
Fabryka Grupy Gorenje w serbskiej miejscowości Valjevo (fot. materiały spółki).
Grupa Gorenje jest czołowym europejskim producentem sprzętu AGD, produkowanego pod markami Gorenje, Atag, Asko, Pelgrim, Mora, Upo, Etna i Körting. Oprócz pralek, lodówek czy kuchenek, portfolio uzupełnia oferta małego AGD oraz innych produktów wykorzystywanych w domu, takich jak pompy ciepła, urządzenia grzewcze i meble kuchenne. Działalność Grupy obejmuje również usługi w zakresie zagospodarowania odpadów niebezpiecznych, wytwarzania narzędzi i usługi inżynieryjne. Głównymi rynkami są Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo-Wschodnia. Akcje Gorenje notowane są na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Lublanie.
Piątkowe spotkanie on-line z inwestorami w StockWatch.pl było poświęcone trwającej ofercie publicznej oraz omówieniu wyników finansowych, planów i perspektyw rozwoju. Na pytania odpowiadał Peter Groznik, członek zarządu i dyrektor finansowy Gorenje.
Oferta publiczna Gorenje obejmuje do 10.440.835 akcji. W dzisiejszym komunikacie spółka podała, ze cena oferowanych akcji Gorenje przeliczona na złote na potrzeby zapisów przez inwestorów detalicznych wynosi 18,10 zł. Zapisy dla inwestorów detalicznych odbędą się od 6 do 11 grudnia. W związku z tym inwestorzy żywo interesowali się, na będą przeznaczone środki pozyskane w ofercie publicznej.
– Z trwającej oferty wartej do 44 mln euro, ok. 1/3 trafi na rozwój działu badań i rozwoju, a pozostała część na zmniejszenie zadłużenia, tak aby umożliwić dojście do zakładanych wskaźników zadłużenia. Warto przypomnieć, że dodatkowo z emisji przeprowadzonej w październiku dla Panasonika wartej 9,6 mln euro większość pozyskanych środków posłuży do wzmocnienia współpracy biznesowej z tą firmą. – omawiał plany Peter Groznik w rozmowie na żywo z użytkownikami StockWatch.pl.
Nie brakowało też pytań o finanse spółki. Celem strategicznym Gorenje jest zejście ze wskaźnikiem dług netto/EBITDA poniżej 3 do 2015 roku. Inwestorzy dociekali, jak obecnie wygląda zadłużenie spółki.
– Zadłużenie netto na koniec III kw. 2013 wyniosło 447 mln EUR. Pracujemy nad jego redukcją, m.in. poprzez dezinwestycje, których wartość w ostatnich trzech latach wyniosła 54 mln EUR. Źródłem finansowania bieżącej działalności są przede wszystkim bieżące przepływy pieniężne i kredyty bankowe. Warto dodać, że w IV kwartale generujemy najwięcej środków pieniężnych, o jest on sezonowo najlepszy. – tłumaczył szczegóły działalności Peter Groznik.
Gorenje jest europejskim graczem, który jednocześnie cały czas pracuje nad umocnieniem pozycji globalnej m.in. na takich rynkach, jak USA, Azja czy Australia. Obecnie sprzęt spółki trafia do około 90 krajów na całym świecie. Inwestorzy chcieli wiedzieć, jakie są przewagi konkurencyjne wykorzystywane przez spółkę do zdobywania pozycji rynkowej.
– Gorenje budowało swoją reputację w branży przez 63 lata. W ubiegłych latach udało nam się zwiększyć sprzedaż na rynkach w Europie, w tym na najważniejszych – w Niemczech i Rosji; przejąć dwóch graczy z branży (ASKO i ATAG), przeprowadzić relokację produkcji w celu zmniejszenia kosztów wytwarzania (ze Szwecji i Finlandii na Słowenię, do Serbii i Czech). Ponadto weszliśmy w sojusz strategiczny z Panasonic Corporation. Warto tez podkreślić, że produkty Gorenje wyróżniają się od produktów konkurencji designem. Wszystkie te czynniki dają nam istotną przewagę konkurencyjną. – podsumował Peter Groznik.
>> Pełen zapis czata inwestorskiego dostępny jest w StockWatch.pl pod tym linkiem.