zjyoyxqf
Advertisement
PARTNER SERWISU
zdfqxeqi

W tym roku KBJ ruszy z ofertą własnych produktów w modelu chmury

Artur Jedynak, prezes zarządu KBJ SA, rozmawia z redakcją StockWatch.pl o zakończonym 2013 roku oraz planach spółki na kolejne kwartały.

Artur Jedynak, prezes zarządu KBJ SA (Fot. materiały prasowe)

StockWatch.pl: Rynek docenił tegoroczne wyniki dynamicznym wzrostem kursu akcji spółki. Wydaje się, że obecna kapitalizacja dyskontuje spory dalszy rozwój. Co zdaniem spółki będzie motorem dalszego zwiększania skali biznesu i jaką stopę wzrostu przychodów stawiacie sobie za cel?

Artur Jedynak: Obecna kapitalizacja spółki to ok. 15 mln zł, co przy przychodach za 2013 r. na poziomie 10,4 mln nie wydaje się przeszacowaną wartością. Zaryzykuję stwierdzenie, że nawet przy obecnym poziomie przychodów i zysku jest miejsce na dalszy wzrost kapitalizacji, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę dotychczasowe tempo wzrostu.

Cel jaki stawiamy sobie na początku każdego roku to wzrost o min. 30 proc. r/r i pracujemy nad uzyskaniem takiego wyniku. W chwili obecnej trudno jest przedstawić szczegółową prognozę wyników na 2014 r., opublikujemy nasze szacunki, jak tylko uzyskamy wystarczającą pewność odnośnie roku bieżącego. Jeżeli chodzi natomiast o czynniki wzrostu, widzimy w najbardziej ogólnym ujęciu dwa zasadnicze:

  • wzrost sprzedaży naszych usług w kluczowych obszarach działalności KBJ – Business Intelligence (BI) i Big Data, development, technologia i integracja, HR,
  • rozwój własnych produktów oferowanych w modelu chmury – jest to obecnie działanie, w które spółka inwestuje środki, planujemy wyjście na rynek ze swoimi produktami w drugiej połowie roku.

Oferujecie Państwo szeroki zakres rozwiązań informatycznych dla biznesu opartych o najbardziej znaną platformę SAP, od finansów i księgowości, przez kadry, raportowanie, analitykę i wiele innych. Który z kierunków informacji biznesowej jest dla Was strategiczny na najbliższe lata?

Szeroko rozumiane zarządzanie strategiczne, w skład którego wchodzą produkty dotyczące zarządzania przez cele (MBO), planowania i konsolidacji finansowej, raportowania zarządczego, analiz zyskowności linii biznesowych, controllingu personalnego, zarządzania strategią firmy, oraz oczywiście analityki biznesowej i raportowania. Powyższe produkty i usługi, zwłaszcza oferowane w modelu chmury są w naszej ocenie bardzo perspektywiczne. Oczywiście będziemy nieustannie rozwijać nasz usługowy core business dotyczący realizacji projektów wdrożeniowych, natomiast wskazując najbardziej interesujące KBJ kierunki rozwoju wskazał bym właśnie powyższe.

KBJ świadczy kompleksowe usługi w zakresie platformy SAP. Jaką część przychodów stanowią przychody z wdrożeń, a jaką z usług wsparcia i utrzymania? Jaką rolę w przychodach gra doradztwo?

Jeżeli przyjmiemy, że jako wsparcie i utrzymanie określamy usługi polegające na zabezpieczeniu eksploatacji infrastruktury systemowej klienta, bez rozwoju oprogramowania to będziemy mówić o poziomie ok. 15 proc. Jeżeli natomiast jako wsparcie i utrzymanie przyjmiemy definicję realizacji prac dla klientów na podstawie długoterminowych umów ramowych, które łączą zarówno wsparcie jak i rozwój systemów SAP, wtedy poziom przychodów będzie zbliżał się do ok. 60 proc. Pozostałe 40 proc. to przychody wynikające z realizacji jednorazowych cykli wdrożeniowych.

Usługi doradcze w przychodach firmy są procentowo niewielką pozycją, natomiast są niezwykle istotne w budowaniu wartości dla klienta. Dzięki usługom doradczym, np. w zakresie zarządzania projektami, wsparcia dla centrów usług wspólnych czy usług z obszaru ściśle technologicznego, uzyskujemy przewagę konkurencyjną i jesteśmy w stanie obsługiwać klientów bardziej kompleksowo. 

Wydaje się, że rynek dużych systemów ERP jest już nasycony. Bardzo szybko rozwija się za to e-commerce i działalność małych firm, dla których SAP jest rozwiązaniem za dużym i za drogim. Czy macie Państwo plany na rozszerzenie oferty w stronę mniejszych podmiotów, które mogą w przyszłości rosnąć i wtedy przerzucać się na większe rozwiązania?

Obecnie widzimy wciąż ogromny potencjał w dużych klientach – obszary BI, cloud, Big Data, w których KBJ się specjalizuje są wskazywane przez CIO największych korporacji jako podstawowe cele inwestycyjne w perspektywie następnych trzech lat. Mając wypracowaną pozycję na rynku, świetny zespół specjalistów, efektywny model biznesowy chcemy maksymalnie wykorzystać potencjał firmy oraz możliwości, jakie daje rynek, w którym pracujemy i rozwijamy się. Oczywiście rynek MŚP nie powinien być zaniedbywany, jednak stawia on inne wymagania dotyczące polityki cenowej, oczekiwanych usług, modelu współpracy itp. Jest to po prostu inny model biznesu. Skupienie się w chwili obecnej na MŚP byłoby w naszej opinii niekonsekwentnym działaniem, traceniem z pola widzenia głównego celu i strategii działania firmy.

Nawiążę jeszcze raz do technologii chmury – obecnie oferta produktowa SAP oraz innych producentów oprogramowania zmierza w stronę modelu dostarczania aplikacji na żądanie (w modelu usługowym), które obsługują wybrany proces biznesowy lub grupę procesów. Sprowadza się to do możliwości kupowania przez mniejszych klientów fragmentu funkcjonalności dużego systemu ERP, który w danym momencie potrzebują – bez inwestycji w sprzęt i utrzymanie, w atrakcyjnym modelu cenowym. W mojej opinii jest to racjonalny kierunek, zakładający podejście ewolucyjne, dzięki któremu portfel klientów będzie się rozszerzał o firmy z MŚP.

Jakich wielkości sprzedaży można się spodziewać z podpisanych ostatnio przez spółkę kontraktów z KDPW i Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych?

Projekt dla KDPW ma określone parametry cenowe – wartość umowy wynosi powyżej 700 tys. zł netto, jednak ze względu na zobowiązania dotyczące poufności niestety nie mogę podać dokładnej wartości projektu. Jeżeli zaś chodzi o nową umowę dla PWPW – jest to 3-letni kontrakt o szerokim zakresie usług. Zgodnie z informacją z raportów bieżących, klasyfikujemy ten kontrakt jako istotny, co oznacza iż przychody z tytułu realizacji usług mogą przekroczyć 10 proc. wartości przychodów spółki za ostatni rok obrotowy. Obecnie jesteśmy na początku drugiego miesiąca realizacji prac, okres początkowy to prace organizacyjne, wyznaczanie celów, określenie szeregu innych parametrów dotyczących współpracy. Dlatego też obecnie jest jeszcze za wcześnie na dokładne szacowanie. Jest to z pewnością ważny klient i jesteśmy dumni z możliwości pracy dla PWPW.

Spółka znana jest z tego, iż wypłaca dywidendy. Jakiej wypłaty z zysku można spodziewać się za 2013 rok?

Decyzja o wypłacie oraz jej wysokości będzie oczywiście podjęta przez WZA, natomiast będziemy starali się dotrzymać założeń opublikowanej w ubiegłym roku polityki dywidendy, która zakłada wypłatę nie więcej niż 50 proc. zysku z roku ubiegłego oraz wzrost dywidendy r/r. Przy takich założeniach uzyskujemy przedział ok. 13-27 gr/akcję. 

W ostatnich tygodniach kurs KBJ mocno wzrósł, jednak ciągle bolączką są małe obroty. Czy rozważaliście Państwo wynajęcie animatora dla poprawy płynności na akcjach?

Spółka od momentu debiutu posiada animatora, który generuje zlecenia kupna oraz sprzedaży akcji, więc obrót akcjami jest oczywiście możliwy. Zgadzam się, że wolumen jest niezadowalający, jednak jest to typowa bolączka spółek z NewConnect. Pracujemy nad poprawą płynności i będziemy kontynuować podjęte działania, skupiając się na najważniejszym – wynikach. Ostatnie tygodnie pokazują też, że poziom obrotów wraz ze wzrostem kursu akcji istotnie wzrósł. Mamy nadzieję, że ten trend się utrzyma.

>> Więcej informacji na temat działalności KBJ oraz jej wyników finansowych znajdziesz na specjalnej stronie dedykowanej spółce. >> Odwiedź microsite KBJ w serwisie StockWatch.pl

Jakie plany ma spółka na 2014 rok, czego mogą się spodziewać akcjonariusze? Co jest Państwa najważniejszym celem strategicznym w tym roku?

Najważniejszym celem strategicznym na rok bieżący jest opracowanie, certyfikowanie oraz wyjście na rynek z własnymi produktami oferowanymi w modelu chmury. Jest to dla nas istotne rozszerzenie działalności – chcemy dodać część produktową do obecnego modelu usługowego, który w naturalny sposób jest limitowany poprzez liczbę pracowników, a co za tym idzie, możliwością obsłużenia określonej liczby klientów. Ten kierunek pozwoli na uzyskanie efektu skali i budowanie własnej bazy klientów. Skupiamy na tej części obecnie dużo uwagi, inwestujemy znaczące środki i planujemy uruchomienie pierwszych produktów w drugiej połowie roku.

Następnym celem strategicznym jest poszerzenie bazy klientów zagranicznych korzystających z usług KBJ – w tym zakresie obecnie toczą się istotne procesy sprzedażowe i liczymy na rozstrzygnięcia w najbliższych miesiącach.

Kolejnym celem jest dalsza rozbudowa naszych kluczowych zespołów (BI, development, technology) i dalsza praca nad zwiększaniem udziału w rynku.

Dziękujemy za rozmowę.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat