
(Fot. T-Mobile/fb)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na T-Mobile Polska karę w wysokości ponad 25 mln zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Sprawa dotyczy reklamy oferty pre-paid „1200 GB za darmo przez rok”, które sugerowały, że pakiet danych jest bezpłatny, podczas gdy warunkiem jego otrzymania w pakietach po 100 GB było doładowanie konta za minimum 35 zł miesięcznie. Aby zakwalifikować się do bonusu, klient musiał wydać więc rocznie 420 zł, ale informacja ta pojawiała się dopiero na samym dole reklamy, dodatkowo napisana małą czcionką. Według UOKiK, reklamy operatora były wprowadzające w błąd i niezgodne z prawdą. Pojawiały się one m.in. na bilbordach i citylightach na przystankach komunikacji miejskiej oraz wyświetlały w bankomatach i na terminalach płatniczych zarówno w języku polskim, jak i ukraińskim.
– Hasła reklamowe mają za zadanie przyciągnąć uwagę konsumenta, tak aby zapadły mu w pamięć i skłoniły do zakupu reklamowanej usługi. Przekaz reklamowy musi być co do zasady krótki, zwięzły i jasny. To jednak nie upoważnia przedsiębiorców do stosowania nieprawdziwych reklam. Konsument ma prawo oczekiwać, że prezentowana oferta jest uczciwa i nie zawiera ‚haczyków’. Rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie ‚ratalnym’, w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Decyzja nie jest prawomocna, T-Mobile ma możliwość odwoływania się od tej decyzji do sądu.
– Informacja o decyzji Prezesa Urzędu zostanie opublikowana na stronie internetowej T-Mobile Polska i pojawi się na profilach operatora w mediach społecznościowych. Będzie ona w dwóch wersjach językowych: polskiej, a także ukraińskiej, ponieważ w błąd zostali wprowadzeni również konsumenci posługujący się tym językiem – napisano w komunikacie.