
(Fot. Daniel Paćkowski)
Spółka Alumetal zamierza przeprowadzić ofertę publiczną akcji i zadebiutować na GPW. IPO planowane jest na przełomie II i III kwartału 2014 roku, ale ostateczny termin uzależniony będzie m.in. od warunków rynkowych. Na sprzedaż zostanie wystawione do 4.606.158 akcji oferowanych przez Alu Holdings S.à r.l. z siedzibą w Luksemburgu. Papiery stanowią 30,55 proc. kapitału zakładowego. Ponadto Alu Holdings S.à r.l. może zaoferować dodatkowo do 3.770.342 walorów stanowiących do 25,01 proc. w kapitale. Alu Holdings S.à r.l. jest bezpośrednio kontrolowany przez Abris CEE Mid-Market Fund. Rolę globalnego koordynatora, zarządzającego księgą popytu i oferującego pełni UniCredit CAIB Poland. Współprowadzącym księgę popytu będzie DM PKO BP, a współmenedżera Banco Espirito Santo de Investimento.
Alumetal to lider na rynku polskim i w Europie Środkowo-Wschodniej oraz czwarty największy w Europie producent wtórnych aluminiowych stopów odlewniczych oraz stopów wstępnych. Grupa posiada trzy zakłady produkcyjne zlokalizowane w Nowej Soli, w Kętach oraz w Gorzycach. Łączne zdolności produkcyjne wynoszą 165 tys. ton rocznie. Zakłady w Gorzycach i Nowej Soli są zlokalizowane na terenie odpowiednio Tarnobrzeskiej SSE oraz Kostrzyńsko-Słubickiej SSE, co pozwala na uzyskanie pomocy publicznej w wysokości do 50 proc. nakładów inwestycyjnych, w postaci zwolnienia z podatku od dochodów osiąganych na obszarze tych zakładów.
>> Wszystkie giełdowe spółki działające obecnie w sektorze metalowym znajdziesz w jednym miejscu >> Sprawdź i porównaj najważniejsze wskaźniki giełdowych producentów metali i wyrobów metalowych w StockWatch.pl
W zeszłym roku Grupa Alumetal uzyskała 1,015 mld zł przychodów. Zysk EBITDA opiewał na 54 mln zł, a zysk netto na 35,8 zł. Rok wcześniej wyniki te kształtowały się na poziomie odpowiednio 844,6 mln zł, 52,9 mln zł oraz 34,5 mln zł. Poprawę widać także w wynikach I kwartału 2014 roku. W tym okresie przychody skoczyły do 311,4 mln zł z 244,1 mln zł wypracowanych rok wcześniej. EBITDA wzrosła z 9,2 mln zł do 22,8 mln zł, a zysk netto z 5,7 mln zł do 17,2 mln zł. Poprawa w minionym kwartale wynika z zwiększenia produkcji i sprzedaży pojazdów samochodowych w Europie od połowy 2013 r. Grupa dostarcza swoje produkty do producentów samochodów i części samochodowych w Europie. Rynek krajowy odpowiadał za 52,4 proc. wolumenu sprzedaży w 2013 r. Drugim najważniejszym rynkiem zbytu były Niemcy (19 proc.). Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia miały łącznie 14,8 proc. udziału w wolumenie sprzedaży w 2013 r.