Dotychczas w polskiej energetyce przeważały nieodnawialne źródła energii, czyli przede wszystkim węgiel oraz drewno. W naszym kraju nadal na szeroką skalę stosuje się węgiel do opalania pieców w domach prywatnych i – co najważniejsze – do produkcji prądu w elektrowniach. Polska musi zrobić wszystko, aby do 2020 roku spełnić warunki dyrektywy unijnej, narzucającej nam osiągnięcie wskaźnika 15 proc. udziału OZE w całkowitym zużyciu energii.
Inwestycje w przyszłość
Węgiel jest materiałem opałowym i energetycznym, którego złoża w Polsce są dość duże. Są one wyczerpywalne, a ponadto spalanie węgla w procesach produkcji energii elektrycznej i cieplnej powoduje wydzielanie do atmosfery szkodliwych związków chemicznych, przyczyniających się do powiększania skali efektu cieplarnianego. Na szczęście sprzedawcy energii elektrycznej w Polsce, tacy jak PGE Polska Grupa Energetyczna, stopniowo lecz sukcesywnie zastępują energię nieodnawialną taką, która pochodzi z wody, wiatru czy biomasy.
Nieświadomość społeczna
Jednym z problemów w rozpowszechnianiu odnawialnych źródeł energii i jej zastosowaniu w praktyce jest fakt, że w polskim społeczeństwie występuje niska świadomość tego, jak ważne jest zastąpienie energii nieodnawialnej energią odnawialną – czystą i ekologiczną, a co najważniejsze dla samych konsumentów – tańszą.
Barierą dla rozwoju farm wiatrowych, hydroelektrowni i popularyzacji biomasy jest koszt wstępny inwestycji. Można jednak uzyskać na ten cel rozmaite dofinansowania z budżetu państwa lub z Unii Europejskiej. Ludzie muszą mieć świadomość tego, że energia nieodnawialna jest szkodliwa dla środowiska i z roku na rok będzie drożała. Pozyskiwanie energii ze słońca, wody, czy wiatru wymaga z kolei wykorzystania odpowiednich urządzeń – kolektorów słonecznych, hydroelektrowni czy farm wiatrowych. Ich budowa kosztuje niemało, ale korzyści wynikające z inwestycji są trudne do przecenienia.
Popularyzacja energii odnawialnej
Do popularyzacji energii odnawialnej chce przyczynić się PGE Polska Grupa Energetyczna, która bada możliwość zastosowania takiej energii w swojej działalności i inwestuje w nią. W ostatnim czasie PGE Polska Grupa Energetyczna przeprowadziła kampanię „Energia słów” (www.energiaslow.pl), której celem było wyjaśnienie zagadki powstawania energii elektrycznej. W ramach kampanii powstaną bajki przybliżające dzieciom proces produkcji prądu z wody, biomasy i wiatru. Edukacyjna rola kampanii PGE Polskiej Grupy Energetycznej jest trudna do przecenienia. Młode pokolenia dowiedzą się dzięki niej nie tylko tego, skąd tak właściwie bierze się prąd, ale także tego, jak można go produkować z wykorzystaniem źródeł energii odnawialnej.