
Fot. Dino Polska
Właściciel największej w Polsce sieci dyskontów ma za sobą trudny kwartał. Przychody grupy Jeronimo Martins w drugim kwartale 2024 roku wzrosły o 6,8 proc. r/r do ok. 8,23 mld euro. Za wzrostem sprzedaży nie poszły zyski. EBITDA spadła r/r o 4,8 proc. do 532 mln euro, a zysk netto skurczył się aż o 28 proc. r/r do 156 mln euro.
W całym I półroczu 2024 roku EBITDA grupy Jeronimo Martins wzrosła o 3,5 proc. r/r do 1.040 mln euro przy przychodach na poziomie 16,3 mld euro (wzrost o 12,3 proc. r/r). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 253 mln euro (spadek o 29,1 proc. r/r).
Przychody sieci Biedronka wzrosły w I półroczu w krajowej walucie o 4,5 proc. r/r do 11,5 mld euro, a w II kwartale wzrosły o 0,1 proc. do 5,8 mld euro. Sprzedaż LFL spadła o 0,2 proc. w pierwszej połowie roku i spadła o 4,6 proc. w II kwartale. EBITDA Biedronki wyniosła w I półroczu 878 mln euro wobec 872 mln euro przed rokiem. Marża EBITDA spadła do 7,6 proc. z 8,5 proc. rok wcześniej.
– Słabe wyniki Biedronki są potwierdzeniem danych raportowanych przez GUS, świadczących o słabszym konsumencie. Dodatkowo, jak twierdzi spółka deflacja żywności i wysoka inflacja kosztów utrzymają się w drugiej połowie roku przez co będą nadal wywierać presję na marżę EBITDA. Publikacja wyników przez Jeronimo Martins zazwyczaj wywołuje reakcję na notowaniach innych detalistów, co pozwala oczekiwać słabego zachowania Dino czy Eurocash – komentuje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2024 r. wzrosła o 4,4 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 0,3 proc. Konsensus PAP zakładał wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 5,3 proc. r/r i wzrost o 1,1 proc. m/m. Źródło: Noble Securities
Słabe wyniki Biedronki pociągnęły w dół notowania Dino Polska. Czwartkową sesję notowania giełdowej spółki rozpoczęły od 10-proc. przeceny i zejścia do najniższych poziomów od października 2023 r. W porannym dołku za jeden walor płacono 345 zł. Rykoszetem obrywa także Eurocash. Notowania giełdowego hurtownika i właściciela sieci sklepów detalicznych zniżkują o kilka procent.
– Słabe wyniki Jeronimo Martins są silnym negatywnym zaskoczeniem. W 2024 r. notowania Jeronimo Martins i Dino Polska w USD są ze sobą silnie korelowane – komentuje Sobiesław Kozłowski, analityk Noble Securities.
Dino Polska to wiodący gracz w segmencie supermarketów proximity w Polsce, zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski, o średniej powierzchni sali sprzedaży wynoszącej ok. 400 m2. Spółka zadebiutowała na GPW w 2017 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.