uccfomjr
Advertisement
PARTNER SERWISU
zlroqpmb

Dyrektywa DAC 7. Jakie zmiany czekają sprzedaż przez internet?

Wraz z rozwojem sprzedaży internetowej zmieniają się także wymogi dotyczące usług płatniczych w sieci. Dyrektywa DAC 7 wprowadzona przez Unię Europejską nakłada nowe obowiązki w ramach wymiany i przekazywania informacji o rozliczeniach podatkowych. Jakie są założenia dyrektywy i jak wpłyną na branżę e-commerce? Czy realnie wpłynie to na proces zakupowy przez internet?

Fot. www.pexels.com

Artykuł sponsorowany

Najważniejsze założenia dyrektywy DAC 7

Co do zasady dyrektywa DAC 7 ma stanowić jedno z narzędzi prawnych, umożliwiających walkę z nieuczciwymi praktykami w zakresie opodatkowania. Korzystając z tej dyrektywy, organy podatkowe działające na terenie Unii Europejskiej będą mogły wymieniać się informacjami dotyczącymi płatności online. Chodzi o zakupy dokonywane za pośrednictwem platform cyfrowych, a więc głównie:

  • stron internetowych;
  • aplikacji mobilnych.

Dyrektywa DAC 7 w praktyce

Nowy przepis unijny wydaje się być rozwiązaniem wprowadzonym na rzecz poprawy współpracy między organami podatkowymi wszystkich państw członkowskich wspólnoty. Jak to będzie wyglądało w praktyce? – Dyrektywa rodzi zobowiązanie operatorów platform internetowych do tego, by zgłaszali dochody osób realizujących sprzedaż na ich platformach. Raport będzie musiał tworzyć bezpośrednio sprzedawca będący zarejestrowanym i aktywnym użytkownikiem takiej platformy tłumaczy przedstawiciel Bluemedia.pl.

Nowe zasady dotyczą m.in.:

  • sprzedaży towarów;
  • najmu nieruchomości;
  • najmu miejsc parkingowych;
  • najmu samochodów;
  • usług świadczonych osobiście.

Z obowiązku sprawozdawczości zwolnieni będą natomiast ci sprzedawcy, którzy przeprowadzili nie więcej niż 30 transakcji za pośrednictwem platformy cyfrowej. Wyjątek dotyczy również osób z wynagrodzeniem nie większym niż 2 000 euro uzyskanym z tego tytułu w danym okresie sprawozdawczym.

Obowiązki wynikające z nowej dyrektywy

Operator platformy tworzący raport powinien zgromadzić dane o każdym aktywnym sprzedawcy, który jest osobą fizyczną lub podmiotem i z nim współpracuje. Znaczenie mają także informacje o wszelkich nieruchomościach podlegających sprawozdawczości.

Operator powinien zatem zebrać następujące dane na temat sprzedawcy jako osoby fizycznej:

  • imię i nazwisko;
  • adres;
  • numer NIP;
  • numer VAT sprzedawcy, jeśli jest dostępny;
  • data urodzenia.

Gdy sprzedawcą jest podmiot, do raportu potrzebne będą:

  • nazwa prawna podmiotu;
  • główny adres siedziby;
  • numer NIP, również numery z innych państw członkowskich;
  • numer VAT sprzedawcy, jeśli jest dostępny;
  • numer REGON.

Obowiązki sprawozdawcze operatora platformy

Operator tworzący raport musi zgłosić poniższe informacje do odpowiedniego organu państwa wchodzącego w skład Unii Europejskiej. Są to:

  • dane identyfikacyjne operatora, a więc jego nazwę, adres siedziby statutowej, numer NIP;
  • identyfikator rachunku finansowego;
  • dane identyfikujące sprzedawcę, którego dotyczy raport;
  • imię i nazwisko lub nazwa posiadacza rachunku finansowego oraz wszystkie inne dane finansowe umożliwiające identyfikację;
  • nazwa państwa członkowskiego, którego rezydentem jest sprzedawca do celów dyrektywy 2021/514;
  • całościowa kwota uzyskanego przez sprzedawcę wynagrodzenia w perspektywie kwartału oraz liczbę transakcji, których sprzedawca był stroną;
  • całościowa kwota wszystkich opłat, prowizji lub podatków potrąconych lub naliczonych przez raportującego operatora platformy w trakcie kwartału.

Dyrektywa DAC 7 a ochrona danych osobowych

Wdrażając postanowienia Dyrektywy DAC 7, członkowie Unii muszą być pewni, że operator platformy składający raport przeprowadzi następujące procedury:

  • każdej zainteresowanej osobie fizycznej przekaże informacje o ochronie informacji na jej temat i zapewni, że informacje zostaną zebrane i przekazane zgodnie z prawem;
  • każdej zainteresowanej osobie fizycznej przekaże informacje, które ma prawo ona uzyskać od administratora danych osobowych na tyle szybko, by mogła skorzystać ze swoich praw związaną właśnie z tym aspektem.

Dyrektywa DAC 7 oficjalnie weszła w życie w dniu 14 kwietnia 2021 roku. Członkowie Unii Europejskiej mają natomiast obowiązek wprowadzić ją do swoich systemów najpóźniej do 31 grudnia 2022 roku. To oznacza, że nowa dyrektywa regulująca system płatności internetowych będzie musiała być stosowana od 1 stycznia 2023 roku także w Polsce. Zmiana przepisów nie będzie miała większego znaczenia dla kupujących przez internet. Przepis odczują przede wszystkim podmioty sprzedające lub wynajmujące towary, usługi czy dobra za pośrednictwem narzędzi online.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Najnowsze wiadomości (aktualności, giełda, akcje)
  • Ultimate Games zmienia strategię. Skupi się na konsolach PlayStation i Xbox

    Ultimate Games przyjęło nową strategię rozwoju na lata 2026–2028, która zakłada m.in. koncentrację na najbardziej rentownych projektach i ograniczenie działalności na platformie Nintendo Switch. Spółka planuje także ściślejszą selekcję produkcji, niższe budżety oraz większą obecność na PlayStation i Xbox.

  • Spyrosoft chce przejąć amerykańską spółkę, zakończył due diligence

    Spyrosoft zakończył pomyślnie badanie due diligence amerykańskiej firmy technologicznej. Spółka planuje przejąć 100 proc. jej udziałów i prowadzi negocjacje dotyczące warunków transakcji.

  • Naturalne diamenty – luksusowa biżuteria i aktywo inwestycyjne przyszłości

    W świecie finansów istnieją aktywa, które przyciągają nie tylko wartością materialną, lecz także emocjami, historią i prestiżem. Takim aktywem od wieków są naturalne diamenty – symbole rzadkości i luksusu, które przenoszą wartość przez pokolenia. Coraz częściej jednak w przestrzeni publicznej pojawiają się diamenty laboratoryjne, reklamowane jako „tańsza alternatywa”. Problem w tym, że choć wizualnie przypominają naturalne, nie posiadają żadnego potencjału inwestycyjnego.

  • Bowim ze stratą netto w I półroczu mimo wzrostu przychodów i sprzedaży

    Bowim zanotował 1,62 mln zł skonsolidowanej straty netto w I półroczu 2025 r., mimo wyższych przychodów i wzrostu sprzedaży wolumenowej. Spółka wskazuje na presję kosztową i niskie marże.

  • Apator planuje likwidację spółki zależnej Fap Pafal

    Apator zamierza zlikwidować spółkę Fap Pafal ze Świdnicy, rezygnując z wcześniejszego planu jej połączenia z jednostką dominującą. Powodem są problemy z utrzymaniem źródeł przychodów i brak perspektyw rynkowych.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

50% rabatu na dostęp do Strefy Premium StockWatch.pl dla uczestników programu Orlen w portfelu!

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat