
AI podbija biznes. Już co 5 polska firma wdrożyła narzędzia oparte na sztucznej inteligencji
Transformacja rodzimych organizacji w kierunku sztucznej inteligencji nabiera tempa. Ten proces zakończyło już 20 proc. organizacji, a 42 proc. jest w jego trakcie. Wśród firm, które przeszły przez całą procedurę implementacyjną, 80 proc. potwierdziło osiągnięcie przez nich zamierzonych korzyści, a w 2/3 przypadków cały proces wiązał się z koniecznością realizacji szerszej transformacji. Przedsiębiorstwa, które przerwały próbę wdrożenia rozwiązań AI (8 proc. ankietowanych), wskazują przede wszystkim na trudności technologiczne (42 proc.) oraz wysokie koszty (37 proc.).
– Polskie firmy z dużym optymizmem przyjęły rozwój narzędzi opartych o sztuczną inteligencję, dostrzegając, że sprawna adaptacja umożliwia szybsze zbudowanie przewagi konkurencyjnej. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie EY, otwartość zarządów idzie jednak w parze z przezornością. Wynika to z faktu, że implementacja rozwiązań AI to działanie kompleksowe, a cały proces wdrożeniowy dotyka wielu funkcji w ramach organizacji. Dlatego tak ważne jest klarowne określenie celu, któremu ma służyć wprowadzane rozwiązanie, oraz spodziewane korzyści z wdrożenia – powiedział partner zarządzający EY Polska Jacek Kędzior, cytowany w komunikacie.
Głównym motywatorem we wdrażaniu rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji dla firm w Polsce jest usprawnienie / automatyzacja procesów wewnętrznych (40 proc.) oraz możliwość lepszego dotarcia do klientów (34 proc.). Najrzadziej wskazywana była obawa przed zmniejszającą się dostępnością talentów (3 proc.) i działania konkurencji (7 proc.). W ramach tak ujętych biznesowych priorytetów nie może więc dziwić, że rozwiązania AI są wdrażane przede wszystkim w ramach funkcji skupionych na obsłudze klienta (50 proc.), sprzedaży (40 proc.) oraz IT (37 proc.). Relatywnie nisko w tabeli znalazł się obszar HR (17 proc.), co może wskazywać, że w tej dziedzinie liderzy organizacji w dalszym ciągu pokładają zaufanie do działań wykonywanych bezpośrednio przez ludzi, a nie algorytmy. Listę zamykają kwestie prawno-proceduralne (6 proc.), które mimo ewidentnych korzyści automatyzacyjnych rzadko wymienianie były wśród priorytetów.
Efektywność narzędzi sztucznej inteligencji w dużej mierze zależy od jakości dostarczonych danych. Do budowy rozwiązań AI firmy w Polsce wykorzystują przede wszystkim dane klientów (bez identyfikatorów osobistych) – 54 proc. Na dalszych miejscach, choć wciąż w ścisłej czołówce, znalazły się dane transakcyjne (53 proc.) oraz tekstowe (46 proc.). Najmniej wskazań uzyskały dane audio (15 proc.) i video (18 proc.).
Sam proces implementacji narzędzi opartych o sztuczną inteligencję odbywa się przede wszystkim w oparciu o jeden z trzech schematów – wdrożenie w całości przez zewnętrzną firmę (32 proc.), przez wewnętrzny dział przy współpracy z zewnętrznymi dostawcami (29 proc.) oraz wyłącznie w oparciu o zasoby wewnętrzne (26 proc.). Tak bardzo zbliżone rozłożenie wszystkich opcji wskazuje, że przedsiębiorstwa w Polsce wciąż pozostają na etapie testów. Weryfikują różne rozwiązania, aby w przyszłości wybrać to najlepiej dostosowane do własnych możliwości. Wyniki badania wskazują jednak, że wraz ze zdobywanym doświadczeniem firmy chętniej sięgają po wsparcie zewnętrznych ekspertów, posiadających szerszą ekspertyzę.
– Wyniki badania EY […] nie pozostawiają żadnych złudzeń, budżety będą rosnąć. Aż 63 proc. firm w Polsce w najbliższych 18 miesiącach planuje zwiększyć swoje wydatki na narzędzia oparte o sztuczną inteligencję. W znaczącym stopniu zrobi to 22 proc. ankietowanych firm, a w nieznacznym – 41 proc. W 23 proc. przypadków wydatki pozostaną na niezmienionym poziomie. Znacząco lub nieznacznie zredukować budżet na AI planuje 3 proc. organizacji, a swoich dokładnych planów nie sprecyzowało jeszcze 12 proc. firm. Co istotne, w przypadku firm, które zakończyły już proces implementacyjny, skłonność do znaczącego zwiększenia inwestycji jest dwukrotnie wyższa niż w przypadku ogółu przedsiębiorstw. To jasny sygnał, że wraz z osiąganiem przy wsparciu narzędzi AI pierwszych biznesowych celów firmy chętniej zwiększają budżety – zakończono.
Badanie „Jak polskie firmy wdrażają AI” zostało opracowane na zlecenie EY Polska przez Cube Research w okresie sierpień-wrzesień 2023 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.