StockWatch.pl: W III kwartale 2016 r. Orbis wykazał rekordowe wyniki finansowe. Przychody wzrosły o 9,2 proc., EBITDA aż o 15,3 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Co stoi za tak skutecznym i systematycznym wzrostem wyników Państwa działalności?
Marcin Szewczykowski: Rzeczywiście możemy się pochwalić dobrymi wynikami. Na pewno miał na to wpływ wysoki wzrost gospodarczy w całym regionie, w którym mamy swoje hotele. To z kolei pozwoliło na aktywne zarządzanie przychodami i sprzedażą usług hotelowych. Udało nam się zwiększyć udział klientów indywidualnych, którzy z reguły płacą średnio więcej za pobyt niż np. klient hurtowy, czyli grupy turystyczne. Z kolei efektywne zarządzanie rezerwacjami pozwoliło spółce znacząco poprawić średnią cenę za pokój i bezpośrednio przyczyniło się do wzrostu zysku operacyjnego. Dzięki zmianie struktury klientów oraz wzrostowi wskaźnika ARR, liczymy na poprawę przychodów również w roku 2017.
Wskazujecie Państwo w sprawozdaniu finansowym, że w III kwartale obłożenie hoteli przekraczało 84 proc. To oczywiście bardzo cieszy, ale czy z perspektywy czasu można powiedzieć, że daje to miejsce na podniesienie cen pokoi?

Marcin Szewczykowski, CFO Orbis SA
Frekwencja w naszych hotelach w ostatnich miesiącach, jest rzeczywiście rekordowa i na pewno daje pole manewru do zwiększania średniej ceny. Uważam jednak, że agresywna polityka cenowa mogłaby okazać się nieskuteczna i ryzykowna w dłuższej perspektywie. Zależy nam na utrzymaniu dobrych, długoterminowych relacji z naszymi klientami, zarówno w okresie boomu, jak i dekoniunktury.
Z danych finansowych można też wyczytać, że przychody z usług gastronomicznych wzrosły w III kwartale tylko o 2,8 proc. Jak ocenić te dane wobec dużego wzrostu liczby gości?
Zmiana struktury klientów, o której wspominałem wcześniej, miała też pośredni wpływ na usługi F&B. Po prostu klienci indywidualni częściej korzystają z restauracji poza hotelem.
W Polsce, która jest Państwa najważniejszym rynkiem, od nowego roku minimalna pensja wzrośnie do 2 tys. zł brutto, a stawka godzinowa nie będzie mogła być niższa niż 12 zł/h. Jakiego wzrostu obciążeń płacowych i kosztów usług obcych można się spodziewać się z tego tytułu?
Jeśli chodzi o pracowników własnych Orbisu, to nowe regulacje nie mają na nich zbyt dużego wpływu. Liczymy się natomiast ze wzrostem kosztów na skutek korzystania z usług firm outsourcingowych. Jednak na tym etapie ciężko oszacować wpływ tych zmian.
Accor powołał komitet Shadow Comex, składający się z osób w wieku 25-35 lat. Jakie zadania stawiacie przed tym zespołem i jakie daliście mu kompetencje?
Shadow Comex to grupa młodych ludzi pracujących w Grupie Orbis, zarówno w centrali jak i w hotelach, ze wszystkich krajów, w których działa spółka. Jego rolą jest wspieranie zarządu poprzez wskazywanie nowatorskich pomysłów i nietypowych rozwiązań. Liczmy na świeże spojrzenie młodego pokolenia, z innej perspektywy niż zarząd. Jestem przekonany, że mix młodości i doświadczenia przyniesie pozytywne skutki.
Accor ogłosił ostatnio powstanie nowej marki budżetowej – JO&JOE. Jak pozycjonowana jest ta oferta i jak odróżniacie ją od już posiadanych marek, by uniknąć ich kanibalizacji?

Hotel Mercure Wrocław Centrum (Fot. Mat. spółki)
Jo&Joe to nowa koncepcja hotelu, zaprojektowana przez pokolenie tzw. Millennials, czyli ludzi urodzonych w latach 1980-1995 i do tego pokolenia adresowana. Ta marka ma uzupełnić portfel marek ekonomicznych, ale ze względu na jej awangardowy charakter raczej nie zagraża pozostałym markom budżetowym. Jo&Joe to tzw. hotel otwarty, z rozbudowaną przestrzenią publiczną, która sprzyja integracji, poznaniu i wspólnemu spędzaniu czasu. Nowatorskie podejście dotyczy nie tylko wnętrz, ale również gastronomii i obsługi. W Joe&Joe można będzie zjeść dobrą pizzę czy dania typu grill & barbecue, dostępna będzie również kuchnia do samodzielnego gotowania.
Pierwsze hotele Orbisu otrzymały zielone certyfikaty BREEAM, jak ta inwestycja przekłada się na wartość dla akcjonariuszy?
Jesteśmy bardzo dumni z naszej pozycji pioniera wśród hotelarzy w tej dziedzinie. Częścią strategii Grupy Orbis jest społeczna odpowiedzialność i przykładamy dużą wagę do tego zagadnienia. Każda nowa inwestycja naszej spółki będzie budowana w zgodzie z wymogami stawianymi dla budynków ekologicznych. Hotele tego typu nie tylko generują mniejsze koszty operacyjne, ale w dłuższej perspektywie wolniej się starzeją, co przekłada się na większą wartość samych nieruchomości. Krótko mówiąc – czysty zysk.
Dotychczasowe wyniki dają wysokie prawdopodobieństwo, że oficjalne targety finansowe na ten rok nie są zagrożone. Czy będziecie Państwo podnosić prognozy?
Publikując prognozę wyniku EBITDA operacyjna w lipcu tego roku, zakładaliśmy pozytywne trendy w naszych wskaźnikach. Oczywiście, nasze wyniki za ostatnie miesiące są bardzo dobre i liczymy, że zakończymy ten rok w górnych granicach prognozowanego przedziału. Nie planujemy jednak weryfikować naszych założeń.
Dziękuję za rozmowę.
Również dziękuję.
Polecane linki:
>> Odwiedź stronę internetową spółki
>> Zobacz omówienie raportu za III kwartał 2016 r. przygotowane przez analityka StockWatch.pl
>> Odwiedź stronę analityczną spółki w serwisie
>> Śledź notowania akcji spółki z wykorzystaniem skanerów w ATTrader.pl

Hotel Mercure Wrocław Centrum (Fot. Mat. spółki)