
(Fot. materiały spółki)
Hossa na rynku akcji oraz udane debiuty z ostatnich tygodni zachęcają kolejne firmy do budowania ofert IPO. Według najnowszych informacji, w poczet emitentów warszawskiego parkietu chce wstąpić słoweńskie Gorenje. Producent sprzętów AGD opublikował właśnie prospekt emisyjny i rozpoczął proces oferty publicznej w Słowenii i Polsce.
Spółka zamierza zaoferować do 10.440.835 akcji nowej emisji po cenie 4,31 EUR za sztukę. Tyle samo za jedną akcję zapłacił Panasonic Corporation podczas pierwszego podwyższenia kapitału zakładowego Gorenje. Spodziewane wpływy netto z oferty 44,3 mln EUR.
– Podwyższenie kapitału, które następuje po tym, jak z sukcesem zawarliśmy partnerstwo z firmą Panasonic, jest bardzo istotnym krokiem w strategii rozwoju Gorenje. Pozyskane środki zostaną wykorzystane do dalszej poprawy sytuacji finansowej grupy oraz do sfinansowania strategicznych projektów, na których opiera się dalszy rozwój grupy – mówi Franjo Bobinac, CEO Gorenje.
>> Zobacz parametry innych ofert z rynku pierwotnego. >> Symulacje najważniejszych giełdowych debiutów znajdziesz tutaj.
Oferta będzie przeprowadzona w dwóch turach. W pierwszej akcje zostaną zaoferowane dotychczasowym akcjonariuszom Gorenje. Papiery, które nie zostaną subskrybowane i opłacone w pierwszej turze, zostaną zaoferowane w drugiej pracownikom spółki (pierwszy etap drugiej tury oferty), a następnie nowym inwestorom (drugi etap drugiej tury oferty). Oferta akcji będzie skierowana do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych w Polsce oraz do zaproszonych inwestorów w Słowenii. Pierwsza tura oferty oraz pierwszy etap drugiej tury będzie przeprowadzony w Słowenii, natomiast drugi etap drugiej tury – Polsce i Słowenii.
– Notowanie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pozwoli Gorenje na uzyskanie lepszego dostępu do rynków finansowych i wzmocni pozycję grupy na światowych rynkach finansowych oraz poprawi postrzeganie wśród instytucji finansowych, partnerów biznesowych oraz klientów. Ponadto oferta publiczna może poprawić płynność akcji Gorenje. – mówi Peter Groznik, CFO Gorenje.
Środki zostaną wykorzystane przede wszystkim na spłatę zadłużenia (około 2/3 pozyskanych środków netto). Pozostała część środków ma posłużyć na realizację strategicznych projektów.
Globalnym koordynatorem oferty oraz współprowadzącym książkę popytu jest Dom Maklerski BZ WBK SA. Nova Ljubljanskabanka jest współprowadzącym książkę popytu oraz pełni rolę oferującego na potrzeby oferty akcji w Słowenii. Istniejące akcje spółki są notowane na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Lublanie.
Grupa Gorenje jest producentem sprzętu AGD. Produkty spółki są dostępne w 90 krajach na całym świecie. Portfolio dużego sprzętu AGD pod markami Gorenje, Atag, Asko, Pelgrim, Mora,Upo, Etna i Körting uzupełnia oferta małego AGD oraz innych produktów wykorzystywanych w domu, takich jak pompy ciepła, urządzenia grzewcze i meble kuchenne. Działalność grupy obejmuje również usługi w zakresie zagospodarowania odpadów niebezpiecznych, wytwarzania narzędzi i usługi inżynieryjne. Gorenje uzyskuje 92 proc. przychodów w Europie. Głównymi rynkami są Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo-Wschodnia.