wyfxwygj
PARTNER SERWISU
mtvoqzaa

Ślązak buduje europejski koncern

Waldemar Preussner rozwija grupę przemysłową PCC, jakby w ogóle nie było kryzysu. Po sprzedaniu polskiego biznesu kolejowego zdecydował się na ekspansję zagraniczną jednocześnie w wielu branżach, a jego przychody znowu rosną.

Gdy mówimy Waldemar Preussner, myślimy Jarosław Pawluk. I odwrotnie. Ścieżek biznesowych byłych wspólników grupy chemiczno-logistycznej nie sposób śledzić oddzielnie. Od czasu kiedy w latach 90. podzielili się majątkiem, widownia podzieliła się na kibiców każdego z biznesmenów. W ostatnich latach połączyło ich również to, że obaj pozbyli się budowanych w Polsce biznesów kolejowych przewozów cargo: w 2008 r. Pawluk swój CTL Logistics sprzedał funduszowi Bridgepoint za 1,4 mld zł, a rok później DB Schenker zapłacił Preussnerowi za PCC Logistics 1,7 mld złotych. Nie oznacza to jednak, że obaj biznesmeni (którzy poznali się w Niemczech, do dziś tam mieszkają, mają niemieckie paszporty, ale interesy robią głównie w Polsce) idą łeb w łeb.

Wychodząc z CTL, Pawluk oddał jedyny swój biznes, natomiast Preussner oddał Schenkerowi zaledwie trzecią część swojej grupy. To stanowi też o stanie ich dzisiejszej cichej rywalizacji. Nawet bez kolei Preussner uciekł Pawlukowi bardzo daleko. Szef grupy PCC prowadzi firmę tak, jakby w ogóle nie słyszał słowa „kryzys”. Rozbudowuje dotychczasowe fabryki i uruchamia nowe przedsięwzięcia. Tylko w ciągu trzech ostatnich lat zainwestował w firmę 600 mln złotych.

O obecnym układzie sił zadecydowały decyzje strategiczne podjęte w chwili podziału wspólnego biznesu: do Pawluka trafił biznes kolejowy i sama marka CTL, a Preussnerowi przypadła grupa chemiczna PCC zbudowana wokół zakładów Rokita w Brzegu Dolnym. Pierwszy postanowił skupić się na rozwoju i cyzelowaniu tego, co dostał, drugi rzucił wyzwanie: nie tylko rozwijać chemię, ale również wrócić do kolejnictwa. Ten podział na ostrożnego Pawluka i odważnego Preussnera jest wciąż aktualny

CTL Pawluka był prowadzony wzorcowo, dzięki czemu Bridgepoint ostatecznie wycenił go tak wysoko. Ale Preussner działał z większym rozmachem. Dwa razy stanął do prywatyzacji zakładów chemicznych w Kędzierzynie i Tarnowie. Dwa razy wygrał rywalizację i dwa razy MSP odmówiło mu sprzedania – cena była niższa, niż oczekiwano.

Równocześnie zbierał wszystkie dostępne w Polsce aktywa kolejowego cargo: w latach 2007–2008 jego grupa wydała na inwestycje ponad 270 mln euro. W  tym czasie kupił regionalne przedsiębiorstwa transportu kolejowego (m.in. w Zabrzu i Rybniku). W ciągu kilku lat zbudował PCC Logistics, którego przychody w 2008 roku sięgnęły 350 mln euro. Nie robił tego bez ryzyka: w tym samym czasie (od 2004 roku) lewar grupy urósł z 3- do 10-krotności EBITDA, co na progu kryzysu było sprawą poważną. Wówczas Preussner sprzedał firmę kolejową Niemcom. – Zrobiłem to, bo uznałem, że sam nie pomogę jej wzrosnąć tak, jak to może uczynić DB Schenker. Moja rola w rozwoju PCC Logistics dobiegła końca– wspomina Waldemar Preussner.

>> Czytaj całość na Forbes.pl

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat