Zarząd Alumetalu chce podzielić między akcjonariuszy 38,8 mln zł. Jednocześnie spółka podtrzymała politykę przeznaczania 50 proc. skonsolidowanego zysku netto na dywidendę. Proponowana kwota daje 2,55 zł na akcję i stopę w wysokości 5,2 proc. Zarząd zarekomendował wyznaczenie dnia dywidendy na 20 maja, a termin wypłaty na 31 maja. W zeszłym roku spółka na ten cel przeznaczyła 1,95 zł, co dało stopę na poziomie 3,2 proc.
Deklaracja wypłaty dywidendy zbiegła się z prezentacją raportu finansowego za 2015 r. W samym IV kwartale Alumetal wypracował 338,2 mln zł przychodów. Rezultat okazał się wyższy w ujęciu r/r o 3,6 proc. i słabszy od konsensusu PAP o 1,6 proc. Zysk netto w tym okresie wyniósł 18,5 mln zł, co przełożyło się na ponad 9-proc. wzrost. Rynek oczekiwał wyniku na poziomie 19,3 mln zł.
W całym 2015 r. przychody Alumetalu wzrosły o 17 proc. do 1,442 mld zł. Wzrost produkcji i sprzedaży w przemyśle motoryzacyjnym przełożył się na 6-proc. wzrost wolumenu sprzedaży grupy do rekordowego poziomu 165 tys. ton, co oznacza pełne wykorzystanie mocy produkcyjnych. Udział przemysłu motoryzacyjnego w sprzedaży ogółem w 2015 roku wynosił 90,6 proc., czyli kształtował się na nieco mniejszym poziomie w stosunku do 2014 roku. Zysk EBITDA zwiększył się o 36 proc. do 106,6 mln zł, a netto o 32 proc. do 77,6 mln zł. Cash flow z działalności operacyjnej stanowił 70,1 mln zł wobec 58,5 mln zł z 2014 r. Wskaźnik Dług netto/EBITDA obniżył się do poziomu wynoszącego 0,4.>> Sprawozdanie finansowe Alumetalu znajdziesz tutaj
– Osiągnięcie takich wyników było możliwe m.in. dzięki bardzo dobrej koniunkturze w branży motoryzacyjnej, do której Grupa Alumetal sprzedaje ponad 90 proc. wyrobów. W 2015 r. odnotowaliśmy wzrost sprzedaży pojazdów samochodowych w UE o 9,7 proc. w porównaniu do 2014 r. Co ważne nasi klienci przewidują kontynuację wzrostowego trendu w 2016 r., choć nie należy spodziewać się tak dużego wzrostu rynku jak w roku poprzednim. Wzrost rejestracji pojazdów samochodowych w UE o 2-4 proc. przełoży się na zwiększenie konsumpcji stopów aluminiowych o 50-100 tys. ton. Dla porównania nowo budowany zakład naszej grupy na Węgrzech będzie miał zdolności produkcyjne na poziomie 60 tys. ton rocznie. – komentuje w raporcie prezes Alumetalu.
Właśnie zakończenie inwestycji na Węgrzech jest najważniejszym celem spółki w 2016 roku. Zgodnie z harmonogramem ma być ukończona w IV kwartale i kosztować 120 mln zł. W tym roku Alumetal planuje sprzedaż z nowej lokalizacji 14 tys. ton stopów aluminiowych. W skali ostatniego roku akcje spółki straciły na wartości 14 proc. Natomiast 3-miesięczna stopa zwrotu pokazuje 17-proc. wzrost.