
PZPO: Sprzedaż opon ogółem wzrosła o 23 proc. w IV kw. 2024 r.
– W 2024 roku sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów notuje coraz bardziej pozytywne trendy: ogółem wzrosła o +8 proc., podobnie w największym segmencie opon do samochodów osobowych (+7 proc.), a do SUV aż o +23 proc. Mocne wzrosty notowano również w segmencie przemysłowym o +15 proc. Zahamowanie negatywnych trendów widać w pozostałych sektorach: opon dostawczych 0 proc., ciężarowych 0 proc., rolniczych +1 proc. i motocyklowych +2 proc. – czytamy w komunikacie.
– Cały rok 2024 pokazał, że negatywne tendencje w sprzedaży opon zatrzymały się. Wprawdzie segmenty opon do samochodów dostawczych, ciężarowych i maszyn rolniczych zamknęły rok z takimi wynikami, jak rok wcześniej – jednak widzimy dobre sygnały na rynku opon do samochodów osobowych, co wiążemy ze wzrostem rejestracji nowych i używanych samochodów oraz opon przemysłowych, co jest pozytywnym sygnałem w inwestycjach – a to bardzo cieszy. Mamy nadzieję, że obecny rok pozwoli na powrót do trendów wzrostowych, także w segmentach opon ciężarowych i rolniczych. Bezpieczeństwo we flotach ciężarowych oraz oszczędność paliwa w dobie rosnącej presji kosztowej to są solidne argumenty dla wielu przedsiębiorców transportowych – powiedział prezes PZPO Rafał Spirydon, cytowany w komunikacie.
Z perspektywy całego europejskiego rynku także zanotowano wzrosty sprzedaży w segmencie konsumenckim, jedynie opony do samochodów ciężarowych i letnie miały ujemną dynamikę, wskazano również.
– W czwartym kwartale 2024 r. widzimy pozytywne trendy w porównaniu do 2023 roku we wszystkich liniach produktowych, głównie ze względu na słabe wyniki w IV kwartale 2023. W 2023 roku notowaliśmy istotne spadki sprzedaży – na poziomie -8 proc. w segmencie konsumenckim i -17 proc. w segmencie samochodów ciężarowych. W 2024 roku sprzedaż poprawiła się w przypadku opon konsumenckich – głównie dzięki segmentowi opon całorocznych, ale nadal jest lekko ujemna w przypadku opon ciężarowych. W obu segmentach wciąż jesteśmy daleko od wolumenów sprzed pandemii – porównania wynoszą odpowiednio -3,5 proc. i -10,3 proc. wobec 2019 roku. Zwłaszcza w oponach ciężarowych odczuwamy wpływ importu spoza Unii Europejskiej – pomimo ceł antydumpingowych. Wolumeny sprzedaży w segmencie opon rolniczych były zaś wspierane przez deszczowe warunki pogodowe – dodał sekretarz generalny ETRMA Adam McCarthy.