcji, upublicznienie spółki na GPW nie zmieni tej sytuacji.

Jak wyglądają główne parametry oferty?

Oferta Multimedia Polska obejmuje do 45,2 mln akcji sprzedawanych przez obecnych akcjonariuszy spółki. W wypadku przydziału wszystkich oferowanych akcji oraz całkowitego wykonania opcji Greenshoe, będą one stanowić 49,2 proc. kapitału. W ramach oferty nie będą emitowane nowe akcje. Intencją spółki jest przydzielenie Inwestorom Indywidualnym około 10 proc. oferowanych akcji. Pomimo, że oferta nie obejmuje emisji nowych akcji, wpływy uzyskane przez jednego z akcjonariuszy – Tri Media Holdings – zostaną przeznaczone na wykup obligacji wyemitowanej przez Tri Media Holdings, której spółka jest posiadaczem, oraz zapłatę należnych odsetek, zgodnie z warunkami emisji tej obligacji. W efekcie spółka otrzyma kwotę ok. 150 mln zł plus należne odsetki.

Z prospektu emisyjnego wynika, że pomimo dokonanych przejęć i inwestycji, wynik operacyjny spółki odrobinę spadł, z 151 mln zł w roku 2011 do 144 mln zł w roku 2013. Gdzie są powody i jak zamierzacie zawalczyć o wyższe marże?

Rzeczywiście, w tym okresie wynik operacyjny nieznacznie się obniżył. Jednakże wskaźnikiem, który najlepiej oddaje funkcjonowanie naszego biznesu, jest skorygowany zysk EBITDA. Analizując tę pozycję widzimy systematyczne wzrosty z 327 mln zł w 2011 r. do 356 mln zł w 2013 r. Marże na skorygowanej EBITDA w tych latach kształtowały się na stabilnym poziomie ok. 51-53 proc.

Gdzie są problemy branży kablowej, a gdzie szanse, które chcecie wykorzystać? Jak radzicie sobie z trendem odpływu abonenta, szczególnie od telewizji i usług dodanych? Jak wyglądają Wasze relacje z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi?

W 2013 r. widoczny był odpływ klientów z segmentu telewizji ze względu na proces cyfryzacji telewizji naziemnej. Patrząc na wyniki za I kwartał 2014 r. możemy wnioskować, że ten niekorzystny trend jest już za nami. W pierwszych trzech miesiącach tego roku zanotowaliśmy wzrosty RGU w segmentach telewizji, internetu i telefonii. Wpływ na takie wyniki, oprócz realizowanych akwizycji, które traktujemy jako normalny rozwój naszego biznesu, ma między innymi nasze dążenie do pakietyzacji usług, czyli zwiększania liczby usług przypadających na jednego klienta. W tym obszarze mamy jeszcze do wykorzystania bardzo duży potencjał, aby dorównać wskaźnikiem multiplikacji usług do poziomu operatorów kablowych z Europy Zachodniej, gdzie ten współczynnik jest nawet 3-4 razy wyższy. Największą szansą i siłą sieci kablowych jest właśnie możliwość oferowania pakietów usług z bardzo szybką usługą internetową. Internet jest dziś najbardziej perspektywiczną usługą i to właśnie sieci kablowe są najlepiej przystosowane technologicznie do jej świadczenia. Co stanowi istotną przewagę konkurencyjną nad innymi platformami.

Szanse branży leżą w konsolidacji rozdrobnionego rynku kablowego a także w dalszych konsolidacjach między różnymi platformami dostępu do klienta, zwłaszcza między operatorami sieci kablowych umożliwiających szybki transfer danych a operatorami komórkowymi lub dostawcami treści. Takie połączenia są już obserwowane na rynku europejskim i amerykańskim, co wyznacza kierunek dalszego dynamicznego rozwoju rynku, na którym funkcjonujemy.

Andrzej Rogowski

Zgodnie z naszą strategią, wyprzedzamy konkurencję i konsekwentnie poszerzamy zakres świadczonych usług. Mamy własną platformę OTT (telewizji przez Internet) oraz wypożyczalnię wideo na żądanie dla wszystkich użytkowników internetu. Rozwijamy usługę multi-screen, która umożliwia odbieranie treści wideo na kilku urządzeniach abonenckich, w tym na smartfonach, tabletach itd. Wychodzimy naprzeciw potrzebom domu i małego biznesu wprowadzając usługi dodatkowe, tj. mobilny głos (od stycznia tego roku), a także usługi monitoringu online, ubezpieczeń, sprzedaży energii elektrycznej. Mamy znakomitą platformę dostępu do klienta i zamierzamy oferować naszym klientom możliwie najpełniejszy pakiet usług.

Jeżeli chodzi o relacje z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, w połowie 2013 r. zawarliśmy nową umowę licencyjną ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich (SFP), które jest jedną z największych organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi reprezentującą producentów utworów audiowizualnych i ich twórców w zakresie praw autorskich do licznych utworów audiowizualnych. Ponieważ działamy głównie w obszarze praw do utworów audiowizualnych, uważamy, że zawierając umowę z SFP spełniliśmy wymogi wynikające z Prawa Autorskiego.

Prospekt wspomina, że naruszenie ograniczeń przewidzianych w warunkach finansowania może skutkować obowiązkiem jego przedterminowej spłaty. O jakie ograniczenia chodzi oraz jakich kwot zadłużenia dotyczy? Na ile realna może być taka sytuacja?

Głównym źródłem finansowania dla Multimedia Polska są wyemitowane w maju 2013 r. obligacje o wartości ponad 1 mld zł. Warunki emisji są typowe dla tego rodzaju instrumentów finansowych i zawierają m.in. kowenanty określające maksymalne wskaźniki zadłużenia. Nie widzimy jednak ryzyka, które mogłoby skutkować koniecznością przedterminowej spłaty tych zobowiązań. Nasz komfort finansowy zwiększy się jeszcze po otrzymaniu środków od Tri Media Holdings po przeprowadzeniu IPO.

Wspominacie Państwo, że jesteście jednym z trzech wiodących operatorów kablowych w Polsce. Ile potrzebujecie zdobyć abonentów aby wskoczyć na pierwszą pozycję? Czy walka na gniazdka ma w ogóle sens w tej branży?

Tak, to prawda, jesteśmy obecnie trzecim co do wielkości operatorem kablowym w Polsce pod względem liczby abonentów z udziałem w rynku na poziomie 18 proc., ale drugim co do wielkości operatorem pod względem liczby świadczonych usług (RGU). Z czego z pewnością jesteśmy dumni to z faktu, że nasz udział w rynku dostawców usług internetowych wynosi 22 proc. i daje nam silną, drugą pozycję wśród operatorów kablowych. Trzeba pamiętać, że działamy na rynku, na którym trzech największych graczy posiada niespełna 70 proc. rynku, reszta jest w posiadaniu ponad 500 operatorów, podczas gdy rynki europejskie skupione są zwykle w rękach dwóch podmiotów. Bogate doświadczenie, które nabyliśmy aktywnie konsolidując rynek przez 23 lata naszego istnienia, z pewnością może nam pomóc przy dokonywaniu kolejnych pomyślnych przejęć w przyszłości. Proporcje między liderującymi na naszym rynku operatorami są takie, że każdy scenariusz jest jeszcze możliwy.

Jak na biznes Państwa spółki wpłynęło uruchomienie naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T?

Uruchomienie naziemnej telewizji cyfrowej spowodowało w branży kablowej odpływ części klientów bardziej wrażliwych na cenę usług płatnej telewizji. W 2013 roku odnotowaliśmy spadek liczby sprzedanych usług (RGU) o 4 tys., a także spowolnienie tempa sprzedaży usług telewizyjnych. Wielu abonentów chciało spróbować nowego rozwiązania, zapoznać się z bezpłatną ofertą programową. Wg ekspertów rynkowych (Nielsen), utrata bazy abonenckiej na rzecz cyfrowej telewizji naziemnej w Polsce sięgała 4,4 proc. u operatorów kablowych i aż 6 proc. u platform cyfrowych. Nasze straty były nieco niższe, ale istotne. Efekt ten był widoczny w naszych przychodach z segmentu telewizji w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. Sytuacja ustabilizowała się w III kwartale 2013 r., a od IV kwartału 2013 r. osiągamy wzrosty przychodów z tego segmentu. Oczekujemy także, że cyfryzacja telewizji naziemnej będzie miała coraz mniejszy wpływ na wyniki kolejnych okresów. Wielu klientów wraca do nas po swoje ulubione kanały i usługi.

Multimedia Polska działa w trzech głównych segmentach: telewizji kablowej, szerokopasmowego internetu oraz telefonii. Który z tych segmentów jest aktualnie najważniejszy pod względem przychodów i marży, a w którym widzicie największy potencjał do rozwoju na przestrzeni najbliższych kilku lat?

W I kw. 2014 r. blisko 50 proc. przychodów było generowanych w segmencie telewizji, a ok. 31 proc. w segmencie internetu. Telewizja i internet są też głównymi generatorami skorygowanego zysku EBITDA grupy – przynoszą odpowiednio ok. 43 proc. i 40 proc. tego wyniku. Z pewnością to właśnie szybki internet jest clue naszego biznesu. To ten segment rozwija się najszybciej i na jego rozwój będziemy kładli największy nacisk. Nie zapominamy przy tym o segmencie telewizji, który będziemy rozwijać poprzez cyfryzację, co umożliwi nam oferowanie dodatkowych ciekawych usług.

Zgodnie z naszą strategią, rozszerzamy także dotychczasowy model biznesowy o nowe usługi. Chcemy stać się integratorem wszystkich usług niezbędnych dla domu i biura oraz małych, średnich i dużych firm. Jak już wspomniałem, w ostatnich miesiącach uruchomiliśmy pilotażowy projekt związany ze sprzedażą energii elektrycznej oraz projekty związane z monitoringiem mieszkań i wprowadzeniem oferty usług ubezpieczeniowych. Od początku roku oferujemy również usługi wirtualnej sieci komórkowej.

Dziękujemy za rozmowę.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat