
Fabryka Mercator Medical w Tajlandii. (Fot. materiały spółki)
W czwartek na warszawskim parkiecie zadebiutuje Mercator Medical. Spółka w ramach oferty publicznej uplasowała 2.160.850 akcji nowej emisji (serii E). Transza adresowana do inwestorów indywidualnych wynosiła 350 tys. sztuk. Inwestorzy instytucjonalni objęli 1.810.850 akcji. Warto odnotować, że redukcja zapisów w transzy inwestorów indywidualnych sięgnęła 97,68 proc. Większościowymi akcjonariuszami, z udziałem na poziomie 75 proc. w kapitale zakładowym, pozostali założyciele spółki. Akcje były sprzedawane po cenie 13,50 zł (przedział cenowy to 11,50 zł – 13,50 zł).
Z emisji akcji spółka pozyskała 29,2 mln zł brutto. Blisko 13 mln zł z tej sumy ma trafić na rozbudowę fabryki w Tajlandii, kolejne 17 mln zł na kapitał obrotowy grupy. Rozbudowę fabryki, zlokalizowanej na nieruchomości należącej do Mercator Medical (Thailand) Ltd., rozpoczęto w 2012 roku, zakończenie zaplanowano w IV kwartale 2014 roku. Szacunkowy łączny koszt rozbudowy fabryki wynosi ok. 30 mln zł. Inwestycja jest finansowana ze środków własnych spółki oraz kredytu bankowego. Środki pozyskane w ramach emisji akcji spółka planuje przeznaczyć na zakup, montaż i rozruch czterech nowych linii produkcyjnych do wytwarzania rękawic. Rozbudowa fabryki pozwoli na zwiększenie docelowo potencjału produkcyjnego z 40 mln rękawic obecnie do 100 mln rękawic miesięcznie.
W 2012 roku Mercator Medical wypracował 132,2 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, 8,5 mln zł na działalności operacyjnej oraz 11 mln zł EBITDA. Na poziomie netto spółka zarobiła 8,4 mln zł. W I półroczu 2013 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły o ok. 10 proc. rdr do 70,38 mln zł. Zysk z działalności operacyjnej w pierwszych sześciu miesiącach podskoczył do 5,79 mln zł z 4,06 mln zł w analogicznym okresie 2012 r. Na poziomie netto zysk w ujęciu r/r spadł z 4,66 mln zł do 3,79 mln zł. Na koniec czerwca zobowiązania długoterminowe spółki wynosiły 18,63 mln zł, a krótkoterminowe 37,41 mln zł.
>> Zobacz parametry innych ofert z rynku pierwotnego. >> Symulacje najważniejszych giełdowych debiutów znajdziesz tutaj.
Grupa Mercator Medical jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Mercator Medical oferuje ok. 120 produktów własnych oraz produkty czołowej międzynarodowej marki. Uzupełnieniem oferty są opatrunki medyczne oraz produkty ochronne z włókniny, takie jak odzież jednorazowego użytku medycznego i obłożenia pola operacyjnego. Głównym rynkiem zbytu są kraje Ameryki Północnej oraz te, w których popyt na materiały jednorazowej ochrony rośnie dynamicznie wraz ze wzrostem dbałości o bezpieczeństwo i higienę pracy, np.: Ameryka Południowa, Azja, kraje Bliskiego Wschodu.