
(Fot. facebook/diverse)
Znamy już szczegóły oferty publicznej akcji Etosu. Właściciel znanej marki odzieżowej Diverse wystawił na sprzedaż do 13.513.000 papierów serii A1, o wartości nominalnej 2 zł każda. Oferowane walory reprezentują do 50 proc. kapitału zakładowego oraz głosów na WZ. Cena maksymalna oferowanych papierów jeszcze nie jest znana.
Oferta obejmuje tylko istniejące akcje, a w roli akcjonariusza sprzedającego występuje Milano Holdings S.à r.l. z siedzibą w Luksemburgu, właściciel 100 proc. walorów Etosu. Milano Holdings jest spółką portfelową funduszu private equity Abris CEE Mid-Market Fund LP. Fundusz Abrisu jest obecny w akcjonariacie spółki odzieżowej od 2010 roku.
Etos zarządza siecią sprzedaży salonów z odzieżą pod markami Diverse i Diverse Extreme Team. Brand na polskim rynku funkcjonuje od 1993 roku. Według prezesa Marcina Bielskiego, pod względem dynamiki przychodów ze sprzedaży w latach 2012-2014, Etos rósł szybciej niż konkurencyjne spółki z branży odzieżowej i obuwniczej notowane na GPW. W 2014 roku dynamika wzrostu sprzedaży wyniosła prawie 30 proc. Prezes Etosu zaznaczył, że jednym z filarów strategii rozwoju jest dynamiczne zwiększenie w kolejnych latach sieci sprzedaży Diverse. W latach 2012-2014 powierzchnia sklepów zwiększyła się o 54 proc. do 34 tys. mkw, co dało średnioroczny wzrost w tym okresie o 18 proc. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej szef spółki dodał, że plany na kolejne lata są równie ambitne.
– W ciągu najbliższych pięciu lat chcemy zwiększyć powierzchnię salonów z 34 tys. mkw do około 80 tys. mkw. Ten rok powinniśmy zakończyć z około 48 tys. mkw (wzrost o 14 tys. mkw), zakontraktowane mamy już ponad 85 proc. nowej powierzchni. – na poniedziałkowej konferencji prasowej Marcin Bielski, prezes Etosu.

Opracowanie na podstawie prospektu emisyjnego
Etos stawia na rozwój sieci marki Diverse w Polsce i za granicą. W przyszłości nie wyklucza jednak przejęć lub rozwoju pozostałych marek z portfela (Iridium i CLTN). W 2014 r. eksport, głównie na wschód, stanowił jedynie około 1,5 proc. przychodów ogółem. Nowym kierunkiem ekspansji mają być kraje sąsiadujące z Polską na południu.
– Zainteresowani jesteśmy krajami leżącymi na południe od Polski, przede wszystkim Czechy i Słowacja, gdzie sklepy Diverse już kiedyś działały i marka jest dobrze rozpoznawalna. Nie później niż w trzecim kwartale tego roku zamierzamy otworzyć pierwsze sklepy franczyzowe Diverse w Czechach i na Słowacji o powierzchni handlowej około 2 tys. mkw. – mówi Marcin Bielski.

Zestawienie własne na podstawie raportów bieżących i prospektu emisyjnego.
W latach 2012-2014 Etos, głównie dzięki restrukturyzacji kosztowej, usprawnieniu systemu zarządzania, m.in. poprzez wykorzystanie sytemu SAP i zmianom w kadrze zarządzającej, poprawił wyniki i sytuację finansową. Przychody w 2014 roku opiewały na 258 mln zł i były wyższe o 29,7 proc. r/r. Zysk netto podskoczył o 40 proc. z 13,3 mln zł do 18,7 mln zł. Skorygowana EBITDA za ubiegły rok wyniosła 28,8 mln zł, a w 2013 r. 20 mln zł w porównaniu z 0,3 mln zł w 2012 r.>> Sprawdź i porównaj podstawowe wskaźniki finansowe spółek z branży handlu detalicznego
Wiceprezes Robert Śniegowski zaznaczył, że mimo niesprzyjającego otoczenia rynkowego, Etos jest spółką zdolną do generowania dodatniego cash flow i osiągania zysku. W ostatnim czasie spółka zmagała się z wysokim kursem USD, ciepłą zimą i silną konkurencją w branży. Śniegowski dodał, że Etos to zdrowa i uporządkowana spółka.
– Tworzymy bezpieczne kolekcje podporządkowane końcowej marży. 60 proc. sprzedaży to trzon kolekcji, około 20 proc. powtórki bestsellerów, pozostała cześć to produkty modowe, które wchodzą do podstawowej kolekcji dopiero, jeśli okażą się modelami trafionymi. (…) Diverse to marka wysoko postrzegana przez klientów, lepiej niż House, Top Secret czy Cropp. To własnie marka pozwala nam na osiąganie marży brutto na poziomie liderów rynkowych. Chcemy być Red Bullem branży odzieżowej. – powiedziała podczas konferencji wiceprezes Katarzyna Haska.
Zarząd spółki nie wykluczył też możliwości płacenia dywidendy w kolejnych latach.
– Nie ma formalnych przeszkód do wypłaty dywidendy w przyszłych latach, ale oczywiście ostateczna decyzja w tej kwestii należy do akcjonariuszy. – powiedział Robert Śniegowski.