
W II kwartale zysk netto chińskiego giganta urósł w ujęciu r/r o 148 proc. do 30,816 mld Juanów (4,97 mld dolarów), a mimo to inwestorzy wolą wyprzedawać akcje Alibaby. (Fot. materiały prasowe)
Przychody Alibaba Group Holding Limited (NYSE: BABA) wyniosły w II kwartale 20,2 mld juanów (3,26 mld dolarów) i były o 28 proc. wyższe r/r. Choć dynamika wzrostu przy takich obrotach nadal robi wrażenie, to jest niestety najniższa w ciągu ostatnich trzech lat. Rynek oczekiwał od chińskiego potentata sprzedaży online przychodów w przedziale 3,32-3,42 mld dolarów, czyli o 60-70 mln dolarów wyższych niż zaraportowane.
Wartość wolumenu obrotu (GMV) zrealizowanego za pomocą serwisów Alibaby wyniosła 673 mld juanów i była wyższa o 34 proc. r/r. Dla porównania wzrost GMV w poprzednim kwartale wyniósł 40 proc., a jeszcze kwartał wcześniej nawet 49 proc. Warto także zwrócić uwagę, że niższa dynamika przychodów, od wzrostu realizowanego przychodu wskazuje na spadek prowizji. Współczynnik monetyzacji wyniósł w II kwartale 2,33 proc. i był o 0,19 punktu procentowego niższy r/r.>> O wynikach kwartalnych największych światowych koncernów piszemy tutaj

Wolumen transakcji zrealizowanych przez Alibaba Group (źródło: prezentacja spółki)
Udział chińskiego rynku w przychodach spadł z 85 proc. do 83 proc. Wzrost przychodów z detalicznego wolumenu obrotów w Chinach wyniósł 24 proc., natomiast przychody od transakcji hurtowych na krajowym rynku zwiększyły się o 41 proc. Najwyższą dynamikę sprzedaży spółka odnotowała ze sprzedaży oferowanych usług w chmurze i infrastruktury internetowej – 106 proc., ale ich udział w sprzedaży to zaledwie 2 proc.
Koszty własne sprzedaży wyniosły 6,711 mld juanów (1,083 mld dolarów), a ich udział w przychodach wzrósł do 33 proc. z 29 proc. przed rokiem. Spadek rentowności wynika ze zwiększenia kosztów pozyskania ruchu i wzrostu kosztów nowych aktywności – sprzedaży na urządzeniach mobilnych oraz w kanale telewizyjnym. Mocny wzrost zaliczyły także koszty operacyjne, przez co EBIT wyniósł tylko 832 mln dolarów i był niższy o 25 proc. r/r.
>> Dzięki kontraktom CFD na akcje Alibaba Group w City Index możesz wykorzystać dźwignię finansową, która pozwoli wykorzystać każdy ruch ceny na rynku. >> Odwiedź stronę, załóż konto i odbierz bonus na start.
Za to zysk netto chińskiego giganta za II kwartał osiągnął poziom 30,816 mld Juanów (4,97 mld dolarów) i był wyższy o 148 proc. od wyniku uzyskanego przed rokiem. Mocny wzrost wynika ze zdarzeń jednorazowych – przede wszystkim sprzedaży części udziałów w spółce Alibaba Pictures i w konsekwencji jej dekonsolidacji i wyceny w wartości godziwej.
– W kwartale zakończonym w czerwcu operowaliśmy bardzo dobrze. GMV wzrósł do 109 mld dolarów i był o 28 mld dolarów wyższy rok do roku. Poczyniliśmy także znaczący postęp w monetyzacji ruchu mobilnego, którego udział w sprzedaży przekroczył w Chinach pierwszy raz 50 proc. Wygenerowaliśmy potężne przepływy operacyjne w wysokości 1,5 mld dolarów w tym kwartale. Nadal realizujemy naszą strategię rozwoju i koncentrujemy się na budowie wartości. – podsumował wyniki Maggie Wu, CFO Alibaba Group.
Kapitalizacja Alibaba Group wyniosła po sesji 184 mld dolarów, co implikuje współczynnik C/Z na poziomie 47 i oczekiwanie szybkiego wzrostu. Nie może zatem dziwić, że inwestorzy nerwowo zareagowali na raport i niższe od spodziewanych tempo rozwoju i sprzedaży. Akcje spółki na środowej sesji Wall Street straciły ponad 5 proc., a kurs akcji zamknął się na poziomie 73,38 dolarów na akcje, czyli tylko 5,38 dolara powyżej ceny z IPO. Kurs światowego lidera sprzedaży online od listopada znajduje się w trendzie spadkowym i na razie nic nie wskazuje, aby doszło do jego odwrócenia