
Ewa Wójcikowska, prezes Global Cosmed. (fot. materiały spółki)
Global Cosmed jest jedną z czołowych polskich firm produkujących kosmetyki i wyroby chemii gospodarczej. Zajmuje znaczącą pozycję w szybko rozwijającym się segmencie marki prywatnej, to jest produktów sprzedawanych pod markami sieci handlowych. Do głównych odbiorców produktów spółki należą sieci handlowe takie jak Biedronka, Lidl, Tesco, Carrefour, Aldi Sued, Aldi Nord, Norma, Kaufland i Rossmann.
Główne atuty spółki to własny dział badawczo-rozwojowy, wyspecjalizowana kadra, nowoczesne linie technologiczne oraz duża elastyczność produkcji. Dzięki nim produkty wytwarzane przez Global Cosmed doceniane są nie tylko w Polsce, ale również m.in. w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Tematem czwartkowego spotkania z inwestorami na czacie w StockWatch.pl była publiczna oferta akcji Global Cosmed, a także plany rozwoju spółki z wykorzystaniem środków z emisji. Na pytania odpowiadała Ewa Wójcikowska, prezes Global Cosmed SA.
Aktualna oferta jest drugim podejściem pod wejście na parkiet giełdowy. W styczniu spółka nie osiągnęła satysfakcjonującej ceny i zdecydowała o przesunięciu oferty na czerwiec. Według rezultatów zakończonego 20 maja book-buildingu, decyzja okazała się słuszna, ponieważ obecnie inwestorzy są skłonni zaoferować wyższą cenę za akcje.
– Zdecydowaliśmy o przyspieszeniu oferty względem wcześniejszego harmonogramu zakładającego ofertę w czerwcu, ponieważ rozmowy z inwestorami napawały nas dużym optymizmem. Oczywiście dopóki nie zakończą się zapisy nie możemy być pewni końcowego efektu, ale szanse na powodzenie oferty są w mojej opinii bardzo duże. (…) Przy założeniu objęcia wszystkich akcji i prognozie na 2013 r. wskaźnik C/Z wynosi 10,4. Jeśli chodzi o C/WK to uwzględniając prognozowany zysk na ten rok i wpływy z emisji kształtuje się on na poziomie 1,1. – wyjaśniała prezes Global Cosmed w rozmowie na żywo z użytkownikami StockWatch.pl.
>> Przebieg całego spotkania online z Ewą Wójcikowską, prezesem Global Cosmed >> znajdziesz na specjalnej stronie czatu w serwisie StockWatch.pl

(fot. www.globalcosmed.pl)
Pozyskane środki zostaną przeznaczone na rozbudowę zakładu. Spółka potrzebuje większego zaplecza magazynowo-produkcyjnego, ponieważ na niektórych etapach moce produkcyjne są już w pełni wykorzystane. Realizacja inwestycji ma docelowo podwoić moce oraz dodatkowo poprawić efektywność kosztową. Tegoroczna prognoza zakłada zwiększenie zysku netto do 6,8 mln zł z 5,8 mln zł w 2012 r. Spółka zamierza skupić się na realizacji jedynie najbardziej rentownych kontraktów.
Według zapewnień, Global Cosmed zrealizuje cele emisyjne nawet jeśli oferta nie udałaby się w pełnym zakresie. Wówczas producent kosmetyków zamierza skorzystać z finansowania zewnętrznego.
Wśród giełdowych spółek ciężko o porównanie, ponieważ branża producentów kosmetyków i chemii gospodarczej jest skromnie reprezentowana. Do tego Global Cosmed ma całkowicie inny model biznesu niż np. produkujące kosmetyki Miraculum.
– Jesteśmy jednym z większych uczestników rynku w segmencie marki prywatnej. Rynek polskich producentów jest bardzo rozdrobniony – producenci posiadają wąskie specjalizacje. Nasza oferta jest bardzo szeroka, obejmuje zarówno kosmetyki, jak i chemię gospodarczą. Partnerzy handlowi cenią sobie producentów potrafiących dostarczyć szeroką ofertę. Poza tym naszą bardzo silną stroną jest innowacyjność. – deklaruje przedstawicielka Global Cosmed.
>> Zobacz jak na tle rynku oraz sektora prezentują się wskaźniki producenta i dystrybutora kosmetyków. >> W serwisie znajdziesz wstępną symulację finansową debiutu Global Cosmed.
Global Cosmed jest spółką produkcyjno-handlową i realizuje kontrakty dla sieci handlowych oraz kontrahentów z grupy B2B. Produkty z segmentu private label trafiają na półki sklepowe.
– Jesteśmy obecni przede wszystkim w Polsce i Niemczech. Coraz mocniej wchodzimy również do Wielkiej Brytanii i na rynki południowoeuropejskie. (…) Eksport stanowił w 2012 r. ponad 30 proc. przychodów. W tym roku udział ten zwiększy się do blisko 40 proc. – podsumowuje Ewa Wójcikowska, prezes Global Cosmed SA.