
Fot. fb/Esotiq
Esotiq & Henderson odnotował 4,56 mln zł skonsolidowanego zysku netto w I poł. 2022 r. wobec 8,16 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 5,19 mln zł wobec 8,72 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 106,8 mln zł w I poł. 2022 r. wobec 94,88 mln zł rok wcześniej.
– EBIT i zysk netto znalazły się zdecydowanie poniżej naszych prognoz – informacja negatywna. Największym zaskoczeniem są koszty sprzedaży, które wzrosły 34 proc. r/r i to one w głównej mierze odpowiadają za różnice między prognozą a finalnymi wynikami. Pozytywnym zaskoczeniem jest dla nas rekordowy poziom marży zysku brutto ze sprzedaży w wysokości 67,7 proc. mimo rozpoczętego w 2Q okresu wyprzedaży. W świetle opublikowanego raportu możemy bliżej oszacować wyniki sprzedażowe lipca i sierpnia’22. Z poprzedniego raportu bieżącego spółki wynika, że w ciągu dwóch miesięcy sprzedaż wyniosła ok. 55 mln PLN wobec 55,5 mln zł w całym 2Q’22. Niepokój rodzą jednak niższe marże (55 proc. w sierpniu’22) związane w 3Q’22 z sezonem wyprzedażowym, co w kolejnych kwartałach może się utrzymać w związku z wysokim kursem USD. W naszej ocenie w obecnej sytuacji makroekonomicznej spółce trudno będzie zrealizować cel utrzymania marż, który akcentowała w ostatnich wypowiedziach – komentują analitycy BM BDM.
Największy, bo 44-proc. udział w sprzedaży produktów Esotiq & Henderson zapewniają sklepy franczyzowe, 23 proc. przypada na sklepy własne, a 12 proc. na sprzedaż hurtową oraz w sklepach multibrandowych. Sprzedaż online za pośrednictwem własnych e-sklepów stanowi 16 proc. ogółu sprzedaży.
– Rozwijając strategię omnichannel emitent prowadzi platformę sprzedażową, która umożliwia zakup wszystkich towarów on-line z dostawą do każdego kraju Unii Europejskiej, a także na Ukrainę i do USA. Efektywny rozwój Esotiq &Henderson możliwy jest dzięki stałemu doskonaleniu oferowanychkolekcji, dopasowaniu ich do oczekiwań i gustów nabywców oraz dążeniu do stworzenia optymalnego z punktu widzenia Klienta modelu obsługi i sprzedaży – czytamy dalej w sprawozdaniu.
– Strategia rozwoju emitenta zakłada również dalszy rozwój sieci sprzedaży. Umacnianie marek własnych oraz pozycji rynkowej grupy poprzez wzrost sprzedaży jest w dużym stopniu uzależnione od możliwości rozbudowy sieci salonów własnych i franczyzowych. Obecnie salony są zlokalizowane w galeriach handlowych lub przy głównych ulicach większych miast. Istnieje jednak ryzyko, że w przyszłości pozyskanie nowych, atrakcyjnych lokalizacji dla salonów sprzedaży będzie utrudnione lub obarczone wyższymi kosztami, co może doprowadzić do zahamowania wzrostu sprzedaży lub obniżenia rentowności działalności operacyjnej – czytamy także.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2022 r. wyniósł 4,27 mln zł wobec 9,1 mln zł zysku rok wcześniej.
Esotiq & Henderson to przedsiębiorstwo zajmujące się projektowaniem, produkcją i sprzedażą produktów odzieżowych i kosmetycznych. W lipcu 2015 r. spółka przeniosła się na rynek główny GPW z NewConnect, na którym była notowana od czerwca 2011 r.