
Janusz Palikot, CEO MPWiW.
– Wątpliwości dotyczyły kampanii pożyczkowej +Skarbiec Palikota+, w ramach której konsumenci mogli wpłacać pieniądze tytułem udzielenia spółce pożyczki na dalszy jej rozwój – napisano.
Według UOKiK, promocja była głównie prowadzona w mediach społecznościowych Janusza Palikota, który osobiście zachęcał do inwestycji, organizując m.in. webinary dla potencjalnych inwestorów. Po 6 tygodniach spółka przestała spłacać odsetki od pożyczek udzielonych przez konsumentów oraz zakończyła kampanię pożyczkową.
W trakcie postępowania Urząd postawił Polskim Destylarniom sześć zarzutów naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Ustalono również odpowiedzialność Janusza Palikota za przyczynienie się do tych naruszeń.
W decyzji UOKiK stwierdzono, że wprowadzające w błąd były: nieprawdziwe informacje o pozycji rynkowej i osiągnięciach, nieistniejący crowdfunding pożyczkowy, pieniądze od konsumentów przeznaczane na pokrycie długów, brak informacji o ryzykach oraz eksponowanie jedynie korzyści z inwestycji, a także fikcyjny konkurs.
Polskie Destylarnie muszą poinformować inwestorów o decyzji UOKiK drogą mailową i listownie. Komunikat ma również pojawić się na kontach Janusza Palikota w serwisach Facebook i Instagram. Decyzja nie jest prawomocna i zarówno spółka, jak i jej menadżer mogą się od niej odwołać do sądu.