
Fot. Pexels
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny poinformował, że kontrola wykazała nieprawidłowości w sposobie prezentowania przez Booking.com informacji o tym, czy wynajmujący jest przedsiębiorcą. Brak przejrzystego komunikatu mógł wpływać na prawa konsumentów oraz utrudniać im zrozumienie, kto odpowiada za wykonanie usługi zakwaterowania.
– Od ponad dwóch lat weryfikujemy, jak w praktyce platformy e-commerce poradziły sobie z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus. Kluczowe jest, by użytkownik takiej platformy, zanim podejmie decyzję zakupową, wiedział, czy zawiera umowę z przedsiębiorcą, czy z podmiotem nim niebędącym. Jako konsumenci potrzebujemy jasnych zasad i czytelnych informacji, szczególnie tam, gdzie decyzje podejmujemy w kilka sekund, kilkoma kliknięciami – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
Według UOKiK praktyki stosowane przez Booking.com naruszały zbiorowe interesy konsumentów. Problem dotyczył m.in. nieczytelnego podziału obowiązków między platformą a dostawcami usług noclegowych oraz braku jasnej informacji o ograniczeniu ochrony prawnej w przypadku rezerwacji u podmiotów niebędących przedsiębiorcami.
– W efekcie konsumenci mogli zawierać umowy, nie zdając sobie sprawy, że nie przysługuje im ochrona wynikająca z prawa konsumenckiego. Nie wiedzieli również, kto jest odpowiedzialny za wykonanie usługi zakwaterowania – Booking.com czy podmiot oferujący nocleg. Informacje te były rozproszone, niejednoznaczne lub dostępne dopiero po kliknięciu w dodatkowe linki i regulaminy, co utrudniało świadome podejmowanie decyzji – czytamy dalej w materiale.
W odpowiedzi na zarzuty spółka zobowiązała się do wprowadzenia zmian zwiększających przejrzystość platformy oraz do przyznania rekompensat osobom, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wejścia w życie nowych zasad. Zmiany mają zostać wdrożone w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji.
UOKiK wskazał, że forma rekompensaty będzie zależała od poziomu programu lojalnościowego użytkownika. Osoby z poziomu pierwszego i drugiego otrzymają awans o jeden stopień, co może przełożyć się na wyższe zniżki w wybranych obiektach. Użytkownicy z poziomu trzeciego dostaną 40 zł do wykorzystania na platformie. Booking.com poinformuje o zasadach zarówno obecnych, jak i byłych klientów.