Grupa Hotelowa Orbis jest największą siecią hoteli w Polsce i Europie Środkowej. Oferuje 18,5 tysiąca pokoi w ponad 100 hotelach pod markami Accoru: Sofitel, Novotel, Mercure, Pullman, MGallery, ibis, ibis Styles, ibis budget oraz Orbis Hotels. Spółka realizuje strategię rozpoczętą w 2010 r. polegającą na zwiększeniu efektywności i całkowitej koncentracji na działalności hotelowej.
Gośćmi czwartkowego spotkania on-line z użytkownikami StockWatch.pl byli członkowie zarządu Orbisu: Ireneusz Węgłowski, wiceprezes spółki oraz Marcin Szewczykowski, dyrektor finansowy. Podczas dyskusji szeroko omówiono wyniki osiągnięte przez Orbis w 2014 roku.

Ireneusz Węgłowski i Marcin Szewczykowski
Miniony kwartał przyniósł znaczącą poprawę wyników. Przychody wzrosły w ujęciu r/r o 4,5 proc. do poziomu 176,8 mln zł. Rezultat był zbliżony do konsensusu PAP. Podobnie zysk EBITDA pokrył się z oczekiwaniami rynku. Wyniósł 50,3 mln zł i poprawił się o 14 proc. r/r. Z kolei zysk netto okazał się wyższy o 19 proc. od prognoz analityków i o 89 proc. w porównaniu z bazą. Ostatecznie dało to 23 mln zł.
W całym 2014 roku przychody grupy wzrosły z 682,6 mln zł do 707,8 mln zł. Zysk EBITDA wyniósł 212,5 mln zł wobec 196,2 mln zł. Zysk netto przyrósł o 35 proc. do 89,2 mln zł. Podczas spotkania dyskutowano między innymi kwestię podziału ubiegłorocznego zysku.
– Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zarząd spółki będzie się starał utrzymać dywidendę na zbliżonym poziomie. – powiedział Ireneusz Węgłowski w rozmowie na żywo z użytkownikami StockWatch.pl.
>> Przebieg całego spotkania on-line z przedstawicielami zarządu grupy Orbis >> znajdziesz na specjalnej stronie czatu w serwisie StockWatch.pl
Marcin Szewczykowski dodał, że w 2014 r. całkowity CAPEX wyniósł 112 mln zł, w tym 20 mln zł na zakup działki w Krakowie pod budowę hotelu Mercure. Według prognoz, w 2015 r. wydatki inwestycyjne powinny być na zbliżonym poziomie. Przypomnijmy, że na początku stycznia Orbis zamknął transakcję zakupu od Accor udziałów w spółkach prowadzących działalność w pieciu krajach Europy Środkowej (Bułgarii, Czechach, Polsce, Rumunii, Słowacji i na Węgrzech) za cenę 142,3 mln euro. Akwizycja ma przynieść skokowy wzrost przychodów.
– Szacujemy, że przyniesie to ponad 400 mln zł dodatkowych przychodów. Kredyt (na zakup hoteli – przyp. red.) zabezpieczony jest na czterech nieruchomościach należących do Orbis SA. – powiedział Marcin Szewczykowski.
Ireneusz Węgłowski dodał, że zgodnie z zapowiedziami, marka hotelowa Orbis zostanie zastąpiona markami Mercure i ibis Styles. Zmiana nastąpi w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy. Orbis ma pozostać silną marką największej korporacji w regionie.
Podczas dyskusji nie zabrakło też pytań o sytuację na rynku usług hotelowych. Przedstawiciele Orbisu przypominali, że w branży istnieje mocna korelacja ze wzrostem gospodarczym, który w państwach regionu wykazuje pozytywną dynamikę. >> Zobacz omówienie wyników za IV kwartał grupy Orobis
– Pozytywne wskaźniki makroekonomiczne w Europie Centralnej napawają nas optymizmem, co do kontynuacji wzrostowego trendu na rynku usług hotelowych. – zaznaczył Marcin Szewczykowski.