
Fot. Alumetal
Grupa Alumetal zanotowała w okresie styczeń-marzec 2021 roku 65,0 mln zł wyniku EBITDA (+149 proc. rdr) oraz 49,5 mln zł znormalizowanego zysku netto (+229 proc. rdr, wynik netto oczyszczony z efektu wyceny strefowego aktywa podatkowego) przy 514,0 mln zł przychodów ze sprzedaży (+60 proc. rdr) i 63,0 tys. ton dostarczonych wyrobów (+28 proc. rdr). Wypracowany kwartalny wynik EBITDA to, aż dwie trzecie rezultatu za cały rok 2020 czy cały rok 2019, a znormalizowany zysk netto za miniony kwartał to więcej niż trzy czwarte całorocznych rezultatów z lat 2019-2020. Wyniki pierwszego kwartału są efektem zarówno zmian na rynku, jak również w Grupie Alumetal – do użytku weszły nowoczesne moce produkcyjne w zakładzie w Kętach, które zmniejszyły jednostkowy koszt wytworzenia i zwiększyły zdolności produkcyjne. Znacznie poprawiła się również produktywność i efektywność kosztowa w pozostałych zakładach, jednocześnie Grupa zwiększa też sprzedaż stopów wstępnych z rozbudowanego zakładu w Gorzycach, w tym zaawansowanego technologicznie drutu (grain refiners).
– Rynek automotive, który odpowiadał w I kw. za blisko 84 proc. naszej sprzedaży, sygnalizuje dalsze rosnące zapotrzebowanie na stopy – w minionym kwartale rejestracje pojazdów w UE i Wlk. Brytanii wzrosły o 4 proc. rdr po czterech kwartałach spadków. Dlatego też wiele wskazuje, że mamy przed sobą kolejne wzrosty produkcji pojazdów – mówi Agnieszka Drzyżdżyk, prezes zarządu Alumetal.
– W zeszłym roku sprzedaliśmy niecałe 157 tys. ton stopów, podczas gdy dla całego bieżącego roku widzimy możliwość istotnego przekroczenia 200 tys. ton, co przy obecnych cenach rynkowych oznaczałoby podwojenie przychodów i przebicie 2 mld zł rocznej sprzedaży przy jednoczesnej znaczącej poprawie wyników finansowych. W kolejnych latach zamierzamy sprzedawać jeszcze więcej – dodaje prezes Drzyżdżyk.
Grupa Alumetal, obecnie wicelider rynku wtórnych odlewniczych stopów aluminiowych w Europie, aktywnie uczestniczy w transformacji przemysłu motoryzacyjnego, w którym istotnie na znaczeniu zyskują pojazdy z napędem hybrydowym i elektrycznym. Łącznie udział sprzedaży nowych samochodów osobowych z napędami tego typu oraz opartymi o paliwa alternatywne zwiększył się w I kw. br. do 35 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 18 proc., a dwa lata temu – 9 proc.
– Przygotowywaliśmy się do tego wcześniej i dlatego teraz potrafimy wykorzystywać szanse rynkowe i zwiększać swój udział w rynku europejskim. Cieszymy się, że aluminium ciągle zyskuje na znaczeniu w przemyśle motoryzacyjnym. Jednocześnie zakładamy dalszy wzrost efektywności operacyjnej, którą będzie dodatkowo wspierać dalsza ekspansja sprzedaży stopów wstępnych i efekty z rozbudowywanego wydziału przerobu surowców złomowych w Nowej Soli – mówi prezes Agnieszka Drzyżdżyk.
Warto również zauważyć, że Grupa Alumetal, pomimo mocnego wzrostu zapotrzebowania na kapitał obrotowy, utrzymała niski poziom wskaźnika dług netto / EBITDA na poziomie zaledwie 0,8. Jednocześnie Spółka podtrzymuje politykę dywidendową, która zakłada przeznaczenie na wypłatę dla akcjonariuszy minimum 70 proc. znormalizowanego zysku Grupy. Z zysku wypracowanego w roku 2020 może zostać wypłacone w czerwcu br. 2,92 zł na akcję (stopa dywidendy blisko 5 proc.) – finalną uchwałę w tej sprawie podejmie Walne Zgromadzenie, które zwołane zostało na 19 maja br.
Grupa kapitałowa Alumetal działa w przemyśle odlewniczym i hutniczym w zakresie produkcji wtórnego aluminium, tj. wytwarzania aluminiowych stopów odlewniczych oraz stopów wstępnych ze złomu aluminiowego. Grupa Alumetal zajmuje w tej dziedzinie pozycję krajowego lidera oraz jest czwartym największym wytwórcą wtórnych stopów aluminium w Europie. Spółka jest notowana na GPW od lipca 2014 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 061,6 mln zł w 2020 r.