kgravcde
PARTNER SERWISU
cgzuerut

Tąpnięcie na kursie Dino Polska po słabszych od oczekiwań wynikach za II kwartał

Omawiane walory:

Piątkową sesję notowania operatora sieci supermarketów Dino rozpoczęły od dwucyfrowej przeceny i zejścia poniżej 300 zł za akcję. Jak zaznaczają eksperci, wyniki okazały się słabsze od oczekiwań, a dodatkowo pierwszy raz w historii kwartalne LFL uplasował się 0,2 p.p. poniżej inflacji cen żywności.

Dino, Polska, akcje, przecena, tapiniecie, wyniki, 2024

Piątkową sesję notowania Dino Polska rozpoczęły od kilkunastoprocentowych spadków (Fot. Dino Polska)

Dino Polska odnotowało 347,87 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2024 r. wobec 362,19 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 421,73 mln zł wobec 482,11 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 520,64 mln zł wobec 571,44 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 7.243,01 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 6.548,68 mln zł rok wcześniej. Rezultaty okazały się o kilka-kilkanaście procent słabsze na poszczególnych poziomach od oczekiwań rynkowych ekspertów, którzy po kiepskim raporcie Jeronimo Martins nastawiali się na słabsze rezultaty.

– Wyniki 2Q24 oceniamy negatywnie. Na wszystkich poziomach kształtują się wyraźnie poniżej naszej prognozy i rynkowego konsensusu. Zwraca uwagę bardzo słaba sprzedaż porównywalna. Pierwszy raz w historii kwartalne LFL plasują się 0,2 p.p. poniżej inflacji cen żywności. W naszej opinii to może stanowić największe negatywne zaskoczenie, choć baza z przed roku jest wymagająca. Marża EBITDA jest 0,7 p.p. poniżej naszych założeń, spada 1,5 p.p. rok do roku. Jest to najniższa marża kwartalna w obserwowanej historii – komentuje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.

W efekcie piątkową sesję notowania Dino Polska rozpoczęły od kilkunastoprocentowych spadków. W porannym dołku za jeden walor płacono 297 zł (-14,2 proc.). To najniższy poziom od października 2022 r.

dino

Kliknij, aby powiększyć

Ekspansja trwa, ale otoczenie coraz trudniejsze

W I poł. 2024 r. spółka miała 643,12 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 632,85 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 13 914,25 mln zł w porównaniu z 12 092,97 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 1 012,74 mln zł wobec 1 029,65 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.

– Na dzień 30 czerwca 2024 r. sieć Dino tworzyły 2 504 sklepy o łącznej powierzchni sali sprzedaży 987 398 m2. Dino Polska posiada wieloletnie doświadczenie i potwierdzoną zdolność w zakresie otwierania nowych sklepów, dzięki czemu w okresie trzech lat do 30 czerwca 2024 r. zwiększyła liczbę sklepów o 882, czyli o 54 proc. Ekspansji geograficznej towarzyszy znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży w istniejącej sieci sklepów (LfL), który w I półroczu 2024 r., w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r., wyniósł 6,4 proc. Dino Polska kontynuuje szybki rozwój swojej sieci, konsekwentnie wyszukując lokalizacje pod nowe sklepy – czytamy w sprawozdaniu zarządu.

W I poł. 2024 r. marża EBITDA wyniosła 7,28 proc., podczas gdy w I półroczu 2023 r. było to 8,51 proc.

– W II kw. 2024 r. wynik EBITDA wyniósł 520,6 mln zł, a marża EBITDA wyniosła 7,19 proc. Spadek marży EBITDA wynikał z większej dynamiki wzrostu kosztów sprzedaży i marketingu niż przychodów ze sprzedaży. Na wysokie tempo wzrostu kosztów sprzedaży i marketingu wpłynął przede wszystkim znaczący wzrost kosztów pracowniczych. Wolniejsze tempo wzrostu przychodów jest z kolei następstwem spadku cen (deflacji) towarów oferowany w sklepach Dino, a w drugim kwartale dodatkowo wynikało z przesunięcia świąt Wielkiej Nocy z II kw. w 2023 r. do I kw. w 2024 r. Ponadto Dino skupia się na zapewnianiu atrakcyjnej oferty cenowej swoich sklepów, co w obliczu dużej konkurencji cenowej na rynku sprzedaży detalicznej żywności w Polsce, wywiera presję na poziom zysku brutto na sprzedaży – czytamy dalej.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2024 r. wyniósł 481,92 mln zł wobec 536,33 mln zł zysku rok wcześniej.

➡ Poznaj StockWatch – umieściliśmy w portalu kilkadziesiąt znaków zapytania , które po kliknięciu wyświetlają opis funkcji. Sprawdź jak nasze dane i narzędzia mogą pomóc Ci w inwestowaniu.

Dino Polska oczekuje średniego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży LfL w II poł. 2024 r.

Dino Polska spodziewa się, że polityka cenowa Grupy w obliczu konkurencji cenowej może ograniczać zdolność Grupy do poprawy marży brutto na sprzedaży, a przez utrzymującą się deflację cen wielu towarów oferowanych w sklepach Dino, ograniczać wzrost sprzedaży LfL w II półroczu 2024 r. do poziomu średniego jednocyfrowego.

– Polityka cenowa sieci Dino […] zakłada ustalanie cen kluczowych produktów na poziomach sklepów dyskontowych, co w obliczu konkurencji cenowej na rynku sprzedaży detalicznej żywności, może ograniczać zdolność Grupy do poprawy marży brutto na sprzedaży, a przez utrzymującą się deflację cen wielu towarów oferowanych w sklepach Dino, ograniczać wzrost sprzedaży LfL w II półroczu 2024 r. do poziomu średniego jednocyfrowego – czytamy w raporcie kwartalnym.

Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w I półroczu 2024 r. 6,4 proc. W II kw. 2024 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 1,8 proc. Istotnym czynnikiem kształtującym dynamikę sprzedaży LfL w I półroczu 2024 r. był wysoki poziom sprzedaży w okresie porównawczym. W I półroczu 2023 r. sprzedaż LfL wzrosła o 23,3 proc., w ślad za inflacją żywności, która wyniosła 20,8 proc.

Dino Polska podtrzymuje plany dot. ok. 1,5-1,6 mld zł nakładów inwestycyjnych w br.

Dino Polska podtrzymało, że planuje tegoroczne nakłady inwestycyjne na ok. 1,5-1,6 mld zł oraz plan zwiększenia liczby nowych sklepów o niskich kilkanaście procent w 2024 r., podała spółka.

– Zarząd spółki oczekuje, że w 2024 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent, a łączne nakłady inwestycyjne wyniosą około 1,5-1,6 mld zł (na co, oprócz rozwoju sieci sklepów, złożą się nakłady na zaplecze logistyczne oraz na rozbudowę zakładu mięsnego Agro-Rydzyna i budowę mniejszego zakładu rozbioru mięsa) – czytamy w raporcie kwartalnym.

W II kw. 2024 r. uruchomionych zostało 66 nowych sklepów Dino. Łącznie w I półroczu 2024 r. otwartych zostało 98 nowych sklepów w stosunku do 116 w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na dzień 30 czerwca 2024 r. sieć Dino liczyła 2504 markety, o 232 więcej niż przed rokiem.

Dino Polska to wiodący gracz w segmencie supermarketów proximity w Polsce, zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2. Spółka zadebiutowała na GPW w 2017 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • WIG20 balansuje wokół 2.800 pkt., w grze LPP, Dino i Rainbow Tours

    Okolice poziomu 2800 pkt. na indeksie WIG20 stały się ostatnio polem zażartej walki między giełdowymi bykami a niedźwiedziami. Wczorajszą potyczkę wygrały misie. Dziś rano kontratakują byki, posiłkując się wsparciem banków, Allegro i dobrych nastrojów w Europie. To jednak tylko przedsmak emocji. Prawdziwa bitwa rozegra się o 14:30, gdy zostaną opublikowane dane z USA.

  • Erste Group podniósł rekomendacje dla akcji Dino Polska i Jeronimo Martins

    Jak informuje agencja Bloomberg, analityk Erste Group podniósł rekomendacje dla Dino Polska i Jeronimo Martins do poziomu „akumuluj”, wskazując na atrakcyjny potencjał wzrostu kursów akcji obu detalistów.

  • Analityk Citi podwyższył zalecenie dla akcji Dino Polska

    Jest pierwsza po wynikach półrocznych rekomendacja dla Dino Polska. Jak podaje agencja Bloomberg, analityk Citi podwyższył zalecenie do "neutralnie" i ustalił nową cenę docelową na poziomie 47,50 zł.

  • Analiza Dino Polska: Wyniki kontra konsensus

    Analiza wyników Dino Polska po drugim kwartale 2025 roku pokazuje, że spółka nadal dynamicznie się rozwija, jednak rynek zwrócił uwagę na pewne oznaki spowolnienia dynamiki wzrostu.

  • WIG20 próbuje odrabiać straty, w grze Budimex, Dino, PKO BP i Echo

    Rynki finansowe z rozczarowaniem przyjęły wyniki piątkowych rozmów Trump-Putin na Alasce, co przełożyło się słabe otwarcie poniedziałkowej sesji na giełdach w Europie. Jednocześnie, przed dzisiejszymi rozmowami Trump-Zełenski w Waszyngtonie, wciąż żywe są nadzieje na zakończenie wojny w Ukrainie, co poprawia nastroje na giełdach.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat