lmkvowsz
Advertisement
PARTNER SERWISU
odlcufqh

Dino Polska wypracowało 424 mln zł zysku netto w III kwartale

Omawiane walory:

Wyniki kwartale operatora sieci supermarketów Dino sprostały oczekiwaniom rynkowych ekspertów. Na poziomie netto i operacyjnym zyski były o 2 proc. wyższe od konsensusu zebranego przez PAP Biznes.

dino, polska, wyniki, akcje, 2023

Fot. Dino Polska

Na poziomie netto Dino Polska wypracowało 424 mln zł zysku netto, czyli znacznie więcej niż przed rokiem (339,4 mln zł) i o 2,4 więcej od konsensusu (414,2 mln zł). Podobne tendencje wystąpiły na poziomie EBIT i EBITDA, gdzie spółka zaraportowała odpowiednio 558,5 mln zł i 649,5 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 9,45 proc. wobec 9,99 proc. w III kw. 2022 r.

Przychody grupy w III kwartale wzrosły r/r o 28 proc. do 6.875 mln zł. Analitycy oczekiwali wyniku na poziomie 6,853 mld zł. W minionym okresie sieć Dino uruchomiła 68 nowych marketów, a narastająco od początku roku zwiększyła się o 184 nowe markety. Na koniec września 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2.340 sklepów z wyróżniającym się czerwonym logiem Dino.

– Znacząca poprawa przychodów jest wynikiem rozwoju sieci sklepów Dino o nowe placówki oraz wzrostu przychodów w istniejących sklepach (like for like, LfL). Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w III kwartale 2023 r. 16,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2022 r. W okresie styczeń-wrzesień 2023 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 20,6 proc. – czytamy w raporcie Dino Polska.

>> Analitycy StockWatch.pl co roku publikują kilkaset analiz raportów spółek notowanych na GPW >> Sprawdź listę aktualnych omówień

Na koniec września 2023 r. łączna powierzchnia sali sprzedaży sklepów Dino wyniosła 921,4 tys. metrów kwadratowych i była o 13,4 proc. większa niż rok wcześniej.

– Dino poprawiło swoje wyniki na wszystkich poziomach, zarówno w ujęciu rocznym jak i w odniesieniu do poprzedniego kwartału. Na poziomie zysków pojawiło się także lekkie pozytywne zaskoczenie in plus. Przychody wzrosły o 28,1 proc. r/r do 6,875 mld zł (wzrost o 5 proc. k/k), zysk EBITDA wyniósł 649,5 mln zł (wzrost o 21,2 proc. r/r i 13,7 proc. k/k), zysk operacyjny był wyższy niż rok wcześniej o 21,5 proc. i 15,8 proc. wyższy niż w II kwartale 2023, zaś zysk netto ukształtował się na poziomie 424 mln zł (wzrost o 24,9 proc. r/r i 17,1 proc. k/k). Zysk netto okazał się o 2,4 proc. wyższy niż zakładał konsensus. W przypadku spółek zajmujących się handlem, kluczowym aspektem dla wartości pozostaje kształtowanie się kosztów. O ile dynamika kosztów sprzedaży i kosztów ogólnego zarządu pozostała mniejsza niż dynamika przychodów, to wzrost kosztów własnych sprzedaży był wyższy niż wzrost przychodów (29,5 proc. wobec 28,1 proc. r/r). Finalnie przełożyło się to na spadek rentowności (w największym stopniu spadła marża EBITDA o 0,54 p.p. do 9,4 proc.) – komentuje Łukasz Bryl, analityk DM Banku BPS.

Nakłady inwestycyjne, głównie związane z rozwojem sieci, wyniosły w III kw. 2023 r. 277 mln zł, a narastająco od początku roku przekroczyły 846 mln zł. Tym samym skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych grupy Dino w ciągu ostatnich pięciu lat przekroczyła 5,6 mld zł.

– Standardowym elementem wyposażenia nowo otwieranych marketów Dino są instalacje fotowoltaiczne, które zapewniają firmie czystą energię elektryczną. Na koniec III kw. posiadało je 2010 sklepów, co stanowiło 86% całej sieci Dino. Własne instalacje odnawialnych źródeł energii działają także w dwóch centrach dystrybucyjnych Grupy, a na terenach kolejnych trwają prace dotyczące ich uruchomienia. Łączna moc instalacji OZE należących do Grupy Dino wyniosła na koniec III kw. 2023 r. 77,6 MW, co w II i III kwartale roku zaspokoiło 40 proc. całkowitego zapotrzebowania Dino Polska na energię elektryczną. Narastająco od początku roku Dino Polska uzyskała 60 GWh energii ze słońca, o 74 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – informuje spółka.

Dług netto grupy Dino wyniósł 911,5 mln zł na koniec września 2023 r., co oznacza spadek o 490,3 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2022 r. Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnie 12 miesięcy wyniósł 0,41x. Na koniec grudnia 2022 r. wskaźnik ten wynosił 0,76x. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej w III kw. wyniosły minus 270,1 mln zł i były o 31,3 proc. mniejsze r/r.

Dino Polska to wiodący gracz w segmencie supermarketów proximity w Polsce, zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2. Spółka zadebiutowała na GPW w 2017 r.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Erste Group podniósł rekomendacje dla akcji Dino Polska i Jeronimo Martins

    Jak informuje agencja Bloomberg, analityk Erste Group podniósł rekomendacje dla Dino Polska i Jeronimo Martins do poziomu „akumuluj”, wskazując na atrakcyjny potencjał wzrostu kursów akcji obu detalistów.

  • Analityk Citi podwyższył zalecenie dla akcji Dino Polska

    Jest pierwsza po wynikach półrocznych rekomendacja dla Dino Polska. Jak podaje agencja Bloomberg, analityk Citi podwyższył zalecenie do "neutralnie" i ustalił nową cenę docelową na poziomie 47,50 zł.

  • Analiza Dino Polska: Wyniki kontra konsensus

    Analiza wyników Dino Polska po drugim kwartale 2025 roku pokazuje, że spółka nadal dynamicznie się rozwija, jednak rynek zwrócił uwagę na pewne oznaki spowolnienia dynamiki wzrostu.

  • WIG20 próbuje odrabiać straty, w grze Budimex, Dino, PKO BP i Echo

    Rynki finansowe z rozczarowaniem przyjęły wyniki piątkowych rozmów Trump-Putin na Alasce, co przełożyło się słabe otwarcie poniedziałkowej sesji na giełdach w Europie. Jednocześnie, przed dzisiejszymi rozmowami Trump-Zełenski w Waszyngtonie, wciąż żywe są nadzieje na zakończenie wojny w Ukrainie, co poprawia nastroje na giełdach.

  • Czerwony początek sierpnia na GPW, gorąco na Dino, XTB i Bumechu

    Sierpień na giełdzie w Warszawie rozpoczął się od spadków. I to dużych, bo WIG20 traci dziś ponad 2 proc. Czy po ośmiu kolejnych wzrostowych miesiącach, jakie ma za sobą warszawska giełda, teraz przyszedł czas na dłuższą korektę? To możliwe.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat