
Fot. www.pexels.com
Artykuł sponsorowany
Najważniejsze założenia dyrektywy DAC 7
Co do zasady dyrektywa DAC 7 ma stanowić jedno z narzędzi prawnych, umożliwiających walkę z nieuczciwymi praktykami w zakresie opodatkowania. Korzystając z tej dyrektywy, organy podatkowe działające na terenie Unii Europejskiej będą mogły wymieniać się informacjami dotyczącymi płatności online. Chodzi o zakupy dokonywane za pośrednictwem platform cyfrowych, a więc głównie:
- stron internetowych;
- aplikacji mobilnych.
Dyrektywa DAC 7 w praktyce
Nowy przepis unijny wydaje się być rozwiązaniem wprowadzonym na rzecz poprawy współpracy między organami podatkowymi wszystkich państw członkowskich wspólnoty. Jak to będzie wyglądało w praktyce? – Dyrektywa rodzi zobowiązanie operatorów platform internetowych do tego, by zgłaszali dochody osób realizujących sprzedaż na ich platformach. Raport będzie musiał tworzyć bezpośrednio sprzedawca będący zarejestrowanym i aktywnym użytkownikiem takiej platformy – tłumaczy przedstawiciel Bluemedia.pl.
Nowe zasady dotyczą m.in.:
- sprzedaży towarów;
- najmu nieruchomości;
- najmu miejsc parkingowych;
- najmu samochodów;
- usług świadczonych osobiście.
Z obowiązku sprawozdawczości zwolnieni będą natomiast ci sprzedawcy, którzy przeprowadzili nie więcej niż 30 transakcji za pośrednictwem platformy cyfrowej. Wyjątek dotyczy również osób z wynagrodzeniem nie większym niż 2 000 euro uzyskanym z tego tytułu w danym okresie sprawozdawczym.
Obowiązki wynikające z nowej dyrektywy
Operator platformy tworzący raport powinien zgromadzić dane o każdym aktywnym sprzedawcy, który jest osobą fizyczną lub podmiotem i z nim współpracuje. Znaczenie mają także informacje o wszelkich nieruchomościach podlegających sprawozdawczości.
Operator powinien zatem zebrać następujące dane na temat sprzedawcy jako osoby fizycznej:
- imię i nazwisko;
- adres;
- numer NIP;
- numer VAT sprzedawcy, jeśli jest dostępny;
- data urodzenia.
Gdy sprzedawcą jest podmiot, do raportu potrzebne będą:
- nazwa prawna podmiotu;
- główny adres siedziby;
- numer NIP, również numery z innych państw członkowskich;
- numer VAT sprzedawcy, jeśli jest dostępny;
- numer REGON.
Obowiązki sprawozdawcze operatora platformy
Operator tworzący raport musi zgłosić poniższe informacje do odpowiedniego organu państwa wchodzącego w skład Unii Europejskiej. Są to:
- dane identyfikacyjne operatora, a więc jego nazwę, adres siedziby statutowej, numer NIP;
- identyfikator rachunku finansowego;
- dane identyfikujące sprzedawcę, którego dotyczy raport;
- imię i nazwisko lub nazwa posiadacza rachunku finansowego oraz wszystkie inne dane finansowe umożliwiające identyfikację;
- nazwa państwa członkowskiego, którego rezydentem jest sprzedawca do celów dyrektywy 2021/514;
- całościowa kwota uzyskanego przez sprzedawcę wynagrodzenia w perspektywie kwartału oraz liczbę transakcji, których sprzedawca był stroną;
- całościowa kwota wszystkich opłat, prowizji lub podatków potrąconych lub naliczonych przez raportującego operatora platformy w trakcie kwartału.
Dyrektywa DAC 7 a ochrona danych osobowych
Wdrażając postanowienia Dyrektywy DAC 7, członkowie Unii muszą być pewni, że operator platformy składający raport przeprowadzi następujące procedury:
- każdej zainteresowanej osobie fizycznej przekaże informacje o ochronie informacji na jej temat i zapewni, że informacje zostaną zebrane i przekazane zgodnie z prawem;
- każdej zainteresowanej osobie fizycznej przekaże informacje, które ma prawo ona uzyskać od administratora danych osobowych na tyle szybko, by mogła skorzystać ze swoich praw związaną właśnie z tym aspektem.
Dyrektywa DAC 7 oficjalnie weszła w życie w dniu 14 kwietnia 2021 roku. Członkowie Unii Europejskiej mają natomiast obowiązek wprowadzić ją do swoich systemów najpóźniej do 31 grudnia 2022 roku. To oznacza, że nowa dyrektywa regulująca system płatności internetowych będzie musiała być stosowana od 1 stycznia 2023 roku także w Polsce. Zmiana przepisów nie będzie miała większego znaczenia dla kupujących przez internet. Przepis odczują przede wszystkim podmioty sprzedające lub wynajmujące towary, usługi czy dobra za pośrednictwem narzędzi online.