yncbmozb
Advertisement
PARTNER SERWISU
bzcdvtzk

Co musisz wiedzieć o obsłudze wózka widłowego? Odpowiadamy!

Wózki widłowe to podstawowy element wyposażenia wielu hal przemysłowych i magazynów. Aby móc z nich poprawnie korzystać, trzeba dysponować odpowiednią wiedzą. Jak obsługiwać wózek widłowy? Kto jest uprawniony do kierowania takim pojazdem?
Operator przy wózku widłowym

Fot. Shutterstock

Artykuł sponsorowany

Szkolenia na operatora wózka widłowego

Wózkiem widłowym może kierować wyłącznie osoba, która ma odpowiednie uprawnienia. Są one nadawane po uzyskaniu pozytywnego wyniku na egzaminie państwowym organizowanym przez UDT. Test ten składa się z części teoretycznej i praktycznej.

Przed podejściem do egzaminu przyszły operator bierze udział w specjalnym kursie. Obejmuje on kilkadziesiąt godzin, w trakcie których uczestnicy uczą się budowy wózka, sposobu jego obsługi oraz zasad bezpieczeństwa. Mają również dostęp do maszyn.

Bezpieczeństwo a jazda wózkiem widłowym

Przed rozpoczęciem pracy operator musi przeprowadzić dokładną inspekcję wózka widłowego, sprawdzając m.in. stan opon, poziom płynów, działanie hamulców, klaksonu, świateł, i wideł. Wszystkie informacje o wykonanej kontroli powinny znaleźć się w dokumentacji pojazdu.

Oprócz tego, podczas jazdy wózkiem widłowym trzeba pamiętać o:

  • używaniu pasów bezpieczeństwa,
  • nie wychylaniu się i nie wystawianiu rąk/nóg poza kabinę,
  • przestrzeganiu limitów prędkości i znaków drogowych.

Obsługa wózka widłowego wiąże się z koniecznością przestrzegania wielu zasad bezpieczeństwa. Takie pojazdy są wyposażone w liczne systemy oświetlenia i sygnały dźwiękowe, które dodatkowo ostrzegają pieszych i innych kierowców przed zbliżającą się maszyną. Obowiązkiem operatora jest upewnienie się, że technologie te działają poprawnie – mówi specjalista z firmy Gizo oferującej wózki widłowe na sprzedaż i wynajem na stronie https://gizo.pl/wynajem/elektryczne-i-spalinowe-wozki-widlowe-do-20t/

Obciążenie wózka widłowego

Każdy operator musi znać maksymalną dopuszczalną ładowność wózka. Informacja na ten temat znajduje się w instrukcji dołączonej do urządzenia. Pod żadnym pozorem nie należy jej przekraczać. 

Operator musi umieć prawidłowo rozłożyć ładunek, aby zapewnić stabilność i uniknąć przewrócenia wózka. Nowoczesne pojazdy są wyposażone w specjalne czujniki, które od razu informują o możliwym przekroczeniu limitów.

Podnoszenie i opuszczanie ładunków przewożonych wózkiem widłowym

Podczas podnoszenia ładunku widły muszą być wsunięte pod niego do pełnej głębokości. Następnie należy użyć dźwigni hydraulicznej, która pozwala na uniesienie towaru na wysokość niezbędną do jego transportu. W poszczególnych modelach wózków widłowych mechanizm podnoszenia może delikatnie się różnić.

Ładunek należy opuszczać powoli, z wykorzystaniem dźwigni hydraulicznej. Obowiązkiem operatora jest upewnienie się, że widły znajdują się w pozycji poziomej, a towar leży stabilnie. Widły wycofuje się dopiero wtedy, gdy przedmiot zostanie umieszczony na podłożu.

Manewrowanie podczas jazdy wózkiem widłowym

Podczas jazdy wózkiem widłowym nie należy przekraczać dopuszczalnej prędkości. Zbyt szybkie poruszanie się może bowiem utrudniać skręcanie i omijanie przeszkód. Zadaniem operatora jest utrzymanie odpowiedniego rozłożenia towaru, by nie doprowadzić do przeciążenia jednej strony pojazdu.

Należy unikać gwałtownych manewrów. Trzeba też poznać promień skrętu konkretnego modelu wózka. Warto pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości między pojazdem a innymi obiektami.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)
  • PGE chce więcej środków z KPO na inwestycje w dystrybucję

    Polska Grupa Energetyczna prowadzi rozmowy w sprawie zwiększenia finansowania z Krajowego Planu Odbudowy na projekty dystrybucyjne. W grę wchodzą środki dla PGE Dystrybucja oraz PGE Energetyki Kolejowej, jednak konkretne kwoty nie zostały jeszcze określone.

  • Pożar pod Wilnem. Płoną wagony z gazem skroplonym należące do Orlen Lietuva

    Na stacji tankowania gazu skroplonego w Wace Trockiej pod Wilnem wybuchł pożar. Ogień objął osiem wagonów należących do Orlen Lietuva, z których część transportowała ładunek z rafinerii spółki w Możejkach. Akcje Orlenu tanieją w środę o ponad 2 proc.

  • PGE chce odkupić od ZE PAK pełny udział w spółce jądrowej PGE PAK EJ

    Polska Grupa Energetyczna podtrzymuje chęć przejęcia pełnej kontroli nad spółką PGE PAK Energia Jądrowa. Według wiceprezesa Macieja Górskiego, rozmowy z ZE PAK nadal trwają, a PGE ma już pomysł na przyszłe wykorzystanie tej struktury.

  • Analiza Kolejkowa: Stolica w miniaturze, zyski w makro skali

    Kolejkowo wyrosło na jedną z tegorocznych gwiazd małego parkietu. Spółka znana z tworzenia spektakularnych miniaturowych światów ma za sobą wyjątkowo udany kwartał.

  • Spadki na GPW po wtargnięciu rosyjskich dronów, w grze Lubawa, Zremb i Protektor

    Środowa sesja na giełdzie w Warszawie rozpoczęła się od spadków. Nie mogło być inaczej. Zestrzelenie rosyjskich dronów nad Polską przypomniało inwestorom (szczególnie zagranicznym) o ryzyku geopolitycznym, wpisując się jednocześnie w korekcyjną sekwencję jaką obserwujemy na GPW od końca sierpnia. To nie koniec hossy na warszawskim parkiecie, bo jest jeszcze daleko do końca hossy na światowych giełdach, ale niewątpliwie pojawił się kolejny pretekst do realizacji zysków. 




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat