Firma Nevomo zajmuje się rozwojem technologii, która umożliwi szybką i etapową implementację systemów transportu inspirowanych koncepcją hyperloop z wykorzystaniem istniejących korytarzy oraz przepisów kolejowych. Przystosowując istniejącą infrastrukturę kolejową, firma chce umożliwić podróż pojazdami z prędkością do 550 km/h. Będzie to możliwe dzięki opracowaniu technologii magrail – systemu kolei magnetycznej, który wykorzystuje istniejące korytarze transportowe kolei konwencjonalnych. Zarówno pociągi tradycyjne, jak i pojazdy lewitujące mogą używać tego samego toru kolejowego wymiennie. System magrail może być w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w klasycznym taborze kolejowym. Rozwijana technologia oparta jest na koncepcji hyperloop – innowacyjnego systemu magnetycznej kolei próżniowej.
Według przedstawicieli spółki, Nevomo ma jedną zasadniczą przewagę nad kolejami magnetycznymi systemów Shinkansen Maglev lub Transrapid. Te są z definicji budowane od nowa i wymagają pozyskania terenu pod budowę nowej infrastruktury.
– W Europie coraz trudniej o teren pod budowę nowej infrastruktury. Wobec popularności kolei konwencjonalnych jest to jednym z ograniczeń dla tej technologii. Magrail rozwijany przez Nevomo, to technologia kolei magnetycznej implementowana na istniejącej infrastrukturze kolejowej. To jest jedna z głównych przewag naszej technologii – powiedzieli Janusz Kućmin i Przemysław Radziszewski.
Spółka jest w trakcie trzeciej kampanii crowdfundingu udziałowego prowadzonej na brytyjskiej platformie Seedrs. Ponad 1 mln euro, tj. pierwszy cel kampanii został osiągnięty w 5 dni. W kolejnych dwóch tygodniach spółka chce zebrać dodatkowe 200-400 tys. euro, które pozwolą przyspieszyć prace nad systemem kolei magnetycznej. W II połowie roku rozpocznie się budowa pełnoskalowego toru testowego technologii magrail.
– Obecna runda uzupełnia środki prywatne niezbędne do zakończenia procesu zakupów i budowy. W międzyczasie wynegocjowaliśmy umowę o współpracy (Memorandum of Understanding) z jednym z czołowych europejskich zarządców infrastruktury kolejowej (czeka na podpisanie) oraz mocno zaawansowaliśmy rozmowy z dwoma kolejnymi – powiedział Przemysław Pączek.
Nevomo niedawno ogłosiło, że rozpoczyna ekspansję na inne rynki europejskie m.in. rynek niemiecki poprzez ogłoszenie współpracy z EUREF- CAMPUS Duesseldorf oraz Uniwersytetem Nauk Stosowanych Emden/Leer. Założyciele zapowiadają także otwarcie nowej, szwajcarskiej filii spółki jeszcze w tym roku, która odpowiedzialna będzie za współpracę z podmiotami ze Szwajcarii, Francji oraz Włoch.
– Reorganizacja grupy polega na utworzeniu nowej struktury nadrzędnej – szwajcarskiej spółki matki, koncentrującej wszystkich inwestorów oraz kontrolowanej przez nią niemieckiej spółki, która będzie stanowić matkę na całą UE. Polskie spółki będą w 100 proc. własnością spółki niemieckiej. Powyższe wynika z oczekiwań szwajcarskich i globalnych inwestorów oraz przede wszystkim klientów: szwajcarskie i niemieckie spółki kolejowe oraz partnerzy korporacyjni zdecydowanie faworyzują współpracę z podmiotami lokalnymi. Jednocześnie umiejscowienie globalnej spółki matki w Szwajcarii jest dobrze postrzegane przez klientów, partnerów i inwestorów z krajów sąsiednich i z innych atrakcyjnych dla nas – powiedział Przemysław Paczek.
Docelowa wersja napędu do systemu magrail, która zostanie zweryfikowana w trakcie pełnoskalowych testów przy wyższych prędkościach i warunkach zbliżonych do rzeczywistych warunków operacyjnych, powstała i była testowana. Według przedstawicieli spółki celem testów jest dalsze udoskonalanie napędu, co będzie realizowane przez zespół badawczo-rozwojowy. Testy napędu przy niższych prędkościach przebiegły pomyślnie.
– Planujemy kilka etapów certyfikacji technologii magrail. Tor w Emsland jest jednym z naszych celów średnioterminowych, który umożliwi certyfikację systemu na wysokie prędkości. Jest to również jeden z powodów, dla którego otwieramy biuro na terenie Niemiec – powiedzieli Janusz Kućmin i Przemysław Radziszewski.
– Planujemy zabudowę systemu na istniejącej linii kolejowej, w celu przeprowadzenia testów w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. W kolejnym etapie taka linia powinna być dopuszczona do komercyjnej eksploatacji, po uzyskaniu pozwoleń i homologacji – dodali.
Przedstawiciele Nevomo zaznaczyli, że analizują możliwość przeprowadzenia oferty publicznej, w szczególności kwestie związane z wyborem właściwego momentu oraz parkietu.
– Od początku celowo postawiliśmy na stopniowe pozyskiwanie finansowania prywatnego (łączonego z istotnym udziałem grantów), polegającego na częstszym pozyskiwaniu mniejszych kwot, dzięki którym osiągane są kolejne kamienie milowe. Jednocześnie bardzo mocno pilnujemy strony kosztowej. […] Reasumując, wolimy finansować i rozwijać się metodą małych kroków (z maksymalnym wykorzystaniem dźwigni środków publicznych), niż pozyskiwać rzadziej duże rundy – powiedział Przemysław Pączek.