
Gorenje zadebiutuje na warszawskim parkiecie 30 grudnia. (Fot. materiały spółki)
Gorenje zakończyło drugą fazę podwyższania kapitału. Wpływy z tego tytułu wyniosły łącznie 16,71 mln EUR, z czego 6,17 mln EUR pochodziło z zapisów na akcje inwestorów w Słowenii, a 10,55 mln EUR w Polsce. W sumie spółka sprzedała 3,87 mln akcji. Na blisko 2,5 mln walorów zapisali się inwestorzy z Polski. Pierwotnie spółka planowała uplasować łącznie 10,4 mln papierów. Wcześniej w pierwszej fazie akcje zaoferowano koncernowi Panasonic, który objął 2.320.186 nowych papierów po cenie 4,31 EUR za akcję, co dało 10 mln EUR wpływów.
– W tych niewątpliwie trudnych warunkach rynkowych Gorenje pozyskało 27 mln EUR kapitału oraz nowych międzynarodowych inwestorów, cementując jednocześnie strategiczny alians z Panasonikiem. Pozyskane środki umożliwią szybszy rozwój grupy i wzmocnią jej pozycję finansową zgodnie z celami strategicznymi, jakie przed sobą postawiliśmy. Udane podwyższenie kapitału postrzegamy jako potwierdzenie wiary w nasze plany rozwoju, które potwierdzają istotną pozycję Gorenje na rynku producentów AGD. – powiedział Franjo Bobinac, prezes Gorenje.
>> Niedawno gościem czatu inwestorskiego w StockWatch.pl był Peter Groznik, członek zarządu i dyrektor finansowy Gorenje. >> Przebieg całego spotkania sprawdzisz tutaj.
W ramach pierwszej i drugiej fazy oferty Gorenje pozyskało łącznie 26,7 mln EUR, co oznacza podwyższenie kapitału o 38,69 proc. Po zarejestrowaniu nowych akcji kapitał będzie dzielił się łącznie na 22.104.427 zwykłych akcji. Zgodnie z uchwałami sierpniowego walnego zgromadzenia akcjonariuszy, Gorenje może przeprowadzić trzecią fazę podwyższenia kapitału, obejmującą konwersję długu na akcje. Zarząd Gorenje prowadzi w tej sprawie rozmowy z zainteresowanymi instytucjami finansowymi. Spółka ma czas na przeprowadzenie trzeciej fazy do 23 sierpnia 2014 roku.
Gorenje chce wykorzystać pozyskane już środki na sfinansowanie planowanych działań rozwojowych i inwestycyjnych oraz na spłatę części zadłużenia. Poprawi to możliwości rozwoju oraz pozycję konkurencyjną grupy, poprzez wzmocnienie jej pozycji finansowej. W 2013 roku Gorenje przeprowadziło restrukturyzację działalności produkcyjnej oraz optymalizację procesów biznesowych, w szczególności po stronie sprzedaży.>> Zobacz także: Gorenje chce wzmocnić swoją pozycję na polskim rynku sprzętu AGD.
Jak podaje spółka, akcje Gorenje zostaną prawdopodobnie wprowadzone do obrotu na GPW 30 grudnia 2013 roku To oznacza, że od tego momentu będzie notowana na dwóch giełdach – w Słowenii i w Polsce. W Ljubljanie akcje Gorenje notowane są na giełdzie od 1998 roku.
Grupa jest producentem sprzętu AGD. Produkty spółki są dostępne w 90 krajach na całym świecie. Portfolio dużego sprzętu AGD pod markami Gorenje, Atag, Asko, Pelgrim, Mora,Upo, Etna i Körting uzupełnia oferta małego AGD oraz innych produktów wykorzystywanych w domu, takich jak pompy ciepła, urządzenia grzewcze i meble kuchenne. Działalność grupy obejmuje również usługi w zakresie zagospodarowania odpadów niebezpiecznych, wytwarzania narzędzi i usługi inżynieryjne. Gorenje uzyskuje 92 proc. przychodów w Europie. Głównymi rynkami są Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo-Wschodnia.