
GDDKiA realizuje inwestycje drogowe warte 66,8 mld zł. Do celu brakuje 2,8 tys. km tras
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma w realizacji 131 zadań związanych z budową dróg o łącznej długości 1661 km i wartości 66,8 mld zł. Do zakończenia budowy planowanej sieci autostrad i dróg ekspresowych o długości ok. 8 tys. km brakuje jeszcze 2,8 tys. km.
– Obecnie w realizacji mamy 131 zadań dotyczących budowy dróg. Łączna długość tych odcinków to 1661 km, a wartość zawartych kontraktów na realizację to 66,8 mld zł. W przetargach mamy kolejne 355,5 km dróg, a w przygotowaniu 2816,5 km. W tym roku i przez następne cztery lata chcemy wydawać na inwestycje po ok. 20 mld zł rocznie. Te dane jednoznacznie pokazują, że branża drogowa w Polsce ma duży front robót i ten stan utrzyma się w najbliższych latach – czytamy w komunikacie.
Aktualnie sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce liczy blisko 5222 km, w tym 1885 km autostrad (z planowanych 2100 km) i 3337 km dróg ekspresowych. Do zakończenia realizacji celu brakuje ponad 2500 km ekspresówek.
– Jednocześnie też sukcesywnie przybliżamy się do wyznaczonego nam celu, czyli ukończenia sieci autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości blisko 8000 km. Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy blisko 5222 km. Powstało już blisko 1885 km autostrad (z zakładanych 2100 km). Kierowcy mają też do dyspozycji 3337 km dróg ekspresowych, a do osiągnięcia celu brakuje nieco ponad 2500 km – dodano.
W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) GDDKiA realizuje 107 zadań o długości 1448,1 km. W tym znajduje się 67 km autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, planowanej do oddania w tym roku, ponad 1285 km nowych dróg ekspresowych i 31 km dobudowywanych drugich jezdni. Dodatkowo realizowane są 98 km dróg klasy GP.
W ramach Programu budowy 100 obwodnic (PB100) realizowane są 22 inwestycje o łącznej długości 185,8 km. Odrębną kategorię stanowią dwa odcinki drogi krajowej prowadzącej do planowanej elektrowni jądrowej (26,4 km).
– W przetargu na wyłonienie wykonawców mamy 30 zadań na odcinki dróg o łącznej długości 355,5 km. 18 z nich, o długości ponad 240 km, zapisanych jest w RPBDK, a pozostałe 12, o długości blisko 115 km, w PB100. Łączna długość inwestycji w przygotowaniu wynosi 2816,5 km, z czego 2261,5 km to odcinki zapisane w RPBDK, a ok. 555 km to obwodnice – czytamy dalej.
Od początku roku oddano do użytku ponad 60 km nowych dróg i podpisano 14 umów na budowę 122 km tras, w tym 47,5 km dróg ekspresowych. Ogłoszono też osiem przetargów na inwestycje o długości 122 km, dwa razy więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.
– Ogłosiliśmy też osiem przetargów, dwa razy więcej niż w tym samym okresie przed rokiem, na kolejne inwestycje o łącznej długości blisko 122 km. Pięć z nich dotyczy autostrady A2 – budowy nowego odcinka od Białej Podlaskiej do Kijowca oraz poszerzenia trasy pomiędzy Łodzią i podwarszawską Konotopą (cztery odcinki realizacyjne). Pozostałe trzy przetargi dotyczą obwodnic Mierzyna (DK10) i Sidziny (DK46), a także budowy węzła Dobrzyniewo Północ na S19. W sześciu z ośmiu przetargów ogłoszonych w tym roku uwzględniliśmy wyrok TSUE z października 2024 r. i nie dopuszczamy w nich wykonawców z tzw. państw trzecich. Warto podkreślić, że nie czekaliśmy w tej kwestii na rozwiązania ustawowe – napisała też GDDKiA.