fgzttdee
Advertisement
PARTNER SERWISU
oyruimfe

Raport IPO: Analiza oferty publicznej Krynicy Vitamin

Do 2 grudnia inwestorzy indywidualni mogą składać zapisy na akcje producenta napojów funkcjonalnych, głównie energetycznych. StockWatch.pl w oparciu o prospekt emisyjny i dostępne materiały przygotował zestaw najistotniejszych informacji na temat Krynicy Vitamin i parametrów jej oferty akcji.

Krynica Vitamin to spółka z branży spożywczej, zajmująca się rozlewnictwem i produkcją napojów, głównie energetycznych. (Fot. mat. spółki)

Krynica Vitamin to spółka z branży spożywczej, zajmująca się rozlewnictwem i produkcją napojów, głównie energetycznych. (Fot. mat. spółki)

Krynica Vitamin to producent napojów funkcjonalnych, wśród których około 90 proc. stanowią napoje energetyczne, zaliczane do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Spółka specjalizuje się w produkcji napojów dla marek własnych (private label) oraz w usługowym rozlewie produktów markowych. W Polsce grupa współpracuje z większością sieci handlowych oraz producentami rozpoznawalnych marek napojów. Produkty Krynicy docierają między innymi do Niemiec, Szwecji, Francji, Słowacji, Czech, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Chorwacji, krajów nadbałtyckich oraz na Bliski Wschód.

Grupa rozpoczęła swoją działalność w 1993 roku jako dystrybutor odżywek węglowodanowo-białkowych z serii Promultin, produkowanych przez Kutnowskie Zakłady Farmaceutyczne. W kolejnych latach rozbudowała zakład produkcyjny w miejscowości Dziadkowskie–Folwark. W 2003 roku zostały uruchomione linie produkcyjne do rozlewu napojów w butelki szklane i puszki o pojemności 250 ml. Dzięki temu spółka poszerzyła swoją działalność o produkcję napojów pod własną marką (takich jak Izomax Sport Drink i innych) oraz zaczęła świadczyć usługi w zakresie rozlewu napojów na zamówienie. W 2014 roku spółka zainwestowała w sumie 5,2 mln zł w zakup nowego monobloku KHS do szybkiego rozlewnia napojów w puszkach. Wprowadzone rozwiązanie umożliwiło napełnianie puszek o pojemności 250 mln z prędkością do 60 tys. sztuk na godzinę. Dla porównania warto dodać, że starsza linia może napełniać ok. 20.000 sztuk/godzinę.

Grupa koncentruje się na szybko rosnącej kategorii napojów energetycznych dedykowanych sportowcom. W tej części Europy Krynica jest wiodącym producentem napojów w opakowaniu aluminiowym. Na rynku polskim spółka konkuruje z drobnymi producentami, z których większość posiada linie do rozlewu tylko do jednego formatu opakowań. W skali światowej Krynica ściga się z takimi graczami jak Refresco Gerber N.V., COTT Corporation oraz DIS B.V.

Parametry oferty

Oferta emitenta obejmuje w sumie 7.084.744 akcji, przy czym 1.598.062 stanowią walory nowej emisji, a 5.486.682 to papiery obecnych akcjonariuszy. Akcje te będą stanowić nie więcej niż 58 proc. kapitału zakładowego spółki po rejestracji jego podwyższenia. Cenę maksymalną zapisów ustalono na 12,25 zł.

Oferta jest podzielona na dwie transze:

  • inwestorów indywidualnych – ok. 20 proc. wszystkich oferowanych walorów, przy czym będą to wyłącznie akcje sprzedawane
  • inwestorów instytucjonalnych – ok. 80 proc. wszystkich oferowanych akcji. Spółka w porozumieniu z oferującym zastrzegła sobie prawo zmiany tych proporcji do dnia ustalenia ceny ostatecznej i liczby ostatecznej akcji oferowanych.

harmonogram_krynica_vitamin

Cele emisyjne

Spółka zamierza pozyskać z emisji nowych akcji od 20 do 30 mln zł na modernizację laboratorium, instalację opomiarowania linii produkcyjnych, rozbudowę parku maszynowego, rozbudowę i modernizację zaplecza magazynowego oraz zaplecza medialnego.

Analiza sytuacji fundamentalnej Krynica Vitamin

Krynica Vitamin z roku na rok zwiększa skalę biznesu. Przychody ze sprzedaży w I półroczu 2015 roku wyniosły 89,1 mln zł, co oznacza wzrost o 9,8 proc. w ujęciu r/r. W prospekcie spółka zaznaczyła, że wzrost sprzedaży to efekt przede wszystkim zwiększenia portfela zamówień na produkcję i usługę rozlewu napojów energetycznych w opakowaniu aluminiowym. Na czysto Krynica zarobiła 5,74 mln zł. Względem I półrocza 2014 roku daje to poprawę aż o 1/3. Zysk z działalności operacyjnej urósł o 16 proc. do 7,83 mln zł. W całym 2014 roku Krynica Vitamin zanotowała 166,9 mln zł (+25 proc. r/r) przychodów ze sprzedaży, 12 mln zł (+179 proc. r/r) i 16,9 mln zł zysku operacyjnego (+124 proc. r/r).

– Przyczyn wzrostu sprzedaży należy upatrywać przede wszystkim we wzroście popytu na usługi, rozbudowie mocy przetwórczych (rosną rzeczowe aktywa trwałe), rozwoju sprzedaży zagranicznej i w końcu rozwoju produktywności majątku. Proszę zauważyć, że z każdej złotówki wartości aktywów trwałych spółka wygenerowała 2,65 zł przychodów w roku 2013, 3,06 zł w roku 2014 i 2,93 zł za ostatnie 4 kwartały (oznaczane jako 2015 TTM). Innymi słowy, spółka dostosowuje swój park maszynowy do potencjału sprzedażowego, a wraz ze wzrostem popytu rośnie wykorzystanie majątku. – mówi Paweł Bieniek, analityk StockWatch.pl.

>> Nasz analityk przygotował szczegółowe omówienie prospektu emisyjnego i sytuacji finansowej Krynicy Vitamin

Mocne i słabe strony spółki

Rozbicie geograficzne przychodów Krynicy. Źródło: spółka/prospekt emisyjny

Rozbicie geograficzne przychodów Krynicy. Źródło: spółka/prospekt emisyjny

Plusy/Szanse:

  • Wyniki spółki z roku na rok rosną
  • Grupa nie jest nadmiernie zadłużona
  • Spółka generuje znacznie wyższe marże niż giełdowi konkurenci
  • Krynica w przeciwieństwie do większości konkurentów nie ogranicza się tylko do jednego formatu opakowań
  • Spółka w kolejnych latach zamierza wypłacać dywidendę
  • Rynek napojów energetycznych stale rośnie
  • Spółka działa w niszy specyficznych napojów
  • Elastyczność produktowa – spółka ma możliwość produkcji napojów w setkach kombinacji
  • W Polsce spółka współpracuje z większością międzynarodowych sieci handlowych oraz właścicielami rozpoznawalnych marek napojowych i spożywczych

Minusy/Ryzyka:

  • Krynica Vitamin będzie jedną z kilku spółek spożywczych notowanych na GPW zajmującą się produkcją napojów
  • Krynica to nieduży podmiot na tle sektora spożywczego
  • Spółka, mimo iż wysyła produkty za granicę, nie stosuje zabezpieczeń przed ryzykiem kursowym
  • Branża rozlewnicza jest branżą wysoce konkurencyjną, w której kluczową rolę odgrywa efektywność produkcji i ciągła dbałość o optymalizację kosztową. W Polsce konkuruje z: EKO–VIT Sp. z o.o., Sulimar Sp. z o.o., FoodCare Sp. z o.o., XL Energy Marketing Sp. z o.o. i Drinktech Sp. z o.o.
  • Silna konkurencja występuje również na rynku napojów energetycznych (główny produkt spółki), sytuacja w dużej mierze zależy od lidera (Red Bull’a)
  • Sezonowość osiąganych przychodów i uzależnienie od czynnika pogodowego. Zapotrzebowanie na produkty jest największe w okresie wiosenno-letnim, a najniższe w okresie niskich temperatur
  • Uboga strona internetowa relacji inwestorskich. Po kliknięciu w zakładki akcjonariat czy kontakt wyświetla się informacja, że nie ma takiej strony w serwisie
  • Spałka jako jedno z ryzyk wskazuje możliwość zaprzestania lub ograniczenia działalności przez mniejszych odbiorców markowych ze względu na postępującą konsolidację branży
Linia produkcyjna Krynica Vitamin (Fot. spółka)

Linia produkcyjna Krynica Vitamin (Fot. spółka)

Strategia rozwoju

Celem nadrzędnym grupy jest budowanie wartości dla akcjonariuszy poprzez umacnianie pozycji na rynku polskim i zagranicznym. Spółka zamierza też postawić na poprawę jakości produktów oraz obniżaniu kosztu jednostkowego produkcji. W tym zakresie zamierza optymalizować łańcuch dostaw, ograniczyć straty w procesie produkcji i straty magazynowe, rozwijać technologię produkcji oraz udoskonalić proces planowania produkcji i zarządzania zapasami. Średnioterminowym celem jest również skuteczne wzmocnienie pozycji na rynku produkcji napojów CSD. Spółka planuje także wejście na rynek produkcji napojów proteinowych.

Polityka dywidendowa Krynicy Vitamin

Za lata obrotowe 2011-2015 spółka nie wypłacał dywidendy. W prospekcie podkreślono jednak, że dystrybucja zysku odbywała się poprzez kolejne umorzenia akcji za wynagrodzeniem na rzecz akcjonariuszy. W kolejnych latach spółka nie wyklucza opcji płacenia dywidendy. Kwestia podziału zysku oraz ewentualnej wysokości kwoty przeznaczonej do wypłaty będzie każdorazowo uzależniona od potrzeb w zakresie płynności.

– Zarząd planuje rekomendować Walnemu Zgromadzeniu przeznaczanie na dywidendę od 33 proc. do 80 proc. zysku netto, w zależności od potrzeb w zakresie płynności spółki, począwszy od zysku za rok 2015. – czytamy w prospekcie.

Wycena/Wskaźniki

– Przy cenie maksymalnej wynoszącej 12,25 zł spółka wygląda na dość drogą na tle sektora. EV/EBITDA wynosi 10,15 przy sektorowym 6,81, czy 10,92 najbardziej podobnej Kofoli. Podobnie dość wysoko wychodzi wskaźnik Ceny do Zysku Operacyjnego (C/ZO), który dla spółki wynosi 8,32 natomiast dla sektora 7,82. Fakt, faktem, że najbardziej porównywalne podmioty mają ten wskaźnik w przedziale 13,58-20. Za to spółka korzystnie wypada przy wycenie metodą zysków dodatkowych i nieznacznie powyżej wyceny rentą wieczystą. – analizuje Paweł Bieniek.

Polecane linki:

>> Szczegółowe omówienie prospektu emisyjnego i sytuacji finansowej Krynica Vitamin przygotowane przez analityka StockWatch.pl
>> Forumowy wątek dedykowany akcjom Krynica Vitamin
>> Wstępna symulacja finansowa debiutu oraz prospekt emisyjny spółki
>> Strona internetowa spółki

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat