
(Fot. Daniel Paćkowski)
Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny Polwaksu. Producent parafin chce przeprowadzić ofertę publiczną, a następnie zadebiutować na rynku regulowanym GPW. Planowana oferta obejmować będzie do 3,819.865 akcji, czyli maksymalnie 38,20 proc. akcji istniejących (serii B i C). Przeprowadzenie IPO zaplanowano na przełom III i IV kwartału, a giełdowy debiut ma szansę nastąpić nawet w pierwszej połowie października. Rolę koordynatora oferty, prowadzącego księgę popytu i oferującego pełni Dom Maklerski mBanku.
Szykowana oferta publiczna obejmować będzie akcje sprzedawane przez Krokus Chem S.a r.l., Dominika Tomczyka, Iwara Przyklanga, Vataro Holdings Ltd oraz Patrycję Stokłosę i skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych w Polsce.
Polwax jest po gruntownym programie inwestycyjnym i w ostatnich trzech latach zainwestowała ponad 20 mln zł. W ocenie zarządu na razie nie potrzebuje dodatkowego finansowania. Spółka od 2008 roku wypłaca dywidendę. W I półroczu Polwax wypracował 95,6 mln zł przychodów ze sprzedaży. EBITDA w tym okresie wyniosła 12,2 mln zł, a zysk netto 8,4 mln zł. W analogicznym okresie 2013 r. było to odpowiednio 85,8 mln zł, 9,4 mln zł i 5,9 mln zł.
Polwax to dawna spółka zależna Lotosu – Lotos Parafiny. Na początku 2012 roku nastąpił wykup menedżerski, w którym udział wzięli menadżerowie, inwestorzy pasywni i fundusz private equity. Spółka prowadzi działalność od 1999 roku i jest liderem na rynku produkcji i dystrybucji rafinowanych i odwanianych parafin oraz szerokiego asortymentu wosków parafinowych w Polsce. Głównym źródłem przychodów Polwaksu jest segment surowców (parafin, mas parafinowych) dedykowanych do branży świec i zniczy (łącznie 58,1 proc. przychodów w 2013 roku) oraz produktów do zastosowań specjalistycznych i przemysłowych (18,5 proc.). Sprzedaż gotowych zniczy i świec miała 22,9 proc. udziału w przychodach w 2013 roku. Celem Polwaksu jest ukierunkowanie produkcji w stronę produktów wysokomarżowych, z przeznaczeniem dla przemysłu.
Obecnie większa część produktów trafia na rynek krajowy, pozostałą część stanowi eksport głównie do krajów UE. W 2013 roku eksport stanowił 16 proc. przychodów, z czego 51 proc. trafiło na rynek niemiecki, 16 proc. na rynek holenderski, a 12 proc. na rynek węgierski.