aypbsnik
Advertisement
PARTNER SERWISU
qhlhncdk

OT Logistics: Rozwój wymaga finansowania

Omawiane walory:

Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics mówi o szczegółach inwestycji w chorwackim porcie, celach ogłoszonej niedawno emisji obligacji kierowanej do inwestorów indywidualnych, czynnikach wzrostu spółki oraz planach strategicznych na przyszłość.

W ubiegłym tygodniu poinformowaliście o inwestycji w chorwackim porcie. To trzecia duża transakcja w ciągu niespełna dwóch lat, a z komunikatów wynika, że macie w planach kolejne akwizycje. Jaki jest strategiczny cel wzrostu przez przejęcia i docelowa wielkość i pozycja konkurencyjna grupy? Czy w ich wyniku zmieni się istotnie branżowa lub segmentowa struktura przychodów?

Zbigniew Nowik: Właśnie nabyliśmy za kwotę 61,2 mln zł ponad 2,8 mln akcji nowej emisji spółki Luka Rijeka d.d., zarządzającej największym chorwackim portem morskim. Jesteśmy właścicielem ok. 21 proc. akcji oraz drugim co do wielkości – po chorwackim skarbie państwa – akcjonariuszem. Mamy nadzieję, że pozwoli nam to nawiązać współpracę nie tylko na poziomie inwestycyjnym, ale również operacyjnym. Jestem przekonany, że nasz know-how i kontakty będą miały dla naszego partnera dużą wartość.

Transakcja w Chorwacji i kolejne nasze działania akwizycyjne prowadzą do realizacji głównego celu strategicznego – ugruntowania silnej pozycji OT Logistics w europejskim korytarzu logistycznym północ-południe. Będzie to miało w perspektywie średniookresowej istotny wpływ na naszą wielkość i pozycję. Ewentualne zmiany w strukturze generowanych przez nas przychodów mogą wynikać z potencjalnych kolejnych akwizycji.

Zarówno to, jak i przejęcia zrealizowane w ubiegłym roku – C.Hartwig Gdynia oraz Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia (BTDG), a obecnie już OT Port Gdynia (OTPG), wpisują się w nasze założenia biznesowe, z których jednym z kluczowych jest budowa korytarza transportowego na linii północ-południe. Zdobywamy kolejne kompetencje i zajmujemy pozycje w strategicznych regionach, dzięki czemu z roku na rok zbliżamy się do osiągnięcia tego celu. Jaka jest docelowa wielkość firmy? Nie wiem, teoretycznie nie ma żadnych ograniczeń.

Czy środki z trwającej właśnie oferty trzyletnich obligacji mają być przeznaczone właśnie na pokrycie kosztów akwizycji w Chorwacji? Jak wyglądają najważniejsze parametry emisji i jak planujecie wykorzystać pozyskany kapitał?

Nasza aktywność w Rijece pokazuje naszą gotowość do angażowania się w ciekawe projekty oraz chęć szybkiego rozwoju, ale takie podejście wymaga oczywiście dostępu do finansowania. Poza Rijeką prowadzimy przecież negocjacje dot. warunków długookresowej dzierżawy portu w Gdańsku.

Poza samym pozyskiwaniem środków, zależy nam na dywersyfikacji źródeł finansowania grupy, dlatego trwająca właśnie emisja obligacji jest pierwszą, którą kierujemy głównie do inwestorów indywidualnych. Biorąc pod uwagę aktualną sytuację na rynku – chociażby wysokość oprocentowania lokat bankowych – oprocentowanie obligacji na poziomie 5,4 proc. stanowić powinno dla inwestorów detalicznych ciekawą możliwość inwestycyjną. Jeśli oferta spotka się z zainteresowaniem, być może w przyszłości zaoferujemy tej grupie inwestorów coś więcej.

W wyniku tej emisji planujemy pozyskać 10 mln zł. Oferujemy 10 tys. trzyletnich niezabezpieczonych obligacji o wartości nominalnej 1 tys. zł każda, z oprocentowaniem stałym wynoszącym 5,4 proc. w skali roku. Odsetki wypłacane będą kwartalnie. Zapisy potrwają do 7 sierpnia. Więcej szczegółów można znaleźć na naszej nowej stronie www.OTLinwestor.pl.

Raport roczny za 2014 r. pokazuje istotny wzrost we wszystkich trzech głównych segmentach Państwa działalności, ale już w sprawozdaniu za I kwartał bieżącego roku widać wzrost przychodów tylko w obszarze usług portowych. Z czego wynika spadek obrotów w pozostałych segmentach?

Osłabienie przychodów w segmencie transportowym wynika wprost ze sprzedaży jednej z zagranicznych spółek zależnych – to wynik przemyślanej optymalizacji struktury. Należy jednak zwrócić uwagę na jednoczesne podniesienie rentowności tego segmentu w I kwartale. Również spedycja, w której kluczowy element stanowi przejęta na początku ubiegłego roku C.Hartwig Gdynia, generowała w tym okresie dużo wyższe marże. Istotny wzrost przychodów w segmencie logistycznym to natomiast przede wszystkim wynik tego, że akwizycja OTPG miała miejsce w połowie ubiegłego roku. Podkreślam jednak, że w przypadku wszystkich segmentów kluczowy jest wzrost rentowności oraz generowanych zysków. Świadczy to o skuteczności podejmowanych działań, prowadzących do optymalizacji wewnątrz grupy. Będziemy kontynuowali ten kierunek – to moje główne zadanie jako nowego prezesa zarządu.

Zarówno za 2013 jak i za 2014 rok OT Logistics dzieliła się z akcjonariuszami dywidendą. Czy jest szansa przyjęcia długofalowej polityki dywidendowej i utrzymania wypłat z zysku w kolejnych latach?

Mimo iż nie posiadamy przyjętej polityki dywidendowej, to o ile pozwoli na to sytuacja finansowa spółki, chcielibyśmy w przyszłości kontynuować dotychczasową praktykę w zakresie dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami. Poza ogólną, dobrą kondycją spółki, z całą pewnością mogłoby to stanowić dla nich istotną wartość oraz zachęcać do inwestycji kolejnych potencjalnych inwestorów – zarówno indywidualnych, jak i instytucjonalnych.

Niedawno objął Pan funkcję prezesa zarządu. Wkrótce jego skład poszerzony zostanie o kolejnego menedżera. Czy zmiany te będą miały wpływ na ciągłość realizacji strategii rozwojowej Grupy?

Grupa konsekwentnie trzyma obrany kurs. Cały czas zwiększamy skalę biznesu w oparciu o wzrost organiczny oraz akwizycje wpisujące się w określone kierunki rozwoju. Zanim objąłem funkcję prezesa, przez kilkanaście lat przewodniczyłem radzie nadzorczej tej spółki. Dlatego też – jak już wcześniej wspominałem – moje główne zadania dotyczą przede wszystkim pierwszego z wymienionych obszarów. Mam zamiar kontynuować zainicjowane już procesy, ale również rozpocząć szereg kolejnych działań, prowadzących do optymalizacji struktury grupy. Wszystko to ma skutkować obniżeniem kosztów działalności – potencjał oceniamy nawet na kilka milionów złotych rocznie. Zapowiedzieliśmy również, że z początkiem września zarząd wzmocni dodatkowo Piotr Ambrozowicz – menedżer, który dzięki wieloletniemu doświadczeniu w zarządzaniu międzynarodowymi organizacjami, posiada znakomite kompetencje by realizować zadania i nadzorować procesy związane z kolejnymi przejęciami. Zmiany te nie prowadzą więc do rewolucji. Są one efektem naturalnych decyzji, doskonale wpisujących się w ogólną wizję rozwoju Grupy Kapitałowej OT Logistics.

Artykuł sponsorowany

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat